הוועדה לישיבת מעקב לחוק ההתחשבנות בין בתי חולים לקופות חולים לשנים 2021 עד 2025, קיימה דיון בנושא סעיף 9 לחוק (תשלום חודשי קבוע לבתי חולים ציבוריים כללים). יו"ר הוועדה ח״כ עידית סילמן אמרה בפתח הדיון: "ההתחשבנות בין בתי החולים לבין קופות החולים הוא מרכיב מרכזי וקריטי ליציבותה ולתקינות השוטפת של מערכת הבריאות ומשליכה באופן משמעותי על כל אזרחי המדינה. אנחנו נבקש לשמוע שהתקנות יגרמו לכך שיתקבל תקצוב הולם ונחליט מה עמדת הוועדה לגבי ההסכמים המתגבשים".
רועי רייכר, משרד האוצר: "מטרת התקנות היא כפולה, הראשונה זה לייצר ודאות בתחילת השנה לכל בית חולים, כמה תקציב צפוי להיות לו. השנייה היא שבתוך התקנות יש תוספת תקציב שמתווה בעיקר לבתי החולים העצמאים ושל קופת החולים הכללית. התקנות האלו מיטיבות בצורה משמעותית מבחינה תקציבית לקופת חולים הכללית. מי שיצטרך לשלוח דיווחים זה רק אלו שחורגים כדי לוודא שהחריגה לא נמשכת. אין חשב מלווה לבית החולים שחורג מתקציבו".
יו"ר הוועדה הגיבה: "אני חושבת שנכון שבראשי המערכות גם יעמדו אנשים שהם אנשי רפואה, מי שמסתכל על המערכת הזו בעיינים הנכונות זה הם. לא הגיוני שבן אדם שמתעסק בחמלה וחסד כל חייו צריך להפוך לבן אדם עם שיקולים כלכליים. אני מברכת על המודל הזה ואני חושבת שזה צעד משמעותי כדי להסדיר את המערכת הזו. יש הרבה מיטות שאנחנו יודעים שנמצאים בתוך מערכת הבריאות שהן מיטות שעדיין לא מתוקננות. מיטות בריאות הנפש מקבלות 0.85 לעומת יולדות שמקבלת 1. לא משנה היכן את יולדת היום ביחס לכל שאר בית החולים את מקבלת VIP. הראייה הזאת מראה לנו מה אנחנו שמים בפרונט כאנשים שמנהלים את המדינה והמערכת. אני אקיים על זה דיון מיוחד. זו הזיה מבחינתי. אתה נכנס למגדל של בית מלון ליולדות וליד שוכבים אנשים שבצפיפות מלאה".
ח"כ אוסאמה סעדי: "יש דברים שצריך לסגור עכשיו, כי אם האוצר לא יעביר את הכסף הזה לבתי החולים הם ייסגרו, במיוחד בתי החולים הציבוריים. היה הסכם ועכשיו לא מקיימים אותו. במשרד האוצר התחייבו שהתקצוב לבתי חולים בשנת 2021 לא יפחת משנת 2020 והם בנו תקציב לפי זה. איך הם ישלמו משכורות לרופאים? בית החולים האנגלי והאוסטרי נמצאים בבעיה הזו".
ח"כ קטי שטרית: "בתי החולים הממשלתיים מקבלים שני שלישים מסך התקצוב המשלים הגלוי - פי 3 מבני החולים שאינם ממשלתיים. כמיליארד שקלים נותרו מחוץ למודל. שערי צדק והדסה עין כרם נמצאים באיום חמור של איכות וזמינות. אל תחכו למצב של הקריסה".
פרופ' ציון חגי, יו"ר ההסתדרות הרפואית: "לא יעלה על הדעת שכאשר הגרעון הבסיסי המובנה של בתי החולים מגיע לחמישה עד שישה מיליארד שקלים, יבואו בדרישה לאיזון כלכלי ויזמנו את מנהל בית החולים לשימוע. התפיסה של מנהלי בתי החולים היא קודם כל לשמור על איזון כלילי, אך לשמור גם על הפן הרפואי. לא הייתי רוצה שכלכלן ינהל בית חולים כאשר יש חולה בטיפול נמרץ".
רקפת לוי, מ"מ סמנכ"ל כספים בשירותי בריאות כללית: "התקנות האלו הולכות לקראת שיווין במערכת, אך יש עיוותים שצריך לתקן. כללית היא 30% ובפועל מקבלת 14%. יש לנו קנס גדול ואנחנו מבקשים לשנות את זה. אנחנו מוכנים לדון לגבי דירוג ומבינים את הבעיה שיש לאוצר. מדד יום האשפוז הוא נכון".
פרופ' יורם וייס, מנכ"ל בית החולים הדסה: "שערי צדק וגם הדסה רואים בחיוב את מודל התקצוב ששם את בתי החולים בקו אחד. מה שחסר במודל הם הצורה והזרמת המשאבים שתאפשר לנו את הפעילות שאנחנו עושים. משרד הבריאות ניסה לתקוף בתקציב האחרון את הנושא של רפואה פרטית המאפשר לנו לשמור קבוצה של רופאים מובילים שנמצאים בירושלים. אם לא נשמור אותם הם יעברו למדינת תל אביב. לבית החולים שלנו יהיה כתוצאה מכך נזק של 80 מיליון שקלים שהולכים לגירעון. אנחנו לא נוכל להמשיך לקחת כסף של תורמים ולממן בו משכורות של רופאים ולא נוכל להמשיך להזניח תשתית של יותר מעשרה מיליארד שקל של בית החולים".
יו"ר הוועדה סיכמה בסוף הדיון: "הוועדה העלתה לאורך כל הליך החקיקה הרבה שאלות לגבי סעיף 9. אנחנו נדרוש מהמשרדים להציג את התקצוב המלא ואת אופן העידכון בדיון שיתקיים. הוועדה מבקשת שלא יפורסמו הרשומות עד שלא יהיו תיקונים. אני רוצה לפנת לציבור בעניין החיסונים, אפשר ללכת להתחסן בלי לקבוע תור. מדנית ישראל השקיעה - תור ההורים לקחת ולחסן את הילדים ולהגן עליהם. בשבוע הבא נערוך דיונים בנושאים האלו".