|
|
ח״כ רון בן-משה אמרה כי "ביטול הארכת כביש שש זוהי בעיה רחבה ומטרידה שפוגעת במאות אלפי אזרחים, בפועל אנחנו רואים את המדיניות החדשה של משרד התחבורה שהולכת לפגוע בכביש שש צפונה, ובגדול התחושה היא שכל שינוי המדיניות משאיר מאחור את תושבי הצפון, ואנחנו לא משאירים אף אחד מאחור. עניין כביש שש זהו עורק חמצן ראשי לדרום ולצפון, מיליונים רבים כבר הושקעו בתכנון לסלילת כביש שש צפונה, ובגלל החלטת של שינוי מדיניות הוא פשוט תקוע. מ-2010 התוכנית עומדת על הפרק ושום דבר לא קורה, ויש דאגה רבה לתושבי הצפון כיצד יתניידו".
בדיון התברר כי הארכת הכביש לצפון צפויה להיעשות באמצעות זכיין נוסף וככביש אגרה, ועל כך אמרה רון בן-משה כי לא תאפשר זאת בשום אופן וכי המדינה היא שצריכה לממן את ההארכה ותושבי הצפון לא צריכים לשלם מס נוסף בגלל מקום מגוריהם.
|
|
|
ח״כ סופר אמר כי "ממשלת ישראל זונחת את הפריפריה. אין השקעה בפריפריה, החשיבות של הכביש היא חשובה לא רק לעסקים הגדולים ולשכירים אלא לכולם, הכביש זה עורק ראשי וכל מי שרוצה לזוז במדינה חייב לנסוע בכביש הזה, זה לא עניין של כדאיות, זה עניין של ציונות. ואם אנחנו רוצים ליישב את הגליל והגשמת החזון הציוני זו המשמעות, מדובר במספרים קטנים מאוד כדי לחולל שינוי משמעותי ואסור לוותר בעניין הזה".
ממלא-מקום של מנהל אגף תכנון תעבורתי במשרד התחבורה, הראל דמתי, מסר כי "כביש שש ותכנונו לא פסקו, ותוכניות הביצוע לא יכולות להתחיל עד שאנחנו לא מסיימים לתכנן. היו״ר מיכאל ביטון שאל אותו באיזה שלב נמצא תכנון הכביש ונענה כי לא אושר בתמ"א הארצית התכנון המדובר.
|
|
|
דוד רוט, מנהל אגף תקציבי פיתוח במשרד התחבורה, אמר: "יש שינוי מדיניות באשר לטיפול בגודש בכבישים, הסיכום התקציבי מוטה תחבורה ציבורית בצורה כבדה והסיכום אומר כי אנחנו נצא בפן התקציבי של שנת 2023 תהיה תוכנית שהולכת אחורה מכבישים ומדברת תחבורה ציבורית, וכך גם יילקח בחשבון המשך סלילת כביש שש צפונה. לדבריו, תוך שנה בעצם נתחיל לבצע את התכנון של הארכת כביש שש ותהיה יציאה למכרז".
ראש מועצת שלומי, גבי נאמן, אמר כי הוא מרגיש שאנחנו מפספסים, וציין כי כששרת התחבורה ח״כ מרב מיכאלי הייתה בעכו היא הצהירה חד-משמעית כי המשך סלילת כביש שש ייעצר מכיוון שככל יותר שעושים כבישים יש יותר מכוניות וכך נוצרו הפקקים האיומים במדינת ישראל. היא הפגינה את הכבוד שלה למרכז הארץ ופגעה בתושבי הצפון. פרויקט כביש שש והמשכו צפונה לפני שהשרה התפנתה להיות שרה היה אמור להתבצע, ומהרגע שהשרה הגיעה לקחו מיליארד שקל שהיה אמור להיות להמשך סלילת כביש שש והעבירו אותו למרכז הארץ ולתוכניות תחבורה אחרות.
"הצפון היום פחות נגיש למרכז מהנגב, וכביש שש חיבר את הנגב למרכז, והצפון נשאר מאחור", אמר יו״ר הוועדה ח״כ ביטון. ח״כ ענבר בזק שיתפה כי כל יום שני זמן הנסיעה שלה מהצפון לירושלים בפקקים אורך בין שלוש שעות וחצי לארבע שעות. "הצפון כל כך מנותק מהבירה ומהמרכז, והדאגה שלי היא שהצפון יישכח. לא ראיתי אף לא כביש אחד בתכנונים של תקציב הממשלה לשנת 2022 לסלילת כבישים חדשה בצפון", אמרה.
ח״כ אורלי לוי אבקסיס אמרה: "כשיאיר לפיד היה שר האוצר נלחמנו לא לעצור את הרכבת לבית שאן. מי שגר בפריפריה מנותק, ופה אנחנו ממשיכים את הניתוק באי סלילת הכביש. ככל שאנחנו יותר זמן בפקקים, אנחנו משלמים יותר דלק ומזהמים יותר". היא שאלה איזה רציונל יהיה להחזיק את האוכלוסייה בפריפריה. "שרת התחבורה ביטלה את הרכבת לאילת והיא ביטלה את המשך כביש שש לצפון, אני לא מאמינה שאכפת לה מהפריפריה, אכפת לה ממדינת תל אביב", הוסיפה ח"כ לוי אבקסיס.
|
|
|
רונן מרלי, ראש עיריית נהריה, אמר כי תקצוב כביש שש עד שלומי הוא רוח גבית לתעסוקה שלנו, והשארת הצעירים בגליל ובצפון. "אנחנו דורשים שמשרד התחבורה שהתחמק מתשובה מוסדרת, יודיע על המשך התקצוב לצורך תכנון מפורט וסלילה של כביש 6 עוד בחומש הקרוב", דבריו.
היו"ר ביטון סיכם את הדיון ואמר כי בעוד חודשיים יהיה דיון מעקב על כביש שש צפון - מדוע נלקח תקציבו והאם הממשלה ומשרד התחבורה מתכוונים לשנות את המדיניות הזאת. "בתוך הדיון נדרוש סקירה רחבה על מדיניות סלילת הכבישים והרכבות בצפון, הוועדה דורשת ממשרד התחבורה לתקצב 60 מיליון שקל כדי לאפשר בעתיד את הסלילה של הכביש ולא לעקב בגלל סכום קטן את עתיד הכביש, בלימה של כביש שש זה כדור שלג שמשפיע על עולמות שלמים של אינטרס לאומי, אנחנו דורשים שהכביש ייסלל".
|
|