המחסור החריף בנהגים. הרשות הארצית לתחבורה ציבורית ב
משרד התחבורה תפרסם בימים הקרובים תוכנית לתשלום מענקים להכשרה מוגברת של נהגים חדשים בתחבורה הציבורית. במסגרת התוכנית נקבע כי שכר המועמדים ישולם במהלך תקופת ההכשרה, וכלל עלויות ההכשרה ישולמו על-ידי המפעיל. במקביל, המועמדים ידרשו להתחייב לתקופת העסקה מינימלית בענף.
לדברי משרד התחבורה, צעד זה נועד לסייע בגיוס נהגי אוטובוס לתחבורה הציבורית, ובכך לאפשר את תוספות השירות המשמעותיות, המתכוננות במסגרת תוכנית החומש לתחבורה ציבורית.
בהתאם להערכות, מפעילי התחבורה הציבורית יידרשו לגייס מדי שנה כ-4,000 נהגים חדשים כדי לענות על הצרכים, ולהפעיל את קווי התחבורה הציבורית באופן התואם את המכרזים והגידול בהיקף השירות.
האחריות על גיוס, הכשרה והעסקה של הנהגים חלה על מפעילי התחבורה הציבורית. עם זאת, פועל משרד התחבורה בשיתוף משרדי ממשלה נוספים במישור האסדרה ובשיתוף פעולה עם מפעילי התחבורה הציבורית למציאת פתרונות שונים ומגוונים להגדלת היצע הנהגים בענף. במסגרת זאת, אושר בתוכנית החומש תקציב ייעודי להכשרת נהגי אוטובוס חדשים שיועסקו בענף, העומד על כ-200 מיליון שקלים. תקציב זה ישמש בין היתר למתן מענקים להכשרת נהגי אוטובוס חדשים, ויסייע באופן זמני במימון עלויות ההכשרה, לכל מפעיל שירות שיהיה מעוניין בכך.
מענקי ההכשרה ישולמו עבור 2,500 נהגי האוטובוסים הראשונים שיצטרפו למערך התחבורה הציבורית בכל החברות המפעילות. החברות יזכו במענק, עם סיום הליך הכשרתם של הנהגיםת החדשים, כל עוד לא נחצה באותו מועד הרף הענפי שנקבע.
גובה המענקים ייקבע בהתאם למשך הליך ההכשרה, תוך עידוד חברות התחבורה הציבורית להאיץ את ההליך לזמן הקצר ביותר תוך שמירה על איכות ההכשרה. במסגרת זאת, יקבלו המפעילים מענק של 10,000 שקלים עבור נהג אוטובוס שהליך הכשרתו נמשך 8 חודשים לכל היותר, מקבלת אישור משרד הרישוי לתחילת ההכשרה, לעומת מענק בגובה 45-20 אלף שקלים, עבור הכשרה מואצת שנמשכה עד ארבעה חודשים מרגע האישור.
המפעיל יישא בכל עלויות ההכשרה של הנהגים החדשים, לרבות דמי קיום, בגובה שלא יפחת משכר המינימום לאורך תקופת ההכשרה. כמו-כן, יוענק מענק נוסף בגובה 10,000 שקלים, לכל מפעיל שהעסיק את הנהגים החדשים שנה לפחות, במקביל להתחייבות של הנהגים מראש לשנה של עבודה.