X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות
לוין. "להבטיח את ריבונות העם" [צילום: פלאש 90]
לוין מפרסם את הצעות החוק לרפורמה
במרכזן: פסקת התגברות ברוב של 61 ח"כים; איסור מוחלט על התערבות של בג"ת בחוקי יסוד; רוב מיוחס של שופטים לביטול חוק; רוב לקואליציה ונציגיה בוועדה לבחירת שופטים

פסקת התגברות ברוב של 61 חברי כנסת; איסור מוחלט על התערבות של בית המשפט העליון בחוקי יסוד; דרישה לרוב מיוחס של שופטים לביטול חוק; רוב לקואליציה ונציגיה בוועדה לבחירת שופטים. אלו הם עיקרי הצעות החוק שמפרסם (11.1.23) שר המשפטים, יריב לוין.
לוין אומר שלהצעותיו יש שלוש מטרות: "האחת, לשנות את הרכב הוועדה לבחירת שופטים להרכב אשר ישקף באופן ייצוגי יותר את העמדות הרווחות בציבור, את הגיוון הערכי והחברתי בישראל ואת ציפיות הציבור ממערכת המשפט, וכן להבטיח שקיפות בהליך מינוי השופטים.
"המטרה השנייה היא להסדיר לראשונה בחוק יסוד ביקורת שיפוטית על חקיקה ראשית של הכנסת, להגדיר את גבולותיה, לקבוע פסקת התגברות מדורגת, ולהבטיח את ריבונות העם ואת כפיפות הרשות השופטת לשלטון החוק באמצעות הבהרת עליונות חוקי היסוד. המטרה השלישית היא לבטל את עילת חוסר הסבירות במשפט המינהלי הישראלי כפי שהתעצבה בעשורים האחרונים, ולהחזיר את הביקורת השיפוטית המינהלית לעילות המבוססות על אמות מידה ברורות ומוסכמות והמקובלות בעולם".
עיקרי ההצעות:
  • הוועדה לבחירת שופטים תמנה 11 חברים (במקום תשעה כיום): שר המשפטים שיעמוד בראשה, שני שרים שתבחר הממשלה, יושבי ראש ועדות החוקה והכנסת [שהם תמיד נציגי הקואליציה], יו"ר הוועדה לביקורת המדינה [שהוא תמיד נציג האופוזיציה], נשיא בית המשפט העליון ושני שופטי עליון נוספים, ושני נציגי ציבור שיבחר שר המשפטים שאחד מהם יהיה עורך דין (במקום שני נציגי לשכת עורכי הדין). ביהמ"ש העליון לא יוכל להתערב בבחירת חברי הוועדה ובעבודתה.
  • שופטי בית המשפט העליון ייבחרו ברוב רגיל בוועדה (שישה מתוך 11 חבריה, במקום שבעה מתוך תשעה כיום). מי שייבחר יעבור שימוע פומבי בוועדת החוקה ולאחר מכן יהיה על הוועדה לאשרר את בחירתו.
  • נשיא בית המשפט העליון וסגנו יתמנו לשש שנים כמו יתר שופטי העליון. ניתן יהיה למנותם גם אם אינם שופטים בעליון. לא תהיה מגבלת גיל לכהונתם, ואם יסיימו אותה לפני גיל 70 - יכהנו כשופטים רגילים בעליון.
  • בית המשפט העליון לא יהיה רשאי לדון בעתירות נגד חוקי יסוד, ואם ידון - לא יהיה תוקף לפסיקתו.
  • בית המשפט העליון יוכל לבטל חוק רק בהרכב של כל חבריו וברוב של 12 מבין 15 השופטים. הוא יוכל לעשות זאת רק אם מצא ש"החוק סותר סתירה מהותית הוראה מפורשת בחוק יסוד". פסק הדין חייב להינתן בתוך 30 יום מהגשת העתירה.
  • בית המשפט העליון יוכל להוציא צו ביניים המקפיא חוק, רק אם יש סיכוי של ממש שיימצא שיש לבטל אותו, רק אם בלא צו ביניים "תיגרם פגיעה חמורה ובלתי הפיכה לעיקרון המעוגן בחוק יסוד", רק ברוב של 12 שופטים ורק למשך חודש.
  • ביטול חוק לא יהווה תקדים לפסקי דין עתידיים בנוגע לחוקים אחרים.
  • בית המשפט לא יוכל להורות לכנסת לחוקק או לא לחוקק חוק כלשהו, לא יוכל להורות על עיכוב בהכנת חוק בידי הכנסת או הממשלה ולא יוכל למנוע את כניסתו לתוקף.
  • הכנסת תוכל לשוב ולחוקק חוק שאותו ביטל בית המשפט העליון, ברוב של 61 מחבריה. רק ביטול של חוק פה אחד בידי כל 15 שופטי העליון יהיה חסין מביטול. החקיקה מחדש תהיה למשך ארבע שנים או שנה לאחר כינונה של כנסת חדשה, לפי המאוחר. אם הכנסת הבאה תשוב ותחוקק את אותו חוק, לא יוכל בית המשפט לבטלו אי-פעם.
  • שום בית משפט לא יוכל לפסול בצורה כלשהי החלטתה של הממשלה, שר, רשות ממשלתית או מי שפועל מטעמם על בסיס עילה של סבירות. מדובר גם על החלטות העוסקות במינויו של אדם.

תאריך:  11/01/2023   |   עודכן:  11/01/2023
+רוטמן: חוו"ד משפטית לא תחייב את השרים
08:44 12/01/23  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה

מציע לקבוע בחוק יסוד הממשלה שהשרים יהיו רשאים לדחות את חוות הדעת של היועצים המשפטיים במשרדיהם ולקבל ייצוג פרטי

רוטמן. שינוי בחוק היסוד [צילום: דני שם-טוב, דוברות הכנסת]
+התזכירים של לוין: מפת דרכים לרודנות
20:19 11/01/23  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה

הממשלה תוכל לעשות כל דבר, דרך חוקי יסוד או בחקיקה רגילה - ובית המשפט לא יוכל להתערב. איש לא יגן על זכויות היסוד שלנו מפני עריצות הרוב

נתניהו וחיות. קרב חזיתי? [צילום: יונתן זינדל, פלאש 90]
+הרפורמה המשפטית: משך כהונת נשיא העליון יוגבל
17:52 11/01/23  |  עידן יוסף

עוד פרטים מהרפורמה המשפטית: נשיא בית המשפט העליון וסגנו יתמנו לתקופת כהונה חד-פעמית שתימשך עד שש שנים בלבד. היום נמשכת הכבונה עד גיל הפרישה (ישראל היום).

+אליעד שרגא: יכול להיות שמישהו יתן פקודה לירות במפגינים
17:46 11/01/23  |  עידן יוסף

יו"ר התנועה לאיכות השלטון עו"ד אליעד שרגא ברדיו 103 לקראת ההפגנה במוצ"ש: "בוגי לא קרא להפר פקודה, הוא דיבר על פקודות בלתי חוקיות בעליל". אריה אלדד: איזו פקודה היא בלתי חוקית בעליל לשוטרים? רק לירות בקהל". שרגא: "יכול להיות שיגיעו לכך שמישהו ייתן פקודה לירות במפגינים".


מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 יריב לוין / Yariv Levin
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
לוין מפרסם את הצעות החוק לרפורמה
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
יוכלו גם למנות סוס לבית המשפט
הירונימוס  |  11/01/23 19:34
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות סערת הרפורמה במשפט
מירב ארד
שר המשפטים יריב לוין ושר האוצר בצלאל סמוטריץ' משתתפים בדיון בוועדת חוקה    היו"ר רוטמן סגר מיקרופונים לחברי אופוזיציה והוציא ח"כים מהדיון בוועדה    בכוונת רוטמן להתחיל כבר בשבוע הבא לקיים דיונים בנושא הליבה "סמכות הממשלה והשרים לקבוע את עמדתם המשפטית בפעולתם השוטפת"
איתמר לוין
תראו מה הספיקה הממשלה הזאת לומר ולעשות תוך עשרה ימים בלבד: ריצת אמוק חסרת מעצורים לעבר היעד - ריסוק הדמוקרטיה הישראלית והכשרת הקרקע למשטר סמכותני
איציק וולף
נשיא המדינה הודיע כי הוא ער לרגישות הפוליטית הנפיצה בישראל    "מקיים שיחות עם גורמים רבים בתקווה להגיע להבנות רחבות ככל שניתן"    הרצוג נפגש עם לוין יממה אחרי פרסום הרפורמה במערכת המשפט בנסיון לרכך אותה
מירב ארד
סגן השר לשעבר קרא לאזרחי ישראל לחדול מ"הפגנות מנומסות" ולעלות שלב כי "אנחנו נקבע את גורלה של המדינה"
עידן יוסף
השר לביטחון לאומי אומר כי דינן של הפגנות שמאל יהיה כדין הפגנות הימין    מגדיר את קבלת הפנים למחבל כרים יונס בכפר עארה כתקלה של המשטרה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il