X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות
אין מז"פ, הטכנולוגיה מיושנת [צילום: נועם ריבקין-פנטון, פלאש 90]
מבקר המדינה, מתניהו אנגלמן, בדוח חריף:
חולשות ניכרות בעבודת מח"ש; הרוב המכריע של התלונות לא מטופלות
מח"ש נקטה פעולות ב-1.6% מהתיקים בהם הכריעה בשנת 2021; הליכים משמעתיים ננקטו מספר דומה; 5,200 תיקים הסתיימו בלא כלום מח"ש תלויה במידה רבה במשטרה לצורכי הכשרה, מודיעין וחקירות למשטרה אין קווים מנחים לטיפול המשמעתי והפיקודי אנגלמן: חובה להבטיח את עצמאות מח"ש
מבקר המדינה על מח''ש

המחלקה לחקירות שוטרים (מח"ש) שבפרקליטות המדינה ממשיכה להוות "בית קברות" לתלונות נגד שוטרים, כאשר רובן נסגרות ללא בדיקה ממשית. כך עולה (2.5.23) מדוח מבקר המדינה, מתניהו אנגלמן.
על-פי הנתונים בדוח, בשנת 2021 הוגשו למח"ש 4,401 תלונות - עלייה של 34% לעומת השנה הקודמת. למחלקה הועברו גם 2,542 תיקים שמקורם בטענות נגד שוטרים שהשמיעו חשודים במהלך חקירותיהם. באותה שנה נחקרו באזהרה 625 שוטרים - 12% בלבד מכלל 5,356 החלטות שהתקבלו באותה שנה; כתבי אישום הוגשו ב-68 מקרים בלבד ובעוד 21 תיקים נחתמו הסדרים מותנים (שבמרכזם ענישה על תנאי). כלומר: מח"ש נקטה פעולות רק ב-1.6% מכלל התיקים בהם הכריעה לפני שנתיים.
55% מהתיקים נסגרו בלא שיועברו לבדיקת האפשרות לנקוט הליך משמעתי בתוך המשטרה. רק ב-89 מקרים הוגשו כתבי אישום משמעתיים, 20% מתוכם - בשל שימוש בכוח. כלומר: בפחות מ-4% התיקים שהועברו למשטרה הוגשו כתבי אישום משמעתיים, ומכלל התיקים שהוכרעו - מדובר שוב ב-1.6% בלבד. (כפי שמדווח כאן מדי רבעון, העונשים בהליכים המשמעתיים הם קלים עד מגוחכים). מחלקת העררים בפרקליטות קיבלה באותה שנה רק שלושה מבין 203 הערעורים שהוגשו לה על סגירת תיקים בידי מח"ש.
News1 מציין, כי משמעות הנתונים היא, שרק 3.2% מכלל התלונות שהוכרעו לפני שנתיים נתפסו כמוצדקות. זאת, בעוד 20%-25% מהתלונות המוגשות לנציב תלונות הציבור (במשרד מבקר המדינה) ושיעור דומה מן התלונות לנציב התלונות על שופטים נמצאות מוצדקות. גם בהינתן האופי השונה של התלונות (פליליות/משמעתיות מול מינהליות) ניתן לתהות, האם המשטרה אכן פועלת בצורה ראויה פי עשרה מאשר גופים ציבוריים אחרים.
"הטיפול המערכתי בנושא סובל מבעיה יסודית", קובע אנגלמן. "ממצאיו של דוח זה שבים ומציפים חלק ניכר של הקשיים שהועלו לגבי פעילות מח"ש והמשטרה במהלך השנים, ובמרכזם: חולשת הטיפול המערכתי הנשען על שורה של גורמים שונים במשטרה ובמשרד המשפטים, המטפלים בתלונות נגד שוטרים; העדר גורם אחד האחראי לתכלל את דרכי הטיפול השונות במערך כולו.
"אלפי תלונות מוגשות נגד שוטרים מדי שנה ורק במיעוטן נחקרים שוטרים באזהרה, ואילו אלפי תיקים נסגרים באפיק הפלילי בלי שהועברו לבחינת אפיקי טיפול אחרים, ובהם טיפול משמעתי ופיקודי; העדר מסד נתונים שלם ומהימן המאפשר קבלת תמונה מלאה בכל הנוגע לטיפול שנעשה באלפי תלונות מדי שנה; צורך בהסדרת אמות מידה בין הגורמים המוסמכים לעסוק בתלונות ברמות החומרה השונות, לשם ניתוב התיקים והבטחת טיפול בהם. נמצא כי ההמלצות שהועלו במרוצת השנים בוועדות ובדוחות השונים לא גובשו לכדי תוכנית אשר תיתן מענה שלם לטיפול המערכתי בכלל התלונות כלפי שוטרים".
אנגלמן מתריע: "כפיפות מח"ש לפרקליטות המדינה ושיתוף הפעולה ההדוק בין הפרקליטות והמשטרה עלולים בנסיבות מסוימות להציב אתגר הטומן בחובו ניגוד אינטרסים מבני, ומעלים צורך בבחינה של היבטים ארגוניים ותפקודיים שיבטיחו עצמאות מלאה של כלל הגורמים האמונים על מערך הטיפול בתלונות כלפי שוטרים".

המשטרה מונעת הכשרות מחוקרי מח"ש
המשטרה לא ערוכה לבחינת התיקים הנסגרים במח"ש

בעיות דומות קיימות במשטרה, שם כפופה מחלקת משמעת לאגף משאבי אנוש. כפיפות זו "עלולה לגלם מורכבות ולהשפיע, בנסיבות שונות, על מידת העצמאות של מחלקת משמעת, בבואה להחליט על העמדה לדין של שוטרים שהתנהגותם פסולה. מדינות בעולם מקיימות מערכים תפקודיים שונים לטיפול בתלונות נגד שוטרים, וככלל ניתן להצביע על מגמה שהולכת ומתעצמת בעולם בעשורים האחרונים, של מעבר למערכים עצמאיים, הנפרדים מהמשטרה וחיצוניים לה".
המשטרה אינה ערוכה - לא בהיבט הארגוני ולא בהיבט התפקודי - לבחינה מערכתית וארגונית של מאות תיקי מח"ש הנסגרים מדי שנה, ממשיך אנגלמן. בחינה כזו אמורה לנתח את התלונות והתיקים, להסיק מהם על בעיות שורש ארגוניות ומערכתיות ולהמליץ על פעולות מתאימות שיסייעו במניעת ביצוע עבירות בידי שוטרים.
בספטמבר 2021 הקימה המשטרה את "חוליית צעדים פיקודיים". ברבעון האחרון של 2021 טיפלה החוליה ב-167 תלונות, ו-55% מהן נסגרו ללא טיפול כלל. בחינת היקף הפעילות של החוליה מעלה תמונה מדאיגה באשר ליכולתה ליתן מענה אמיתי למאות התיקים שנסגרים ללא טיפול, במיוחד לנוכח העובדה שהיא מונה 2.5 משרות בלבד. חמור מזאת: על החוליה מוטלות משימות נוספות, כגון הטיפול בנפגעי עבירה ותיעדוף תיקי מח"ש.
תהליך האזרוח של חוקרי מח"ש, במסגרתו אוישו תקני אגף החקירות בעובדי מדינה במקום שוטרים מושאלים, לא כלל הסדרה והתאמה של הסמכויות הנחוצות להם. לחוקרי מח"ש אין סמכות להורות על סגירת תיקים ללא חקירה, כפי שיש לחוקרי המשטרה; לחוקרים אין סמכות לחתום על בקשות שונות המחייבות חתימה של שוטר בדרגת סגן ניצב ומעלה והם נאלצים להיעזר בשוטרים ממפלג המודיעין במחלקה.
לאגף החקירות והמודיעין במח"ש אין מערך סדור ושוטף של הכשרה וחניכה. רובה של הכשרת החוקרים תלויה בהסכמתה של המשטרה להקצות למח"ש מקומות בקורסי הכשרה מטעמה. כך לדוגמה, נמנעה מחוקרי מח"ש האפשרות להשתתף בקורס תשאול, המהווה נדבך חשוב בסל הכלים המקצועיים הדרושים לחוקר מיומן, עקב סירובה של המשטרה להקצות להם מקומות בקורס.
לחוקרי מח"ש אין גישה ישירה ומלאה למערכות מידע משטרתיות המכילות חומרי חקירה רלוונטיים. יש להם גישה חלקית ומוגבלת לסרטונים ממצלמות גוף של השוטרים, ובשש מתוך שמונה שלוחות החקירות של מח"ש לא קיימות עמדות להורדה ולצריבה של סרטונים אלו. לחוקרים אין גישה ישירה למערכת הקלטות מוקד 100. אנגלמן קובע: "כל עוד אין לחוקרי מח"ש הרשאות לגישה לכלל המערכות המשטרתיות הדרושות להם ולצפייה בהן, תהליך העבודה של חוקרי מח"ש עלול להיפגע באופן מהותי. קבלת חומרי החקירה עבור חקירות מח"ש מותנית הלכה למעשה בשיתוף פעולה מצד המשטרה, ולעיתים אף נשענת על פנייה אישית לבעלי תפקידים במשטרה".

אנשי המודיעין במח"ש הם שוטרים
מיליונים למושעים [אילוסטרציה: דוברות המשטרה]

חוקרי מח"ש אינם מצוידים במלוא הציוד הדרוש, כגון אמצעים לתיעוד חקירות במתקני מח"ש ומחוץ להם. הציוד הטכנולוגי באגף דל, מיושן בחלקו ואינו מדביק את קצב ההתחדשות של האמצעים הקיימים במשטרה. הדבר גורר תקלות חוזרות ונשנות וסרבול ובזבוז זמן בעבודה, הנעשית בסביבה שאינה דיגיטלית ואינה מתקדמת. בהעדר יחידת זיהוי פלילי ובלא מעבדות בליסטיות וציוד פורנזי מתקדם, נאלצת מח"ש לקבל את השירותים האלו מהמשטרה. קבלת שירות מהמשטרה וכן משוטרים וממפקדים בה לצורך חקירת שוטרים ומפקדים במשטרה עלולה לפגוע בעצמאות מח"ש.
בשנתיים האחרונות קיימת חולשה תפקודית של צוות חשיפה, אשר אמור להיות חוד החנית של המחלקה. בשנת 2021 ירד ב-12% מספר הידיעות המודיעיניות שהתקבלו במפלג; מספר הפגישות עם מקורות מודיעיניים ירד ב-18%; ומספר תיקי המודיעין ירד ב-8%.
הליך האזרוח לא הוחל על מפלג המודיעין במח"ש, ונכון לפברואר 2022 עובדים בו 14 שוטרים מושאלים ובראשם קצין דרגת סגן ניצב. בתום תקופת ההשאלה למח"ש יחזרו אנשי המודיעין לשרת במשטרה בתפקידים אחרים. קיומה של תלות בין מפלג המודיעין במח"ש לבין המשטרה, יש בה משום פגיעה מובנית ביכולתם של אנשי המודיעין לפעול באופן עצמאי ולממש את אחריותם, קובע אנגלמן.
מחלקת משמעת במשטרה מנתבת מדי שנה 200 תיקים שהועברו אליה ממח"ש למסלולי טיפול שונים (כתב אישום לבית הדין למשמעת; דן יחיד ביחידה; הערת מפקד; הדרכה; צעדים פיקודיים או סגירת תיק), וזאת בלא שנקבעו הנחיות או קווים מנחים לקבלת ההחלטה על הניתוב למסלולים השונים. בשנים 2019-2018 הושעו שוטרים בממוצע לשנה וחצי בעת הליכים אלו, המשטרה שילמה להם משכורות ב-9.7 מיליון שקל - מתוכם 2.25 מיליון שקל לכאלו שבתום ההשעיה שוחררו משורותיה.
המרשם המשמעתי של שוטרים מנוהל במשטרה ללא פקודה או נוהל הקובעים הוראות לניהולו. בשונה מהמרשם הפלילי, שבמסגרתו תיקים פליליים מסוימים מתיישנים ואינם מופיעים במרשם בחלוף תקופות מוגדרות בחוק, רישומים משמעתיים אינם מתיישנים בחלוף הזמן. כתוצאה מכך, רמ"ח משמעת עוסקת בשגרה בבקשות לתיקון הרישום המשמעתי או למחיקתו, ומקבלת החלטות בתחום רגיש זה מבלי שהוגדרו הקריטריונים לכך.

ההמלצה: מיארה תוביל עבודת מטה
אנגלמן. להבטיח עצמאות מלאה

הוועדה לסיוע משפטי במשטרה מאשרת כל בקשה של שוטר למימון היוועצות בשל חקירה ראשונית שאליה זומן במח"ש, מבלי לבצע בסיום ההליך בחינה מחודשת בזכאות השוטר לסיוע מסוג זה. בשנת 2021 אישרה הוועדה בקשות בעלות כוללת של 3.4 מיליון שקל, ובהן 27 בקשות להיוועצות ראשונית, שלאחר החקירה התברר, כי הן אינן בגין מעשה שנעשה במסגרת מילוי תפקידו של השוטר, ולפיכך אינן עומדות בתנאי הזכאות. למרות זאת, אותם שוטרים לא נדרשו להחזיר את הכסף שקיבלו.
בשנים 2022-2017 הגישה המשטרה 50,584 כתבי אישום והגיעה להסדרים מותנים ב-3,464 תיקים נגד נאשמים וחשודים בעבירות שעונשן עד שנת מאסר. המשטרה לא הגישה כתבי אישום בעבירות דומות נגד שוטרים, ולא נמצאו כל נתונים לגבי חקירות שבוצעו בנוגע לעבירות אלו. מצב זה, בו מח"ש אינה מוסמכת לטפל בתיקים אלו והמשטרה אינה עושה דבר בעניינם, מלמד על חולשה ניכרת של מערך הטיפול בעבירות שוטרים כאלה.
אנגלמן מסכם: "על-רקע בעיות היסוד ששבות ועולות וכן על-רקע שיתוף הפעולה ההדוק בין הפרקליטות והמשטרה, ובהינתן כפיפותה של מח"ש לפרקליטות, עולה הצורך בבחינה של היבטים ארגוניים ותפקודיים שיבטיחו עצמאות מלאה של כלל הגורמים האמונים על מערך הטיפול בתלונות כלפי שוטרים".
אנגלמן ממליץ ליועצת המשפטית לממשלה, גלי מיארה, להוביל עבודת מטה לבחינת שיוכם המוסדי והכפיפות הארגונית של הגופים המטפלים בתלונות ושל העומדים בראשם. הוא ממליץ לבחון את הנעשה בעולם בתחום זה, "בדגש על הצורך בהבטחת טיפול כולל ומערכתי, יעיל ועצמאי שיבטיח טיפול אפקטיבי במערך חקירות השוטרים והטיפול בתלונות נגד שוטרים".

תאריך:  02/05/2023   |   עודכן:  02/05/2023
+יש פוטנציאל להפחתת מחיר החלב הגולמי
15:50 02/05/23  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה

מחיר החלב בישראל גבוה משמעותית מאשר באיחוד האירופי; ליקויים בסקר הרבעוני על בסיסו נקבע המחיר ליצרנים

איך מחושב שכר הרפתנים [צילום: עומר שביט]
+16 שנים אחרי הקמת המועצה לכלכלה: אין חקיקה לעיגונה
15:49 02/05/23  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה

המועצה לא ממלאת בצורה מלאה את התפקידים שהטילה עליה הממשלה, ובמיוחד אינה שותפה לפרויקטים רלוונטיים ולא חיוותה דעה על הצעות התקציב

שמחון. פרש וחזר [צילום: יונתן זינדל, פלאש 90]
+אין אכיפה על רוב מפגעי הסביבה המהותיים
15:49 02/05/23  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה

חוסר האכיפה החמיר לעומת הדוח הקודם ב-2019; אין שימוש של ממש בצווי סגירה מינהליים; ירידה בביקורים של נציגי המשרד להגנת הסביבה במפעלים; המשטרה הירוקה מתרכזת במפגעים ניכרים לעין

חוסר האכיפה הולך וגדל [צילום: יניב נדב, פלאש 90]
+אין ביקורת פנימית בעשרות גופים ממשלתיים
15:49 02/05/23  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה

גופים רבים מפרים את חוק הביקורת הפנימית; גם הביקורות שמתקיימות נוטות להתמקד בנושאים צרים  ▪  לרשות המבקרים עומדים פחות עובדים מהדרוש, ותנאי השכר מקשים לגייס אנשי מקצוע

קשיים בניהול ביקורת עצמאית [צילום: משה שי, פלאש 90]
+כישלון בגביית הפיצויים הנפסקים לנפגעי עבירה
15:48 02/05/23  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה

המרכז לגביית קנסות פועל באיטיות רבה וגובה לעיתים רק חלקיק מן הפיצויים שנפסקים בהליכים הפליליים - וכך מוריד לטמיון את מטרתם

הזמן עובר והחובות גדלים
+כישלון בהגדלת בניית הדירות בשנים 2021-2017
15:47 02/05/23  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה

היעדים שקבעה הממשלה במרס 2017 לא הושגו; אשתקד היו חסרות 189,000 דירות אל מול הצרכים; תוכננו יותר מדי דירות בפריפריה ופחות מדי באיזורי הביקוש

חלק ניכר מהתכנון - לעתיד לבוא [צילום: הדס פרוש, פלאש 90]

מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
חולשות ניכרות בעבודת מח"ש; הרוב המכריע של התלונות לא מטופלות
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות מבקר המדינה
איתמר לוין
המועצה לא ממלאת בצורה מלאה את התפקידים שהטילה עליה הממשלה, ובמיוחד אינה שותפה לפרויקטים רלוונטיים ולא חיוותה דעה על הצעות התקציב
איתמר לוין
חוסר האכיפה החמיר לעומת הדוח הקודם ב-2019; אין שימוש של ממש בצווי סגירה מינהליים; ירידה בביקורים של נציגי המשרד להגנת הסביבה במפעלים; המשטרה הירוקה מתרכזת במפגעים ניכרים לעין
איתמר לוין
גופים רבים מפרים את חוק הביקורת הפנימית; גם הביקורות שמתקיימות נוטות להתמקד בנושאים צרים    לרשות המבקרים עומדים פחות עובדים מהדרוש, ותנאי השכר מקשים לגייס אנשי מקצוע
איתמר לוין
העבריינים אינם מזוהים, הגנבים אינם נתפסים, כתבי אישום לא מוגשים, לחקלאים אין אמון והם אינם מדווחים    רוב הליקויים משנת 2017 לא תוקנו
איתמר לוין
המרכז לגביית קנסות פועל באיטיות רבה וגובה לעיתים רק חלקיק מן הפיצויים שנפסקים בהליכים הפליליים - וכך מוריד לטמיון את מטרתם
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il