X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות / מבזקים
משרד החקלאות יפקח [צילום: עבד אל-רחים חטיב/פלאש 90]
מנגנון חדש להקלת יבוא פירות וירקות מבקש להפחית את יוקר המחיה
האוצר: 3% מההוצאה של משק הבית היא על פירות וירקות - ההצעה תוריד את יוקר המחיה
המטרה היא לקבל פירות וירקות כל השנה, בעונה ומחוץ לעונה סגן שר החקלאות: המדיניות היא לאשר ייבוא, אבל לא כל דבר ולא בכל מחיר יו"ר ועדת הכלכלה: לא נוותר על התמיכה הישירה לחקלאים חלק מחברי הוועדה הביעו חשש מההשפעה על החקלאות ותהו האם פיצוי לחקלאים יספיק

רכז כלכלה, תעשיה ותיירות באגף התקציבים במשרד האוצר, גל ברנס, שאמר כי ההסדר בסעיף שנועד להקל על ייבוא פירות וירקות, תוך קביעת עקרונות וכללים לתהליך אישור הייבוא ממדינות שונות ומתן רישיונות ליבואנים, עוסק בהורדת יוקר המחיה. בדיון (יום ג', 2.5.23) בוועדת הכלכלה הסביר את הרציונל: "מדובר בשוק של 21 מיליארד שקלים, 3% מהוצאה של משק בית בישראל היא על פירות וירקות. מחירי הפירות עלו ב-21% ומטרת ההסדר היא לשפר רגולציה בתחום היבוא על-מנת לייבא יותר פירות וירקות לארץ, ישנם מוצרים שלא נמצאים היום על המדף, לדוגמה אפרסקים, אז המטרה שיהיו פירות וירקות כל השנה, בעונה ולא בעונה".
יו"ר התאחדות האיכרים והחקלאים בישראל, דובי אמיתי, אמר כי הוא מסכים להצעה, אבל משרד האוצר שכח את התמיכה הישירה בעוד שהמכסים כבר יורדים. ברנס הוסיף וציין כי נעשה שיח משמעותי מול משרד החקלאות וההצעה מובאת בהסכמה, וכוללת מתווה שנועד למנוע כניסה של מזיקים שיפגעו בפירות, בירקות ובצומח בכלל. היו"ר דוד ביטן התייחס לפיצוי ואמר כי הוועדה לא תוותר על התמיכה הישירה ואם העניין לא יסתדר הוא יביא את ההסכם כהצעת חוק. "הסכום של הפיצוי מופיע בתקציב, ואם יעבדו עליכם בעיניים - אנחנו יודעים מה לעשות", אמר.
"לפי ההצעה יהיה הליך חדש שעיקרו שמשרד החקלאות יבחן פירות וירקות בעולם ומה התנאים לייבוא שלהם, כך שאם מישהו רוצה לייבא ענבים מאפריקה עליו לפנות למשרד החקלאות לעשות הסדר. משרד החקלאות יקבע מה התנאים לייבוא נכון ובטוח, ויבואן שיוכל לעמוד בתנאים הללו יוכל לייבא באופן תדיר את הפירות, עיקרי ההסדר זה שיעשה מיפוי במשרד החקלאות, בתחילה לייבוא פירות וירקות יותר משמעותיים מבחינה משקית. בנוסף, נחריג פירות וירקות מסוכנים במיוחד, כאלה שבייבוא שלהם יש סיכון משמעותי לפגיעה בצומח. פירות וירקות אלו יישארו בהסדר".

[צילום: דני שם-טוב/דוברות הכנסת]

סגן שר החקלאות, משה אבוטבול, אמר כי המדיניות היא לאפשר ייבוא, אבל לא כל דבר ולא בכל מחיר ולא בכל מיסוי. לדבריו, "יש דברים שיכולים להרוס ענפים שלמים, כפי שהיה בענף השום, ואנו חרדים מכך. אני כן אומר שאנחנו בהחלט רוצים לפתח עוד ועוד דברים".
מנהלת השירותים להגנת הצומח במשרד החקלאות, שלומית ציוני, הסבירה כי המשרד הגדיל תהליך חדש שנקרא הערכת סיכונים. לדבריה, "בנינו תהליך שנקרא מיפוי עולמי. בניגוד לתהליך הקלאסי שבו אנו עונים בצורה לא אקטיבית לבקשות יבואנים, בתהליך הזה אנו עושים בחינה פרו-אקטיבית על בסיס מאגרי מידע. התחלנו לפני כשנה בפיילוט וראינו שיש לשיטה עקרונות ותוצאות משמעותיות מהירות".

[צילום: דני שם-טוב/דוברות הכנסת]

היו"ר ביטן שאל האם תהיה לכך השפעה על המחירים וסגן הממונה על התקציבים באוצר, כפיר בטאט, העריך כי תהיה לכך השפעה על המחיר בהרבה מוצרים.
ח"כ שלי טל-מירון אמרה כי צריך לבחון אם כדאי לקבוע יעדים ליבואנים שקיבלו רישיון, בהם יצטרכו לעמוד. ח"כ מטי צרפתי הרכבי אמרה כי היא מודאגת מכך שהחקלאות תהפוך מערך ציוני לעסק כלכלי ויהיו לכך השלכות על חיסול ענפים. ביטן הזכיר כי הפיצוי לחקלאים אמור לטפל בבעיה. ח"כ אלון שוסטר אמר כי צריך להפסיק את ההתעללות האיטית והעקבית בחקלאים ולהגיע להסכמה בעניין התמיכה הישירה. ח"כ שלום דנינו אמר כי אם הוקצה לכך תקציב של 760 מיליון שקל, צריך שזה יהיה בכנות.
הממונה על רגולציה ויחסי חוץ משרד החקלאות, דפנה טיש פיגנבוים, הסבירה כי אנשי המקצוע קובעים חלופות לצמצום הסיכונים - איזה טיפולים, אזורי גידול נקיים ופעולות נוספות שאפשר לבצע על המוצר. ח"כ עודד פורר ביקש לקבוע לוחות זמנים, ציוני השיבה כי המיפוי קורה כל הזמן והוא מתפרסם ברגע שמאשרים יבוא ממדינה מסוימת. לדבריה, שר החקלאות, אבי דיכטר, עמד על זה שתהייה התייחסות לאמנת שירות. פורר ביקש דיווח לוועדה כל חצי שנה על המיפוי, והיו"ר אמר כי הדיווח צריך להיות אחת לשנה אך השר לא מוכן ולכן בכוונתו לבחון את הנושא.
אמיתי התייחס לכך גם הוא, ואמר כי אם רוצים יותר שירות אז צריך להוסיף 20 תקנים לאגף הצומח ואז לא תהיה בעיה. פורר אמר כי אמנת שירות לא תענה על החשש שהוא מעלה. היו"ר ביטן ביקש שאמנת השירות תפורסם חצי שנה לאחר פרסום החוק.

[צילום: דני שם-טוב/דוברות הכנסת]

ח"כ פורר הביע במהלך הדיון חשש שההליך יתעכב ויפגע בייבוא. ציוני התייחסה לכך, ואמרה כי לאגף הצומח אין שום אינטרס למשוך זמן, ואנשי המקצוע באגף באים כדי לעשות עבודה מקצועית. ח"כ שוסטר הוסיף כי משרד החקלאות נכנס בהסכמה להליך, כשהוא מאזן בין הצרכים השונים, צריך לתת לו הזדמנות.
הוא הוסיף כי כדאי לשמוע מיבואנים כמה זמן זה לוקח להם לקבל תשובות, וטען כי יש לו תחושה שרוצים להסוות פה משהו והציג אותו ככזה שכאילו עושים משהו עבור הורדת יוקר המחיה. היו"ר ביטן אמר כי הוא מתכוון לוודא שהחוק ייושם, והודיע כי בעוד שנה תתכנס הוועדה לבחון את היישום.
ח"כ פורר שב וחזר על הדרישה להזמין קבוצה של יבואנים, לשמוע מהם על הקשיים. בעקבות זאת התפרץ דובי אמיתי לדבריו וביקש שיציגו גם את שורת הרווח שלהם. פורר זעם ושאל את מי מייצג אמיתי ומה הרווח שלו, והדבר עורר חילופי דברים קשים בין השניים. פורר הוסיף כי "ההיסטריה שבא הוא נמצא מעידה על הכוונה והרצון לייצר הסתרה, לא סתם אני פה, אני מכיר את התהליך ויש פה חשש אמיתי", אמר.
היו"ר ביטן ביקש להזכיר לפורר כי כבר הודיע שהוועדה תעקוב אחר היישום ותוודא שהחוק ימומש. במהלך הדיון היום סיימה הוועדה לקרוא את הצעת החוק, וההצבעה עליו תתקיים בימים הקרובים.

תאריך:  02/05/2023   |   עודכן:  02/05/2023
+מדוע מחירי הדיור מסרבים לרדת
13:56 02/05/23  |  דני סויסה   |   לרשימה המלאה

אנחנו כבר מצויים לאחר סדרה של לא פחות מ-9 העלאות ריבית שביצע נגיד בנק ישראל, מה שהיה אמור גם לרסן את האינפלציה וגם להוריד את מחירי הדיור

העלות ריבית [צילום: יונתן זינדל/פלאש 90]

מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 אבי דיכטר / Avi Dicter  אברהם בניהו בצלאל / Avraham Benayahu  Bezalel  אוהד טל  אופיר כץ / Ofir  Katz  אוריאל מנחם בוסו / Uriel Busso  אורית פרקש-הכהן / Orit Farkash-Hcohen  אורנה ברביבאי / Orna  Barbivai  אושר שקלים / Osher  Shekalim  אימאן ח'טיב יאסין / Iman  Khatib Yassin  איתמר בן-גביר / Itamar  Ben Gvir  אלון שוסטר / Schuster Alon  אליהו דלל / Eli Dallal  אליהו רביבו / Revivo Eliyahu  אלמוג כהן / Almog  Cohen  ארז מלול / Erez  Malul  אריה מכלוף דרעי / Aryeh  Machluf Deri  בועז ביסמוט / Boaz  Bismuth  בועז טופורובסקי / Boaz  Toporovsky  בני גנץ / Benny  Gantz  גד איזנקוט / Gadi  Eisenkot  גילה גמליאל / Gila  Gamliel  גלית דיסטל אטבריאן / Galit  Distal Atbaryan  גלעד קריב / Gilad Kariv  דבורה ביטון / Dvora  Biton  דוד  ביטן / David Bitan  דן אילוז / DAN Iluz  דני בן יוסף דנון / Dani Danon  ואליד אל הושלה / Waleed  El Hawashla  ולדימיר בליאק / Vladimir Beliak  זאב אלקין / Ze'ev Elkin  חמד עמאר / Hamad Amar  חנוך דב מילביצקי / Hanoch Dov Milwidsky  טלי גוטליב / Tali  Gottlieb  יאיר לפיד / Yair  Lapid  יואב גלנט / Yoav Galant  יואל (יולי) אדלשטיין / Yoel Edlshtein  יונתן משריקי / Yonatan Mishraki  יוסף עטאונה / Youssef  Atauna  יוקר המחיה  יוראי להב הרצנו / Yorai  Lahav-Hertzano  ינון אזולאי / Yinon  Azoulay  יסמין פרידמן / Yasmin Fridman  יעקב אשר / Yakov  Asher  יצחק קרויזר / Kroizer Yitzhak  יצחק שמעון סרלאוף  ירון לוי / Yaron Levi  ישראל אייכלר / Yisrael  Eichler  ישראל כץ / Israel  Katz  לימור סון הר-מלך / Limor  Son Har-Melech  מאי גולן / May  Golan  מאיר כהן / Meir  Cohen  מטי צרפתי הרכבי / Matti  Sarfati Harkavi  מיכאל מרדכי ביטון / Michael Mordechai Biton  מירב בן-ארי / Meirav  Ben-Ari  מירב כהן / Meirav  Cohen  מנסור עבאס / Mansour Abbas  משה אבוטבול / Moshe Abutbul  משה ארבל / Moshe Arbel  משה גפני / Moshe Gafni  משה רוט / Moshe  Roth  מתן כהנא / Matan  Kahana  נאור שירי  ניר ברקת / Nir  Barkat  סימון  מושיאשוילי / Simon  Moshiashvili  סימון דוידסון / Simon Davidson  עודד פורר / Oded Forer  עופר כסיף / Ofer  Cassif  עמית הלוי / Amit  Halevi  צבי ידידיה  סוכות / Tzvi Yedidia  Sukkot  צביקה פוגל / Tzvika  Foghel  צגה צנגש  מלקו / Tsega  Melaku  קארין אלהרר / Karin  Elharar  רון כץ / Ron Katz  רם בן ברק / Ram  Ben Barak  שלום דנינו / Shalom  Danino  שלי טל מירון / Shelly Tal Meron  שלמה קרעי / Shlomo  Karhi  שרון ניר / Sharon Nir  שרן השכל / Sharren Haskel
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
מנגנון חדש להקלת יבוא פירות וירקות מבקש להפחית את יוקר המחיה
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות יוקר המחיה
דני סויסה
אנחנו כבר מצויים לאחר סדרה של לא פחות מ-9 העלאות ריבית שביצע נגיד בנק ישראל, מה שהיה אמור גם לרסן את האינפלציה וגם להוריד את מחירי הדיור
איציק וולף
שר האוצר חתם על צווים להפחתת מס הבלו ומס הקנייה על בנזין במהלך חודש מאי 2023, כך שלא יחול שינוי במחיר הדלק הלילה בחצות
איציק וולף
מחירי הדירות בישראל עלו ב-14.6% בקצב שנתי - ירידה משמעותית מן השיא של התייקרות בשיעור של 20% שנרשם לפני ארבעה חודשים
עידן יוסף
הבעיה המרכזית בנמלים - מחסור בנהגי משאיות, כאשר ועדת הכלכלה קוראת למשרד התחבורה והאוצר למצוא פתרונות    דירוגה של ישראל ביחס למדד ביצועי הנמל נמוך    ופגיעה ביצוא וביבוא עולה למדינה כ-16 מיליון שקל ו-10 מיליון שקל ליום, בהתאמה
מירב ארד
הוסיף: "האוצר צריך לשים כמה מיליארדים בצד לטיפול מידי במקומות שבהן צריך להשקיע להורדת יוקר המחיה"    מנכ"ל רשת יוחננוף: "צריך תמריצים כמו עבודה מועדפת בסופרים או אזור סחר חופשי במצפה רמון"
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il