X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות
עו"ד לימון. "היעדר ביקורת שיפוטית יפגע בציבור כולו" [צילום: נועם מושקוביץ/דוברות הכנסת]
הדיוון בועדת חוקה על צמצום עילת הסבירות
עו"ד לימון: "יצירת חור שחור שיפגע בדמוקרטיה"
הזהיר: "זה מתן אור ירוק לממשלה לקבל החלטות שריררותיות" ח"כ אלהרר: מדובר על ביטול עילת הסבירות ח"כ רול: סבירות בגרסה שאתם מקדמים - זה השחתה מוחלטת של השירות הציבורי

ועדת החוקה בראשות ח"כ שמחה רוטמן ממשיכה לדון בצמצום עילת הסבירות. הדיון היום מתקיים בהשתתפות עו"ג גיל לימון, המשנה ליועמ"שית לממשלה, אשר מציג את עמדתה של היועמ"שית, גלי בהרב-מיארה בנושא. לימון אמר בדיון כי "מה שעומד על הפרק הוא החובה המוטלת על ראש הממשלה, על שרים וחברי הממשלה - לפעול בגדר הסבירות, לתת משקל לכל אחד מהשיקולים העומד מאחורי כל החלטה. החלטות המתקבלות בבתי המשפט הן רק טיפה בים לעומת החלטות המתקבלות בממשלה מדי יום. השאלה שאנחנו צריכים לשאול היא האם מומלץ לפטור את הממשלה ואת נציגי הציבור בלפעול בגדר הסבירות ואיך זה ישפיע על הציבור".
על צמצום עילת הסהירה אמר עו"ד לימון: "זה מתן אור ירוק לממשלה לקבל החלטות שריררותיות ללא שיקולים רלוונטיים. ההצעה כולל מרכיב אחד בלבד - חסימה מוחלטת של ביקורת שיפוטית על החלטות בלתי סבירות. בסופו של דבר היעדר ביקורת שיפוטית יפגע בציבור כולו. רק בממשלה הנוכחית, עשירית בין החלטות הממשלה עסקו בימינויים שונים, חלק מהבכירים שמונו ממלאים תפקידים של שומרי סף. ביטול הביקורת השיפוטית עלולה לפגוע בתפקידנו כשומרי הסף. אנחנו עלולים לעמוד בפני מציאות ששיקולים פוליטיים הם אלה שעומדים מאחורי קבלת ההחלטות ולא מקצועיים".
עוד אמר עו"ד לימון בדיון כי "בשנים האחרונות נתקלנו באירועים כאלה בכל תחומי עבודת הממשלה. ביטול עילת הסבירות ימנע את הביקורת השיפוטית על החלטות כאלה שנובעות ממניעים פוליטיים ולא מקצועיים. צמצום עילת הסבירות - יצירת חור שחור שיפגע בדמוקרטיה. חשוב לומר, עילת הסבירות כעילה לביקורת שיפוטית אכן מורכבת מבחינת גישות שונות, בית המשפט מודע למוגבלויות האלה ולו תפקיד חשוב בשימוש בעילתת הסבירות".
ח"כ קארין אלהרר אמרה הדין כי "לא מדובר פה על צמצום עילת הסבירות, אלא על ביטול שלה. שמעתי שהייתה ישיבה לילית בין נתניהו ולוין ובה חשבו מה הם רוצים - לעשות את זה לאט במנות קטנות כדי שהעם לא יתעורר. אבל הציבור רואה מה אתם עושים וזה לא יעבור בשקט".
ח"כ עידן רול,, ציין: "ברור לכולנו לאן זה הולך אחרי שראש הממשלה ניסה למנות את המקורב שלו, יוסי שלי, לראש הלמ"ס, למרות שאין לו שום קישורים לכך. אנחנו נראה פה מדינה מנוונת, מושחתת, עם אנשים שנמצאים בתפקידים האלה רק בגלל שהם יודעים לתת מתנות למי שמינה אותם".

"לא מדובר בשלטון החוק אלא בשלטון המשפטנים"

היו"ר ח"כ שמחה רוטמן הגיב לדברי המשנה ליועמ"שית, עו"ד ד"ר גיל לימון, בדיון על הצ"ח: "הצגתי בדבריי אתמול את הסיבות לצמצום עילת הסבירות בכלל וביחס לנבחרי ציבור בפרט. חלקן הוצגו גם ע"י עו"ד גיל לימון שהסביר מהו היקפן הנרחב של ההחלטות שנמצאות בידי נבחרי ציבור. כנראה הכל בעיניי המתבונן, כי שמעתי את הדוגמאות הרבות של ההחלטות שנמצאות בידי נבחרי ציבור, אמרתי לעצמי שכאשר מדובר בשלטון החוק, בהחלטות המנוגדות לחוק, אז אין צורך בעילת הסבירות כי יש את עילת החוקיות. כאשר מדובר בהחלטות הפוגעות בזכויות יש את עילת המידתיות הקבועה בחוק. כאשר המשנה ליועמ"ש אומר שלטון החוק הוא מתכוון שהוא החוק. אישור חוקי עזר, חוק המרכולים – אלו החלטות שבמדיניות של שר הפנים. כאשר אנו אומרים שבסוגיות האלו ביהמ"ש הוא הפוסק האחרון בשאלת הסבירות, פירוש שהפכנו את ביהמ"ש העליון לפוסק האחרון במינוי בכירים, בהעמדה לדין משמעתי של עובדי ציבור ורבנים, במתן רישיונות לטלפון נייד, באישור חוקי עזר, תוכניות תכנון ובנייה וכו'.
המשמעות היא שהפכנו את ביהמ"ש והיועמ"ש לא להיות אחראי לשלטון החוק – אלא לחוק עצמו. מדובר בסבירות של כל החלטה, שהבוחן האחרון שבה הוא בית המשפט ומי שמייצג בפניו הוא היועמ"ש ומי שנותן חוות דעת הוא היועמ"ש, ולכן ביהמ"ש במקרים רבים הוא הפוסק האחרון בשאלות רבות של מדיניות. אני לא סבור שכאן מדובר בשלטון החוק אלא בשלטון המשפטנים, בסמכות ללא אחריות. ככל שהתארכה הרשימה שהצגת, ככה אני בא ואומר שאני מעדיף שבשאלות מדיניות של רט"ן מי שיכריע יהיה שר התקשורת, ובענייני תכנון ובנייה – זה יהיה שר הפנים וכן הלאה. בניגוד לעיקרון שלטון החוק ועיקרון המידתיות ועקרון שיקולים זרים, עילת השוויון המנהלי, חובת ההנמקה ועילות רבות במשפט המנהלי, המצב של סמכות ללא אחריות פוגע בצורה חמורה בעיקרון הדמוקרטי ובעיקרון הסמכות והאחריות והפרדת הרשויות.
לגבי נבחרי ציבור ברשויות המקומיות, הדבר הזה מעורר שאלות מורכבות. חלק מהם בסופו של דבר לפי החוק, החלטתם עצמה כפופה להחלטותיהם של פקידים ממונים. ככל שמדובר בנבחרי ציבור ברשויות. החלטות על חוקי עזר, אין צורך שתהיה עליהן ביקורת שיפוטית כי חוקי עזר עוברים אישור של שר פנים. בהחלטות תכנון ובניה הכפופות לפקידים, ואין עליהם דרג נבחר, אז אין סיבה שלא יהיו כפופות לשיקול דעת בית המשפט. הנושא הזה זקוק לפיין טיונינג.
לגבי אצילה או נטילת סמכות וממשלת מעבר, אני בהחלט חושב שקיים גרעון דמוקרטי במקרים מסוימים של ממשלת מעבר. ככל שהיה ניתן לייצר בעניין הזה מבחן קטגורי הדרך לעשותו הייתה בחקיקה. לשאלת ההסכם מול לבנון שהיא פוליטית ומדינית, הייתה היה בו גם טענת חוקיות וגם עילת סבירות. חשבתי שהדבר ראוי למשאל עם אבל אין חולק שהגוף הנכון להחליט בעיקרון החוקיות הוא בית המשפט. בשאלה האם סביר לקבל את ההחלטה בממשלת מעבר אני לא רואה יתרון מוסדי לבית המשפט, אלא דווקא לכנסת ולממשלה.
אני סבור שההחלטה האם פעולה היא סבירה או לא היא גירעון דמוקרטי מאוד גדול כאשר נותנים אותה לביהמ"ש או ליועץ המשפטי. השאלה מה סביר או לא – העברתה לגורמים לא נבחרים היא העברת הסמכות למקום שאין בו אחריות ואין לכך הצדקה.
אני מציע שינוי לנוסח במובן הזה שיהיה כתוב שהסבירות של החלטות של נבחרי ציבור – הביקורת עליהן תהיה נתונה לכנסת. יכול להיות שההשלכה שנבוא ונגיד שסבירות נתונה לכנסת, שמקרים מסוימים שבהם ההחלטה תתקבל בתקופת ממשלת מעבר – הסעד של קיום דיון בכנסת שיכול להיות שהיה חשוב לעשותו סביב סוגיית הסכם הגז לדוגמה – זהו סעד לגיטימי. האמירה צריכה להיות שהסבירות ככלל נתונה לכנסת, כי מי שמבקר את נבחרי הציבור במדינת ישראל זהו הציבור ונבחריו.
לגבי אצילת ונטילת סמכויות – אם שר או ממשלה כולה בחרו ליטול סמכות או לקבל החלטה שבשגרה נמצאת בידי פקיד ציבור – זו הוכחה הטובה ביותר שהשר או הממשלה רואים בכך החלטה של מדיניות. האם ההחלטה הזו שלהם סבירה או לא וביקורת על סבירות החלטתם של נבחרי הציבור צריכה להיות כאמור נתונה לכנסת. אני סבור שפיקוח פרלמנטרי הוא כלי גם יותר נכון וגם יותר אפקטיבי. כאשר חלק מהדוגמאות הבולטות לסבירות או אי-סבירות עוסקות בסוגיות בהן היועמ"ש עצמו, למשל, החליט שהאדם הראוי למינוי הוא עו"ד מומי למברגר, אז אני חושב שביקורת הסבירות של החלטתו בנושא, כשהפעיל שוב ושוב סבירות בנושאים מדיניים במובהק – איזו חקיקה מקדמים ואיזו לא, זוהי רק הוכחה לכך שעילת הסבירות שהחלה במשפט האנגלי הפכה באופן חריג למקום שבו אנו לא חיים בשלטון החוק אלא בשלטון המשפטנים הפוסקים בשאלת הסבירות".

הפרופסור טליה איינהורן, חברה באקדמיה הבינ"ל למשפט השוואתי: "אתייחס להיבט ההשוואתי של עילת הסבירות בשתיים משלוש המדינות בהן נבחנה העילה בידי הייעוץ המשפטי – קנדה, אנגליה ואוסטרליה. במיוחד אבחן האם התיקון המוצע לחוק יסוד: השפיטה עומד באמות המידה שנקבעו באותן שיטות משפט".
היא פירטה דוגמאות ממדינות אלו ואמרה: "התיקון המוצע איננו פוגע בשום אופן במבחן הסבירות המקובל במדינות המשפט המקובל. רצוי להוסיף הגבלות על הביקורת השיפוטית ברוח ההוראות הקבועות בחלק 54 של תקנות סדר הדין באנגליה.
משפט מינהלי: כותבת השופטת דפנה ברק-ארז כי "עילת הסבירות היא עיקרון משפטי מתאים במיוחד לביקורת על החלטות מנהליות בהתחשב בכך שתכליתן בכל החלטות אלה היא איזון בין אינטרסים חברתיים" . דברים אלה מוצאים הד גם בדברי ד"ר גיל לימון, המשנה ליועמ"ש, היום. אין לגישה זאת אח ורע בדמוקרטיות מערביות. זה איננו תפקידו של בית המשפט במדינה דמוקרטית. בשאר הדמוקרטיות גם לא כל העולם משפט ויש חשיבות לזכות העמידה .ישראל היא מדינת משפט מקובל ולכן, בהתייחס לדברים שאמר אתמול היועץ המשפטי לוועדה, עו"ד גור בליי, ולכן סביר לתקן תקלה שהכנסת מזהה בפסיקה על דרך של חקיקה נקודתית".

תאריך:  26/06/2023   |   עודכן:  26/06/2023
+פ"ת: נעצר נהג שפגע בפעילת מחאה מחוץ לתחנת המשטרה
23:40 26/06/23  |  עידן יוסף

המשטרה עצרה כעת נהג רכב שפגע במפגינה מחוץ לתחנת המשטרה בפ"ת. על-פי החשד, הנהג פגע במפגינה שהייתה במקום, המפגינה נפצעה באורח קל ופונתה לקבלת טיפול במרכז הרפואי בלינסון בעיר.

+מידע מהשב"כ הביא לעיכוב פעיל מחאה
21:38 26/06/23  |  עידן יוסף   |   לרשימה המלאה

פעילי המחאה נגד השינויים במערכת המשפט טוענים כי המשטרה החלה במעצרי מנע  ▪  המודיעין המשטרתי מעריך כי המחאה נגד הרפורמה תסלים  ▪  רק 4 כתבי אישים הוגשו בקשר למחאות הרפורמה - לא ידוע האם נגד תומכיה או מתנגדיה

איציק מדינה ביציאה מהתחנה [צילום: אבשלום ששוני/פלאש 90]
+נתניהו התחייב לקידום השינוי בוועדה לבחירת שופטים
21:07 26/06/23  |  עידן יוסף

ראש הממשלה התחייב כי שבמושב הבא של הכנסת הוא יקדם את השינוי בוועדה לבחירת שופטים. הוא אמר את הדברים בפגישה הלילית אמש עם השרים לוין, אמסלם ודרמר (כאן חדשות).

+גנץ בישיבת הסיעה: "זוהי אזעקת אמת"
14:32 26/06/23  |  מירב ארד

יו"ר המחנה הממלכתי בני גנץ פתח את ישיבת הסיעה ותקף את הממשלה: "זוהי אזעקת אמת, אם החוקים יעברו הם יהיו מיד פגי תוקף. כל ממשלה שאקים או אהיה שותף בה תבטל את החוקים האלה כתנאי מקדים להקמתה".

+הקיצוניים יביאו לחורבן הבית השלישי
12:42 26/06/23  |  רבקה שפק-ליסק   |   לרשימה המלאה

הקיצוניים בימי הבית השני החליטו להיפטר מהכיבוש הרומי בכל מחיר תוך התעלמות מהעובדה שהאימפריאליזם הרומי היה בשיא כוחו ומהעדר סיכויים אמיתיים לנצח אותו והביאו לחורבן הבית השני

לוין. אין אמת בטענות [צילום: יונתן זינדל/פלאש 90]
+ארגון יוצאי שב"כ נגד המשך החקיקה: "יפגע בחוסן הלאומי"
11:41 26/06/23  |  מירב ארד   |   לרשימה המלאה

בהודעה שפרסם הארגון ומאחוריה עומדים מאות יוצאי שב"כ הם קרואים לרה"מ לשר הביטחון לעצור לאלתר את החקיקה ולהפנות משאבים להתמודד עם האתגרים הביטחוניים המתעצמים

מפגינים בתל אביב נגד הרפורמה המשפטית [צילום: אבשלום ששוני/פלאש 90]
+ביה"ד הארצי: פרקליט לא יפגין נגד הרפורמה
10:51 26/06/23  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה

וירט-ליבנה קובעת שמדובר ב"נושא מדיני" ולכן לעובדי הפרקליטות אסור להשתתף בהפגנות בנושא  ▪  מדגישה: אסור לפרקליטים להשתתף בהפגנות אפילו באופן אנונימי

פגיעה במראית העין של השירות הציבורי [צילום: אריק מרמור, פלאש 90]
+ח"כ סער על עילת הסבירות: ההצעה קיצונית ורחבה ממה שהקואליציה ביקשה בבית הנשיא
08:22 26/06/23  |  מירב ארד

ח"כ גדעון סער על עילת הסבירות בראיון לכאן רשת ב': "אנחנו מתנגדים להצעה, היא קיצונית ורחבה ממה שהקואליציה ביקשה בבית הנשיא. לא היינו רוצים שלבית המשפט לא יהיו כוחות לביקורת שיפוטית. ההצעה היא לא צמצום אלא ביטול גורף


מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
עו"ד לימון: "יצירת חור שחור שיפגע בדמוקרטיה"
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות סערת הרפורמה במשפט
מירב ארד
בהודעה שפרסם הארגון ומאחוריה עומדים מאות יוצאי שב"כ הם קרואים לרה"מ לשר הביטחון לעצור לאלתר את החקיקה ולהפנות משאבים להתמודד עם האתגרים הביטחוניים המתעצמים
איתמר לוין
וירט-ליבנה קובעת שמדובר ב"נושא מדיני" ולכן לעובדי הפרקליטות אסור להשתתף בהפגנות בנושא    מדגישה: אסור לפרקליטים להשתתף בהפגנות אפילו באופן אנונימי
עידן יוסף
יו"ר ועדת החוקה: "היום חברי יש עתיד משתיקים אותי בבריונות; הציבור נחשף לכך שכל מטרתכם בשיחות לא הייתה להגיע להסכמות, אלא לייצר טריגר לפיצוץ הבא"    יועמ"ש הוועדה: "הגבלת עילת הסבירות על הדרג הנבחר עלולה להוביל למתן פטור בפועל מביקורת שיפוטית על החלטות מינהליות מסוימות, בהן לא מתקיימת אחת מעילות הביקורת האחרות, כגון שיקולים זרים או מידתיות"
רון בריימן
השופטים במשפט נתניהו השמיטו את הקרקע מתחת לכתב האישום בסעיף השוחד    בעשותם כך הגישו השופטים לפרקליטות סולם לרדת בעזרתו מן העץ הגבוה שעליו טיפסה
מירב ארד
על הדיונים בבית הנשיא אמר: "זהו המקום הנכון, זוהי הדרך הנכונה"    הסביר: "להרוס זה קל, תפקידה של מנהיגות הוא להתמודד עם הקושי"    קרא לנתניהו לעצור את החקיקה הח-צדדית כדי למנוע קריסה פנימית של ישראל
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il