X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות
אפיק. שאלות מורכבות שלא קיבלו מענה [צילום: דני שם-טוב, דוברות הכנסת]
הכנסת מבקשת לדחות על הסף את עתירות עילת הסבירות
טוענת שהביטול עדיין איננו בשל לבחינה משפטית סבורה שאין מקום בכלל לביקורת שיפוטית חוקי יסוד ושאין המדובר במצב קיצוני המצדיק אותה מציינת שבתי המשפט יוכלו לפתח כלים חילופיים

הכנסת סבורה שאין לבית המשפט העליון סמכות להתערב בחקיקת חוקי יסוד בכלל, ובביטול עילת הסבירות בפרט (כתיקון לחוק יסוד השפיטה). הכנסת אף מבקשת מבג"ץ (8.9.23) לדחות על הסף את העתירות בנושא, בנימוק שהן אינן בשלות לבירור. הכנסת חוזרת על עמדתה המסורתית, לפיה בהעדר מקור סמכות מפורש בחוק או בחוק יסוד, אין מקום לעריכת ביקורת שיפוטית על חקיקת יסוד אשר התקבלה על-ידי הכנסת בכובעה כרשות מכוננת.
תגובת הכנסת כוללת בהרחבה את עמדתו של היועץ המשפטי לוועדת החוקה, גור בליי, אשר הציף בדיוניה את הקשיים שעלו מהצעת החוק (שאושרה כלשונה). היועצת המשפטית לכנסת, שגית אפיק, סבורה, כי התיקון "מעורר שאלות שונות ומורכבות רבה שלא תמיד קיבלה מענה שלם בנוסח", אך כאמור בשורה התחתונה מבקשת לדחות את העתירות נגדו.
לדברי הכנסת, חוסר הבשלות של העתירות נובע משלוש סיבות. ראשית, לא ניתן לאמוד את עוצמת פגיעתו של הביטול, שכן היא תלויה באופן יישומו על-ידי בתי המשפט. היא מדגישה, כי חובת הסבירות עודנה קיימת ופסקי הדין שקבעו אותה לא בוטלו. בתשובה מובאות דוגמאות לאופן שבו פרשנות מצמצמת של חוק היסוד ופיתוח עילות ביקורת שיפוטיות אחרות עשויים למלא, לפחות באופן חלקי, את החלל שמותיר ביטול עילת הסבירות ביחס להחלטות הממשלה והשרים. בהקשר זה מציינת הכנסת למשל את עילות השיקולים הזרים והאפליה, את הכללים הנוגעים למינויים בשירות הציבורי, את האפשרות להחיל את הסבירות על תקינות ההליך (גם אם לא על תוצאתו) ואת האפשרות למנוע העברת החלטות בצורה פיקטיבית לשרים.
שנית, קשה להעריך את השלכות הביטול, שכן טרם התגבשה תשתית עובדתית הקשורה בפעילות הממשלה והכנסת לאחר התיקון. הכנסת לא שחררה את הממשלה מאחריותה לפעול בהתאם לחובת הסבירות, ועתה הממשלה והשרים ישאו במלוא האחריות הציבורית לסבירות החלטותיהם. שלישית, על הכנסת תהיה האחריות לפתח את הכלים הפרלמנטריים שברשותה להעמקת הפיקוח על ההחלטות שייוותרו ללא ביקורת שיפוטית, ובפרט על ההחלטות הפרטניות, כדי לבקר את עמידת הממשלה בחובת הסבירות החלה עליה.
אפיק מסכימה שהליך החקיקה לא היה מיטבי, אך אומרת כי בהתאם למבחנים שנקבעו בפסיקה להליך חקיקה תקין, לא נפל בו פגם היורד לשורש ההליך. היא עצמה ובליי ליוו באופן שוטף את הליכי החקיקה, ונתנו מענה בזמן אמת לסוגיות שהתעוררו לשם שמירת זכות ההשתתפות של חברי הכנסת ומתן אפשרות מעשית לגיבוש עמדתם.
אין פגיעה בליבת זהותה של המדינה
לגופן של העתירות אומרת הכנסת, כי פסיקת בג"ץ עצמו סבורה שהשימוש בדוקטרינת השימוש לרעה בסמכות המכוננת (דהיינו: סמכותה של הכנסת לחוקק חוקי יסוד) צריך להיעשות בצמצום ולהישמר למקרים קיצוניים ביותר בלבד - וזה איננו המקרה. קביעת חלוקת הסמכויות בין הרשויות היא תפקיד מובהק של הכנסת בכובעה כרשות המכוננת. מהדיונים על התיקון עולה שהוא בא על-רקע המחלוקת המשפטית, האקדמית והציבורית בעניין עילת הסבירות, ובבסיסו לא עומד מניע פוליטי פסול. אין לקבל את הטענה שלפיה הכנסת מנועה מכינון חוקי יסוד המיטיבים עם הממשלה בגלל "שליטתה" של הממשלה עליה, שכן טענה זו חותרת תחת המבנה המשטרי הפרלמנטרי של ישראל.
לגבי הטענות בדבר היותו של הביטול "תיקון חוקתי שאינו חוקתי" אומרת אפיק, כי הוא אכן אינו נותן מענה לקשיים ניסוחיים ומהותיים שונים. עם זאת, בפסק הדין בעניין חוק יסוד הלאום קבע בג"ץ, כי אין מקום לאמץ את דוקטרינת התיקון החוקתי הבלתי-חוקתי בשלב הנוכחי של המפעל החוקתי בישראל, למעט חריג צר ומצומצם שיש להשתמש בו כאשר כלו כל הקצין, כאשר יש פגיעה בגרעין הליבתי ביותר של היות מדינת ישראל יהודית ודמוקרטית. יש להצר על כך שהקשיים נותרו על-כנם, אך אין בהם כדי לפגוע בליבת זהותה הדמוקרטית של המדינה - סבורה אפיק.
בעניין זה מוסיפה הכנסת, שהביקורת השיפוטית צריכה להיות מתוחמת לחוק זה. אין מקום לערוך ביקורת שיפוטית לרפורמה המשפטית המוצעת בכללותה, שלא אושרה ושתוכנה לעת הזו אינו ידוע. הטענה שחוק היסוד המתקן הוא רק הפרק הראשון של שינוי מקיף יותר, שעשוי לפגוע בעתיד בליבת דמותה הדמוקרטית של מדינת ישראל, היא טענה שיש לה מקום בשיח הציבורי, אך לא ניתן לבסס עליה ביקורת שיפוטית. התגובה הוגשה באמצעות עו"ד יצחק ברט.

ריכוז מידע בנוגע לעילת הסבירות באתר המכון לדמוקרטיה:
[קישור]
תאריך:  08/09/2023   |   עודכן:  08/09/2023
+התנגדות גורפת
23:49 08/09/23  |  אפרים הלפרין   |   לרשימה המלאה

אם חשבנו שהיועצת המשפטית לממשלה מתנגדת לשינוי חוק היסוד בעניין עילת הסבירות אז טעינו  ▪  עיון בעמדה שהציגה לבית המשפט מעיד על כך שההתנגדות היא רק לנוסח הגורף והכוללני של השינוי

בהרב. צודקת [צילום: מרים אלסטר/פלאש 90]
+קריב: הממשלה מאמינה בדמוקרטיה נוסח הונגריה וטורקיה
15:10 08/09/23  |  עידן יוסף

ח״כ גלעד קריב (העבודה) תוקף את תשובת הממשלה לעתירות ביטול עילת הסבירות: ״לא די בכך שתשובת הממשלה רצופה סיסמאות פופוליסטיות והצגה מעוותת של התפתחות המשפט החוקתי במדינת ישראל, התשובה כופרת גם בסמכותו של בג"ץ לפסול חקיקה רגילה של הכנסת שפוגעת בזכויות יסוד, ובכך יש בה עדות ברורה שראש הממשלה, שר המשפטים ושותפיהם מאמינים בדמוקרטיה נוסח הונגריה וטורקיה שבה אין כל מגבלות על כוחו של השלטון והשליט״.

+פוגל: חונטת גנרלים מתוסכלים בסיוע דיקטטורה שיפוטית מובילה נסיון הפיכה
15:07 08/09/23  |  עידן יוסף

יו״ר הוועדה לביטחון לאומי ח״כ צביקה פוגל: "את נסיון ההפיכה השלטונית מובילה חונטה של גנרלים מתוסכלים בסיוע של דיקטטורה שיפוטית. אנחנו כאן כדי לעצור אותם ולומר להם שהעם הוא הריבון".

+בכיר בממשלה: תשובות הממשלה והכנסת לבית המשפט ברורות כשמש
13:53 08/09/23  |  עידן יוסף

בכיר בממשלה על התשובה לבג״ץ בעניין ביטול עילת הסבירות: תשובות הממשלה והכנסת שהוגשו היום לבית המשפט ברורות כשמש. הרשות המחוקקת והרשות המבצעת אומרות לרשות השופטת: אין לך סמכות להתערב בחוקי יסוד. אל תחרגי מסמכותך.

+ועדת הבריאות תדון בהשתלחות רופא בכיר בהדסה בשרה סטרוק
11:25 08/09/23  |  עידן יוסף   |   לרשימה המלאה

במהלך אירוע הוקרה לשירות לאומי דרש הפרופסור איתן גלון משרת המשימות הלאומיות להסתלק משטח בית החולים  ▪  לבקשת חברי ועדת הבריאות יתקיים דיון דחוף בנושא  ▪  חבר הכנסת צבי סוכות: התנהלות הרופא מבישה פוגעת באמון הציבור בצוותי בתי החולים ובאיכות השירותים

[צילום: שימוש לפי סעיף 27א לחוק זכויות יוצרים]
השרה סטרוק נואמת בכינוס
+שרים בליכוד: אם בג"ץ יפסול חוק יסוד נכבד זאת
10:52 08/09/23  |  עידן יוסף

לפחות 5 שרים בליכוד אומרים בשיחות סגורות: ״אם בג״ץ יפסול את חוק עילת הסבירות, למרות ההתנגדות הנחרצת שלנו לפסילת חוק יסוד, נכבד את ההחלטה״.
אבל לא רק שרים, המשבר החוקתי מעורר עימות פנימי חריף בתוך שורות הליכוד. גם בכירים נוספים במפלגה אומרים: ״עצם השיח על הציות לבג״ץ מסוכן ומזיק להמשך הרפורמה. השיח מסכן את האפשרות להגיע לפשרה. זה סתם גורם לנזק מיותר״ (ידיעות אחרונות).

+בית המשפט העליון אינו יכול לשים את עצמו מעל הריבון
10:42 08/09/23  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה

סבורה שאין בסמכותו של בג"ץ להחיל ביקורת שיפוטית על חוקי יסוד, שכן היא לא ניתנה לו בחוק  ▪  טוענת שביטול עילת הסבירות היא החלטה לגיטימית בנושא השנוי במחלוקת עזה זמן רב

נתניהו ולוין. שינוי נקודת האיזון [צילום: יונתן זינדל, פלאש 90]
+איך למנוע העדר נשיא לבית המשפט העליון
08:30 08/09/23  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה

הצעה לבחירת נשיא העליון  ▪  הבקשה לפסול את חיות  ▪  השאיפה לאכיפה פוליטית  ▪  האמת בנוגע לבג"ץ והמסתננים  ▪  השר מול אנשי המקצוע  ▪  החובה של היועצים המשפטיים

עמית וסולברג. שני הבאים בתור [צילום: יונתן זינדל, פלאש 90]

מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
הכנסת מבקשת לדחות על הסף את עתירות עילת הסבירות
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות סערת הרפורמה במשפט
איתמר לוין
סבורה שאין בסמכותו של בג"ץ להחיל ביקורת שיפוטית על חוקי יסוד, שכן היא לא ניתנה לו בחוק    טוענת שביטול עילת הסבירות היא החלטה לגיטימית בנושא השנוי במחלוקת עזה זמן רב
איתמר לוין
הצעה לבחירת נשיא העליון    הבקשה לפסול את חיות    השאיפה לאכיפה פוליטית    האמת בנוגע לבג"ץ והמסתננים    השר מול אנשי המקצוע    החובה של היועצים המשפטיים
איציק וולף
שר האוצר היה בין הנואמים בפני עשרות אלפי מפגיני ימין מול בית המשפט העליון    "קורא לא לקבל החלטה שתקרע את עם ישראל ומשפחות בחברה הישראלית ואת צה"ל"
איתמר לוין
פוגלמן דחה את ערעורו של רוטמן על החלטתה של חיות שלא לפסול את עצמה: דבריה נגד הרפורמה אינה מהווה נעילת דעתה בנוגע לעילת הסבירות
איציק וולף
ח"כ גדעון סער טוען כי דברי יו"ר הכנסת נגד בית המשפט העליון יפגעו בסופו של דבר בו עצמו    שר המשפטים הביע שביעות רצון מדברי אוחנה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il