הקו הירוק של הרכבת הקלה בגוש-דן צפוי לחבר את ראשון לציון וחולון לתל אביב והרצליה ויכלול 39 קילומטרים של מסילות ו-62 תחנות
משרד התחבורה והבטיחות בדרכים, החשב הכללי במשרד האוצר וחברת נת"ע אישרו (7.11.23) את ההסכם המעודכן עם זכיינית הקו הירוק קבוצת TMT. כעת פתוחה הדרך להשלמת הסגירה הפיננסית מול הבנק המלווה, וליציאה לשלב הביצוע.
אישור התיקונים והעידכונים בהסכם ("אדנדום") נדרש עקב הזמן שעבר מאז הגשת מסמכי המכרז. זהו שלב מקובל והכרחי בהסכמי תשתיות מסוג זה, ונועד למקסם את התועלות למזמינת העבודה, ולכסות מצבים ושינויים שלא נכללו במכרז המקורי.
הקו הירוק הוא הקו השלישי של הרכבת הקלה בגוש-דן, וישלים את מערך הרכבת הקלה במטרופולין תל אביב. הקו מתוכנן להיפתח בשנת 2028 ויצטרף לקו האדום שנפתח השנה, ולקו הסגול שצפוי להיפתח בשנת 2027, ואשר הסגירה הפיננסית עבורו הושלמה לפני מספר חודשים. הקו צפוי להסיע כ-250,000 נוסעים ביום וכ-65 מיליון בשנה. זמן הנסיעה מתחנת המרכבה בחולון ועד לכיכר רבין בתל אביב יהיה כ-35 דקות בלבד.
הוא יחבר את החלקים הדרומיים והצפוניים של המטרופולין, וינוע בין ראשון לציון, חולון, תל אביב והרצליה. אורך הקו כ-39 קילומטרים מהם 4.5 קילומטרים תת-קרקעיים, והוא כולל 62 תחנות ובהן ארבע מתחת לקרקע, שבעה גשרים, חמישה מעברים משוקעים ושני מרכזי תפעול ותחזוקה.
בימים אלה מסתיימות עבודות ההכנה שבאחריות חברת נת"ע, הכוללות את פינוי התוואי והעתקת התשתיות מתחתיו. עם השלמת הסגירה הפיננסית ניתן יהיה לעבור לשלב הביצוע, שבאחריות קבוצת TMT אשר זכתה במכרז להקמת ותפעול הקו הירוק. הקבוצה מורכבת מחברת ההנדסה אלקטרה (40.5%), חברת התחבורה הציבורית דן (40.5%) וחברת הרכבות הצרפתית אלסטום (19%).
אישור ההסכם המעודכן ("אדנדום") מאפשר את קידום הסגירה הפיננסית למימון הקו הירוק, שתתבצע מול בנק אירופי מוביל. המכרז כולל תכנון, הקמה, תפעול, תחזוקה, אספקה ומימון של הפרויקט, לתקופה של 25 שנה במתכונת PPP (Public Private Partnership). היקף הפרויקט נאמד בכ-18.3 מיליארד שקלים.