בישיבת ועדת החינוך שהתכנסה היום (יום ד', 26.6.24) בהשתתפות שר החינוך
יואב קיש ויו"ר ארגון המורים
רן ארז, התגלעו חילוקי דעות עמוקים בנוגע לפתרון המשבר במערכת החינוך העל-יסודי. ההכרה המשותפת בחומרת המצב בעת הזו הובאה ע"י שני הצדדים בדיון אך הדיון הסתיים ללא כל הסכמות משמעותיות.
יו"ר הוועדה, ח"כ
יוסף טייב: "אנחנו במשבר שנמצא מעל חצי שנה. למרות ניסיונות תיווך הוועדה להגיע לאיזה פתרון, אין הצלחה רבה. עשרות אלפי תלמידים נמצאים ללא ציונים ויש לכך השלכות רבות ופגיעה בתלמידים. התלמידים האלו נפגעו מספר שנים ופגיעה חברתית גדולה שאסורה שתימשך. הוועדה דורשת להתכנס מיידית למו"מ אינטנסיבי כדי ששנת הלימודים תתחיל כסדרה".
שר החינוך, יואב קיש: "נכון שהדבר יתנהל בוועדת החינוך ולא בין ועדות אחרות. תמונת המצב הנוכחית אינה טובה. התלמידים והמורים נפגעים. אני עושה כל מאמץ ומעורב לכל אורך התקופה בהצעות וניסיונות שונים. יש לי ביקורת על האוצר וגם על ארגון המורים ששינה את עמדתו כולל בנושא הסכמי העסקה ישירה. יש טעות משותפת שהאוצר לא הכין מסמך שיכל לפטור את הדברים וגם ארגון המורים שחזר בו מדברים. אפשר להגיע לסיכומים ולבנות משהו שנוכל לחיות איתו. יש לשים את העבר בצד ולהתקדם הלאה. העקרונות שהצעתי כוללות את זה שתהיה השהיה של ניכוי המקדמות וארגון המורים יעצור את העיצומים. הצעתי את זה כבר בערב שבועות ואם היו נענים אז, כבר היו תעודות לתלמידים. המורים, המנהלים והמנהלות, כלל הצוותים עשו מעל ומעבר והצילו את מדינת ישראל. הם היו החוסן הלאומי. אנחנו ככל הנראה בפתחו של אירוע גדול בצפון ושוב עם ישראל צריך את זה. ועד עובדי הרכבת בתקופה של יו"ר הקודם פגע בתפקידו. ארגון כללי של עובדים חייב לנהוג בצורה מאוזנת ואם לא הוא פוגע דבר ראשון בעובדים".
יו"ר ארגון המורים, רן ארז "לבוא ולהגיד שהוא מוכן להקפיא את הניכויים וניתן את הציונים, זה אומר שנוותר על כל מה שעשינו עד עכשיו וב30 באוגוסט לומר לנו שנהיה באותו מקום. המילים היפות של שר החינוך לא עוזרת לנו הוא בטריבונה. אני רוצה לראות מעשים. האוצר בא עם המצאה חדשה לתת לנו קנסות כדי שנתכופף לחוזים אישיים ולפגיעה בעבודה המאורגנת והביטחון הכלכלי. זה לא יהיה. מי שפוגע אלו מקבלי ההחלטות. לא מגיעים אל המערכת עם תנאים נמוכים כאלו. אתם לא משקיעים בדבר הזה. משרד החינוך צריך להילחם שהמערכת תהיה אחרת. אנחנו נמצאים על סף תהום כאשר מורים לא רוצים לבוא וללמד ומי שכן מגיע בורח אחרי חצי שנה. לא שמעתי את משרד החינוך מדבר על הקטנת כיתות. מקבלים הורים במסדרונות ויושבים על הרצפה. שרים מתחלפים ומי שנשאר במערכת החינוך אלו הם המורים וצריך לכבד אותם ולא להתנהג אליהם בצורה שוביניסטית ומצ'ואיסטית. אנחנו אומנם מורים אבל לא טיפשים. שר החינוך, לא ראיתי שום דבר יוצא דופן שעשית כשר החינוך מאז שהתמנת. בכל הפרטה השירות פוחת ויורד. לא ניתן יד שתהרסו את מערכת החינוך".
סגן הממונה על השכר, אוהד אלקבץ "אנחנו באים לכל הזמנה לדיוני הוועדות ומנסים להביע את עמדתינו ולרוב לא מצליחים כי לא מקשיבים. מצר על כך שלא עומדים בקשר עם כל אחד ואחד מחברי הכנסת. יש לנו הרה עבודה במגוון דברים. הגענו לסיכומים מלאים בצורה הכי מפורשת וזה נאמר בכל מקום כולל בבית הדין. מזמן יכולנו להיות עם הסכם. אנחנו בעשור עם שביתות של ארגון המורים - תמיד מצאו איך לעשות עיצומים. שר החינוך באירוע מאוד וכולנו יושבים כל העת בצורה אינטנסיבית למרות שהם ברחו מהסכמות. המטרה העיקרית שלנו היא לייצר יציבות למערכת הזו - זה דבר מחריד שלתלמידים אין טיולים, אין ציונים וכו' ואנחנו רוצים יציבות וארגון המורים מנגד רוצה הסכם קצר טווח. מבחינתנו אנחנו מוכנים לדבר על כל פרט בחוזים האישיים ואמרנו שאם הארגון רוצה להוסיף הוא יכול. אין כל התחלה בטענה שיש כאן הפרטה של המערכת. מוזמנים לדבר עם מנהלים ומורים ולא רק עם ארגון המורים ולשמוע את דעתם על הצורך בחוזים אישיים לכה"פ ב5-- 10%. זאת הדרך היחידה להזרים דם חדש למערכת. דרך הסכמים קיבוציים יש חסמים רבים שלא מאפשרים העסקה אלא דרך תנאים והגבלות של ארגון המורים. אנחנו רוצים לעשות מודל שכר חדש למנהלים לתת כסף שיוכלו לתת תוספת שכר למנהלים שלהם בצורה גמישה וגם את זה ארגון המורים מסכל".
יו"ר מועצת התלמידים והנוער, ספיר מוספי "אי אפשר לגדול ולהתקדם דרך המסכים. התיכון שלי היה ללא טיול שנתי, ללא היכרות משותפת. הדור שלי לא יצא לפולין ולא למד היסטוריה. הולכים להתגייס לצבא בלי להכיר את הארץ. בתחילת המלחמה התגייסנו למאמץ, התנדבו ועזרו בכל מקום כי הנוער הוא חלק מהמדינה. אבל נוצרים פערים גדולים. השנה אי-אפשר להוכיח זכאות לתעודת בגרות. בזה צריך לטפל עוד עכשיו כי כבר עכשיו רוצים לעשות עתודות".