X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
מנשה שאול פרשן לענייני המזרח התיכון מגזין מראה
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
אם אספקה של מזון, מים, תרופות ודלק היא אכן חיונית למיליון ו-700 אלף עזתים, הדעת נותנת כי על מצרים לעשות זאת ולא על ישראל הנמצאת במצב מלחמה עם חמאס
▪  ▪  ▪
אספקת מזון לרצועת עזה [צילום: פלאש 90]
בעוד שהמצרים הורסים מאות מנהרות ומונעים מפצועים להיות מלווים על-ידי קרוביהם, ישראל נדרשת להמשיך ולספק לתושבי הרצועה מוצרי מזון ותרופות, והרבה יותר.

בעיצומה של מלחמת הטילים, התנועה בין ישראל לרצועת עזה ממשיכה להתנהל בסדירות, כאילו שום דבר אינו קורה וכאילו יש נורמליזציה בין שני הצדדים. מרבית קווי המתח הגבוה, 10 במספר, המשיכו לספק חשמל לרצועה. 8 מהם נפגעו על-ידי הרקטות של חמאס, שאותם הורה שר התשתיות סילבן שלום שלא לתקן עד לשוך הירי, וזאת מחשש לחייהם של הטכנאים.
מדי יום עוברות עשרות משאיות המובילות מוצרי מזון ותרופות, ועשרות מיכליות דלק המובילות לרצועה 200 אלף ליטר דלק ביום. חולים מן הרצועה ממשיכים להגיע לבתי החולים בישראל, ולדוגמה, ב-16.7.14 עברו לבתי החולים בישראל 13 ילדים לטיפול במחלות לב.
נשאלת השאלה, האם ישראל הנמצאת בעיצומה של מלחמה נגד ארגון טרור רצחני הממטיר אלפי טילים ורקטות על תושביה והמאיים לחטוף ולרצוח אזרחים וחיילים באמצעות מנהרות תקיפה שחפר, חייבת המשיך לספק לאויב מצרכי מזון, תרופות לדלק?
המתנגדים למדיניות זו טוענים כי מה שעושה ישראל הוא אבסורד בלתי נסבל, וכי אין היגיון בכך שתושבי רצועת-עזה ימשיכו בשיגרת חייהם כאילו אין מלחמה ואין טילים, בעוד שתושבי הדרום אינם יכולים להתרחק מן המרחבים המוגנים. ואילו התומכים בצעדים אלה סומכים את יתדותיהם על שניים: האחד, על דיני המלחמה האוסרים על הרעבה של אוכלוסיית האויב ומחייבים העברה של מזון ותרופות אליה, והשני, על הסכמי אוסלו, שבהם התחייבה ישראל לספק לתושבי הרצועה מצרכים רבים, ובכללם חשמל.
אלא שישראל יצאה מרצועת עזה עוד ב-2005 ומאז היא שטח פלשתיני, ולכן הסעיפים בהסכמים המתייחסים לאזור זה אינם תקפים. יתר על כן, רצועת עזה נשלטת זה 7 שנים על-ידי ארגון חמאס, השולל מכל וכל את הסכמי אוסלו, וזוהי סיבה נוספת לכך שלישראל אין שום מחויבות על פיהם.
יתרה מזו, המצרים מטילים מצור על רצועת עזה והורסים את מאות המנהרות המובילות לשטח המצרי, וזאת כדי למנוע תנועה של מחבלים ואמצעי לחימה בין הרצועה לסיני. המצרים גם מונעים מעבר מן הרצועה לסיני לכל אלה שאינם נושאים דרכונים זרים או מצריים. הם אפילו מנעו מקרובי הפצועים שהועברו למצרים ללוות את הפצועים.
אם אספקה של מזון, מים, תרופות ודלק היא אכן חיונית למיליון ו-700 אלף עזתים, הדעת נותנת כי על מצרים לעשות זאת ולא על ישראל הנמצאת במצב מלחמה עם חמאס. לעומת זאת, התומכים בכך שעל ישראל לספק לעזתים את צרכיהם יש נימוקים משלהם:
על תושבי רצועת-עזה מוטל מצור ימי על-ידי ישראל ממערב, ומצור יבשתי על-ידי מצרים - מדרום, והברירה הקיימת לאספקת המוצרים היא ישראל. לטענתם, חסימת נתיבי-האספקה מישראל משמעותה יצירת מחנק שיגרום יאוש באוכלוסייה, וזה מצידו יוביל למעגל נוסף של שפיכות דמים ותמיכה בהנהגת חמאס במלחמתה נגד ישראל. חמאס יוכל לומר לתושבי הרצועה: "ראו מה מעולל לכם האויב הציוני, ולכן יש להילחם בו".
בנוסף, נטענת טענה כי מניעת אספקה של מצרכים חיוניים תביא להפעלת לחץ על ישראל בזירה הבינלאומית, שבה תידרש ישראל להסיר את המצור הימי.
עוד אומרים התומכים בהמשך האספקה לתושבי רצועת-עזה, כי לישראל יש אומנם זכות להגן על עצמה, אבל השאלה היא היכן עובר הגבול בין הזכות להגנה עצמית ובין הענישה הקולקטיבית והתעללות מיותרת באוכלוסייה שלמה. יתר על כן, תושבי הרצועה סובלים ממצוקה כלכלית, והרעבתם ונישולם משירותי בריאות אסורה לפי החוק הבינלאומי, כמו גם לפי אמות המידה של מוסר היהדות.
למצדדים במדיניות הצירים הפתוחים בין ישראל לרצועת עזה יש נימוק נוסף והוא שיום אחד תסתיים המלחמה ונגיע להסדר, ואז העזתים יזכרו את המחווה האנושית הזאת.
אלה הם הנימוקים בעד ונגד מדיניות הצירים הפתוחים שמאמצת ישראל. נראה, כי נוכח ההתפתחויות של מבצע "צוק איתן", על ישראל לשקול מחדש מדיניות זו. יש לחשוב על הקמת צוות חשיבה שיורכב מאנשי ביטחון, מדינאים, כלכלנים ומומחים של החוק הבינלאומי, שיבחן את ההיבטים השונים ויציע הצעות, ובכך יסייע לממשלה לנתב את דרכה בנושא הסבוך שאינו נותן מנוח.

לאתר מגזין 'מראה'
הכותב הוא פרשן לענייני המזרח התיכון.
תאריך:  02/08/2014   |   עודכן:  03/08/2014
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות מבצע צוק איתן
אברהם בן-עזרא
ראש הממשלה בנימין נתניהו מנהל היטב את המערכה ומביא כבוד למדינת ישראל בקרב אומות העולם, מבלי להרפות בהשגת מטרות המלחמה. אלא שאולי ראוי לבחון כמה שיפורים, ולהימנע מלהיתפש לקונספציות קבועות
יוסף בן משה
אנו עדים ל"מבצע" מתגלגל שהתחיל כ"שובו בנים" והיה ל"צוק איתן". ראשיתו בגדה והמשכו ובאמצעים יותר קטלניים נגד עזה. חלף לו כמעט חודש וצה"ל לא מצליח לכבוש רצועה ששטחה 365 קמ"ר, לעומת כיבושם של יותר מ-60,000 קמ"ר בששת הימים. התוצאה עד כה נראית כמסע הענישה ונקם נגד תושבי עזה הנקראת בלשון מכובסת "הרתעה
יואב יצחק
עשרות אלפי תושבים שבו לבתיהם    חמאס: אבד הקשר עם החוליה שנלחמה באזור שבו נעלם החייל; ייתכן שהם והחייל נהרגו    צה"ל תקף מאות מטרות ברחבי הרצועה    הפלשתינים דיווחו על 44 הרוגים    רקטות לעבר גוש-דן, אזור השרון ובאר שבע    שני חיילים נפצעו קל; אזרח נפגע קשה מפגיעת מרגמה
עו"ד חיים שטנגר
מן הראוי שמשרד מבקר המדינה יפסיק - בשלב זה - פעילותו הברוכה, בכל הקשור ליישום מחדלי דוח המבקר, באשר לאיום המנהרות, שפורסם בשנת 2007. יש להמתין לתום המלחמה בעזה ולהחלטה בדבר הקמתה של ועדת חקירה ממלכתית
זאב בן-יוסף
בפרק י"ח של ספר תהילים נכתבה במפורש נבואה - לא רק של כל מה שעובר עלינו לאחרונה מאז חטיפת הנערים ובמהלך מבצע מלחמת צוק איתן, אלא גם טיפים בדבר מה שעלינו לעשות כדי לנצח את האויב
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il