X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
למרות שהנישום אחראי לתוצאות מעשיו, יש מקום שרשות המיסים תפעיל שיקול דעת ותמנע ממנו את תוצאותיהן של תאונות מס. הנה שלוש דוגמאות
▪  ▪  ▪
[צילום: פלאש 90]

בדרך כלל, פקידי השומה (ולחלופין מנהל מיסוי מקרקעין) הם אלה האוחזים בדוקטרינה של "מס אמת", בבואם להוציא לנישומים שומות לפי מיטב השפיטה, שאינן עולות בקנה אחד עם דיווחיהם. אם המחלוקת בין הצדדים מגיעה לבתי המשפט, בוחנים השופטים כל מקרה ומקרה לגופו על עניין, במטרה לאזן בין זכותו המוצהרת של כל נישום לפעול בדרך שתהא דלת מס, לבין האינטרס הציבורי להטלת מס אמת על-פי המהות הכלכלית של המהלכים שנעשו.
היטיבה להסביר את הדילמה כבר בשנת 1998, השופטת ברכה אופיר-תום (עמ"ה 83/93), במילים אלה: "ייאמר תחילה ומיד, כי כלל הברזל שאמור להנחות את פרשן דין המס בדרכו הפרשנית, הוא, כי תכליתם האוביקטיבית של דיני המס, הינה איזון האינטרסים בין הנישום לרשות המיסויית, כך שבסופו של דבר, תוצאות המס תהיה צודקת, סבירה והגיונית, לגבי הנישום, כמו לגבי הרשות. תוצאה זו, מכל מקום, אמורה להוביל ליצירת מצב שבו, מצד אחד, לא ייצא הנישום וידיו על ראשו על-ידי חיובו במס שהחוק לא התכוון לחייבו בו; ומצד שני, לא תימצא קופת הציבור הולכת ומתרוקנת, על-ידי מתן אפשרות לעקיפת דין המס".
מסר דומה נכלל מאז בכמה וכמה פסקי דין, ונביא ציטוט מעודכן יותר (משנת 2012) מהחלטת בית המשפט העליון (ע"א 8500/10): "תכלית דיני המס היא להטיל על הכנסתו הריאלית של הנישום מס בשיעור הקבוע בפקודה ולמנוע, מחד-גיסא, כפל מס, ומאידך-גיסא, מיסוי חסר. במילים אחרות, תכלית דיני המס, בהקשר הנדון, היא למנוע מהנישומים (החברה ובעלי מניותיה) לפגוע ברשויות המס כנושה של החברה ושל בעלי המניות, ולאפשר גביית מס אמת ובמועד המיסוי הנכון. לצורך כך נבחנת המהות הכלכלית האמיתית של העסקה, ואין חובה על פקיד השומה לדבוק בהגדרות ובמונחים שנתנו הנישומים לעסקות שביצעו.
"במסגרת זאת, שואפת הפקודה לצמצם את יכולתם של נישומים להקטין את נטל המס המוטל עליהם באמצעות תכנוני מס שאין בהם טעם מסחרי ממשי, ולצד הסמכות המוקנית לפקיד השומה מכוח סעיף 86 לפקודה, מתוקנת הפקודה תדיר כדי להקטין את פרצות המס שבה".
אנו מבקשים להפנות את תשומת הלב לתופעה שמומחי המס מכנים אותה בשם "תאונות מס", שטרם זכתה להתייחסות מפורשת (למיטב ידיעתנו) של בתי המשפט. כוונתנו למהלכים שונים (בדרך כלל, ביוזמתם של הנישומים), שבעטיים משתנה לרעה מצבם, שלא לצורך.
למרות האקסיומה המשפטית המקובלת, לפיה הנישום אחראי לתוצאות המס של מעשיו (גם אם גרם לעצמו נזק), אנו סבורים, כי יש מקום להפעלת מיטב שיקול הדעת (במקרים המתאימים), כדי למנוע הטלת מס "בלתי נאותה". להלן נפרט שלוש תאונות מס, שניתן להתגבר עליהן (עם מעט רצון טוב).
תאונת המס הראשונה
על סמך ההוראה שנכללה בסעיף 66(ב) לפקודת מס הכנסה, רשאי "בן זוג" שהייתה לו הכנסה מרכוש שהיה בבעלותו שנה לפני נישואיו, או שקיבלו בירושה בתקופת נישואיו, לתבוע חישוב מס נפרד של המס על אותה הכנסה (ובלבד שאם הייתה לו הכנסה אחרת, שלגביה נערך חישוב מס נפרד, תיווסף ההכנסה לפי סעיף זה להכנסה האחרת).
במקרים מסוימים, מחליט (או נאלץ) בן הזוג לממש את הנכס שהיה בבעלותו שנה לפני נישואיו, או שקיבלו בירושה, ולרכוש (בכספי התמורה) נכס חדש. לטעמנו, יש "לשרשר" את הזכות לחישוב מס נפרד לנכס החלופי, אך אין לנו כל ערובה לכך שעמדה זו תהיה מקובלת על פקיד השומה.
תאונת המס השנייה
בד בבד עם המהפך שחל מ-1.1.2014 במיסוי "דירת מגורים מזכה", נקבע חישוב מס לינארי מוטב לדירות מגורים, שהיו בבעלותו של המוכר ב-31.12.2013. באותה נשימה נקבעה תקופת מעבר (לשנים 2017-2014), שבה יחולו הוראות מיוחדות. בין היתר, נשללה הזכות לחישוב מס לינארי מוטב בתקופת המעבר, אם הדירה נמכרה למי שהוגדר "קרוב".
לאחרונה הותרה קמעה הרצועה, והותר חישוב מס לינארי מוטב בתקופת המעבר גם במכירה לקרוב, אך רק בנסיבות מסוימות (מכירת דירה לקרוב, שמקורה בירושה משותפת). לטעמנו, יש לאפשר חישוב מס לינארי מוטב בכל מקרה בו ישתכנע המנהל, כי מכירת הדירה לקרוב נעשתה בתום לב, ולא למטרת הפחתת מס בלתי נאותה.
תאונת המס השלישית
הפרשי שער מהווים בדרך כלל חלק מסכום ההכנסה החייבת במס (אקסיומה זו אינה מתייחסת ליחידים, שהפיקו את הפרשי השער מנכסים "פרטיים"). בנוסף לכך, יש לדווח על ההכנסה מהפרשי שער על בסיס צבירה (גם אם טרם מומשה), בהתאם להוראות סעיף 8ג. לפקודת מס הכנסה.
לא אחת נצברים הפרשי שער "חיוביים" בשנת מס אחת, ובשנה הבאה הם מתפוגגים וחולפים מהעולם, כלעומת שבאו. היינו מצפים מפקיד השומה, לפחות במקרים המובהקים, שיתיר לנישום לדווח על הכנסותיו מהפרשי השער הללו על בסיב מזומנים (וגם להכיר בהפסד מהפרשי שער, אם היה כזה, כהפסד שניתן לקזזו מהכנסות אחרות החייבות במס). לא נותר לנו אלא לקוות, כי בכירי רשות המיסים שותפים לדעתנו, וינחו את עובדי הרשות בהתאם לכך.

הכותב הוא שותף במשרד רוז'נסקי-הליפי-מאירי.
תאריך:  03/01/2016   |   עודכן:  03/01/2016
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
שמעון זיו
שתי אחיות ניצולות שואה, ששרדו את אושוויץ, עלו ארצה הקימו משפחות לתפארת מדינת ישראל, לכל אחת בן יוצא חלציה שהגיע לדרגת תת-אלוף בצבא
יוני בן-מנחם
נשיא רוסיה נוקט מדיניות תקיפה שמטרתה לחזק את מעמדו של הנשיא הסורי בשאר אסד לקראת חידוש השיחות על יישום מפת הדרכים בסוריה. האסטרטגיה הרוסית היא להחליש ולפצל ככל האפשר את האופוזיציה הסורית כולל באמצעות סיכולים ממוקדים
ראובן לייב
פסילת הספר "גדר חיה", והוצאתו מתוכנית הלימודים הבית-ספרית על-ידי משטרת המוסר של נפתלי בנט, מעידה יותר מכל על פחד קמאי שמצליח להשתלט על השכל הישר
איתמר לוין
כאשר נתניהו מכריז כעת על מאבק בפשיעה במגזר הערבי, הוא יוצא או אידיוט - אם עד עכשיו לא ידע על המצב שם - או פושע, אם ידע ולא עשה דבר. משום מה יש הרגשה, שגם כעת לא ישתנה משהו יסודי
איתמר לוין
ערוצי טלוויזיה ואתרי אינטרנט שידרו "עדויות" מזירת הפיגוע ברחוב דיזנגוף, בלי שום בדיקה מינימלית של מהימנותן. תקשורת שכזאת חוטאת לאמת ולציבור, וכורתת את הענף שעליו היא יושבת
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il