X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
פסיקה חדשה קובעת כי יש לבטל את עילת ה"חיים בעוולה" אשר מתייחסת לילד הפגוע ולהשאיר רק את אפשרות התביעה של "הולדה בעוולה" המתייחסת לעול ההורים עקב ההולדה. הדרמה הגדולה בפסיקה זו הינה קיצור תקופת ההתיישנות מ-25 שנים ל-7 שנים בלבד
▪  ▪  ▪
רשלנות רפואלית בביצוע מעקב הריון [צילום: פלאש 90]

"חיים בעוולה" - זו ההגדרה המתייחסת לילד אשר נכפתה עליו מציאות של חיים שאינם חיים, בחזקת "מוטב מותי מחיי", מעצם היוולדו פגוע. "הולדה בעוולה", זו הגדרה המתייחסת להורים אשר הולידו ילד עם מוגבלויות קשות ונאלצים לשאת על כתפיהם את עול גידולו. מונחים אלו מופיעים במקרים קשים וחריגים של רשלנות רפואית המתרחשים במהלך ביצוע מעקב ההריון, שבמהלכו נעשתה התעלמות מסימני האזהרה הדרושים והמוכרים לעולם הרפואה, ולא אובחן כי העובר סובל ממום קשה שניתן היה למנוע באמצעות הפסקת ההריון, או לחלופין בהערכות מתאימה של צוות הרפואה בחדר הלידה.
זוג הורים צעירים מבאר שבע תובעים את שרותי בריאות כללית ואת בית החולים סורוקה, בטענה של רשלנות רפואית על שנולדה להם תינוקת הסובלת מ"תסמונת וויליאמס". תסמונת ויליאמס הינה תסמונת גנטית המתבטאת במגוון רחב מאוד של מאפיינים רפואיים, לימודיים והתנהגותיים המשתנים בדרגת חומרתם מאדם לאדם. הביטויים המרכזיים של התסמונת הנם תווי פנים אופייניים, היצרות בכלי דם, הגורמים לבעיות לב, איחור התפתחותי, קשיים לימודיים, פעלתנות יתר, ומזג ידידותי. רק במקרים נדירים הילד ירש את התסמונת מאחד ההורים שלוקה בה. חשוב להדגיש כי התסמונת לא נגרמת בשל נטילת תרופות בזמן ההריון או בגלל סיבוכים במהלכו.
ההורים טוענים כי הרופאים התעלמו מסימני האזהרה אשר נצפו במהלך ההריון וכי האם לא הופנתה לבדיקות גנטיות ולבדיקת מי-שפיר אשר בהן ניתן היה לאבחן כי העובר סובל מתסמונת ויליאמס, אשר ועדה להפסקת הריון הייתה מאשרת את הפסקת ההריון במקרה כזה אפילו בשלבים מתקדמים ביותר של ההריון. בתביעתם טוענים ההורים כי בשבוע ה-37 להריון אבחנה רופאת קופת חולים ממצאים חריגים והפנתה אותם אל בית החולים אולם רופאי בית החולים שיחררו את האישה בטענה שרופאת קופת החולים שגתה באבחנתה.
בעקבות זאת הסתיים ההריון בלידת תינוקת הסובלת ממוגבלויות קשות, עיכוב התפתחותי וקוגניטיבי, בעיות לב, ריאה, בעיות נוירולוגיות ואורתופדיות. עוד הם אומרים כי בעקבות רשלנות הרופאים נגזר עליהם לסעוד את בתם לאורך שנים רבות משום שלא מנעו את לידתה וכי ניתן לומר בוודאות כי טוב מותה מחייה.
עד לאחרונה בית המשפט הכיר בשתי עילות התביעה, "חיים בעוולה" ו"הולדה בעוולה", כאשר העילה העיקרית הייתה של היילוד בטענת "טוב מותי מחיי".
אולם פסיקה חדשה קובעת כי יש לבטל את עילת ה"חיים בעוולה" אשר מתייחסת לילד הפגוע ולהשאיר רק את אפשרות התביעה של "הולדה בעוולה" המתייחסת לעול ההורים עקב ההולדה. הדרמה הגדולה בפסיקה זו הינה קיצור תקופת ההתיישנות מ-25 שנים ל-7 שנים בלבד. כלומר, אם עד היום תקופת ההתיישנות חלה מהגיע הקטין לגיל 18 ועד גיל 25, הרי שכעת על ההורים להגיש את התביעה עד הגיע הקטין לגיל 7 בלבד. ולא זו בלבד, מקרים רבים נותרו ללא מענה. כמו למשל במקרה של קטינה אשר נולדה עם תסמונת קשה ביותר המתפתחת עם השנים וגורמת להתדרדרות שכלית, התפתחותית ובריאותית, אשר לא אובחנה במהלך 7 שנות חייה הראשונות וכעת חלה התיישנות על אפשרות התביעה בעניינה. או במקרה של משפחה אשר, בהמלצת עורך דינם, חיכו מספר שנים על-מנת שניתן יהיה לאמוד במדויק את הנזק של ילדם בידיעה שלפניהם עומדות 25 שנים, וכעת פספסו את האפשרות לתביעה. או למשל, מה יעלה בגורל תינוקות בעלי מום אשר ננטשו בבית החולים ונותרו ללא אפשרות לפנות לבית המשפט ולתבוע על-מנת לזכות בעזרה כספית שתסייע להם להתמודד עם המוגבלויות הקשות עמן נולדו, ובכך נרמסות זכויותיהם.
המשפחות אשר נגזר עליהן להתמודד עם הקשיים שבגידול ילד פגוע, נאלצות עכשיו לנהל גם חזית אכזרית מול המוסד לביטוח לאומי, קופות החולים וחברות הביטוח מטעמן. המחדלים הם רבים ואילו חברות הביטוח, קופות החולים וביטוח לאומי לא עוזרות והמצב הופך כואב על אחת כמה וכמה.

הכותבת היא עורכת דין גלית קרנר המתמחה ברשלנות רפואית ואבדן כושר עבודה.
תאריך:  11/01/2016   |   עודכן:  11/01/2016
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יובל לובנשטיין
מקובל להציע ללקוח מספר חלופות על המדף, בדרך-כלל ברמות של good, better, best, במילים אחרות מאפשרים ללקוח "בחירה בין מספר חלופות"
יורם אטינגר
כדי להימנע מאשליות קטלניות על המערב לשנן את דברי ווינסטון צ'רצ'יל: "הניסיון לטפח דו-קיום עם (הטרור) דומה לנסיון לחזר אחר תנין הפוער את לועו. אתה מתלבט אם התנין מחייך או מתכוון לטרוף
הרב אליהו קאופמן
לא רבים היו אלה שהעזו להרים את קולם ברמה. אולי שוב פחדו שה"שד העדתי" יצא מהבקבוק, אחרים דווקא חשבו שלומר שזו אפליה עדתית זה כבר נדוש ולא פופולרי, והיו גם לא מעטים שפשוט לא רצו להסתבך עם בית המשפט העליון, שהוא בעצם הממשל הבלתי מעורער של המדינה
יוני בן-מנחם
בתום שלושה חודשים של טרור נחלה ההנהגה הפלשתינית כישלון חרוץ ולא הצליחה להשיג שום הישג מדיני במאבקה נגד ישראל. עכשיו מנסה ההנהגה הפלשתינית להחיות מחדש את רעיון כינוסה של הוועידה הבינלאומית
שמעון זיו
כניסת דרעי לממשלה כשלעצמה מציבה דגל שחור מעל הדמוקרטיה הצעירה שלנו, כל צעיר וצעירה ישאלו לאן הגענו, זה צריך להיות מורה הדרך שלנו?
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il