X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
אנו, היזמים, כבר נתקלנו במספר מתחמים שעל אף שקיימים לגביהם הסכמי גג המדינה לא עומדת בהתחייבויותיה למיזמים בהתאם להגדרות ההסכם: הפיתוח פשוט לא מבוצע, ובמקרה הטוב מתמהמה, וחורג באופן קיצוני מלוחות הזמנים להם מצפה הרוכש
▪  ▪  ▪
נתניהו כחלון. כשלון אחר כשלון [צילום: יונתן זינדל / פלאש 90]

כל הסכמי הגג בתחום הנדל"ן בהם מתהדרים ראש הממשלה ושר האוצר, נכשלו, נכשלים, וימשיכו להיכשל. הציבור במדינת ישראל שבע משלל הבטחות הממשלה בשנים האחרונות: מע"מ אפס, 'מחיר למשתכן' והסכמי-גג. דבר מכל אלה לא יושם כהלכה עד כה, או שאיננו ריאלי. ומעל לכל יש להבהיר כי פנטזיית 'מחיר למשתכן' היא לא יותר מאשר מתכון לצרות צרורות.
בשנים האחרונות אנו צופים במיזמי ענק של מגה פרויקטים במסגרתם נחתם מראש הסכם בין מינהל מקרקעי ישראל, שהוא בעלי הקרקע, לבין מדינת ישראל, בדבר אופן הפיתוח והקמת התשתיות של אותם מתחמים במסגרת הסכמי הגג.
היזמים שניגשים למכרזים מודעים מראש ללוחות הזמנים ולסוג ואופן התשתיות שיוקמו במתחם, דבר שמאפשר להם גמישות ויכולת לשווק את המתחם כמוצר מוגמר עם תשתיות מסודרות, מה שגורם לרוכשים הפוטנציאליים שמגיעים לבחון את הפרויקטים להסתמך אך ורק על אמירות בעלמא, שכן בדרך כלל המתחמים עדיין אינם מפותחים בשלב השיווק הראשוני, ולאדם הממוצע קשה לראות נכוחה את האופק שבו אכן המתחם יהיה פעיל, על תשתיותיו הציבוריות, מבני ציבור, מוסדות, בתי ספר וגני ילדים, מדרכות, שטחים ירוקים, ויתר מרכיבי איכות החיים החיוניים בסביבה אורבנית.
העובדה שקיים הסכם-גג במסגרתו אמור להיבנות הפרויקט, מרגיעה את הרוכש המניח שהמדינה מבטיחה את איכות התשתיות וביצוע לוחות הזמנים להקמה. על פניו, מצב כזה אמור לתת דחיפה מאוד רצינית ליזמים וגם לרוכשים בכל מה שקשור לכניסה לעסקה. אולם בין אמירות והבטחות והסכמים לבין מה שקורה בפועל, כולנו יודעים - לעיתים מזומנות המרחק הוא כזה שבין שמיים וארץ.
אנו, היזמים, כבר נתקלנו במספר מתחמים שעל אף שקיימים לגביהם הסכמי גג המדינה לא עומדת בהתחייבויותיה למיזמים בהתאם להגדרות ההסכם: הפיתוח פשוט לא מבוצע, ובמקרה הטוב מתמהמה, וחורג באופן קיצוני מלוחות הזמנים להם מצפה הרוכש.
כך לדוגמה, במתחם 'אפק' בראש העין הפרויקטים כשלעצמם כבר נמצאים בקצב בנייה מתקדם ויהיו מוכנים לאכלוס בקרוב, אך על-אף הסכמי הגג התשתיות במתחם לא פותחו לשלב המתאים, ולאחרונה יזמים הבונים במתחם פרסמו בפומבי שהפרויקטים האמורים להתאכלס בקרוב עדיין אינם מחוברים לתשתיות החשמל - מה שכמובן יעכב את מסירת הדירות לרוכשים.
גם ב'כרמי גת' בקריית גת שווק הפרויקט תחת מטריית הסכמי הגג, עם התחייבויות לקיום תשתיות, וגם שם כל בר-דעת יכול לראות שהמדינה לא נכנסה בצורה המאסיבית הראויה לביצוע המשימה, וגם שם צפויים הרוכשים למפח נפש בשל האיחור בלוחות הזמנים.
מצב דומה ניתן לראות במיזם 'אפק' בקריית ביאליק, שם תקוע מגה-פרויקט בן אלפי יחידות-דיור האמור להוות את תנופת הבנייה הבאה של אזור הצפון בכלל ושל הקריות בפרט. גם מתחם זה הוגדר מראש בהסכם-גג, אך כאן היזמים, מתוך הניסיון שנצבר בחודשים האחרונים, הצביעו ברגליים ומכרזי המינהל שפורסמו למתחם נחלו כישלון צורב וזכו להיענות שולית, בין השאר מחוסר אמונה של היזמים באפקטיביות של הסכמי הגג.
לסיכום, יזמים הרוכשים קרקעות במתחמים המוגדרים בהסכמי הגג עלולים למצוא את עצמם 'משכיבים' עשרות מיליוני שקלים לפרקי זמן ארוכים, ללא התקדמות ומחויבות אמיתית של המדינה לביצוע תפקידה בתחום הקמת תשתיות הפיתוח, דבר שבהגדרה תמיד יביא לנזק בשיווק הפרויקטים ולהפסדי עתק עד למסירתם בפועל, אם בכלל.
בשורה התחתונה הרצון הפוליטי-מגלומני של המדינה לקדם מגה-פרויקטים במגה-מתחמים באמצעות מגה-הסכמים והבטחה לפיתוח המתחם, הביא בסופו של יום לחוסר אמון של היזמים בהבטחות השווא של המדינה.

הכותב הוא מנכ"ל חברת הנדל"ן 'ארזים (ג.י.א)'.
תאריך:  13/03/2016   |   עודכן:  13/03/2016
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
כישלון עד הגג
תגובות  [ 2 ] מוצגות  [ 2 ]  כתוב תגובה 
1
מדהים ומפחיד.
איש לא רואה?  |  14/03/16 08:04
 
- לכןכחלון התעקש על האוצר+הבינוי
ע_הראל  |  15/03/16 03:02
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
רפי לאופרט
עמדותיו השיפוטיות של אובמה כלפי נתניהו אינן הוגנות ובחלקן שגויות לגמרי. גם כיום, בפרוס השנה ה-8 לכהונתו כנשיא, דומה שהוא עדיין אינו מבין את המזרח התיכון בכללותו ואת הסוגיה הישראלית-ערבית במהותה היסודית ביות
יוני בן-מנחם
מצרים התרצתה בעקבות לחץ סעודי לקבל משלחת של חמאס שתסביר את עמדתה ביחס לטענות כי היא מעורבת במעשי טרור במצרים. חמאס הנמצאת בבידוד מדיני עלולה להסלים את המצב הביטחוני בגבול עם ישראל
יעקב שטרכר
השערורייה היא שאם האוצר היה מנפיק אגרות חוב בשקלים הוא היה משלם ריבית צמודה בגובה 0.19% ל-10 שנים ו-1.17% ל-30 שנה היינו חוסכים כ-2.8 מיליארד שקל על פני כל תקופת האשראי
מנשה שאול
קואליציות מוזרות מבצעות תמרון חסר תקדים, בעוד שתרבות הנעל חוגגת
נחמן פביאן
נאום האמוניה של המנהיג הנעלם    הנאום התייחס לסיכון המרכזי שעליו מנסה ארגון הטרור לתת מענה - הסיכון המדיני-ביטחוני שעיקרו החשש שישראל תמשיך לשפר את יחסיה עם סעודיה ומדינות סוניות נוספות
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il