X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  כתבות
בדלי סיגריות [צילום: נתי שוחט/פלאש 90]
תודה שעישנתם (ומיחזרתם)
במשך שנים איש לא הצליח למחזר בהצלחה בדלי סיגריות, שנחשבים למטרד אקולוגי גדול, אבל עכשיו חברה אמריקנית טוענת שהיא יודעת להפוך אותם לחומר רב-שימושי

"אני חוף, לא מאפרה ענקית, אוקי?!" מבהיר שלט גדול שמוצב בחוף צ'ארלס קלור ובחופים אחרים בתל אביב. הרעיון אומנם נלקח מפוסט ויראלי באנגלית שהסתובב ברחבי הרשת לפני כמה שנים, אבל הוא מייצג בעיה מאוד עדכנית גם לסביבה הישראלית.
בדלי סיגריות נמצאים כמעט בכל מקום. הסיכוי לעבור ברחוב, בפארק או בפאב סגור ולא להיתקל בכמה מהם שואף לאפס. לפני שנתיים, התפרסם בכתב העת Global Environmental Health and Sustainability מחקר של תומס נובוטני ואלי סלוטר, פרופסורים מבית הספר לבריאות הציבור באוניברסיטת סן דייגו, שבו נטען שבדלי הסיגריות מהווים מפגע סביבתי חמור הרבה יותר משחשבנו, ושהם הפריט השכיח ביותר של פסולת המפוזר בסביבה, זאת על-פי ממצאים באזורים שונים בעולם. למרות שהבדלים לא נתפסים כפסולת רעילה בעיני המעשנים, או החוק לצורך העניין, בדלי הסיגריות מכילים חומרי הדברה, קוטלי עשבים, קוטלי חרקים, קוטלי פטריות, וחומרים להדברת מכרסמים. טבק מכיל חומרים הנכללים ברשימת הרעלים של הסוכנות האמריקנית לסביבה (TRI), ביניהם פחמימנים ארומטיים רב-טבעתיים ניטרוסמינים מסרטנים שונים, אמוניה, אצטילדהיד, פורמלדהיד, פנול, פירידין, אצטון, ומתכות כבדות ורעלים אחרים.
על-פי ניסויים שנערכו במסגרת המחקר, בדלי הסיגריות פוגעים בבעלי חיים בנחלים, בנהרות ובכל מקום אחר שבו הם מושלכים, בעיקר משום שבעלי החיים טועים לחשוב כי מדובר במזון ואוכלים אותם. לא רק בעלי חיים אוכלים בדלים. ב-2012 התקבלו במרכז הארצי להרעלות 64 דיווחים על בליעת בדלים על-ידי ילדים עד גיל שש בישראל.
המכון הלאומי לבריאות בארה"ב (NIH) פרסם מחקר שבו הוערך ש-4.5 טריליון מתוך 6 טריליון (!) סיגריות שאותן מעשן הציבור מסביב לעולם בשנה, מסיימות את דרכן כשהן מזהמות את הסביבה. בישראל, על-פי הערכות ארגון "ארץ ללא בדל", מושלכים מחוץ לפחים מדי שנה 6 מיליארד בדלי סיגריות.
במשך עשרות שנים הבדלים נחשבו ל"לא ניתנים למחזור", משום שהם מכילים תערובת צפופה מאוד של מוצרים אורגניים ואי-אורגניים, שחברות מחזור פשוט לא הצליחו להתמודד איתם, אך לאחרונה לקחה על עצמה חברה בשם TerraCycle מניו ג'רזי, ארה"ב, את האתגר ומצאה דרך למחזר מיליוני בדלי סיגריות ולהפוך אותם למוצרי פלסטיק תעשייתי. את הסיגריות הופכת החברה למשטחים שמשמשים למשלוח, למתקנים לגני שעשועים ואפילו לצלחות פריסבי. החברה הוקמה בתחילת שנות ה-2000 וראשיה מצהירים שמטרתם היא לקחת פריטים שבדרך כלל נחשבים ללא ניתנים למחזור ולמצוא את הדרכים המדעיות לעשות בדיוק את זה.

למחזר את הפילטר

אז איך בכל זאת ניתן להתמודד עם הבדלים הרעילים, ועוד להפוך אותם למוצרים שימושיים?
TerraCycle מפרקים את הבדלים לחלקים קטנים - כאשר החומרים האורגניים - שאריות הטבק והנייר עוברים תהליך של קומפוסט יחד עם שאריות אוכל וחומרים שונים ומשמשים לדישון משטחי דשא ואזורים לא-חקלאיים אחרים.
תהליך המחזור של הפילטרים הוא תהליך מורכב יותר, שכן הם עשויים מחומר שנקרא אצטט תאית (cellulose acetate), סוג של פלסטיק שמשמש בין השאר לייצור משקפי שמש. הפילטרים עוברים סטריליזציה, מעורבים עם חומרים אחרים שנועדו למחזור ומותכים ליצירת פלסטיק תעשייתי מאיכות נמוכה, שמשמש לייצור משטחים תעשייתיים, מתקנים לגני משחקים ופארקים ואפילו - למרבה האירוניה, מאפרות.
הבעיה העיקרית בדרך להפיכת מחזור הבדלים לנגישה יותר היא הפן הכלכלי. לצורך ייצור קילוגרם אחד של פלסטיק מבדלי סיגריות דרושים 2,000 בדלים - והתהליך יקר יותר משווי מוצרי הפלסטיק שניתן לייצר באמצעותו. כלומר, קרוב לוודאי שלא נראה חברת מחזור גדולה שתשקיע בתהליך.
TerraCycle מגייסים כספים מגורמים שונים, בין השאר מחברות הטבק הגדולות, כדי להציב בערים רבות ברחבי העולם פחים למחזור בדלים בתחומן, ולאנשים פרטיים לשלוח לחברה בדלים משומשים, ללא עלות, וכך להשיג בזול את חומרי הגלם שלהם. בינתיים, המומחים של החברה עובדים על שכלול שיטות המחזור שלהם.
"אני מברכת על היצירתיות והיוזמה שלהם. מניסיוננו בפורום פסולת אני יכולה לומר שהרבה פעמים יש התלהבות עצומה סביב סוגיות של חדשנות טכנולוגית לטיפול בפסולת", אומרת טליה פרויד, דוקטורנטית בתוכנית למדע, טכנולוגיה וחברה באוניברסיטת בר-אילן, ורכזת שותפה של הפורום הרב-תחומי לחקר פסולת בבית הספר ללימודי הסביבה ע״ש פורטר באוניברסיטת תל אביב. "עם זאת, ההיבטים הבסיסיים של יצירת ושל תחזוקת תשתית לאיסוף פסולת והעלויות הסביבתיות והכלכליות הכרוכות בכך יכולים להיות מאוד מורכבים. האם תהליך של שליחה בדואר של בדלי סיגריות לחברה והמסה שלהם לכדי מוצר חדש, מועיל בסופו של דבר סביבתית לכדור-הארץ? אני לא חושבת שמישהו יכול להגיד בוודאות. כך או כך, לפעולות האלה יש חשיבות גדולה יותר, והיא בהעלאת המודעות ציבוריות להשפעות הסביבתיות של פסולת".
ומה לגבי האחריות של בני האדם על יצירת המטרד הסביבתי הזה? "בישראל ראינו כי התנהגות הציבור יכולה להשתנות מהר מאוד כאשר שירותי הפרדת פסולת הופכים לנגישים. הציבור ישתמש בשירותים אלו ואפילו ידרוש הצבת פחים ייעודיים בבתים, אבל אנשים לא יכולים להשתמש בשירותים שלא קיימים. לכן, גם אם הצבת מאפרות מחזור ברחוב נראה כמו פעולה צנועה ואפילו מינורית, הרי שמדובר בצעד חשוב שיכול לסמן את תחילתו של תהליך בעל משמעות והשפעה. במקרה הכי גרוע, גם אם בדלי הסיגריות לא ימוחזרו, הטמנתם היא אופציה הרבה יותר טובה מפיזורם ברחוב או בטבע".

סרטון שיווקי של חברת TerraCycle

פורסם במקור: זווית - סוכנות ידיעות למדע ולסביבה
לסיפורים נוספים של 'זווית' - עקבו אחריהם גם בפייסבוק
תאריך:  25/04/2016   |   עודכן:  25/04/2016
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
תודה שעישנתם (ומיחזרתם)
תגובות  [ 4 ] מוצגות  [ 4 ]  כתוב תגובה 
1
אסור
שמ  |  25/04/16 19:27
2
במקום למחזר את בדלי הסיגריות
כותרת גרועה ורעה  |  26/04/16 08:18
 
- צודק.. להפסיק לעשן זה הפתרון
חני123  |  28/04/16 11:48
3
הפיתרון האישי שלי
ofermargolin  |  26/04/16 09:42
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
דורון אלה, עודד ערן
ביקור סגנית ראש ממשלת סין בארץ, כפי שהוא מוצג ע"י סין עצמה, נועד לאפשר לסין להפיק תועלת מיכולותיה של ישראל, בעיקר בתחומי החדשנות והטכנולוגיה. אין ספק שסין רואה את ישראל יותר דרך הפריזמה של יכולותיה בתחום החדשנות מאשר בהקשר יוזמותיה של דרך המשי או הקמת הבנק להשקעות ותשתיות
איתמר לוין
המחוקק, בתי המשפט ועורכי הדין מדברים בשפה פגומה, מתנשאת ובלתי מובנת. ספר חדש מצביע על שיבושיה של העברית המשפטית וקורא לעבור לשפה פשוטה. האם וכיצד ניתן להשיג זאת?
גד גזית
חיים שפירא לוקח את קהלת המקראי, היחודי לזמנו ולסגנונו, ומנסה לעשותו לפופולרי    אולי להראות לקורא הנוכחי שלפחות מההיבט הפילוסופי של הוית המציאות, אכן "אין כל חדש תחת השמש"
יאיר דקל
כיום זה גן ציבורי קטן, שמסוגר בתוך גדר של גן קטן ליד כיכר המדינה ואיש, מלבד השכנים, אינו מכיר את המקום הקסום הזה
צבי קצבורג
האינטרנט של הדברים חודר לכל אספקט בחיינו - כולל למכשירים שמודדים את המשקל שלנו    ה-KS1 של קוגיק מאפשר לראות, באמצעים חכמים, כמה העלינו או הורדנו, מהם אחוזי השומן בגוף ונתונים נוספים    מתאים במיוחד לקראת הארוחות הדשנות של פסח
רשימות נוספות
האפליקציות יגלו לכם: יש חיה כזאת?  /  תמר שטרצר
שיבוש פריון  /  ד"ר דניאל מדר
לחץ סביבתי  /  ד"ר דניאל מדר, ד"ר חגית אולנובסקי
לא הכל אבוד  /  בן ישי דניאלי
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il