X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  מאמרים
גמלה חודשית לכל החיים ממשרד האוצר בישראל ליוצאי רומניה, בולגריה, לוב תוניס ושאר אירופה לפי חוק נרדפי הנאצים
▪  ▪  ▪
[צילום: פלאש 90]

לפני מספר שנים פסק בית המשפט העליון של מדינת ישראל שלישראלים תושבי ישראל שעלו מרומניה בולגריה, תוניס, לוב וחלק משאר אירופה שחיו או היו עוברים במלחמת העולם השנייה, יש זכות חוקית לקבל גמלה חודשית לכל חייהם כניצולי רדיפות הנאצים. את הגמלה משלם משרד האוצר הישראלי.
תושבי ישראל שזכאים לקבל את הגמלה החודשית מהאוצר צריכים לעמוד בארבעה תנאים ביחד: (לא ניתן לוותר על אחד התנאים)
1. יוצאי רומניה ובולגריה - נולדו עד יוני 1945 (בולגריה עד 4 ביולי)
יוצאי לוב - נולדו עד נובמבר 1943
יוצאי תוניס - נולדו וחיו שם עד מרס 1944
2. עלו לישראל עד אוקטובר 1953 (בגין הסכם השילומים בין ישראל לגרמניה).
3. לא מקבלים גמלה אחרת כנרדפי הנאצים (למעט פנסיה סוציאלית מגרמניה).
4. הזכאים הינם תושבי ישראל בלבד.
רבים מיוצאי מדינות אלה אינם מודעים לזכות חוקית זאת!
יוצאי פולין, גרמניה, הונגריה, סרביה, קרואטיה, סלובקיה, צ'כיה, ליטא, צרפת, איטליה וכן מדינות נוספות שהיו תחת כיבוש או השפעה גרמנית:
תושבי ישראל בלבד - יוצאי מדינות אירופיות אלו ונוספות שעדיין לא מקבלים גמלה כלשהי שקשורה לנאצים יכולים לקבל גמלה זו של האוצר בתנאי שנולדו לפני מאי 1945 (יש מדינות שבהן המועד הקובע שונה) ועלו לישראל לפני אוקטובר 1953 (למעט פנסיה סוציאלית מגרמניה ששולם עבורה בעבר). יוצאי גרמניה, צרפת ואיטליה שהייתה להם אזרחות בעלייתם ארצה זכאים גם.
גמלה חודשית ממשרד האוצר ליוצאי גטאות ומחנות שעלו גם אחרי 1953: יוצאי גטאות ומחנות עבודה בלבד שהינם תושבי ישראל ועלו גם אחרי 1953 ולא מקבלים עדיין שום גמלה הקשורה לרדיפות הנאצים, זכאים לקבל קצבה חודשית ממשרד האוצר בסך של 2,200 שקלים.
הגמלה של האוצר הינה: הגמלה המינימאלית היא 2,200 שקלים לחודש ובנוסף הטבות כגון: דמי הבראה אחת לשנה על סך כ-2,000 ש"ח, הנחה בארנונה, פטור מתרופות בקופת חולים, פטור מאגרת טלוויזיה ועוד'.
הגמלה ניתנת ממועד הגשת הבקשה למשרד האוצר והיא לא ניתנת רטרואקטיבית!
בקשת תגמול לפי הכנסה נמוכה: מקבלי הגמלה מהאוצר שמשתכרים פחות מ-5,485 שקלים - סה"כ הכנסות אישיות לחודש באופן אישי כולל הגמלה מהאוצר יכול להגיש בקשה להכרה כנזקק ולקבל תוספת של מאות שקלים כהשלמה ל-5,485 שקלים והטבות משמעותיות נוספות. כמו-כן, מי שיוכר בשל מחלות שונות שהאוצר מכיר בהן, ב-40% נכות עד 49.9% ומשתכר פחות מ-5,983 שקלים, יקבל השלמה לסכום זה.
בקשת תגמול מוגדל לפי הכנסה נמוכה: מקבלי הגימלה שיוכרו, בגלל מחלות שונות שהאוצר מכיר בהן, ב-50% נכות ומעלה, ולא מגיע ל-9,090 שקלים בחודש סה"כ הכנסות אישיות כולל הגמלה מהאוצר, יוכל לקבל השלמה מעבר לגמלה ושאר ההכנסות האישיות ל-9,090 שקלים.
הבהרה: נלקחות בחשבון סה"כ ההכנסות האישיות של מקבל הגמלה, שכוללות הגמלה מהאוצר, פנסיה, ביטוח לאומי וכל הכנסה אישית אחרת. חשוב - המבחן הוא הכנסות אישיות בלי קשר להכנסות של בן הזוג.
פנסיה סוציאלית מגרמניה ליוצאי גטאות כולל טרנסניסטריה וגטאות נוספים שאושרו לאחרונה: יוצאי גטאות אשר שנולדו לפני 1937 ועבדו בגטו תחת כיבוש גרמני וכן הגישו בקשה לקבלת קצבת זקנה מהביטוח הלאומי בישראל, זכאים לקבל קצבה מהמוסד לביטוח סוציאלי בגרמניה. בתנאים מסוימים ייתכן גם תשלום רטרואקטיבי משנת 1997. אלה שכבר מקבלים את הפנסיה ולא קיבלו רטרואקטיבית מ-1997 זכאים להגיש בקשה לקבל השלמה משנת 1997 ועד למועד שהם קיבלו ממנו. יש ניצולים רבים שזכאים להשלמה זו שיכולה להיות מאוד משמעותית כלכלית.
לאחרונה הגרמנים הכלילו בחוק הגטאות איזורים שונים שכוללים בין היתר את טרנסניסטריה, צ'רנוביץ, הרובע היהודי בסופיה, גטו אמסטרדם, גטאות בסלובקיה כגון ברטיסלבה, ויהן, סרד, נובסקי וגטו שנחאי בסין ועוד'...
זכויות היורשים של יוצאי גטאות כולל טרנסניסטריה: האלמנים של יוצאי הגטאות זכאים לפנסיה חודשית לכל החיים. בנוסף, היורשים שהם אלמנים של הניצול או ילדיו או כל יורש חוקי אחר ע"פ צוואה, יכולים לקבל תשלום רטרואקטיבי אחד עבור התקופה בין 1.7.97 ועד ליום פטירתו של הניצול. בהתאם לתנאים הבאים (האלמנים צריכים לעמוד רק בתנאים 1 ו-3 ושאר היורשים - ילדים או ע"פ צוואה צריכים לעמוד בשלושת התנאים יחד):
1. הניצול שנפטר עבד בגטו ולא הגיש מעולם בקשה לביטוח הסוציאלי הגרמני.
2. הניצול נפטר לאחר יוני 2002.
3. הניצול הגיש בקשה לביטוח הלאומי בישראל לקבלת קצבת זקנה לאחר 1.4.75 (גם אם הבקשה נדחתה, כולל בקשות עבור עקרות בית, אשר נולדו לאחר 1.1.31 ולא הייתה להן בישראל תקופת ביטוח מספקת, כמו-כן כולל עולים חדשים אשר עלו לארץ מאוחר, אשר גם להם לא הייתה תקופת ביטוח מספקת).
פנסיה סוציאלית מגרמניה ששולם עבורה בעבר ליוצאי גטאות שעבדו בגטו: יוצאי גטאות תחת כיבוש גרמני שנולדו לפני 1937 ומקבלים פנסיה סוציאלית שהם שילמו עבורה בעבר זכאים לקבל תוספת חודשית עבור העבודה בגטו.
קרן סעיף 2 שנותנת גמלה תלת חודשית של 960 אירו: ניצולים מאירופה שעדיין לא מקבלים שום גמלה שקשורה למלחמה ועלו אחרי 1953 והיו בזהות בדויה או במסתור לפחות חצי שנה בזמן המלחמה (גם כתינוקות) יכולים לקבל לפי קרן סעיף 2 שנותנת כל 3 חודשים רנטה של 960 אירו. מקבלי קרן סעיף 2 מקבלים בנוסף גם השלמה חודשית ממשרד האוצר כדי שיהיה להם את המינימום של 2,200 שקלים בחישוב חודשי וכן את כל ההטבות הנוספות שמוזכרות למעלה שמקבלים הניצולים מהאוצר בישראל.
יוצאי רומניה זכאים לפיצויים מממשלת רומניה בגין הרדיפות: ילידי רומניה עד שנת 1944 זכאים לקבל מממשלת רומניה פיצויים על הרדיפות שעברו במלחמה (גם כילדים מאוד קטנים) ע"פ קריטריונים שונים. הפיצויים הם בין 140 ל-190 אירו לחודש לפי גיל הניצול. לצורך קבלת הפיצויים דורשים הרומנים שעל הניצול לחדש את האזרחות שלו ורק אח"כ הוא יכול להגיש את הבקשה. הפיצויים הם מרגע קבלת הבקשה ולא רטרואקטיבית והם לכל החיים.
דרכון רומני: ברגע שמחדשים את האזרחות עבור הפיצויים ניתן להוציא דרכונים אירופיים של האיחוד האירופי עבור מקבל הפיצויים וכן עבור הילדים והנכדים עבור לימודים ועבודה באירופה כאירופים לכל דבר בהנחות משמעותיות בשכר הלימוד ובחלק מהמדינות לימודים בחינם.
רבים מיוצאי רומניה אינם מודעים לזכות חוקית זאת!
חדש: יוצאי פולין זכאים לפיצויים מממשלת פולין בגין הרדיפות החל מאפריל 2015 ילידי פולין שעברו את המלחמה בפולין או ברחו ממנה זכאים לקבל מממשלת פולין פיצויים על הרדיפות והסבל שעברו במלחמה ע"פ קריטריונים שונים. הפיצויים הם כ-100 אירו לחודש. הפיצויים הם מרגע קבלת הבקשה ולא רטרואקטיבית והם לכל החיים.
דרכון פולני: ילידי פולין וצאצאיהם יכולים להוציא דרכונים פולניים של האיחוד האירופי. הדרכון הפולני חשוב עבור לימודים ועבודה באירופה כאירופים לכל דבר בהנחות משמעותיות בשכר הלימוד ובחלק מהמדינות לימודים בחינם.
יוצאי צפון אפריקה ואירופה זכאים למענק חד-פעמי: יוצאי מרוקו, תוניס, לוב, רומניה, בולגריה, ברית המועצות (שהוריהם היו תחת כיבוש גרמני או 100 ק"מ משטח תחת כיבוש גרמני) שהיו בחיים בזמן המלחמה בארצם והם לא מקבלים גמלה כלשהי שקשורה לרדיפות, ולא משנה מתי הם עלו ארצה ולא קיבלו בעבר מענק חד-פעמי עבור הטלאי הצהוב זכאים להגיש בקשה לגרמניה למענק חד-פעמי על סך 2,556 יורו. המענק ניתן פעם אחת בלבד ולא יינתן למי שקיבל בעבר.
הקרנות נגד גזזת: אנשים שעברו הקרנות כנגד גזזת בישראל או כהכנה לעלייתם ארצה בשנות ה- 40 וה- 50 זכאים לפיצוי מהמדינה במידה והם חלו במחלות המוכרות בחוק בגין ההקרנות. המחלות הן: גידולי מוח שפירים או ממאירים, גידולים ממאירים בראש ובצוואר, גידולי עור סרטניים בראש ובצוואר, לוקמיה ומי שסובל בקרחות באזורים מצולקים בקרקפת.
מקבלי פיצויים שחלה החמרה במצבם באחת מהמחלות המוכרות בחוק זכאים להגיש בקשה להחמרה.
מענק שנתי של 3600 ש"ח ופטור מתרופות ליוצאי אירופה, תוניס, לוב, מרוקו, עירק, אלג'יר שלא מקבלים גמלה חודשית: ניצולים אלה שלא זכאים לגמלה חודשית זכאים לקבל כל שנה מהאוצר בישראל מענק שנתי של 3600 ש"ח וכן פטור מתשלום עבור תרופות שבסל הבריאות. יוצאי מרוקו - אלה שנולדו עד אוגוסט 43, אלג'יר - כנ"ל. עירק - היו בבגדד בפרעות פרהוד ביוני 41.

על הכותב

אני בן של נרדפי הנאצים ולכן בחרתי לעסוק בפעילות חברתית זו, במסגרתה אני מדריך ישראלים אחרים כיצד לקבל זכויות אלו. מכיוון שיש מידע רב וחשוב לספר ולהדריך למי שמגיעות זכויות אלו ע"פ חוק, אנא הרגישו חופשי ליצור עימי קשר במייל או להשאיר הודעה בטלפון שבו מגיעים ישר למזכירה האלקטרונית שמיועדת לקבלת הודעות. עדיף להתכתב עימי במייל כי במייל אני יכול להגיב מהר יותר מאשר בטלפון.
נא לכתוב במייל או להשאיר בהודעה בטלפון הנייד, פרטים אישיים כגון: שם, ארץ מוצא, תאריך לידה, שנת עלייה והאם מקבלים כיום גמלה כלשהי שקשורה לשואה, ואם כן – איזו? אנא השאירו מספר טלפון ואני אחזור אליכם.

לאתר האינטרנט של עמי בר
הכותב הוא בן של ניצולי שואה שהקים בשנים האחרונות מיזם עזרה בהתנדבות לניצולי שואה להכיר ולממש את זכויותיהם
תאריך:  02/05/2016   |   עודכן:  02/05/2016
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות שואה וגבורה
ציפי לוין
ספרו של אליעזר שורץ על עובדי כפייה יהודים, ובתוכם הוא עצמו, בתעשיה הצבאית של הרייך השלישי
יהודית פויאר
לקראת יום השואה והגבורה - מספר נתונים שחשוב לדעת
ציפי לוין
הספר, הכולל שמונה פרקי זיכרונות של עובדי כפייה לשעבר בבּוֹר, שישה יהודים, איש עדי יהוה, נוצרי בן הכנסייה הנאזרינית ושתי עדויות שנגבו מיד בתום המלחמה, משקף את המציאות שהתקיימה במערכת שירות העבודה ההונגרי
ציפי לוין
הספר, שנכתב בידי מריון בלומנטל והסופרת לילה פרל, מביא את סיפורם של מריון ובני משפחתה המצליחים לשמור על קשר אוהב ואמיץ ועל צלם אנוש בתנאים בלתי אפשריים במחנות וסטרבורק וברגן-בלזן
מירב ארד
תשלום הקצבאות לניצולים מתאפשר לאחר שבישיבה האחרונה של ועדת הכספים בנושא, נעתרה מנהלת הרשות לרווחת ניצולי השואה, עפרה רוס, לקריאת גפני והציעה שהרשות תשלם את הקצבאות עד לסיום ההליכים המשפטיים בין החברות
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il