X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
ליאור לוי מייסדת חנות אקססוריז לבית Shaot-il
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
העלאת פריון העבודה בענף המזון והורדת מחירים מחייבת טיפול ממוקד במפעלים הקטנים והבינוניים עשיית המזון הישראלית חייבת להיכנס למהלך אסטרטגי מקיף
▪  ▪  ▪
פריון נמוך [צילום: אהנ קפלן/פלאש 90]

פריון העבודה בענף המזון נמוך בכ-43% מהממוצע בתעשיה הישראלית, פער דרמטי המחייב פעולה דחופה לשינוי מצבו הנחות של הענף.
כל ניסיון להצדיק נחיתות זו בטענה שזהו ענף מקומי באופיו ולכן לא יכול להניב פריון גבוה מזה, נפסלת על הסף לאור ביצועיהם הטובים יותר של ענפי המזון במדינות ה-OECD. גם מולן נמצא פריון ענף המזון הישראלי נמוך בכ-43% מהממוצע.
תעשיית המזון הישראלית חייבת להיכנס למהלך אסטרטגי מקיף של העלאת הפריון במונחי תוצר לעובד, זאת כדי שתוכל להתחרות ביבוא הגובר בשוק המקומי, ומול המתחרים בשווקים הבינלאומיים. על מהלך אסטרטגי שכזה להתמקד בשני גורמים עיקריים: 1. עידוד השקעות 2. חדירה ליצוא.
על המהלך להתמקד בהנעת התהליך באוכלוסיית המפעלים הקטנים והבינוניים, המהווים כ-96% מהמפעלים בענף, אך מניבים פריון נמוך מהמפעלים הגדולים: מנתוני הלמ"ס עולה כי קיים קשר ברור בין גודל המפעל לפריון העבודה בו, וכי פריון העבודה במפעלים הגדולים גבוה פי 3 ואף יותר מכך בהשוואה לפריון המפעלים הזעירים. רק כאשר המפעלים הללו יצליחו להעלות את הפריון הם יוכלו לשלם שכר גבוה יותר לעובדים, לשפר רווחיות ולהציע מחירים אטרקטיביים יותר הן לצרכן המקומי והן מול המתחרים ברחבי העולם.
לפיכך, אם חפצים אנו בקפיצת מדרגה בפריון העבודה של תעשיית המזון, יש בשלב הראשון להניע את תעשייני הענף הקטנים והבינוניים לבצע השקעות מאסיביות במכונות וציוד, במו"פ, בייעול תהליכי הייצור והתפעול, וכן בחדשנות עיצובית ושיווקית. מדובר באתגר לא פשוט עבור תעשיין קטן או בינוני, אולם בראייה אסטרטגית ברור שיישום מוצלח של שלב זה, יפתח את הדלת לאותם מפעלים שיעברו שדרוג טכנולוגי ותהליך חדשנות לפרוץ ליצוא. ברגע שהמפעלים יעברו תהליך שכזה, הגלגלים כבר ינועו מכוח האינרציה והתהליך יואץ לכיוון של צמיחת היצוא באופן טבעי.
תוכניצ רב שנתית
אם קובעי המדיניות מעוניינים בהוזלה בת-קיימא של מחירי המזון, לא כזו שמתבססת על מוצרי יבוא זולים ונחותים באיכותם, אלא הוזלה בריאה, שמתאפשרת הודות לשיפור וייעול תהלכי הייצור של התעשיה המקומית, על הממשלה להקצות משאבים - תקציבים והנגשת כלי סיוע ממשלתיים לצרכים הייחודיים של תעשיית המזון ולהוציא אל הפועל תוכנית רב שנתית תוך דגש על הקטנים והבינוניים.
תהליך מסוג זה החל בכל הנוגע לעידוד המחקר והפיתוח, כאשר הוחלט על מתן פטור מתשלום תמלוגים לתעשיה המסורתית.
התהליך אף ממשיך בכל הקשור להלוואות לציוד לזמן ארוך, התאחדות התעשיינים ומספר בנקים הקימו קרן של 1 מיליארד שקל שכל מטרתה הלוואות לזמן ארוך לחידוש ציוד תוך כדי קפיצת מדרגה תפעולית.
תהליך דומה יש להחיל כעת גם במסגרת החוק לעידוד השקעות הון. בשלב הראשון יש לשנות את קריטריון היצוא למפעלים קטנים ובינוניים בכלל ומפעלי מזון בפרט. קביעת 25% יצוא כתנאי מקדים לקבלת הטבה במסגרת חוק עידוד השקעות הון, משמעותה החרגה כמעט גורפת של כל תעשיית המזון מהאופציה ליהנות מהטבות חוק עידוד השקעות הון, מאחר ששיעור היצוא הממוצע בענף המזון עומד על פחות מ-5%.
למעשה, קריטריון זה מנציח את נחיתות הפריון של ענף המזון, שכן חוק עידוד השקעות הון ובפרט מסלול המענקים בחוק הוא כלי המדיניות המרכזי שמפעילה הממשלה במטרה לעודד את המפעלים להשקיע במכונות ובציוד.
אני קורא לשרי האוצר והכלכלה, לבצע רפורמה מיידית בחוק עידוד השקעות הון ולהתאימה לצרכי התעשיה הקטנה והבינונית בכלל ובראש ובראשונה תעשיית המזון. לא סביר לפתוח את הענף לתחרות מיבוא, בלי לספק לחברות את האפשרות להסתייע בכלי העידוד הממשלתיים מהם נהנים יתר ענפי התעשיה החשופים.
רק בדרך זו, של שילוב כוחות והתאמת כלי הסיוע הממשלתיים הקיימים לאופיו הייחודי של ענף המזון, יצליחו מפעלי הענף הקטנים ובינוניים לצאת מהמדרון התלול בו הם מידרדרים כיום בהיבט של פריון, כושר תחרות ויכולת הישרדות.

הכותב הוא מנכ"ל קבוצת ביסקול ויו"ר מפעלים קטנים ובינוניים בהתאחדות התעשיינים.
תאריך:  21/06/2016   |   עודכן:  21/06/2016
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 OECD
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עו"ד עמיקם לביא
החברות המדרגות את איגרות החוב מצויות בניגוד עניינים מובנה, הפוגע בצורה מהותית בשירות שהן אמורות לספק לציבור. מספר צעדים פשוטים ומתבקשים ישנו את המצב מיסודו
ראובן לייב
בזכות יוזמתה הברוכה של השרה לשוויון חברתי, גילה גמליאל, יוקלו בקרוב חייהם של מי שנמנים עם גיל הגבורות, כאשר לא ייאלצו עוד להשתרך בתורים הארוכים של השרות הציבורי
אלעזר לוין
מפכ"ל המשטרה צודק לגופו של עניין: ארבע פרשיות של שחיתות ועבירות כלכליות הביאו ביולי 1977 למהפך המפורסם, שבו הובס המערך, והליכוד עלה לשלטון
אילון אורון
נהג אשר מצא את עצמו מעורב בתאונת דרכים, עלול לאבד את העשתונות ולפעול בצורה נמהרת. על-מנת שלא תסתבכו, לאחר שאיתרע מזלכם והייתם מעורבים בתאונת דרכים, להלן מספר עצות כיצד לנהוג
יהודה דרורי
התעמולה האינטנסיבית נגד ישראל בארה"ב על-ידי ג'י-סטריט ו-בי.די.אס חילחלה עמוק בגלל ההשקעות של מאות מיליונים בהסברה של אירגונים עוינים אלו, ששותפים להם לא מעט אנשי רוח ואקדמיה ישראלים
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il