X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
מאמרה של שרת המשפטים, בו הציגה את חזונה בסוגיית המשילות, חשוב מאוד - אך גם יש בו סתירות פנימיות מהותיות. הבולטת שבהן היא בנוגע לתפקידה של המדינה אל מול חרות הפרט
▪  ▪  ▪
המעשים מייצגים [צילום: תומר נויברג, פלאש 90]

שתי קריאות קראתי את מאמרה של השרה איילת שקד.1 קריאה ראשונה, מושפעת מן הסתם מהדיון התקשורתי הנרחב, בה חיפשתי את המילים הקיצוניות, ואת הדחפורים העולים על בית המשפט העליון. "חיפשתיו ולא מצאתיו" - המאמר אינו מתלהם ואינו קיצוני. לא כל עמדה המוצגת במאמר נמצאת בזרם המרכזי של הפוליטיקה הישראלית, אך שקד מעלה שורה ארוכה של טיעונים, שנראה שיש חלקים גדולים בציבור התומכים בהם. החקיקה הפרטית המופרזת, חוסר היכולת של נבחרי ציבור לקבוע את היעד, הפנייה המהירה לבית המשפט, ומעל הכל הרצון לחיבור מדינת ישראל לתוכן יהודי מהותי - כל אלו עמדות אשר אינן מציבות את שקד בקצה המפה הפוליטית הישראלית אלא במובן אחד: ביכולתה של פוליטיקאית להביע את עמדתה בצורה בהירה, במאמר החורג מרשימת סיסמאות קליטות.
אולם קראתי את המאמר גם פעם נוספת, והפעם ביתר תשומת לב. ובקריאה שנייה התחוור לי, כי העקרונות המפורטים במאמרה של שקד אינם מעמידים תפישת עולם עקבית ומקיפה. להפך: שקד דנה בכמה סוגיות תוך שהיא אינה מתמודדת בצורה מעמיקה עם המורכבות הטמונה בהן. החלקים השונים במאמר תפורים בתפרים גסים, ושקד אינה מגלה במאמר מודעות למתחים הטבועים בו. אם להשתמש במשל של שקד: במקום להניח מסילה סדורה המובילה בבטחה מנקודת המוצא אל נקודת היעד, שקד הניחה אדנים נוצצים על גבי התוואי. אולם, בחינה מדוקדקת של אדני המסילה מגלים, כי אלו לא חוברו ביניהם כראוי, וכי כל רכבת שתנסה לנסוע עליהם תיתקע במקרה הטוב, או תמצא את עצמה ואת נוסעיה בתוך תהום לצד המסילה במקרה הרע.
מטרתי במאמר זה אינה לנתח כל קביעה במאמרה של שקד (יש שעשו זאת כבר). במאמר זה אני יוצא מנקודת הנחה "אוהדת" לטיעונים של שקד. אניח, כי אדם סביר יכול להזדהות עם חלק מהטיעונים המופיעים בו. אינני מתכוון לפרט במה טעה מילטון פרידמן, או מדוע קיבוע זהותה של מדינת ישראל בחוק יסוד: הלאום היא עמדה בעייתית כשלעצמה. מטרתי היא להצביע על הסתירות הפנימיות המרכזיות במאמרה של שקד. במילים אחרות: אשתדל להראות, כי המציאות היא מורכבת, וכי גם קריאה אוהדת של המאמר של שקד מראה, כי תפיסת העולם המובעת שם דורשת עידון ואיזון.
ושתי הערות נוספות. ראשית, לגבי מאמרים המופיעים בעיתונות היומית מקובל להניח, כי הם אינם משקפים את עמדתו המורכבת של הכותב. מובן, כי קשה מאוד להציע עמדה מאוזנת ומחושבת במאמר של 400, 700 או אפילו 1,00 מילים. לכן ביקורת מסוג הביקורת המובעת כאן אינה לגיטימית לגבי "מאמרי דעה". אך שקד כתבה מאמר ארוך, בכתב עת למחשבה מדינית, מאמר המתיימר להציע משנה סדורה ומקיפה. לפיכך נראה לי, כי היא אינה זכאית ליהנות מ"ההנחה" הניתנת למאמרי דעה קצרים. את משנתה של שקד אבחן לאור האמור במאמר.
מצד שני, שקד היא אשת ציבור פעילה. בשל כך אפשר, ואף רצוי, להקשות על העמדות המופיעות במאמר מתוך מעשיה בשטח. אם שקד סבורה, כי מעשה מסוים שהיא תומכת בו או פועלת לגביו בחייה הציבוריים אינו עולה בקנה אחד עם משנתה התיאורטית, נדמה שהיה עליה לציין זאת. אם לא ציינה זאת, ארשה לעצמי להסתמך על מעשיה בפועל ככלי לגיטימי לפרשנות עמדתה התיאורטית.

מתח בין החזונות
דה-טוקוויל. ראייה צרה של תפקיד המדינה

חזון המדינה האידיאולוגית מחייב את שקד לתמוך בפעולות שונות של המדינה העומדות במתח רב - שלא לומר בסתירה - אל מול חזון המדינה כ"שומרת הלילה". אעיר כאן, כי כל האמור בקשר לאופיה היהודי-לאומי של המדינה נכון עוד יותר בקשר להסדרים הדתיים בה

שקד מציגה במאמרה שני חזונות למדינת ישראל. חזון אחד הוא חזון המדינה הקטנה. חזון אחר הוא חזון המדינה האידיאולוגית המחנכת והכופה. חזונות אלו מצויים במתח מובנה, ויישובו של המתח דורש תשומת לב, החסרה במאמרה של שקד.
נתחיל בחזון הכלכלי. שקד מתארת את המדינה כ"שומר לילה". מדינה שכל תפקידה הוא להתערב בנושאים צרים ביותר, ורק במצב של אין ברירה. על-פי הנתונים שמציגה שקד, מדינת ישראל היא מדינה בלתי תחרותית בצורה יוצאת דופן, אשר כמות החוקים המועברים בה עולה על כל מה שמקובל במדינות אחרות. שקד טוענת, כי כל חקיקה (ובמשתמע, כל רגולציה) היא פגיעה בחירות האזרחים. מן הסתם, יש להימנע מפגיעות אלו. 2
אניח רגע בצד את נכונות הנתונים, דרכי ההשוואה ההיסטוריות והבינלאומיות, וההסברים לעודף הפעילות של הכנסת. נתעלם גם לרגע מההתעלמות - המכוונת לדעתי - של שקד משאלת האיזונים הראויים בין חרות האזרח מחקיקה לבין הצורך להגן על האינטרסים שלו. בחלק מאלו אדון בחלק אחר של המאמר. החזון ששקד מבקשת להציג כאן נראה ברור וחד-משמעי. בהתבסס על דה-טוקוויל, לוק, המילטון ודומיהם מניחה שקד, כי המדינה צריכה לאמץ לעצמה ראייה צרה של תפקידה, ולהותיר לחברה, לקהילה, למשפחה את עיקר התפקיד של הפעלת החברה. למדינה אסור להתערב בכל מה שלא הותר לה במפורש. מן הראוי להתיר לה רק את ההתערבויות ההכרחיות ביותר, ולהותיר לאזרח חופש פעולה מוחלט בכל תחום שלא נאסר עליו במפורש.3
אלא שחזון זה של מדינה "שומרת לילה" עומד במתח אל מול בסיס אחר של משנתה - החזון היהודי של המדינה.4 חזון זה של המדינה, שבו המדינה מבוססות על חזון לאומי יהודי ייחודי, בנוי על בסיס שונה לחלוטין של המדינה. שקד אינה מפרטת אם היא תופסת את המדינה כייצוג הלאומיות הדומיננטית (כדוגמת מדינת הלאום הרומנטית של המאה ה-19) או שמא מסכימה לרעיונות הלאומיות הליבראלית מבית מדרשם של חיים גנז5 או של אמנון רובינשטיין.
כך או כך, חזון המדינה האידיאולוגית מחייב את שקד לתמוך בפעולות שונות של המדינה העומדות במתח רב - שלא לומר בסתירה - אל מול חזון המדינה כ"שומרת הלילה". אעיר כאן, כי כל האמור בקשר לאופיה היהודי-לאומי של המדינה נכון עוד יותר בקשר להסדרים הדתיים בה. פשוט וברור לחלוטין, כי תפיסה חד-משמעית וברורה של חרות האזרח אינה יכולה לדור בכפיפה אחת עם חקיקה הכופה על הפרט הסדרים דתיים בתחום חיי המשפחה,6 הכשרות,7 השבת, 8 וגידול החזיר.9

תפישה רזה ואופי רחב
קידום של הצד הלאומי [צילום: פלאש 90]

החוקים בהם תמכה שקד אינם מתיישבים עם תפיסתה של המדינה כ"שומר לילה". הם מייעדים למדינה תפקיד נרחב ביותר בתחום הסדרת הפעילות של גורמים פרטיים; הם מכווינים ומסדירים את שאלות חופש הביטוי; הם שוללים את האפשרות של מיעוט לאומי להביע את עמדתו. מוצדקים או לא מוצדקים - הם מהווים סמן ברור לכוונתה של המדינה להתערב במחשבותיהם, עמדותיהם הפוליטיות וצורת הפעולה של האזרחים

אדגיש שוב: אינני חולק על ההיתכנות של קיומה של מדינת ישראל כיהודית-דמוקרטית. אני בהחלט סבור, כי שילוב כזה אפשרי, וכי יש שיטות שונות אפשריות לשילוב זה. מטרתי במאמר זה גם איננה להראות, כי תפישה רחבה של האופי היהודי של המדינה היא פסולה. טענתי היא אחרת לחלוטין: תפישה רזה מאוד של מושג המדינה ותפקידו, עומדת במתח מול השאיפה למדינה בעלת אופי יהודי "רחב".
המתח האמור מתבטא אצל שקד בשניים. ראשית, בהצעותיה לעיגון האופי היהודי של המדינה בחוק יסוד: הלאום.10 חוק יסוד כזה, אם יתקבל, מנוגד בצורה ברורה וחד-משמעית לאופי המדינה כ"שומר לילה". הוא יכניס את המדינה לתחום עיצוב השקפות היחיד. הוא יאפשר למדינה להפלות בצורה ברורה בין קבוצת אוכלוסייה אחת לאחרת, שכן הוא מקדם את אופיה הלאומי של המדינה היהודית ומתעלם מהזכויות הקבוצתיות של המיעוט הערבי (ובמשתמע שולל זכויות אלו); הוא יחייב את המדינה לקדם באופן פעיל את האופי היהודי שלה; הוא יחייב את המדינה ליישם חלקית את המשפט העברי, ועוד. אומר שוב: ייתכן שיכוח על מידת הצורך של עיגון אופיה היהודי של המדינה בחקיקה, אך אין להימלט מהמתח. בתמיכתה בהצעת חוק יסוד: הלאום, מציגה שקד התערבות המנוגדת לתפישת המדינה כ"שומר הלילה", הנתמכת לכאורה באמירות מפורשות במאמרה שלה עצמה.
אך חוק יסוד: הלאום איננו אלא הפן הגלוי של שיטתה של שקד, הפן המבואר במאמר. סקירה של כהונתה של שקד מגלה את הפן הסמוי במשנתה, הנובע מהחוקים שהיא תמכה בהם, ואשר היא מקדמת כשרת משפטים - חוקים ששקד נמנעה מלדון בהם במאמר. למשל: חוק השקיפות, המחייב עמותות מסוימות לדווח בצורה פומבית על תרומות ממדינות בחו"ל.11 או חוק ההדחה, המאפשר להדיח חבר כנסת בשורה של עילות.12
אינני קובע כאן עמדה לגופם של חוקים. ניתן להתנגד להם או לתמוך בהם על-רקע שורה של טיעונים. אך נקודה אחת ברורה לחלוטין: חוקים אלו אינם מתיישבים עם תפיסתה של המדינה כ"שומר לילה". הם מייעדים למדינה תפקיד נרחב ביותר בתחום הסדרת הפעילות של גורמים פרטיים; הם מכווינים ומסדירים את שאלות חופש הביטוי; הם שוללים את האפשרות של מיעוט לאומי להביע את עמדתו. מוצדקים או לא מוצדקים - הם מהווים סמן ברור לכוונתה של המדינה להתערב במחשבותיהם, עמדותיהם הפוליטיות וצורת הפעולה של האזרחים.
הסתירה בעמדתה של שקד מובילה לתפיסת עולם המפרידה הפרדה ברורה בין התחום הכלכלי-רגולטורי לתחום האידיאולוגי-פוליטי. בתחום הכלכלי שקד תומכת בחופש כלכלי מובהק ומוחלט, ורואה בחופש מרגולציה ממד של חרות, ובהגבלתו - סוגיה של פגיעה בחירות. בתחום האידיאולוגי-פוליטי רואה שקד את המדינה ככלי לקידום עמדה אידיאולוגית לאומית ספציפית.
תפיסה זו בעייתית ביותר ויוצרת סתירה פנימית. הדמוקרטיה הישראלית היא דמוקרטיה לאומית, המקדמת את הלאום הדומיננטי בה - הלאום היהודי, ולמעשה חוגגת את לאומיותה. בסמליה, בהסדרים משפטיים ביחס להגירה,13 בהעדפה של לשון ועוד - הדמוקרטיה הישראלית בנויה על אדנים של לאום אשר קדם לה, ורואה את מימושה של התרבות הלאומית כאחד מיעדיה. אפשר לחלוק על כך, אבל נראה, כי שקד תומכת במאמץ מדינתי זה ואף בהגברתו.

הדוגמה האמריקנית
יצרו הסדרים חוקתיים סבירים

מדוע המדינה אינה אמורה לדאוג לרווחה כלכלית ובריאותית? מדוע לא לדאוג לאיכות הסביבה וגם לדאוג לסמלים יהודים? מי שאוחז בתפיסת עולם ליברלית מאוד בתחום הכלכלי יוכל, אולי, להצדיק אופי לאומי "רזה" של המדינה. ברם, ככל שהאופי הלאומי-יהודי של המדינה הולך ומעמיק, וכולל התערבות הולכת וגוברת בדעות ועמדות של אזרחים המתנגדים לקידום אופי זה, המתח בין העמדות הולך וגדל

על-מנת להבין את הבעייתיות שביישוב בין הגדרה זו של המדינה כדמוקרטיה לאומית לבין העמדה של שקד ביחס לחרות מרגולציה, ראוי להפנות תשומת לב לדמוקרטיה האמריקנית. האחרונה, שקמה על אדנים ברורים של המדינה הפדראלית כ"שומרת לילה", בשום פנים ואופן לא נועדה לפעול בצורה אקטיבית לקידום אידיאולוגיה לאומית מסוג כלשהו. להפך: התיקון הראשון לחוקה האמריקנית, אולי הסעיף החוקתי החשוב ביותר בהיסטוריה החוקתית המודרנית, אוסר במפורש על המדינה לקדם כל אידיאולוגיה דתית.
שקד מציינת, בצדק רב, כי הרקע התרבותי של מייסדי החוקה בארצות היה תרבותם הפרוטסטנטית היודאו-נוצרית. אך ברור לגמרי, כי כותבי החוקה השקיעו מאמץ ניכר לניתוק בין רקע תרבותי זה להסדרים חוקתיים סבירים שהחוקה מבוססת עליהם. פרשנותם של האבות המייסדים של החוקה האמריקנית למושג החרות, עומדת אם כן בסתירה חלקית לתפיסתה של שקד. את החרות הכלכלית ראו האבות המייסדים כחלק מתפיסה כוללת של חרות השוללת כל התערבות של המדינה בחייהם של הפרטים. עמד על כך דווקא דה-טוקוויל, שראה את ניתוק הדת מהמדינה את אחד מסודות כוחה של הדמוקרטיה האמריקנית.14
הדמוקרטיה האמריקנית היא, אם כן, דמוקרטיה אזרחית: פרטים בעלי זכויות המתאגדים לשם קידום הטוב המשותף שלהם. ממילא, היא מבוססת על ניטראליות מוחלטת של המדינה לגבי ההעדפות התרבותיות והדתיות של היחיד, וזכות החרות של הפרט זוכה בה לכבוד-על. שקד מסתמכת לאורך מאמרה על התפיסה האמריקנית, אלא שהיא מאמצת תפיסה זו רק בצורה חלקית: היא תומכת רק בחירות כלכלית ורגולטורית, אך תומכת בכוחה הכופה של המדינה בתחום האידיאולוגי. אימוץ חלקי של האידיאולוגיה קולע את שקד לסתירה מובנית.
כפי שלומד כל תלמיד מספר האזרחות החדש "להיות אזרחים בישראל", שתי התפיסות - זו הישראלית וזו האמריקנית - הן תפיסות לגיטימיות של דמוקרטיה. אין עדיפות מוחלטת לתפיסה אחת על פני חברתה. אך ברור, כי המדינה צריכה לבחור את ערכיה. אם בראש מעייניה עומדת חרות הפרט ותפיסתה של המדינה כמשרתת אותו, כי אז החזון הלאומי והיהודי של המדינה מצוי במתח אינהרנטי עם אופיה של המדינה.
הקורא את המאמר מתרשם ששקד אינה מודעת כלל למתח בין שני חזונות המדינה. אין שום יישוב של המתח בין שני חזונות אלו, ואין אפילו ניסיון ליישוב כזה. שני החלקים של המאמר פשוט לא מדברים זה עם זה.
דומני שבהקשר זה יקשה על שקד לטעון בפשטות, כי היא בעלת עמדה לאומית-ליברלית. עמדה לאומית-ליברלית מאפשרת למדינה לקדם את אופיים הלאומי של רוב אזרחיה על בסיס תפיסת עולם ליברלית. תפיסה רחבה של מושג המדינה יכולה בהחלט להיות מבוססת על עקרונות ליברליים או תרבותיים של טובת האזרח. אלא שתפיסה כזו דורשת תפיסה רחבה של מושג הליברליזם. תפקידה של המדינה לפי תפיסה זו, הוא לקדם את טובתו הכללית של האזרח: תרבותו, זהותו, וכן גם רווחתו הכלכלית, הגופנית, הבריאותית והנפשית. אין שום סיבה הגיונית להפריד בין תפיסה רחבה של המדינה בתחום היהדות כמבטא את קידום הטובה של האזרח, לבין קידום טובתו בתחום איכות הסביבה, או הבריאות.
אולם, מי שמחזיק - כמו שקד - בעמדה קיצונית בדבר (חוסר) תפקידה של המדינה בתחום הכלכלי, אינו יכול להתחבר לעמדה זו, שכן ראשית עליו להסביר מדוע הוא סבור, כי יש להפריד בין התחומים. מדוע המדינה אינה אמורה לדאוג לרווחה כלכלית ובריאותית? מדוע לא לדאוג לאיכות הסביבה וגם לדאוג לסמלים יהודים? מי שאוחז בתפיסת עולם ליברלית מאוד בתחום הכלכלי יוכל, אולי, להצדיק אופי לאומי "רזה" של המדינה. ברם, ככל שהאופי הלאומי-יהודי של המדינה הולך ומעמיק, וכולל התערבות הולכת וגוברת בדעות ועמדות של אזרחים המתנגדים לקידום אופי זה, המתח בין העמדות הולך וגדל.
קל וחומר ששקד אינה להצדיק את עמדתה כתומכת בתפיסה לאומית "רומנטית" של המדינה, המעניקה למדינה תפקיד כמייצגת הלאום בלי קשר לטוב הפרטי של כל אחד מהפרטים. תפיסה זו בוודאי שאינה מתיישבת עם עמדתה של שקד בתחום הכלכלי הרגולטורי. כאמור, שקד במאמרה לא הציעה לנו כל פתרון למתח זה. עמדה עקבית בנושא זה דורשת הרחבה והעמקה.

הערות

1. איילת שקד, "מסילות אל המשילות", השילוח, כרך א' (התשע"ז–2016).
2. שקד אינה משתמשת במונח במפורש, אך הדברים נאמרים בצורה ברורה. החל מהציטוט ממילטון פרידמן, אחד מנביאי גישת המדינה כשומרת לילה, והחל בהתייחסותה המפורשת לתפיסת שוק חופשי עם הגבלות מינימליות הקובעות כללי משחק בלבד (עמוד 43).
3. שקד, עמוד 43.
4. שקד, עמוד 48.
5. למשל: חיים גנז "לאומיות והגירה", בתוך: רב תרבותיות במדינה יהודית ודמוקרטית (1998), עמוד 341.
6. חוק שיפוט בתי דין רבניים (נישואים וגירושים) תשי"ג–1953.
7. חוק איסור הונאה בכשרות.
8. חוק שעות עבודה ומנוחה תשי"א–1951.
9. חוק איסור גידול חזיר, תשכ"ב-1962.
10. שקד, עמוד 52.
11. חוק חובת גילוי לגבי מי שנתמך על-ידי ישות מדינית זרה (תיקון), התשע"ו-2016.
12. חוק יסוד: הכנסת (תיקון מס' 44).
13. חוק השבות, תש"י-1950.
14. דה-טוקוויל, הדמוקרטיה באמריקה.

הכותב הוא מרצה למשפט בינלאומי בפקולטה למשפטים בקריה האקדמית אונו, ועמית בכיר במכון הישראלי לדמוקרטיה.
תאריך:  28/11/2016   |   עודכן:  28/11/2016
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
בין חרות לאידיאולוגיה
תגובות  [ 22 ] מוצגות  [ 22 ]  כתוב תגובה 
1
"חכם גדול" יש לך מה להציע?
לא מתרשם מקוטרים  |  28/11/16 08:41
2
נו,האיש חבר בכת ה"דמוקרטיה" מה
משפטן בכיר  |  28/11/16 09:42
3
אוי לנו ממרצים פוסטציונים
אילנה ו'  |  28/11/16 10:47
 
- סתירות קשות=רק בראש ע.כהןהיהיר
ע_הראל  |  28/11/16 14:50
4
שוכראן. מחכה להמשך. ל"ת
מעניין מאד  |  28/11/16 10:56
5
תלמד את כתבי ז'בוטינסקי
אילנה_כפ"ס  |  28/11/16 11:06
6
חשוב מעצם היותו
באום  |  28/11/16 11:10
 
- וכעת לקרב הבא=עם ח"כ נורית כהן
ע_הראל  |  28/11/16 17:48
7
ביקורת טהרנית ולא מעשית
לוגי  |  28/11/16 11:33
8
תמונות משופצות ביוגרפיה משופצת
אייל שקד  |  28/11/16 13:40
 
- מדוע אייל התרגל לנשים מכוערות?
ע_הראל  |  28/11/16 15:00
 
- לאשתי יש פחות חצ'קונים ממנה
אייל שקד  |  28/11/16 20:37
 
- ראיתי א.שקד מטווח4מ=יפה&ממגנטת
ע_הראל  |  29/11/16 10:20
9
אתה מתעלם
פנחס  |  28/11/16 14:22
10
שכותבים עם קצף על השפתיים.
עצה למתלהמים,  |  28/11/16 15:46
 
- אבל עמיחי כותב שרשרת של שקרים!
ע_הראל  |  29/11/16 04:10
 
- המחבר לא טוען זאת כלל ל"ת
אתה משקר  |  29/11/16 08:55
 
- 2ציטוטים סותרים=1מהם ודאי שקר!
ע_הראל  |  29/11/16 10:11
 
- טענת המכון=רוב נגד הסדרי רבנות
ע_הראל  |  30/11/16 13:12
11
המכון לדמוקרטיה מחריב דמוקרטיה ל"ת
השאר - פרטים!  |  28/11/16 16:54
12
הרבה מהומה על לא מאומה
ה.א  |  28/11/16 18:39
13
חיבור יפה ולא מתלהם
שוחר-שלום  |  29/11/16 08:02
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ארווין קליין
בשלושה סרטים שונים, שניים זרים (אחד "הפרפר ופעמון הצלילה" והסרט השני ספרדי) והשלישי הסרט הישראלי "מיתה טובה" נדון הנושא החשוב הזה של המתות חסד
רונית פיסו
אנו דורשות להפסיק את האמירות הגזעניות מצד הממשלה ונציגיה, ולבסס שיח התומך בנפגעות ובנפגעים, יהודיות וערביות, ערבים ויהודים
אפרים הלפרין
בוגי יעלון, אל תתמהמה שניה, תרשום מפלגה ותרוץ לכנסת, עם ישראל צריך את נתניהו בשלטון
אברהם שרון
ריבוי המקרים של מקרים שבהם נחשדים, נאשמים ומורשעים גברים בהטרדה מינית הופך גם אותי, בעל כורחי, מעצם היותי גבר, קרבן להטרדה הזאת: הטרמפיסטיות, רובן ככולן, רואות בי מטרידן מיני פוטנציאלי, אף שדבר בהתנהגותי לא מעיד ולא רומז על כך    ההפך הוא הנכון
אפרים הלפרין
מאמר זה מוקדש ל ב. ו א. יקירי אשר ביתם עלה אתמול בלהבות    לא יד אדם בדבר, חברי היקרים, זה לא טרור ולא נעליים, זה פיזיקה, זו הפיזיקה של רוח הקודש
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il