X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
איילת שקד מנסה להתבסס על המודל האמריקני בסוגיית המשילות, אך טיעוניה עומדים בסתירה לחוקה עליה היא מצביעה את הביקורת שלה על החקיקה הפרטית עליה להפנות לחברי הכנסת
▪  ▪  ▪
המילטון. חרב וארנק [ציור: ג'ון טרמבל]

המשל המופיע בראשית מאמרה של השרה איילת שקד, מציג אותו כמי שמטרתו להתמודד עם בעיית המשילות. כמובן, המאמר מתמודד עם שורה של נושאים מלבד המשילות. אך ברור לחלוטין ששקד מוטרדת מאוד מבעיית המשילות, כפי שהיא מגדירה אותה. אך שקד אינה מתמודדת עם המתח שבין עיקרון החרות לבין עיקרון המשילות.
שקד קובעת במאמרה, כי נבחרי הציבור אינם מצליחים לקבוע יעדי מדיניות בישראל, וזאת כיוון שהם מוגבלים על-ידי "שומרי סף" למיניהם. במיוחד מכוונת שקד את חיציה כלפי בית המשפט העליון, אשר לשיטתה מתערב התערבות משמעותית וניכרת בצורת ניהול המדינה, הרבה מעבר לתפקידו. המסקנה המרכזית שהיא מובילה אליה היא, כי יש להגביל את בית המשפט העליון, להחזירו אל מעמדו משכבר הימים בו היה תפקידו הכרעה בין סכסוכים של פרטים, ולא התערבות בשאלות מדיניות. כך יוכלו נבחרי הציבור למלא את התפקיד אליו נבחרו. לתמיכה בעמדתה היא מביאה את טיעוניו של אלכסנדר המילטון בכתבי ה"פדרליסט" הכותב, כי לבית המשפט העליון "אין חרב ולא ארנק".1
הצירוף שעושה שקד בין טיעון בדבר חוסר משילות, וטיעון בדבר תפקיד מוגזם של בית המשפט, מגלה חוסר מודעות להיסטוריה של תיאוריה חוקתית אמריקנית, ושוב לוקה בסתירה פנימית. כותבי ה"פדרליסט" היו מתנגדים גדולים לכוחה של המדינה וסברו שיש להגביל אותו. הם ראו במדינה הפדראלית רע הכרחי, והשאלה המרכזית שהטרידה אותם הייתה כיצד "להגביל" את כוחה של המדינה, במיוחד של הרשות המבצעת, אשר על-פי נסיונם יש לה את הנטייה להפוך לרודנית.2 את הפתרון לכוחה העדיף של הרשות המבצעת ראו דווקא ברשויות האחרות, המפעילות בלמים על כוחה של הרשות הזו.

מה חשבו כותבי החוקה
מדיסון. כיצד מתקבלות החלטות [ציור: ג'ון ונדרלין]

שקד, אשר לכאורה מתבססת לאורך מאמרה על הדמוקרטיה האמריקנית, לא מקדישה תשומת לב לשאלות המרכזיות שעומדות בבסיס התיאוריה החוקתית האמריקנית. היא אינה מציעה חלופה אמיתית של איזונים ובלמים ולא עוסקת בבעיה של עריצות הרוב (שהטרידה מאוד את האבות המייסדים בארצות הברית). שקד גם איננה מתייחסת לעובדה שכמו בכל דמוקרטיה פרלמנטרית, בישראל - בניגוד לארצות הברית - קיימת הפרדת רשויות חלשה ביותר

בהמשך לטיעון זה, ג'יימס מדיסון אף טען בפירוש, כי עצם הבחירה הדמוקרטית אין בה כדי להגן מפני נטילת זכויות האזרח על-ידי השלטון, וזאת כיוון שהרוב יכול להיות מושפע על-ידי אינטרסים פרטיים שאינם תואמים את האינטרס הכללי. מדיסון סבר, כי יתרונה של המדינה הגדולה (בלשונו "הרפובליקה") על שיטת השלטון הרובנית הישירה (בלשונו "דמוקרטיה") הוא בכך שבגלל מגוון האינטרסים הרב כל כך, יש סיכוי נמוך יותר לכך שקבוצת אינטרסים ספציפית תוכל להשיג רוב, אשר ישתמש בכוחו של השלטון לטובת קידום האינטרס הפרטי של המחוקקים.3
ראוי אולי להרחיב קצת באבחנה זו, שהיא קריטית להבנת תפיסתם הפוליטית של כותבי החוקה האמריקנית. לתפיסתו של מדיסון, הכרעות ציבוריות אינן מתקבלות רק משיקולים ציבוריים. פעמים רבות הן מהוות ביטוי לאינטרס של קבוצה מסוימת, אשר מצליחה להשפיע על מהלכי השלטון בצורה המייצגת את האינטרסים שלה. מערכת השלטון המבוססת על הכרעת רוב חשופה לסכנה שאינטרסים פרטיים וכיתתיים יזכו לייצוג יתר, בעיקר בגלל הצלחתם בהתארגנות. הפרדת הרשויות, איזונים ובלמים, חוקה וכללי פעולה של הרשות - כל אלו נועדו למנוע בדיוק את הסכנה הזאת. הם מקשים על חקיקה המקודמת על-ידי הרוב, אך אשר איננה פועלת לטובת קידום כלל הציבור והאוכלוסייה, אלא לקידום מטרותיה של קבוצה מסוימת, או אינטרס כלכלי מסוים.
משילות, במובן ששקד מתייחסת אליו ומייחלת לו - יד חופשית לקביעת מדיניות - עומדת בניגוד לתפיסתה של החוקה האמריקנית. יד חופשית כזו, סברו האבות המייסדים של ארצות הברית, וכך גם ראוי להבין היום, תביא במקרים רבים לקידום מטרות קונקרטיות של קבוצה מסוימת. כמובן, אין להבין מכך שהגוף הנבחר איננו יכול כלל לקבוע יעדים. זו חתירה תחת המטרה הבסיסית של הדמוקרטיה. המשמעות היא ש"שומרי הסף" והמגבלות שהם מטילים על יכולתן של הרשויות, ובמיוחד של הרשות המבצעת, לקבוע את היעדים, היא לעיתים קרובות שמירה על עקרונות הבסיס של הרפובליקה - פעולתו של הרוב לטובת הציבור, ולא רק לטובתו של חלק ממנו. במילים אחרות: השמירה על חרותו של האזרח מפני פעולה מוגברת של השלטון, היא המהווה את הערובה הטובה ביותר לשמירה על חרותו של האזרח.
שיטת "האיזונים והבלמים" הידועה של החוקה האמריקנית נוסדה, אם כן, דווקא על-רקע זהירות וחשדנות כלפי מניעיהם של נציגי הרוב לפעול לטובת כלל הציבור. הפרדת הרשויות והאיזון בין הרשויות השונות נועדו להשיג את המטרה של ודאות ולהבטיח, כי התוצאה הסופית של פעולת הממשלה תהיה לטובת הציבור כולו, ולא רק לטובת חלקים ממנו.4
שקד, אשר לכאורה מתבססת לאורך מאמרה על הדמוקרטיה האמריקנית, לא מקדישה תשומת לב לשאלות המרכזיות שעומדות בבסיס התיאוריה החוקתית האמריקנית. היא אינה מציעה חלופה אמיתית של איזונים ובלמים ולא עוסקת בבעיה של עריצות הרוב (שהטרידה מאוד את האבות המייסדים בארצות הברית). שקד גם איננה מתייחסת לעובדה שכמו בכל דמוקרטיה פרלמנטרית, בישראל - בניגוד לארצות הברית - קיימת הפרדת רשויות חלשה ביותר. מכוח הסכמים קואליציוניים יש למעשה לממשלה שליטה בכנסת, ולפיכך כוחה של הרשות המבצעת בישראל אולי סמוי יותר מאשר בארצות הברית, אבל משעה שהוא מושג, כמעט ואין עליו הגבלות מצד הרשות המחוקקת.
שוב אנו רואים, אם כן, כי תפיסתה של שקד בעניין חרות האזרח עומדת במתח מול עמדתה בסוגיה אחרת, סוגיית המשילות. אף כאן ניתן אולי ליישב את המתח באמצעות התמודדות איתו, אך לצערי לא מצאתי במאמרה של שקד הכרה במתח, קל וחומר שלא התמודדות עימו.

האמנם כל חקיקה פוגעת בחרות?
רוצים להתבלט [צילום: פלאש 90]

יש להניח, כי במשטר שבו מותרת חקיקה פרטית שאינה צריכה לעבור מבחני נאותות כלשהם, יונחו על שולחן הכנסת גם הצעות חוק שאינן חכמות במיוחד. בלי כל קשר לדוגמאות הספציפיות שמביאה שקד, ברור, כי הצעות החוק אינן חכמות יותר ממציעיהן. אם אין כלי סינון להצעות החוק המוגשות, או לסינון המחוקקים עצמם, כי אז ברור שיוגשו גם הצעות חוק לא חכמות

אבן יסוד במשנתה של שקד היא, כי החקיקה בישראל מוגזמת. כל הצבעה בעד הצעת חוק היא הצבעה נגד החרות, היא כותבת. מאמרה מונה שורה של דוגמאות להתערבות חקיקתית מוגזמת הפוגעת בחירות.
על-מנת לדון ברצינות בטענתה של שקד, נראה לי שראוי להפריד בין כמה טיעונים המעורבבים ביניהם במאמרה. ראשית, שקד מותחת ביקורת על חקיקה טיפשית. יש להניח, כי במשטר שבו מותרת חקיקה פרטית שאינה צריכה לעבור מבחני נאותות כלשהם, יונחו על שולחן הכנסת גם הצעות חוק שאינן חכמות במיוחד. בלי כל קשר לדוגמאות הספציפיות שמביאה שקד, ברור, כי הצעות החוק אינן חכמות יותר ממציעיהן. אם אין כלי סינון להצעות החוק המוגשות, או לסינון המחוקקים עצמם, כי אז ברור שיוגשו גם הצעות חוק לא חכמות.
ראוי לציין, כי הצעות החוק ששקד מגדירה אותן כבעייתיות במיוחד, מעולם לא עברו את ועדת השרים לענייני חקיקה, ולא הגיעו לקריאה שנייה ושלישית. אם יש עודף עבודה לוועדת השרים לענייני חקיקה ראוי אולי לשכור לה עובדים נוספים, אך דיון זה אין מקומו במאמר פרוגרמטי על היחס בין הרשויות השונות.
את הביקורת של שקד ניתן אולי גם לקרוא כביקורת מבנית, על המבנה הפוליטי הדוחף חברי כנסת להגיש הצעות חוק פרטיות במספר מוגזם, המבקשות להביא להתערבות יתרה בשוק החופשי. גם כאן ראוי שהביקורת תופנה פנימה, אל תוך הרשות המחוקקת והרשות המבצעת שאינן מעניקות תוכן ראוי לתפקיד חברי הכנסת, ולמעשה מאלצת אותם לנקוט בדרך של חקיקה פרטית, על-מנת להתבלט מעל להקת חברי הכנסת המבקשים להיבחר בבחירות המקדימות במפלגות השונות, וזקוקים לפלטפורמה להכרה ציבורית.
ראוי גם שהביקורת תופנה כלפי כמה מפלגות שהתרוקנו למעשה מפעילות מלבד פעילות חברי הכנסת, וממילא דוחפות את חברי הכנסת לפעול במשכן הכנסת. למרות שביקורת זו היא עקרונית יותר, הרי שגם היא נראית כמכוונת יותר כלפי הרשות המבצעת או מנהיגי המפלגות, המגלים חוסר יכולת לשלוט בחברי הכנסת. ממילא, אין זו ביקורת מסוג הביקורת שהעלתה שקד במאמרה.

לא ברור מי אמור לאזן
ביקורת על עודף חקיקה

נותרה רק הרשות המבצעת - המוצגת על-ידי שקד כ"מבוגר האחראי" בכל הסיפור. אך תהא זו תפיסה ייחודית, כמעט חסרת תקדים של הדמוקרטיה, שתעניק לרשות המבצעת עדיפות על הרשות המחוקקת בתחומי קביעת המדיניות, ואשר תרכז כוח כה רב בידי הרוב, ללא מנגנונים המבטיחים הגנה על המיעוט ומבטיחים את שלטון החוק ותחולתו על הממשלה

את הביקורת המרכזית כלפי החקיקה הפרטית ייחדה שקד במאמרה כלפי מה שהיא סבורה שהוא הפגיעה בחירות. לדעתה של שקד, כל חקיקה פרטית היא פגיעה בחירותו של האדם. כפי שהסברתי לעיל, מהמאמר עולה תפיסה צרה מאוד של חרות, בתחום הכלכלי בלבד. אני סבור גם, כי זוהי תפיסה צרה ובלתי סבירה של מושג החרות. אך כפי שהדגשתי בהקדמה, נקודת המבט שלי היא "אוהדת". לצורך הדיון אקבל, אם כן, את הטיעון על פיו חקיקה פרטית בתחום הכלכלי פוגעת בחירותו של האזרח.
גם אם אקבל הנחת עבודה זו, הדיון של שקד במושג החרות והחקיקה הפרטית חסר מאוד. למעשה, הדיון מעיד על בעיה מרכזית במאמר: חוסר המוכנות לדון בשאלות מורכבות של איזונים ומידה. גם אם אקבל את עמדתה המקדמית של שקד, על פיה כל חקיקה היא פגיעה בחירות, ברור לחלוטין, כי מול החרות עומדים אינטרסים ציבוריים וזכויות פרט אחרות. מהו המבחן לאיזון בין ערכים מתחרים אלו? מתי תגבר החרות ומתי האינטרסים האחרים?
הביקורת שלי על חוסר העיסוק בשאלות אלו אינה ביקורת נוקדנית או קטנונית. היא עומדת בבסיס הלוגיקה של המאמר כולו. אם שקד מבקשת לבסס במאמר תפיסת עולם מקיפה ועקבית, עליה להבהיר את עמדתה ביחס לסתירות בין עקרונות שונים. ודאי גם שקד מסכימה, כי במקרים רבים ראוי להגביל את חרותו של הפרט באמצעות חקיקה. אין שיטת משפט שאינה מקבלת זאת, אפילו לא בנושאים כלכליים. מתי אם כן יש לעשות זאת? האם יש להמתין עד לאחר קרות הנזק הכלכלי?
ויותר מכך: השאלה המעניינת היא מה עמדתה של שקד לגבי שאלת מיהותו של הגוף הקובע את האיזון. מביקורתה של שקד לגבי בית המשפט בהמשך המאמר, ובמיוחד לגבי נושאים כמו מתווה הגז, אין לי אלא להסיק, שאין היא מגלה אמון מיוחד בבתי המשפט וביכולתם לאזן כראוי אינטרסים בתחומי הכלכלה. היות שהמאמר מכוון במפורש נגד עודף חקיקה של הכנסת, הרי ששקד מן הסתם אינה סבורה שהכנסת היא הגוף הנכון להחליט בשאלה זו, שכן הבעיה מתחילה מעודף חקיקה של הכנסת עצמה.
נותרה רק הרשות המבצעת - המוצגת על-ידי שקד כ"מבוגר האחראי" בכל הסיפור. אך תהא זו תפיסה ייחודית, כמעט חסרת תקדים של הדמוקרטיה, שתעניק לרשות המבצעת עדיפות על הרשות המחוקקת בתחומי קביעת המדיניות, ואשר תרכז כוח כה רב בידי הרוב, ללא מנגנונים המבטיחים הגנה על המיעוט ומבטיחים את שלטון החוק ותחולתו על הממשלה.
כל השאלות הללו נותרו ללא דיון או מענה במאמר. מענה כזה מתבקש, שכן בלעדיו קריאותיה של שקד למחוקקים להגביל את עצמם היא חסרת משמעות. במבנה הפוליטי הנוכחי, המחוקקים פועלים על-פי האינטרס שלהם, וללא שינוי מוסדי - אין גם סיבה שיעשו זאת.

הערות

1. שקד, עמוד 47.
2. הפדרליסט, עמוד 48.
3. הפדרליסט, עמוד 10.
4. ראו למשל: Bruce Ackerman, We The People vol. 1 .

הכותב הוא מרצה למשפט בינלאומי בפקולטה למשפטים בקריה האקדמית אונו, ועמית בכיר במכון הישראלי לדמוקרטיה.
תאריך:  29/11/2016   |   עודכן:  29/11/2016
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 איילת שקד / Ayelet Shaked
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
יד חופשית וחקיקה
תגובות  [ 5 ] מוצגות  [ 5 ]  כתוב תגובה 
1
למרצה הבינלאומי
אמנון111  |  29/11/16 12:25
 
- כל הרב מלל של כותב המאמר
פנחס  |  29/11/16 14:11
 
- בעד שבגצ יאזן=בתנאי שהוא מאוזן
ע_הראל  |  30/11/16 11:27
2
זה נורא מצחיק
אלטע קאקער  |  29/11/16 14:21
 
- אבל זה מעניין וכתוב טוב. ל"ת
אתה צודק.  |  29/11/16 17:12
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ראובן לייב
האי הקריבי "על הפנים". כלכלתו ירודה ותושביו עניים מרודים. התייר, לעומת זאת, יוכל לבוא כאן על סיפוקו מחופי-ים מרהיבים, ממוזיקה אקזוטית וממכרת, ומגל של יצאניות, המוכרות את גופן בפרוטות
מרדכי ליפמן
הביקורת, על חוסר המוכנות של הממשלה לגל ההצתות הנוכחי, מוצדקת    שמיכת האשליות החמימה הזו של הפוליטיקלי קורקט, מנעה מהממשלה ומגורמי הביטחון האחרים, להיערך נכון ובמועד, לתרחישים הקשים הללו
יהודה דרורי
למרות העזרה הגדולה שקיבל מהרוסים והאהדה הרבה אליו זכה בדרום ובמרכז אמריקה - בשורה התחתונה הוא נכשל כשלון חרוץ, המהפכה אומנם הצליחה לסלק את הרודן בטיסטה אבל כמו הקומוניזם בכל מקום כשל כליל
אליקים העצני
הפצע שנפער עכשיו בתוך החברה האמריקנית מביא יהודים שם ליקיצה פתאומית, שמא הניתוח הציוני של הצפוי ליהודים בגולה, בכל גולה, תקף גם במדינה של חרויות האדם המוגנות על-ידי חוקה, בארץ ההגירה הרב-לאומית
אייל פייפר
נפגעי תאונות דרכים החשים כי תפקודם בעבודה נפגע בעקבות הפגיעות הפיזיות שספגו בתאונה, אינם צריכים להיכנע לתכתיב הראשוני של המוסד לביטוח לאומי ולהסתפק באחוזי נכות או קצבה בגין הפגיעה הפיזית בלבד. אלא, עליהם להילחם על זכותם להכרה גם בגין הפגיעות הנלוות
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il