X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
פתרון יצירתי של שופטת משפחה למקרה בו הצדדים מצויים כבר בסכסוך מתמשך, ואין טעם לשלוח אותם לגישור לפי החוק החדש
▪  ▪  ▪
מצב בעייתי

כידוע, לאחרונה נכנסו לתוקפם סדרי דין חדשים בבית המשפט לענייני משפחה ובבתי הדין הדתיים - החוק להסדר התדיינות בסכסוכי משפחה. חוק זה עבר ועובר חבלי לידה לא קלים, לשון המעטה. עורכי הדין לדיני משפחה נלחמים בחוק בטענה לפגיעה בזכויות חוקתיות של הצדדים, לרבות זכות הגישה לערכאות, ואף ארגוני הגברים והנשים מציינים חדשים לבקרים את הנזק שנגרם לכל הצדדים.
סעיף 3 (א) לחוק קובע: "המבקש להגיש לערכאה שיפוטית תובענה בעניין של סכסוך משפחתי, לרבות בעניין מזונות זמניים, יגיש תחילה לערכאה השיפוטית בקשה ליישוב סכסוך; הבקשה לא תכלול טענות או עובדות בקשר לסכסוך או בקשר לסמכות השיפוט של הערכאה השיפוטית". התקנות מלמדות, כי יש להגיש בקשה ליישוב סכסוך גם במקרה שבו ישנה התדיינות משפטית בין בני הזוג בנושאים אחרים.
לכאורה, לא מדובר במצב בעייתי כלל ועיקר, שהרי - לשיטת המחוקק - מוטב שבני זוג העומדים בפתחו של סכסוך משפחתי יפתרו אותו בדרכי שלום. אלא שבפועל נוצר מצב אבסורדי, בו גם בני זוג שמתדיינים בבתי המשפט למשפחה מזה שנים בעניין מסוג מסוים (למשל, מזונות ילדים או חלוקת רכוש) וברצונם להגיש תובענה מסוג אחר (למשל, משמורת ילדים או תביעה נזיקית) - נדרשים להגיש בקשה ליישוב, כאילו מעולם לא באו בשערי בית המשפט למשפחה.
רוצה לומר: גם במקרה שבו הצדדים הציגו ראיות קשות אשר מונעות כל סיכוי לגישור עתידי, וגם במקרים בהם הטיחו הצדדים האשמות הדדיות קשות - עדיין הם מחויבים לגשת ליחידת הסיוע ולהמתין לסיום 60-45 הימים של תקופת העיכוב ההליכים לפי החוק החדש, וזאת גם כשברור שאין להליך הגישור כל סיכוי.
פסיקה חדשה של בתי המשפט למשפחה מראה, כי יש לכך פתרונות יצירתיים. כך למשל נקבע (תמ"ש 23588-09-16), כי במקרה שבו הצדדים נמצאים בהליך משפטי מתמשך (באותו מקרה לצדדים היו 12 תיקים אשר נפתחו בערכאות שונות), אין היגיון לשלוח אותם לנסות ליישב את הסכסוך בגישור.
לדברי השופטת שלי רוזמן, אין לבתי המשפט סמכות לדחות תביעות שהוגשו בניגוד לחוק להסדר התדיינות בסכסוכי משפחה. לדבריה, גם לפי תקנות סדר הדין האזרחי וגם לפי סמכותו הטבועה של בית המשפט, היא לא מוצאת לנכון לדחות את התביעה, וזאת בעיקר לאור תכלית החוק, כפי שגם עולה מדברי ההסבר שליוו אותו:
"אין מקום לכך שבמקביל לניסיון ליישוב הסכסוך בהסכמה תתקיים התדיינות שיפוטית בחלק מענייני המשפחה בערכאה שיפוטית אחרת. מצב כזה אינו מאפשר את הרגיעה והביטחון הנדרשים לצורך ניהול ההליך ליישוב הסכסוך בהסכמה. בשלב הגשת הבקשה ליישוב הסכסוך הצדדים גם לא תמיד יודעים מהי הערכאה הרצויה להם, האם בכלל פניהם מועדות לגירושין ואלו נושאים הם רוצים לתבוע".
פתרון נוסף אותו הציעה השופטת, כך שקבלת התביעה לא תסתור את החוק החדש, הוא הרחבת הנסיבות לקיצור ההליכים לפי תקנה 16 לתקנות לחוק החדש, כך שניתן יהיה לקצר את תקופת עיכוב ההליכים גם בעת קיומם של סכסוכים קודמים - למרות שעילה זו אינה מופיעה ברשימה שבחוק. גם אם פסיקה זו אינה עולה בקנה אחד עם החוק מבחינה פורמלית - היא נכונה מבחינה דיונית, תועלתנית וגם תכליתית.

הכותב עוסק בדיני משפחה, ומשמש כסגן יו"ר הוועדה לדיני משפחה במחוז מרכז של לשכת עורכי הדין.
תאריך:  28/12/2016   |   עודכן:  29/12/2016
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
איתן קלינסקי
מסתבר, שבעיני שר החוץ של מדינת ישראל, בנימין נתניהו, מדינה כמו ניו-זילנד אינה מדינה נחשבת וניתן לשים עליה פס ואף להחרימה
איתמר לוין
ברק אובמה וג'ון קרי הם "ברווזים צולעים". אם להחלטה במועצת הביטחון עוד יכולה להיות משמעות לעתיד כלשהי, הנאום של קרי הוא חסר משמעות
ראובן לייב
שיטות ההצלחה הבלתי-משוערת של החשמונאים, מבחינת ההיבט הצבאי והמדיני, צפונות בכוחו של העם היהודי מזה, ובתנאים הבינלאומיים מזה. העם היהודי, שבימי אנטיוכוס-אפיפפנס בא עליו משבר שלא היה דוגמתו - גילה כוחות עצומים שהצטברו בקרבו במשך הדורות, ופיתח עד קצה גבול היכולת את כושרו הרוחני והצבאי
יוני בן-מנחם
בצמרת אש"פ יש חששות מצעדי נקם של ישראל וממשל טראמפ בעקבות ההחלטה במועצת הביטחון בעניין ההתנחלויות. הרש"פ תנסה להביא ליישום החלטת מועצת הביטחון אך במקביל היא נערכת לחידוש המשא-ומתן עם ישראל
מרדכי ליפמן
אחד מגופי האו"ם, כנראה הציניים ביותר, הוא המועצה לזכויות האדם, גוף זה שהוקם בשנת 2006 הספיק במהלך קיומו לגנות את ישראל 9 פעמים על... הפרות זכויות אדם, מתוכם 8 גינויים בשנה אחת
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il