X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
עדי חן עו"ד, מנהלת קליניקה לענייני משפחה שערי משפט
בלוג/אתר רשימות מעקב
אסור לנו להמתין לחוק שישלים את המלאכה ויביא לשינוי המיוחל שיגן על זכותנו, השינוי צריך להגיע מאתנו הנשים. יש לחנך את דור העתיד, שנשים לא יוותרו על האוטונומיה הכלכלית שלהן גם לא ביחסים הזוגיי
▪  ▪  ▪
לרוב הבעל מפעיל על אשתו [צילום: פלאש 90]

השבוע יציינו ברחבי העולם את המאבק באלימות כלפיי נשים, לאחרונה השיח הציבורי בנושא תופעת האלימות כלפיי נשים תופס תאוצה, רצח נשים בידי בני זוגן, אלימות פיזית שננקטת נגד נשים, אלימות מילולית, אלימות נפשית ובעיקר אלימות מינית שבעקבות קמפיין #MeToo הבינ"ל מקבלת במה מרכזית. אך רובנו, כמעט מתעלמים מתופעה חשובה וקשה, האלימות הכלכלית שלרוב מפעיל הבעל-כנגד האישה ובאופן עקיף גם נגד הילדים הקטנים.
התופעה שכיחה בישראל ובעולם כולו, אין ספק כי אצלנו קיים פיגור רב בטיפול בתופעה. האלימות מופיעה בדמות בן הזוג שמונע מבת זוגו גישה למקורות הכלכליים המשותפים של המשפחה, תוך שליטה בה באמצעות כסף ומכאן בצעדיה ואורח חייה. מקרים חמורים של אלימות, מתבטאים בביטול מפתיע של כרטיס האשראי או פנקס השיקים. נשים נותרו חסרות אונים ללא אפשרות לתדלק את הרכב ובלית ברירה עצרו את הרכב כשהן ממשיכות בהליכה בדרך לאסוף את הילדים מהגן, לפתע אין כסף מזומן לרכישת מצרכים בסיסיים, משום שהבעל "סגר את השיבר". במקרים אחרים, נשים מספרות על חקירות קשות על כל הוצאה כספית, קטנה כגדולה, תוך הטחת האשמות שהן בזבזניות ונוהגות בחוסר אחריות בכספי המשפחה, המטרה ברורה להותיר את האישה נתונה לחסדיו ותלותיות לפי גחמותיו של הבעל.
למרות שבשנים האחרונות הונחו על שולחן הכנסת הצעות חוק למניעת אלימות כלכלית, נכון להיום, במדינת ישראל בשנת 2017, אין חוק שמונע את תופעת האלימות הכלכלית במשפחה, אבסורד. במציאות המשפטית, התמונה מעט שונה, בית המשפט מתייחס לסוגי אלימות אחרים לגביהם קיימים חוקים ספציפיים המטפלים במקרים שונים של אלימות: למשל, חוק העונשין, חוק למניעת אלימות במשפחה שמטפל באלימות פיזית ונפשית המופעלת על-ידי בן משפחה אלים, או החוק למניעת הטרדה מאיימת שנועד לטפל בהטרדות ובאיומים ישירים ומרומזים(כמו איומים להפיץ תכתובות אינטימיות שהוחלפו בין בני זוג) שיש בהם כדי, לשבש את שגרת החיים.
בהעדר חוק, הבעל יוצא נשכר, משום שאין דרך להילחם במעשיו והליכים משפטיים מסתיימים מבלי שניתנה התייחסות לכך. עם זאת, חשוב לציין שקיימים שופטים אמיצים בבתי המשפט לענייני משפחה שמצליחים למרות הכל להתמודד עם התופעה בדרכים יצירתיות. הם עושים זאת באמצעות חיוב במזונות מוגדלים - קנס כספי המוטל על בן הזוג האלים, המאפשר לאישה ולמשפחה להתקיים בכבוד, ואף היו שופטים שהלכו מספר צעדים רחוקים יותר והגדילו את המזונות, כדי לסייע לנשים לשכור עו"ד לייצוג משפטי הולם מול הבעל האלים. פסקי דין כאלו מבטאים את תפקידו של בית המשפט כגורם "מחנך" ולא רק גורם שיפוטי. יש בהם אמירה חד-משמעית ולפיה התופעה אסורה, מזיקה ומשפילה ובתי המשפט לא ישלימו עמה וילחמו בה באופן מוצהר גם אם אין חוק למניעתה.
האלימות הכלכלית היא תופעה שפוגעת בנשים בכל מעמד סוציואקונומי. כל אישה השואפת לעצמאות ולאוטונומיה כלכלית ללא תלות לא בבן זוג או באדם אחר, צריכה אחריות ומעורבות אקטיבית בניהול כספי המשפחה או לפחות להישאר מעודכנת באופן שוטף בעניינים הפיננסיים של המשפחה. שליטה עצמאית על חלק מהמקורות הכלכליים ונכסים משותפים הן הכרח מציאותי. וכן עריכת הסכם ממון שמסדיר את הרכוש.
אסור לנו להמתין לחוק שישלים את המלאכה ויביא לשינוי המיוחל שיגן על זכותנו, השינוי צריך להגיע מאתנו הנשים. יש לחנך את דור העתיד, שנשים לא יוותרו על האוטונומיה הכלכלית שלהן גם לא ביחסים הזוגיים.

תאריך:  03/12/2017   |   עודכן:  03/12/2017
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
לא רק את - אלימות כלכלית כלפי נשים
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
לא רק נגד נשים
ירחמיאל גרוייסרמץ  |  3/12/17 11:56
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ראובן לייב
לסגנית שר החוץ אין שום זכות להטיף מוסר ליהודי ארה"ב, ובהצהרתה הבומבסטית, שכוונה כנגדם, היא רק יצרה קרע איתם
עו"ד ורו"ח רמי אריה
חברת עופר נכסי רעננה, בעלת קניון רננים, ביקשה ליהנות מהטבות המס הניתנות ל"חברת בית". ביהמ"ש קבע: הבעלות הציבורית עליה ופעולותיה שאינן בתחום הנדל"ן אינן מאפשרות הכרה שכזאת
עמי דור-און
כל מי שחושב שהבעיה היחידה המפרידה בין ישראל לבין הפלשתינים היא המחלוקת העמוקה על אודות "זכות השיבה" - אינו מבין את המציאות. אחרי שיממשו את "זכות השיבה", אם נסכים לכך, ידרשו הפלשתינים לקבל לרשותם את כל נכסיהם הנטושים ואחר כך יגרשו אותנו. לאן? הם יאפשרו לנו לממש את "זכות הבחירה"
יוני בן-מנחם
השקט חזר לגבול הדרום ונראה כי חמאס וישראל אינן מעוניינות בהסלמה אך מתקפת הפצמ"רים של הגי'האד האיסלאמי נועדה לקבוע כללי משחק חדשים. ארגוני הטרור מנסים להרתיע את ישראל מהמאבק במנהרות החודרות כדי לשמר בידיהם את מה שנחשב כנשק אסטרטגי במלחמה הבאה
משה נסטלבאום
הוא הציל את חייו של מי שהיה נשיא קפריסין הארכיהגמון מאקריוס. האמריקנים לא סלחו לו על שהצליח לחשוף את הארמדה האמריקנית בדרכה למבצע סודי במוגדישו בירת סומליה. הוא גילה את הפצצת הכור בעירק, וקלט תשדורות מ"מבצע תרנגול 53", מבצע סודי שביצעה ישראל בעומק השטח המצרי שבו נלקח מכ"ם רוסי והועבר לשטח ישראל. מיקי גורדוס שהלך לעולמו היה חיל מודיעין של איש אחד
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il