X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
מדוע כדאי לעובדים לקרוא היטב את תלוש השכר ואת הדוחות השנתיים מחברות הביטוח וכיצד יוכלו להימנע מעוגמת נפש ואובדן הכנסה במקרים של פציעה או חלילה מוות
▪  ▪  ▪
[צילום: גילי יערי/פלאש 90]

בית הדין הארצי לעבודה בפסק דין צודק והוגן, שניתן באחרונה מאשש ומוכיח את כל מה שאני מדבר ומתריע עליו במשך שנים בהרצאות, בימי עיון ובמפגשים הרבים שלי עם עובדי בניין ועובדים בכלל. בית הדין מותח בביקורת חריפה ותוקף את שיטת התשלום "בשחור" בענף הבניין לעובדים זרים ופלשתינים וההשלכות החמורות, לאחר שהם נפצעים ונזקקים לסיוע, אז המעסיקים מתכחשים להם.
פסק הדין עסק בתביעה שהגיש עובד סיני, שנפצע באתר בנייה וביקש לקבל גמלת נכות מעבודה על-פי השכר ששולם לו בפועל, כ-17,500 שקל בחודש, ולא לפי השכר החלקי שהופיע בתלוש השכר שלו. המוסד לביטוח לאומי הכיר בפגיעתו של הפועל הסיני כתאונה בעבודה, אך בשל העובדה ששני שלישים משכרו שולמו לו במזומן, אושרה לו קצבה בגובה 3,500 שקלים בלבד. בשל החלטת בית הדין הוא צפוי לקבל גמלת נכות מעבודה בגובה 14 אלף שקלים .
נלחמתי ואני נלחם במשך שנים כדי לעקור מהשורש את התופעה המבזה הזאת שמעסיקים, לא כולם, משלמים "בשחור" חלק מהשכר, כאשר בתלוש הרשמי נרשם שכר מינימום, וזאת כדי להתחמק מתשלום מס הכנסה, מס בריאות ותנאים סוציאליים וכך נוצר מצב שבו העובד שנפצע או יוצא לפנסיה "זוכה" סכומים נמוכים מכפי שהיה זכאי להם, כמו במקרה של העובד הסיני הזה, ויש עוד לא מעט דוגמאות כאלה וצריך להפסיק זאת ולא משנה אם מדובר בפועל סיני, יהודי, פלשתיני או כל עובד זר אחר.
אני תמיד ממליץ לעובדים לקרוא היטב את התלוש ואת הדוחות השנתיים שהם מקבלים אחת לשנה. נכון, הדוחות מסורבלים וכתובים בצורה כזו שקשה להבין. אני ממליץ למי שמתקשה להבין הדוחות לפנות אלינו להסתדרות לאנשי מקצוע בתחום שמעניקים שירות כזה ובחינם. אני מבין את המצב שבו אנשים לא בודקים 20 שנה קדימה ולא חושבים מה יקרה אם ייפצעו בעבודה או חלילה ייהרגו, והשאירם שלהם יישארו עם גמלה נמוכה או שיגיעו לגיל פנסיה נמוכה וזו טעות מסוכנת.
לשמחתי, בפסק הדין הזה סוף-סוף ניתן מענה חוקי, מוסרי ומשפטי ובית הדין הארצי לעבודה תקף בחריפות מעסיקים ותאגידים של כוח אדם בענף הבנייה, שמשלמים לעובדים מסין באופן לא חוקי ומתכחשים להם לאחר שנפצעו. השופטים העבירו בפסק הדין ביקורת חריפה על ההתנהלות שלהם בענף הבנייה וביקשו להביא לידיעת היועמ"ש את פסק הדין, ואני ממליץ שפסק הדין הזה יישלח למעסיקים לעובדים לשרי הכלכלי האוצר, ולכל גורם שאכפת לו מהעובדים.
לפסק הדין הזה בעיניי יש משמעות גדולה מאוד נוכח ריבוי התאונות בענף הבניין שבו, לצערי, נהרגים עשרות בשנה ומאות נפצעים והצורך בהגנה סוציאלית לאותם עובדים שנפצעים, ולצערי חלק מהם גם מוצאים את מותם. כשעובדים בענף כזה שיש בו סיכוי להיפצע התנאים הסוציאליים חשובים מאוד. זאת כי יש מעסיקים, שמשלמים לעובדים חלק מהשכר מחוץ לתלוש המשכורת (מה שנקרא "בשחור"), גורמים לכך שעובדים שנפצעו מקבלים גמלאות נכות מעבודה נמוכות מהביטוח הלאומי ומתכחשים ששילמו ב"שחור".
לסיום אצטט את דבריה הנחרצים של כבוד השופטת רונית רוזנפלד: "ללא ספק מצב דברים זה מצריך בדיקת עומק אצל כל הרשויות הנוגעות בדבר, אם בתחומי הרישוי והאכיפה בענף כוח אדם לבנייה, אם בתחומי זכויות העובדים במקומות העבודה, ואם בתחום דיני המס. על-רקע זה, ולאור ריבוי הגורמים המוסדיים הנושאים באחריות, נבקש כי פסק דין זה יובא לידיעת היועץ המשפטי לממשלה".
המסקנה היא פשוטה: העובדים צריכים להתרגל לפתוח את תלושי השכר ולקרוא אותם ולבדוק את השכר ואת ההורדות וההפרשות לזכויות הסוציאליות ואת הדוחות הפנסיה השנתיים, ולהתנגד בכל תוקף לקבל שכר או חלק ממנו "בשחור" כי אתם העובדים בכל המשק תשלמו את המחיר היקר בסוף.

תאריך:  10/01/2018   |   עודכן:  10/01/2018
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אברהם שרון
כל עוד בלבב פנימה נפש יהודי הומייה - בלבבם של עבריי ישראל נפש ערבי הומייה    פשוט, לא?
שלמה אבינר
לגופו של עניין, או לנשמתו של עניין, יש ארבעה נימוקים עמוקים על שמירת שבת במדינה, כפי החלוקה של מרן הרב קוק, ביחס להבנת התורה: אלוהי, מוסרי, דתי, לאומי
דרור אידר
ההתפרצויות באירן הן איתות של זרמי עומק קדומים העולים משכבות תרבותיות ולאומיות אבל בכיוון הפוך - נגד ההפיכה האיסלאמית הכפויה    השיעור הזה רלוונטי גם לזירה שלנו
עו"ד צבי שוב, ספיר זילבר
קביעת שוויה של עסקת קומבינציה לצורכי מס אינו פשוט, משום ששירותי הבנייה ניתנים זמן רב מאוחר יותר. מה שמסבך עוד יותר את התמונה, הוא העובדה שחוקי מס שונים קובעים דרכים מנוגדות לחישוב שווי העסקה
איתן קלינסקי
בחודש האחרון סדר היום של כנסת ישראל היה עמוס בשלל חוקים, שלא תרמו מאומה לאיכות חייו של האזרח במדינת ישראל. המוות תפס מקום נכבד בסדר היום של כנסת ישראל. החיים נדחקו לפינה נזופה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il