X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
ג'יני עצמו היה תומך נלהב של הרעיונות הפאשיסטים, היה מקורב מאוד למוסוליני ולמעשה חלק מהרעיונות הפאשיסטים המדברים על האורגניות של האומה וההכרח במסעות כיבוש אימפריאלסיטיים הם רעיונות שלו
▪  ▪  ▪
משכורת שווה [צילום: עבד ראחים חטיב/פלאש 90]

ג'ון לנון לימד את מעריציו לחלום על אחווה, שוויון ולחיות את הרגע. הוא סימל את המאוויים של דור שלם שגדל אחרי זוועות מלחמת העולם השנייה, ראה את השפע שיכול להיות בעולם ללא מלחמה (או ליתר דיוק בחלק הדמוקרטי של העולם בתקופה של מלחמה קרה), ולא ראה צורך לתכנן לטווח ארוך (מה שבאופן טראגי התברר כנכון במקרה שלו).
מדד ג'יני, המככב בדוחות של מכוני מחקר רבים, וחילחל היטב לשיח של מעצבי מדיניות באירופה ובמוסדות האו"ם, הוא מדד לאי-שוויון בחלוקת הכנסות, שהפך להיות בעיני רבים המדד על פיו ניתן לבחון כמה אנחנו קרובים להגשמת החלום של לנון - שוויון בין כולם.
מדד ג'יני פורסם בשנת 1912 על-ידי קוראדו ג'יני, סטטיסטיקאי ודמוגרף איטלקי. ג'יני עצמו היה תומך נלהב של הרעיונות הפאשיסטים, היה מקורב מאוד למוסוליני ולמעשה חלק מהרעיונות הפאשיסטים המדברים על האורגניות של האומה וההכרח במסעות כיבוש אימפריאלסיטיים הם רעיונות שלו, שאומצו על-ידי השלטון האיטלקי במהלך שנות ה-20 של המאה הקודמת. כנראה שג'יני ולנון, לו היו נפגשים, לא היו הופכים לחברים טובים במיוחד...
המדד עצמו הוא חישוב טכני של פערי שכר בקבוצה מסוימת - לרוב של כל האזרחים בגיל עבודה. מדד ג'יני מקבל את ערכו הגבוה ביותר - 1, אם כולם מרוויחים בדיוק את אותו השכר. אם למשל במדינה מסוימת כולם מרוויחים בדיוק 10,000 דולר לחודש, המדד יהיה 1. אחת החולשות של מדד ג'יני היא שאם במדינה אחרת כולם מרוויחים בדיוק דולר אחד לחודש, גם שם מדד ג'יני יהיה 1, למרות שברור לכם שרמת החיים שונה מאוד בין שתי המדינות הללו.
קידוש מדד ג'יני מעצים שאיפה קומוניסטית על פיה כולם יהיו שווים זה לזה, וכל היתר לא חשוב. במדינות המערב בימינו, השאיפה היא למדד ג'יני גבוה ככל הניתן, לפני תשלומי העברה (כלומר ללא התחשבות בקיצבאות ביטוח לאומי וכדומה).
שוויון כלכלי מלא
אני רוצה שנעשה יחד ניסוי מחשבתי קצר. לצורך הניסוי נשתמש במדינה דמיונית, שתיקרא "לארשי". נניח שבאורח פלא, תצליח מדינת לארשי להגיע למצב שבו בתאריך 1 במאי 2022 כל העובדים במשק ירוויחו בדיוק את אותו השכר. זה אמור להיות יום חגם של הסוציאליסטים, מכיוון שבכך תבוא שאיפתם המרכזית לידי מימוש - שוויון כלכלי מלא לכל העמלים.
באותו רגע מתחיל הניסוי שלנו. אני מבקש שננסה לדמיין מה יקרה בימים ובשבועות שלאחר אותו יום חג. לדעתי, יתחוללו שני תהליכים:
ראשון - העובדים המיומנים, אלו שיודעים שיש להם יכולות העולות על הממוצע, יבקשו תגמול גבוה יותר על עבודתם. אם דרישתם לא תתקבל, או שיחפשו מקום עבודה אחר (אולי אפילו במדינה אחרת, בה יש צורך בעובדים חרוצים ומיומנים ומוכנים לתגמל אותם בהתאם), או שהמוטיבציה שלהם להצטיין בעבודתם תרד באופן משמעותי.
שני - היוזמה העסקית תוביל לכך שיזמים מוכשרים יצליחו להקים חברות מוצלחות, אשר יוכלו למשוך עובדים מיומנים בתמורה לשכר גבוה יותר. כך יחלו גם תהליך של צבירת הון על-ידי היזם, וגם פערי שכר בין עובדיו לבין יתר השוק.
התהליכים הללו ילכו ויתעצמו עם הזמן, ויובילו לכך שהעובדים הטובים והמוכשרים ישדרגו את עצמם בשכר, ואולי גם בקידום בעבודה, ייזמו ויקימו חברות ועל בסיס ההצלחה שלהם ירוויחו יותר מאחרים, ובכל יקלקלו את מדד ג'יני שבהכרח ירד מתחת ל-1.
יזמות ופריון
כלומר, מיד עם ההגעה ל"נקודת השוויון" בה מדד ג'יני שווה 1, יחלו תהליכים להזזת המשק מנקודה זו. בתורת הבקרה נקודה זו נקראת "נקודת שיווי משקל לא-יציבה". כפי שכל מהנדס יודע, הדרך לשמירה על שיווי משקל בנקודה לא יציבה היא על-ידי השקעת אנרגיה.
ראשי מדינת לארשי ייאלצו לכפות את השארת מדד ג'יני על הערך של 1 באמצעות רגולציה כבדה על המעסיקים ועל היזמים. אחרת לא ניתן יהיה לשמר את המצב הזה. במידה וינקטו בדרך זו, אותם אנשים המובילים את היזמות והפריון יפסיקו להתאמץ, יורידו את הפריון וירסקו את הצמיחה של לארשי. עד כאן הניסוי המחשבתי.
לצערנו, ראינו במהלך חיינו דברים דומים. זה הרי מה שקרה בברית המועצות וביתר הגוש הקומוניסטי. בנו כלכלה המתוכננת על-ידי פקידים, והשקיעו מאמצים כמעט אינסופיים על-מנת לשמור על נקודת השוויון בין כל האזרחים. נדמה לי שאפשר לסכם את המאקרו-ניסוי הזה בכישלון. בישראל, ניסוי ברמת המיקרו - הקיבוצים, נכשל מבחינה כלכלית, מאותן סיבות שציינתי.
אפשר, אם כן, לסכם עד כאן: מדד ג'יני הוא מדד מרכזי המככב בדוחות של מכוני מחקר ואירגונים חברתיים רבים. הוא מייצג מצב בו כולם משתכרים באופן שווה. גם אם מדינה כלשהי תגיע למצב הזה של שוויון בהכנסות לכל אזרחיה, היא לא תוכל להתמיד בו לאורך זמן מבלי להפעיל אמצעי כפייה, מכיוון שזהו מצב של שיווי משקל לא יציב.
לא ניתן, ולדעתי גם לא רצוי חברתית, להגיע למצב בו מדד ג'יני מראה על שוויון כלכלי בהכנסות. הגיע הזמן להכניס את הג'יני למנורה ולהפסיק לצפות שיעורר לנו נס בכל פעם מחדש.
מטרות חברתיות
האם זה אומר שכל האמנה החברתית והערבות ההדדית קרסו? האם הקפיטליזם החזירי ניצח? ממש לא. אבל כדי להתמודד עם חוסר שוויון, צריך לפעול בצורה חכמה ומבוססת על נתונים. לאפשר הזדמנות שווה לכל ילדה וילד, להשקיע בטיפוח מצויינות, לעודד יזמות, להכניס לבתי הספר לימודים פיננסיים, אלו הם דרכים להשיג מטרות חברתיות בלי להתנגד לטבע האדם ולשוני בין בני האדם.
אם במדדים עסקינן, אני מאמין שמדד חברתי אמיתי מודד את המתאם - הקורלציה, בין ערכים שהחברה מזהה כרצויים כגון מוטיבציה, מסירות, חריצות ויצירת ערך לחברה לבין רווחה והצלחה כלכלית. בזה, לטעמי, הסוציאליסטים פחות הצליחו.
אבל בתור התחלה, בואו נכניס אחת ולתמיד את הג'יני בחזרה למנורה.

תאריך:  01/05/2018   |   עודכן:  01/05/2018
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יאיר דקל
לא כל אחד יכול לחשוף את האירועים האישיים שלו, שלא כולם נעימים, ואת הסיפורים המשפחתיים של הוריו הפולניים וחבריהם יוצאי הגולה    סרנה, שנסיונו העיתונאי ניכר היטב בכתיבתו, מספר את הדברים באורח קולח ומעניין
אפרים הלפרין
איך מצפים בכירי השופטים שנכבד את בית המשפט כאשר הקרב שהם מנהלים נגד פסקת ההתגברות מלווה במידה רבה של חול אותו הם זורים בעיניים של הציבור
מנחם רהט
בכל שנות שלטון הליכוד, מבגין עד נתניהו, שימש הליכוד קבלן הביצוע של אליטות השמאל    רוממות הימין בגרונם, וחרב השמאל בידם    הסיפור שהחל בסירובו של בגין לפטר פקידים המזוהים עם השמאל (שכבר ארזו חפציהם), נמשך עד למאמצי נתניהו כיום לטרפד את פסקת ההתגברות
בעז שפירא
צדיקים הרבה לא תמצאו בקרבם, שונאי מדינת ישראל והיהודים שבה תמצאו גם תמצאו    על נאמנות אין בכלל מה לדבר... לתשומת לב החושבים אחרת
ארי בוסל
ב-27 בינואר, 2018, יד ושם יצא בהצהרה, כתגובה ל״חוק הפולני״ לגבי השואה: ״אין ספק שהמושג ׳מחנות המוות הפולנים׳ הוא עיוות היסטורי! [סימן הקריאה מופיע במקור] מחנות ההשמדה הוקמו בפולין הכבושה על-ידי הנאצים בכדי לרצוח יהודים במסגרת ה׳פתרון הסופי׳״
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il