X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  מאמרים
אורי אבנרי ושבועונו הטילו את חתיתם על השחיתות הפוליטית, הן המפלגתית והן האישית, של מפלגת השלטון הנצחית של המדינה באותה עת, מפא"י (מפלגת פועלי ארץ-ישראל)
▪  ▪  ▪
אבנרי. איש יחידת הקומנדו [צילום: פלאש 90]

צפיתי בטלוויזיה וראיתי את העיתונאי דן מרגלית מראיין בהתרגשות רבה את אורי אבנרי במלאת לו 90 שנה. אודה על האמת, דמעתי.
בנעוריי קראתי (כמו הרבה אחרים) בלהיטות את השבועון "העולם הזה", הזדהיתי עם רעיונותיו ואף ניסתי להתקבל לעבודה בו כעיתונאי. בהזדמנות זו זכיתי להכיר, אישית, לזמן קצר את אורי אבנרי העורך ושלום כהן מנהל המערכת.
למי שאינו זוכר, אזכיר כי מעת קום המדינה ועד שנת 1964 שרר משטר צבאי בכל הערים והכפרים הערביים בארץ. הלוחם הגדול כנגד משטר זה היה השבועון "העולם הזה". מעבר לתפקידו העיתונאי, אבנרי ארגן הפגנות רבות שבחלק מהן השתתפתי אישית. "הניצחון" בא כאשר ראש ממשלת ישראל, לוי אשכול, ביטל מיד בראשית כהונתו את המשטר הצבאי.
אורי אבנרי ושבועונו הטילו את חתיתם על השחיתות הפוליטית, הן המפלגתית והן האישית, של מפלגת השלטון הנצחית של המדינה באותה עת, מפא"י (מפלגת פועלי ארץ-ישראל). בעקבות פעילות זו היו העורכים נתונים למעקב של השב"כ וסבלו מהתנכלויות אישיות בעלות תוצאות פיזיות חמורות.
אורי אבנרי, שבצעירותו לחם כאיש יחידת הקומנדו של חטיבת גבעתי: "שועלי שמשון", אשר פעילותה הנמרצת גרמה לעצירת הצבא המצרי במסעו לתל אביב, הפך עם שחרורו לאוהד הפלשתינים בארץ ובפזורה (עזה, ירדן, לבנון, סוריה) והטיף להכרה בהם כעם ולמתן עצמאות במסגרת הסדר כולל במזרח התיכון, "שתי מדינות לשני עמים, זו לצד זו". דהיינו מדינה יהודית ומדינה פלשתינית. ברור שבמצב כזה אין "שיבה" של פליטים פלשתינים למדינת ישראל. אלא הכרה מלאה במדינת ישראל כמדינה יהודית.
חוסר הבחנה
הניצחון במלחמת "ששת הימים" בשנת 1967 פתחה בפניו את הגישה הישירה לציבור הפלשתיני והוא הפך להיות לסנגורם ולשופרם בציבוריות הישראלית. אך הוא התעלם ממעשי ההרג והטרור של הארגונים הפלשתינים כנגד אזרחים ישראלים וראה בזה סוג של לוחמת גרילה מקובלת לשחרור עמם. חוסר ההבחנה שלו בין מלחמת שחרור לגיטימית ולבין מעשי טרור גרם לרבים להפנות לו את גבם.
ברגע זה נפרדו דרכינו ופסקתי לדבר בזכותו בקרב חבריי.
בגלל ההתנכלויות של השב"כ ובעקבות חקיקת חוק לשון הרע מחמיר ביותר (בתחילת שנות השישים) שכוון בבירור כלפי שבועון "העולם הזה" ועורכיו, החליטו אבנרי ושלום כהן להקים מפלגה פוליטית חדשה. אשריי שזכיתי להיות ציר עצמאי בוועידת היסוד של מפלגה זו שלמיטב זכרוני היה בשבת בבוקר בבנין הסמוך לגן-מאיר בתל אביב.
המפלגה זכתה בתחילה בייצוג של אבנרי בלבד ובהמשך בייצוג של אבנרי ושלום כהן. כפי שציינתי לעיל האהדה הרבה של אבנרי וחבריו לפלשתינים תוך התעלמות ממעשי הטרור הרחיקו את הציבור הישראלי ממפלגתם והיא נעלמה מהנוף הפוליטי. בעקבותיה גם ירדה קרנו של השבועון.
כאחד שקרא מאות ממאמריו של אבנרי אני מוכן להעיד כי למרות הצטיירותו כאיש שמאל קיצוני, הרי, בניגוד לאנשי שמאל קיצוני אחרים אבנרי הוא פטריוט ישראלי אמיתי וגרימת נזק ( שוב, בניגוד לאחרים) למדינת ישראל רחוקה ממנו ת"ק פרסות.
אבנרי היה רוב שנותיו איש תקשורת, הוא הקים כלי תקשורתי משובח שזכה לתפוצה רבה מאוד ולהשפעה גדולה על הנעשה במדינה במשך שנים רבות. הוא לימד, חינך וגידל דור של עיתונאים שכולם היו בסופו של דבר בצמרת התקשורת הישראלית.
אני קורא מעל במה צנועה זו, לראש הממשלה ושר החינוך, להעניק לאורי אבנרי, ביום העצמאות הקרוב, את פרס ישראל לנושא התקשורת. מה שלא נעשה בחייו ניתן לתיקון לאחר מותו.

תאריך:  21/08/2018   |   עודכן:  21/08/2018
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
אורי אבנרי
תגובות  [ 3 ] מוצגות  [ 3 ]  כתוב תגובה 
1
המלחמה של אבנרי היתה סלקטיבית
ג'אן  |  23/08/18 10:00
2
הערצת שוטים לאורי אבנרי
משה, עורך-דין  |  23/08/18 13:30
3
אבנרי איכזב,כי עמד לצד רוצחינו
זו טיפשות   |  23/08/18 15:56
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות ישראלי-פלשתיני
יוסף קנדלקר
תחילתו של טור באזעקה ראשונה בבאר שבע    לגבי התכנייה של השב"ס עם ההפעלות והפעילות לאסירות הביטחוניות - הייתי ממליץ לאנשי המתנ"ס בדימונה, שיאמצו כמה רעיונות לקייטנה עם תמונה משותפת עם קברניט העיר, בלשכת ראש העיר    גם לנו מגיע גיבורים משלנו
יהודית קצובר, נדיה מטר
המספר 9,800 נשמע כמו מספר הנפשות שגורשו מגוש-קטיף וצפון השומרון אבל כשמדובר במשפחות המספר מטפס ללפחות 50,000 נפש    האם מישהו מאמין שיהיה בכוחה של ממשל גבאי או לפיד לעקור ממקומם כל כך הרבה יהודים? או שמא אורי חולם שנתניהו הוא שיפנה אותם?
יוני בן-מנחם
מצרים מפעילה לחץ כבד על מחמוד עבאס להצטרף כצד להסכם הרגיעה בין ישראל לחמאס. על-פי גורמים בחמאס, הסכם הרגיעה הבשיל אך יו"ר הרש"פ מנסה לטרפדו, הסכם רגיעה ארוך טווח ללא השתתפות הרש"פ לא יחזיק מעמד זמן רב
ציפי לידר
בשולי הכותרות: כחלון זה המדינה?    טיבי והרשימה העויינת    ולקינוח רצח בפנימייה - כנף של אהבה?
אסתר שניאורסון גרי
תושבי סילוואן לא הצטיינו בטוב לב, והם התעמרו קשות בשכניהם היהודים-התימנים    הם היו מכים אותם, מביאים להם דליי מים ושופכים על הרצפה ובמכות ובכוח גובים את מחירם    הערבים מנעו מהתימנים את הגישה למעיין השילוח, ולא נותר להם ברירה אלא לחצוב לעצמם בורות מים ליד בתיהם
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il