X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
מיכאל מירו עיתונאי אזרחי וחוקר בתחומי חברה וסביבה
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
בסוף השבוע האחרון שוטטתי בשפך הירקון ואספתי מדגם של בקבוקי פלסטיק, עטיפות של חטיפים ועוד מאותו הדבר במבצע בזק, מדגם אקראי, התמלאה שקית זבל ענקית בדקות ספורות
▪  ▪  ▪
הישראלים זורקים... [צילום: יוסי זמיר/פלאש 90]

דומה שעתה כל ערוץ תקשורת באשר הוא שם את נושא האקלים על סדר היום. במשך שנים נושאי הסביבה היו נחלת המיעוט גם בקרב העיתונאים. הנושא נחשב נחות, השאיפה של רבים הייתה לחסות בצל הפוליטיקאים ולדווח על כל אות היוצאת מפיהם. אפשרות נוספת היא כמובן הנושאים הביטחוניים והכלכליים. אלה גם אלה משכו אחריהם עיתונאים ועיתונאיות שכל מבוקשם היה לטפס המעלה היוקרה של המקצוע. אפשר לראות את המודל בפאנלים של מוספי סוף שבוע בערוצי הטלוויזיה באשר הם.
בעולם הנושא הסביבתי רוחש וגועש, הנה אפילו פריז, עיר האורות והזיהום עושה תפנית משמעותית ומצמצמת את כלי הרכב שינועו בכבישיה. שם מצמצמים את שטחי הכבישים לטובת מדרכות וערוגות ירוקות. הם הבינו את מה שהבינו בערים רבות בעולם שהמשחק ב"נדמה לי" הסתיים, המשבר הוא כאן.
עיתונאי הסביבה הישראלים עטו על הנושא הפריזאי שמוצאי שלל רב ובצדק, כי קורה שם משהו משמעותי. אבל זו העבודה הקלה והזמינה. כי כאן אצלנו המצב הסביבתי, רחוק מלהשביע רצון. בסוף השבוע האחרון שוטטתי בשפך הירקון ואספתי מדגם של בקבוקי פלסטיק, עטיפות של חטיפים ועוד מאותו הדבר. במבצע בזק, מדגם אקראי, התמלאה שקית זבל ענקית בדקות ספורות. הזבל בסביבה העירונית והחוף שלצידה הוא מפגע קטלני. הרשויות המקומיות, מפעילות פקחים ועובדי ניקיון, אך ככל שיעשו את מלאכתם האזרחים והאזרחיות ממשיכים להשליך את הזבל שלהם מבלי להשקיע מאמץ. רבים גם משליכים גם את בדלי הסיגריות, שמרעילות את כולנו, לרשות הרבים. אלה כאמור רק דוגמאות לדפוסי ההתנהגות המקובלים בתחום הזבל.
בואו נעבור לסוגיה נוספת - אל המכוניות הפרטיות שמעטים מדי מוכנים לוותר עליהן, בארץ ובעולם. הטענה הרווחת, שיש בה צדק היא שהתחבורה הציבורית בישראל לא יעילה. אכן התחבורה הציבורית בישראל רחוקה מלהיות יעילה. איך פותרים את הבעיה? משנים דיסקט, מצמצמים באופן אישי את השימוש ברכב פרטי, לא ממהרים לרוץ ולקנות רכב חדש מה"ניילונים", הולכים ברגל במרחב העירוני ורק במקרה הצורך משתמשים באופניים ובמסלולים שנועדו לכך. הליכה ברגל היא האופציה העיקרית של האדם המערבי לשמור על בריאותו, בעידן הדיגיטלי וההתמכרות לעבודה במשרדים עם כיסא ושולחן.
רגע אחד, על מה המאמר? על זבל ועודף מכוניות ותרבות צריכה מטורפת שמקדשת את ה"בלאק פריידי"? עוד מיליארדי פרסומות מעודדות צריכה? הרי המאמר החל עם העלאת סדר היום הסביבתי. כן, לא ברחתי מהנושא. הדגמתי שקל לדווח מה קורה בפריז אבל נראה משעמם לחזור ולפנות לאזרחים לצמצם את השימוש ברכב פרטי וללכת ברגל במקום. משעמם לעקוב אחר הזבל ברחובות והאזרחים שחושבים שמישהו אחר צריך לנקות אחריהם. משעמם לדבר על בניה ירוקה ובכלל על הצורך המיידי לחדול מבניית מגדלי ענק בזבזני אנרגיה ושטחים ירוקים.
משבר האקלים הוא רק חלק מהבעיה הסביבתית שגורמים בני האדם לכדור שבו הם חיים. התקשורת חייבת להתחבר לנושא שאמור להיות סדר היום של כל אחד מאיתנו, הרבה יותר מענייני הביטחון כמו "האיום האירני" או שלל איומים אחרים. ענייני הביטחון מסורים בידי המדינה שתטפל בהם עם ובלי התקשורת. ענייני הסביבה לא מטרידים את מקבלי ההחלטות והמקום של האזרחים והתקשורת לעשות. לפעול באופן אקטיבי, לצמצם את השימוש בגורמי זיהום סביבתיים, כל אחד ואחת מאיתנו. העיתונאים חייבים ללחוץ על המערכות שלהם להעלות את הנושאים הללו לסדר היום ונושא. התקשורת חייבת להפנים את התרומה האדירה שלה להרחבת השימוש ברכבים פרטיים, טיסות אינספור ברחבי העולם, באמצעות הפרסומות שמטמטמות אותנו וכך גם לגבי כל יתר מוצרי הצריכה. מדובר בשותפות מלאה בין היצרנים, המשווקים והתקשורת, בשוק של מאות מיליארדי דולרים. שוק שקובר תחתיו את כדור-הארץ.

תאריך:  21/11/2019   |   עודכן:  21/11/2019
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות משבר האקלים
איתמר לוין
סגן הנשיא לשעבר וחתן פרס נובל תוקף בחריפות את מדיניותו של טראמפ בנושא ההתחממות הגלובלית, וקורא לבוחר האמריקני להבטיח התמודדות ראויה עם הבעיה
איתמר לוין
השילוב של ניצול האדמה והמים בקצב חסר תקדים ושינויי האקלים, מעמיד בסכנה את אספקת המזון בחלקים נרחבים בעולם. הפתרונות זמינים אך ממש אינם פשוטים
ד"ר מיכאל מירו
הנושא הזה של השוק החופשי והתאגידים הענקיים שצמחו בעקבותיו הצמיחו "מדינות חדשות" כמו מיקרוסופט, אפל, פייסבוק, גוגל ועוד מדינות שכוחן צומח מהכסף הרב שהן גרפו, רווחים מעסקות אינסופיות
מיכאל מירו
אנחנו חייבים להשתחרר מהפיתוח המואץ ולהתחיל לחשוב על הסביבה שבה אנחנו חיים. בעידן הזה חייבים לעבור לשיטות עבודה גמישות ויצירתיות, להתנייע בהסעות המונים או ברגל, אופניים. להיפרד מהרדיפה אחרי מותגים ולחשוב על חיים בלי זללנות יתר
שרון מגנזי
מחצית מפעילותה של הפרופסור חבר הדס ממן מבית הספר להנדסה מכנית בפקולטה להנדסה באוניברסיטת ת"א, מכוונת לפיתוח תהליכים והמצאות שקשורים לטיהור מים. שינוי, לתפישתה, הוא לא רק לקדם עצמה כחוקרת, אלא ביכולת שלה לתרום לעולם. "החשיבה היא תמיד כיצד ניתן להביא את הטכנולוגיה החדשה או המשופרת אל תוך מודל קיימות של מים
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il