X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  תחקירים
תורת הביטחון הכללית – עקרון השרידות (י"ט):

"נקמת המלחמה"

שני מודלים של הפקת לקחים; הפקת לקחים יעילה כמעט לא ריאלית; ניגוד בין האינטרס של המערכת לאינטרס של העומדים בראשה; לא הפקנו את לקחי מלחמת ששת הימים ומלחמת ההתשה ושילמנו את המחיר במלחמת יום הכיפורים; הגנרלים היינץ גודריאן ואריק שרון; תהליכי אנטרופיה חזקים בישראל
▪  ▪  ▪
אריאל (אריק) שרון [צילום: האנס פין/לע"מ]

על-מנת לשרוד יש להפיק לקחים

הפקת לקחים יזומה היא תהליך מקוצר של ברירה, המתקיימת בטבע האורגני מיליארדי שנים מבלי להתחשב במחיר שהפרטים והקבוצות משלמים ואחדים מהם, כמו הדינוזאורים, גם נכחדים. היא מאפשרת להתאים מהר את המערכות האנושיות לנסיבות המִשתנות ללא הרף, שלא ניתן להבחין בכולן לעומק בלי מאמץ אינטלקטואלי אדיר, ולהבינן בלי שליטה בתובנות/תיאוריות בנושא זה ובלי נכונות להודות בשגיאות ובמחדלים שעלו בחיי אדם ובנכסים לאומיים.1 על השגיאות והמחדלים הנחשפים, יהיו מי שישלמו מחיר אישי – מפיקי הלקחים, מפקדיהם או ראשי המערכת הפוליטית. זאת האפשרות היחידה של בני האדם להתגבר על האנטרופיה2 הטבעית, למנוע את הסתאבות המערכות ואת התמוטטותן. אך אפשרות זאת היא כמעט לא ריאלית כי נדירים מקבלי ההחלטות הבכירים המוכנים לחשׂוף את מחדליהם.
בלי לדעת את מירב העובדות האמפיריות, ובעיקר השליליות, המבוססות על מחקר אובייקטיבי ובלתי תלוי וחשיפת כל המקורות, לא ניתן להפיק לקחים מפּעילות מערכת הביטחון ולפיכך גם לא ניתן לתקן ליקויים ולהתכונן כראוי למבחנים ביטחוניים בעתיד. מחדלי צה"ל במלחמות דרום-לבנון ובמלחמת לבנון השנייה מוכיחים זאת.

צבא מצרים הפיק לקחים

בכל מערכות הביטחון בהיסטוריה התקיים תהליך טבעי של הפקת לקחים והוא ממושך ויקר מאוד כמו במערכת האורגנית בכלל: מדובר בהסתגלות בלתי יזומה ומתוכננת של המערכות לשינויי התנאים,3 שהרי כל מערכות הביטחון פועלות לשרוד וגם כל מקבלי ההחלטות בהן. אבל קיים ניגוד בין האינטרס של מקבלי ההחלטות לבין האינטרס של המערכות. לכן התהליך הזה הוא ממושך ויקר ואופיו "דרוויניסטי".4 להפקת הלקחים הזאת יש תוצאות שליליות מבחינה מוסרית ואנושית ופעמים רבות היא גורמת לקריסת המערכת, כפי שקרה לעם היהודי בימי חורבן בית ראשון ושני, וכפי שהתרחש בימינו בברית-המועצות שעברה מן העולם כי לא הפיקה את לקחי מלחמת העולם השנייה ואת כִּשְלון המשק הקומוניסטי. ונוסף על כך תמיד ייתכן שהמסתגלת תהיה לא המערכת שלנו אלא של האויב, כפי שצבא מצרים הסתגל לנסיבות המִשתנות אחרי מלחמת ששת הימים וצה"ל קפא על שמריו ואף נסוג לאחור אף שהתגלו לו אותות מבשרים במלחמת ההתשה, אך מקבלי ההחלטות שלנו סרבו לשלם את מחיר ההסתגלות.

היינץ גודריאן ואריק שרון

ההיסטוריה הצבאית מלמדת שבמערכות הביטחון כמעט שאין הפקת לקחים אינטלקטואלית שנכנה אותה "אפלטונית" כי הפילוסוף היווני אפלטון שׂם דגש, במאה הרביעית לפני הספירה, על סלקציה חמורה, לפי כישורים קוגניטיביים, של מפקדים צבאיים ומנהיגים פוליטיים ועל הכשרה קפדנית שאורכת שנים רבות. המודל האפלטוני מנוגד לאג'נדה הדמוקרטית כפי שמקובלת היום בישראל ובמערב בכלל ולכן רק לעתים נדירות מתגלה בצבאות מפקד בכיר כמו הגנרל הגרמני היינץ וילהלם גוּדֶריאן, שנִמנה אחרי מלחמת העולם הראשונה על הוגיה העיקריים של טקטיקת ה"בּליצקריג"5 ואף יִישֵׂם אותה בלחימה בכישרון רב; או כמו האלוף אריאל שרון, שאחרי מלחמת העצמאות חולל את מהפכת ה-101 ו-890 בצה"ל, ויישׂם אותה בפעולות התגמול של צה"ל בשנות החמישים, בקרב אוּם כתף במלחמת ששת הימים, ובמבצע "אבּירי לב" לצליחת תעלת סואץ במלחמת יום הכיפורים.6
הפקת לקחים דרוויניסטית הקיימת תמיד היא תֵּירוּץ של אינטלקטואלים מגויָסים לא להחיל הפקת לקחים אפלטונית על מערכות הביטחון.

ניצחון, רפיון, אסון

מכאן ברור כי מערכת הביטחון, שייעודה להבטיח את קיוּם המדינה, מסכּנת את שׂרידות המדינה ומִמֵילא את שרידותה שלה. זה אחד החוקים היסודיים במציאות האנושית וזה אחד ההסברים למצעד האסונות וההתאבדויות של עמים ומדינות לאורך ההיסטוריה7 ולחוק "נקמת המלחמה" שניסח ההיסטוריון האנגלי ארנולד טוֹינְבִּי.8 הוא טען שניצחון, רִפיון ואסון הם שילוּש בלתי נמנע. סכנת השילוש רובצת גם לפִתחהּ של מדינת ישראל כמעצמה מזרח-תיכונית עם תהליכי אנטרופיה חזקים, משום שמנהיגיה ומפקדיה מוֹנעים בכל כוחם תהליך אפלטוני של הפקת לקחים.
_____________________
    בשבוע הבא: בשבוע הבא אתחיל בסדרת המשך: "מלחמות – בני תרבות, וברברים ומה שביניהם. הפרק ראשון יעסוק ב"ציוויליזציה של מלחמות פרימיטיביות": מלחמות על כל צעד ושעל
  • מלחמת אהוד ברק בבנימין נתניהו
  • החטא הקדמון ועונשו – מלחמות
  • מדוע תקפה הקואליציה בראשות ארה"ב את עירק בשנת 1991? כל המומחים בעולם טעו בהערכותיהם לפני שארה"ב תקפה את עירק ב-1991
  • מחדלים מודיעיניים בצבא ארה"ב ובצה"ל
  • אי-חקירת עומק של המחדל המודיעיני במלחמת יום הכיפורים
  • התפתחות תרבות צבאית לא ביקורתית.

תאריך:  07/08/2020   |   עודכן:  07/08/2020
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
"נקמת המלחמה"
תגובות  [ 4 ] מוצגות  [ 4 ]  כתוב תגובה 
1
ההגיון נכון...אבל יש לנו פטור
שמעון מהצפון  |  7/08/20 14:50
 
- }}}למירי רגב פנסיה של תת אלוף
מגיל 43 ו0תרומה  |  8/08/20 08:32
2
אי אפשר ללמוד לקחים
יואל קורנבלום  |  8/08/20 08:07
3
מה שאתה מציע הוא מקביל
GD  |  16/08/20 23:41
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות הפסיכולוגיה של הביטחון
אורי מילשטיין
מיתוסים להסתרת מידע, שטיפת מוח    "תורה שבכתב" ו"תורה שבעל-פה" בתחום הביטחוני    האמת הביטחונית מוצנעת בתחום "התורה שבעל-פה"    המעבר מצַיִד וליקוט ללחימה מאורגנת   כישלונותיו של נפוליאון והמיתוס עליו    אופְיָם השקרני והצבוע של ההומניסטים    מאבקה של אוניברסיטת תל אביב בחשׂיפת האמת הביטחונית   פרשת גלעד שליט כמשל
אורי מילשטיין
האדם המשמיד    מקורות האלימות, הסיבות למלחמות; פרויקט ההשנאה; מלחמת המינים    המקור הפיסיקלי של המלחמות; שבטים פרימיטיביים; הקיום הוא מלחמה    מלחמות ב"מזרח התיכון החדש"
אורי מילשטיין
האויב יודע יותר סודות ביטחוניים של ישראל מתושבי מדינת ישראל עצמם    התקרנפות האוניברסיטאות ומפקדי צה"ל הבכירים    מלחמה קיימת תמיד בכל מגזר    חשיפה מונעת קריסה    הכישלון האמריקני בעירק    את ישראל מנהלים גנרלים    דובר צה"ל מפזר דיסאינפורמציה    ביקורת מבקרת המדינה על יחידת דובר צה"ל    ראשי הממשלות ושרי הביטחון מעלו בתפקידם    התנגשות בין ערך הרֵעוּת לערך אמירת האמת    מצעד האיוולת בהיסטוריה
אורי מילשטיין
פרשת פישר-גנדי    רוב המפקדים הבכירים של צה"ל מעוניינים להסתיר את האמת    אי-הפקת לקחים בצה"ל    תרבות המניפולציה המיתולוגית    השימוש שעשו נפוליאון וסדאם חוסיין במיתוסים    מדוע הצבאות זקוקים למיתוסים באופן סטרוקטורלי?
אורי מילשטיין
מהי אמת? רוב אנשי הצבא אינם מבינים מה מתרחש בשדות הקרב; קופים לומדים מן הניסיון טוב יותר מבני-אדם; מלחמת ששת הימים הוכרעה תוך שעה ורוב הישראלים אינם מבינים זאת; האם אפשרית הכרעה מן האוויר? - מלחמת המפרץ הראשונה; טעויותיהם של יהושפט הרכבי, בני מיכלסון, מרטין ואן קרפלד, מאיר פעיל ואביגדור בן-גל (יאנוש)
רשימות נוספות
השפעה מזיקה של הצבא על החברה  /  אורי מילשטיין
המדינה היא האויב העיקרי של תושביה  /  אורי מילשטיין
מלחמת השרידות של נתניהו  /  אורי מילשטיין
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il