X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מיוחדים ברשת
מוחמד בן סלמן. להשתחרר מהנפט [צילום: פרנסואה מורי, AP]
המלך סלמן והנשיא שי ג'ינפינג [צילום: נג האן גואן, AP]
ניו-יורק טיימס חושף דוח של סוכנויות ביון

חשש בארה"ב: סעודיה בנתיב לנשק גרעיני

הפעילות הסעודית בתחום הגרעין מבוצעת בשיתוף פעולה עם סין, ורשמית מיועדת לצרכים אזרחיים בלבד הדוח מעלה את האפשרות שהשתיים פועלות לעבד אורניום גולמי לצורה שבעתיד ניתן יהיה להעשיר לדלק גרעיני פקידים אמריקנים מדגישים: גם אם סעודיה תחליט לייצר נשק גרעיני - יידרשו שנים עד שתגיע לראש נפץ בודד
▪  ▪  ▪

סוכנויות ביון אמריקניות חוששות, כי תוכנית הגרעין של סעודיה עשויה להעלות את הממלכה על המסלול לייצור נשק גרעיני - חושף (יום ה', 6.8.20) ניו-יורק טיימס. החשש הוא, שסעודיה תבקש לאזן את תוכנית הגרעין האירנית, וזאת לצד תוכנית-האב של הנסיך מוחמד בן סלמן לשחרר את סעודיה מתלותה בענף הנפט.
הסוכנויות הפיצו בשבועות האחרונים ניתוח מסווג בנוגע לפעילות הגרעין הסעודית, הנעשית בשיתוף פעולה עם סין, שמטרתה היא לייצר דלק גרעיני. הניתוח מעלה את החשש, לפיו קיים מאמץ סעודי-סיני משותף לעבד אורניום גולמי לצורה שבעתיד ניתן יהיה להעשיר לדלק גרעיני. אנשי המודיעין זיהו מבנה שהושלם לאחרונה ליד מתקן סולארי הסמוך לבירה ריאד, אשר עלול להיות אחד מכמה מאתרי גרעין עליהם לא דיווחה סעודיה.
פקידים אמריקנים אמרו לטיימס כי הפעילות הסעודית מצויה בשלבים מוקדמים, ושעדיין אין מסקנה מודיעינית ברורה לגבי כמה מן המתקנים החשודים. אפילו אם סעודיה החליטה לייצר נשק גרעיני, הם מדגישים, יידרשו שנים לפני שתוכל לייצר ראש נפץ גרעיני בודד. לצד זאת יש לזכור, כי מוחמד אמר במפורש לפני שנתיים, כי סעודיה תנסה לפתח או לרכוש נשק גרעיני אם אירן תגיע ליכולת שכזו. ועדת המודיעין של בית הנבחרים הורתה בשבוע שעבר לממשל לדווח לה על פעילותה של סעודיה בתחום הגרעין מאז ההסכם עם אירן בשנת 2015, כולל שיתופי הפעולה שלה עם סין ורוסיה.
וול סטריט ז'ורנל דיווח שלשום (יום ג', 4.8.20), כי פקידים מערביים מודאגים ממתקן המצוי במדבר הצפון-מערבי של סעודיה. לדברי העיתון, המתקן הוא חלק מפעילות הגרעין הסינית ליצירת "עוגה צהובה" מאורניום - חלק חיוני מתהליך ההעשרה, הן לצרכים אזרחיים והן לצרכים צבאיים. ההעשרה לצרכים צבאיים צריכה להיות גבוהה בהרבה מאשר לצרכים אזרחיים. סין וסעודיה הודיעו רשמית על כמה פרויקטים בתחום הגרעין, כולל כריית אורניום ממי הים, במטרה לאפשר לסעודיה להפיק אנרגיה גרעינית או לייצא אורניום.
הטיימס מציין, כי אנשי מודיעין מחפשים מזה עשרות שנים ראיות לכך שסעודיה שואפת להיות בעלת נשק גרעיני. בשנות ה-90 סייעה סעודיה לפקיסטן להגיע לפצצה גרעינית ("הפצצה האיסלאמית הראשונה"), אך מעולם לא הוברר האם יש לסעודיה גישה לטכנולוגיה הגרעינית או אף לנשק הגרעיני שבידי פקיסטן.
פקידים בממשל טראמפ אינם מודאגים במיוחד מהפעילות הסעודית. לדבריהם, כל עוד תוכנית הגרעין של אירן נמשכת - סביר להניח שסעודיה ירצו להשאיר לעצמם את האופציה לפתח דלק גרעיני משלה, כולל מסלול אפשרי לפצצה. אולם, כעת הממשל מצוי בנקודה בלתי נוחה, כאשר הוא מבהיר שלא יאפשר לאירן לפתח פצצה - אך שומר על שתיקה לגבי סעודיה. ממשל טראמפ ידידותי במיוחד כלפי סעודיה, כולל העובדה שלמעשה עבר לסדר היום על רצח העיתונאי מתנגד המשטר ג'מאל חאשוקג'י (שהתגורר בארה"ב וכתב בוושינגטון פוסט). הדוח גם בא בנקודת זמן בה ממשל טראמפ פועל בתקיפות הולכת וגוברת כלפי סין - מה שמסבך את הדרך בה יגיב על פעילות הגרעין שלה בסעודיה.
משרד החוץ אמר בתגובה, כי לא יתייחס לממצאים מודיעיניים. "אנחנו מזהירים כל העת את כל שותפינו מפני הסכנות שבמעורבות בעסקי הגרעין של סין, כולל האיום שהדבר מציב מבחינת מניפולציות אסטרטגיות וגניבת טכנולוגיה. אנחנו קוראים בתוקף לכל שותפינו לעבוד רק עם ספקים אמינים העומדים בקני מידה מחמירים למניעת הפצת נשק גרעיני", הוסיף. לדברי המשרד, ארה"ב מתנגדת להפצת היכולת להעשיר ולעבד אורניום, ומייחסת חשיבות רבה להמשך העמידה הסעודית בתנאי האמנה למניעת הפצת נשק גרעיני.
הנשיא דונלד טראמפ ניסה לנהל מו"מ עם סעודיה על סיוע אמריקני בתוכנית גרעין אזרחית, אך סעודיה לא הסכימה לקבל את עצמה את המגבלות להן הסכים איחוד האמירויות במסגרת הסכם דומה עם ארה"ב. השיחות הופסקו למעשה בשנה שעברה. שיתוף הפעולה בין ריאד לבייג'ינג מלמד, כי הסעודים הגיעו למסקנה שלא יגיעו להסכם עם וושינגטון ולכן חיפשו ומצאו תחליף. סין אינה עומדת על דרישות חד-משמעיות בתחום מניעת הפצת הנשק הגרעיני, והיא מעונינת להבטיח את אספקת הנפט מסעודיה.
סעודיה אינה מסתירה את רצונה לפתח יכולת להעשיר אורניום. הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה גרעינית פרסמה אשתקד דוח על תוכניתה של סעודיה לבנות כור גרעיני לשימוש אזרחי, ועל כך שהיא מחפשת אורניום בשטח של 15,000 קמ"ר במדינה. אולם אומר הטיימס, סעודיה לא דיווחה לוועדה על המתקנים לגביהם קיימים החשדות המודיעיניים.

תאריך:  06/08/20   |   עודכן:  06/08/20
+חיזבאללה נושא באחריות לאסון ביירות
09:21 06/08/20  |  יוני בן-מנחם   |   לרשימה המלאה

ארגון חיזבאללה הוא זה ששולט בנמל ביירות מבחינה ביטחונית ומשתמש בנמל כמחסן נשק וכחלק ממערך ההברחות שלו  ▪  ההערכה בלבנון היא כי חקירת הפיצוץ תטייח את העובדה הזו ותטיל את האחריות לאסון על גורמים זוטרים בממשל הלבנוני

באחריות החיזבאללה

מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
חשש בארה"ב: סעודיה בנתיב לנשק גרעיני
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות העולם הערבי
יוני בן-מנחם
ארגון חיזבאללה הוא זה ששולט בנמל ביירות מבחינה ביטחונית ומשתמש בנמל כמחסן נשק וכחלק ממערך ההברחות שלו    ההערכה בלבנון היא כי חקירת הפיצוץ תטייח את העובדה הזו ותטיל את האחריות לאסון על גורמים זוטרים בממשל הלבנוני
איציק וולף
בביירות נמשכים הבוקר מאמצי איתור וחילוץ נפגעי הפיצוץ שהתרחש אתמול בנמל המקומי    מניין ההרוגים עומד על כמאה בני אדם ומניין הפצועים על יותר מ-4,000 נוספים    השגרירות האמריקנית קראה לאזרחים אמריקנים הנמצאים בבירה הלבנונית להישאר בבית ולעטות מסכות מחשש להתפשטות גזים רעילים ששוחררו בפיצוץ
יוני בן-מנחם
ההתקרבות בין פתח לחמאס נתקלת בקשיים גדולים וגורמים בכירים בפתח אומרים כי היא זמנית ולא תביא לפיוס לאומי. גורמים בחמאס טוענים כי ישראל פועלת בשטחי הגדה למנוע התקרבות בין חמאס לפתח וכי השב"כ הזהיר בכירים בחמאס מפני המהלך הזה
עידן יוסף
את ההצעה מסרו, באמצעות גורמים בינלאומיים שר הביטחון גנץ ושר החוץ אשכנזי    רה"מ הנחה את ראש המל"ל לברר עם שליח האו"ם מלאדנוב במה ישראל יכולה עוד לסייע ללבנון       גם בית החולים זיו בצפת הציע סיוע
עידן יוסף
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il