X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
ארה"ב מחליטה למכור חמקנים לאיחוד האמירויות במסגרת חבילה כוללת של "הסכם אברהם" שמעצבת מחדש את עתידו של המזרח התיכון ישראל לא מתנגדת משיקולי עלות תועלת ובצדק ההיסטוריה של מדיניות החוץ והביטחון של ישראל מלמדת שכך התנהלה מיום הקמתה ואם לא היה מדובר בראש ממשלה ששמו נתניהו הייתה לכך לגיטימציה לא פחותה מבעבר וזה בלשון המעטה
▪  ▪  ▪
F-35 [צילום: רוס ד' פרנקלין/AP]

ישראל מסכימה למכירת המטוס החמקן 35-F לאיחוד האמירויות והאקט הזה הופך כמו תמיד למתקפה על נתניהו. מדוע הסכים, מה עומד מאחרי ההסכמה, איך זה שמאזן הכוחות בין ישראל למדינות ערב מופר ברגל גסה ומה יהיה אם האיחוד "יתהפך עלינו" ונמצא עצמנו מתמודדים מול הנשק המתוחכם הזה.
בואו נפעיל את מכונת הזמן: בראשית שנות ה-60 הכירה אירן בישראל. ההכרה הניבה שיתוף פעולה ביטחוני רחב היקף. מיזמים צבאיים משותפים, מגוון אמצעי לחימה שישראל מכרה לאירנים החל בנשק קל, נושאי גייסות וכלה בטילים מתקדמים. במקביל התקיים שתוף פעולה מודיעיני ומעורבות ישראלית בשדרוג גופי המודיעין והסיכול האירני.
אירן הפכה למדינה מוסלמית ידידותית ביותר לישראל. לוי אשכול ז"ל, גולדה מאיר ז"ל ושרים רבים ביקרו אצל השאה הפרסי וזכו לכבוד מלאכים. יחסי הכלכלה פרחו, ישראל הובילה פרויקטים חקלאיים וסיפקה פתרונות להרחבה ושפור של משק המים. כל זה הסתיים ב-1 לפברואר 1979 עם נחיתתו של חומייני בטהרן וכינון דיקטטורת האייטולות. הנזק אדיר אך ציפור לא צייץ, עוף לא פרח, שור לא געה, אפילו בלפור נותר באלם.
2013 - הנשיא אובמה מסיר את האמברגו שהוטל על מצרים ומספק להם מטוסי 16F, טנקי אברהמס, טילי "הארפון" וסיוע צבאי נוסף בעלות של 1.3 מיליון דולר "למטרות של התמודדות עם הטרור, ואבטחת הגבולות".
היחסים עם מצרים, שחרוטה בתודעה הקולקטיבית כאויב מר ועיקש, ומושתתים כעת על אינטרסים של ההנהגות, עלולים להתערער אם יתרחש שם "אביב" כדוגמת אלו שהכרנו בשכונה ולא מן הנמנע שנאלץ להתמודד עם האמל"ח המתוחכם הזה, אך ראה זה פלא - אין מחאה בכיכר, אין דגלנים שחורים, התקשורת קרקרה ונדמה. אובמה אתרוג.
2018 - ישראל אינה מתנגדת לאספקת צוללות גרמניות למצרים. דגלים שחורים, מייצג של חביות ענק מתנייד כמו קרקס פרוורטי ברחבי המדינה ודרישה נחרצת וצווחנית לוועדת חקירה. לא פחות.
ומה אם מצרים "תתהפך"?
אז אם נשים בצד את הפוליטיקה ושאר המניעים המפוקפקים מה שיוותר זו התובנה שכך ישראל מתנהלת מיום היווסדה. כל מערכת יחסים בין מדינתית הנה בערבון מוגבל ומושתתת על הערכות מצב שחלקן מתגשמות וחלקן לא ובגדול - ניהול סיכונים מול סיכויים.
כעת מתקיימת ברית אסטרטגית שמצרים ואיחוד האמירויות מהוות מרכיב מרכזי בה, הברית מניבה פירות גם ביחסים המסחריים, הכלכליים ובבוא הזמן גם בתחום התיירות ומהווה השראה למדינות איסלאמיות נוספות לעבור לצד הנכון.
אם המחיר לכל זה הנו טייסת של 35F עם אפשרות שתיהפך בעתיד מעמית לטורף אז ההחלטה לשלם את המחיר הזה עדיין סבירה והגיונית. גם אם יתקיים התרחיש הגרוע שיבוא לביטוי בחבירה של איחוד האמירויות לציר רשע כלשהו, עדיין. ראשית יש לזכור וזה מה שהניסיון מלמד - ישראל לא מסתפקת במוצר כפי שנמסר לה מהיצרן ומוסיפה מערכות ואמצעים ייחודיים שמקנים לו יכולות משודרגות, ושנית מטוס, מתוחכם ככל שיהיה, הוא פלטפורמה שאיננה מכריעה קרבות. יש במעטפת החיצונית גורמים נוספים של מערכות משלימות ומיומנויות כוח אדם שתוקעות בסיכומו של דבר את התורן ועליו הדגל שיתנוסס בראש הגבעה.

הכותב הוא מנכ"ל מבטחי ישראל וחבר בפורום המזרח התיכון.
תאריך:  28/10/2020   |   עודכן:  28/10/2020
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
מנחם רהט
במרוץ הצמוד טראמפ-ביידן, צריכה להיות נתונה אהדתנו לנשיא היחיד שנכדיו יהודים כשרים אל נהיה כפויי טובה לנשיא הכי פרו ישראלי והכי פרו יהודי מאז ימי ג'ורג' ושינגטון
רפי לאופרט
רמת ואיכות הדיווחים שמספקים לנו כיום אמצעי התקשורת נמצאים בקו ירידה מתמיד ומטריד, בין אם מדובר בנושאים פוליטיים-חברתיים או בסוגיות בריאות וכלכלה בעידן של מגיפה משתוללת
דן מרגלית
אתמול שוב התמוטטתי, ובתי קרן הסיעה אותי אל הפרופסור ויסקין    הוא בחן את הרישומים בקוצב הלב ובדי פיברילטור כדי לברר מה אירע
ישראל אברמוב
מלונות ומעונות סטודנטים זה טוב. אבל מה עם הסבת משרדים לדירות למגורים?    מדוע המועצה הארצית לא ניצלה את הזדמנות הפז הזו והתחילה לקדם בד-בבד גם הסבה של מיליוני מ"ר שטחי משרדים לדירות למגורים ובכך גם למנף התחדשות עירונית, מזן שלא הכרנו כלל עד היום?
יורם אטינגר
יתרון צבאי איכותי של ישראל מעשיר את תרומתה כמעבדה ייחודית בתנאי-קרב של תעשיות ביטחוניות בארה"ב ובזרועות הצבא האמריקני
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il