X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
שלוש הערות על האיש ומורשתו: האחת, גם הוא לא רחק משחיתות; היה רה"מ הראשון שהיה מוכן לסגת מכל רמת הגולן; אבל, "האני מאמין" שלו בנושא גבולות ישראל בזירה הפלשתינית הוא המורשת האמיתית שלו, שראוי לשננה וללמדה
▪  ▪  ▪
רבין. מורשת הוויתור על רמת הגולן [צילום: משה שי/פלאש 90]

עוד מעט ימלאו 25 שנה להירצחו של ראש הממשלה יצחק רבין. שלוש נקודות על האיש ומורשתו, לפי תפיסתי.
הראשונה קשורה בחשבון דולרים. בהיותו שגריר בארה"ב קיבל רבין שכר עבור הרצאותיו. הדולרים שקיבל הופקדו בחשבון בנק אמריקני. הוא היה שגריר משפיע, למעשה תפקד כשר חוץ וניהל את ענייניה הביטחוניים והמדיניים של מדינת ישראל מול הממשל האמריקני. השפעתו על עיצוב המדיניות הישראלית הייתה כמעט מכרעת. כאשר נודע, בהיותו כבר ראש ממשלה, דבר השכר עבור הרצאותיו, משהו בהערכתי אליו נשבר. גם אני, כמו כמה מחברי, שרתתי בשגרירת בוושינגטון. נתנו הרבה הרצאות לארגונים יהודים שונים.
נסענו פעמים מאות קילומטרים במכוניות הפרטיות שלנו על-מנת להרצות בפני קהילה יהודית בעיר נידחת. ראינו בזאת שליחות לאומית ממדרגה ראשונה, חובה! לרגע אחד, לאלפית השנייה לא חשבנו לדרוש שכר עבור ההרצאות. הדבר היחידי שקבלנו מהנספחות היה הוצאות הדלק אם הנסיעה הייתה ארוכה. כיום מלאה הארץ ב"שחיתות", מכל עבר ופינה. אז בואו לא נשכח שהיא אינה חדשה, היא ישנה. איך אמר ראש הממשלה לוי אשכול כשהביאו בפניו עלילות שחיתות במימסד? "אל תחסום שור בדישו". בעברית עממית: תנו להם שייהנו מפירות השחיתות שלהם. זה היה בימי ישראל "היפה והישנה", שכמה מתרפקים עליה בערגה.
השנייה, מורשת הוויתור על כל רמת הגולן. היה זה רבין, ראש הממשלה הישראלי הראשון, שלפני היבחרו הבטיח בקול רם "שלא יעלה על הדעת" לוותר על רמת הגולן, שהסכים (3 אוגוסט 1993) לסגת מכל רמת הגולן על כל יישוביה. הוא הפקיד את ההתחייבות הזאת "בכיס" של הממשל האמריקני. אומנם הוא התנה זאת בכך שסוריה מצידה תסכים לדרישות ישראל, ושהדבר ישמר בסוד, אך בכך קבע את התקדים, את נקודת ההתחלה. פרס הלך בעקבותיו וכך גם ברק, וכך גם אולמרט, וכנראה גם נתניהו ערב מלחמת האזרחים בסוריה ב-2011. הוויכוח עם סוריה לא היה על הנסיגה מכול הגולן, אלא על מה זה "כל הגולן". באה מלחמת האזרחים בסוריה, ובא טראמפ ונגאלנו מהמורשת הזאת.
השלישית, והיא לדעתי המורשת האמיתית הגדולה של רבין, שנוטים קצת להסתירה: איך הוא רואה את גבולות ישראל בזירה הפלשתינית. ב-5 אוקטובר 95, בהצגת הסכם אוסלו השני בפני כנסת ישראל, אמר רבין את הדברים הבאים, שאותם רצוי לכל אנשי ביטחון ומדינה לשנן בעל פה:
גבולות מדינת ישראל לעת פתרון הקבע יהיו מעבר לקווים שהיו קיימים לפני מלחמת ששת הימים. לא נחזור לקווי 4 יוני 67. ואלה עיקר השינויים, לא כולם, כפי שאנו רואים אותם ורוצים אותם כפתרון קבע: בראש ובראשונה ירושלים מאוחדת שתכלול גם את מעלה אדומים וגם את גבעת זאב, כבירת ישראל בריבונות ישראל... גבול הביטחון להגנת מדינת ישראל יוצב בבקעת הירדן בפירוש הנרחב ביותר של המושג הזה. שינויים שיכללו את צירוף גוש-עציון, עופרה, ביתר וישובים אחרים שרובם נמצאים מזרחית למה שהיה הקו הירוק לפני מלחמת ששת הימים. להקים גושי ישובים והלוואי שיהיו כמותם, כמו גוש-קטיף, גם ביהודה ושומרון". זה "האני מאמין" שלו, וכל פרשנות מיותרת.
ומילה לסיום: לרצח רבין קדמה הסתה אישית פרועה נגדו, תחת הדגל האידיאולוגי. לא נגד מפלגתו. נגד האיש ששמו יצחק. היום, בממדים הרבה יותר גדולים ויצירתיים, מתנהלת הסתה אישית פרועה נגד ראש הממשלה תחת דגל הדמוקרטיה והשחיתות. נגדו, ולא נגד מפלגתו. לא למדנו כלום.

תאריך:  29/10/2020   |   עודכן:  29/10/2020
+ההסתה שקדמה לרצח רבין
13:45 29/10/20  |  טל בן-יעקב   |   לרשימה המלאה

הרצח הפוליטי הבא יהיה כנראה כנגד מפגינים, בדומה למקרה של אברושמי נגד גריצווייג. אך ההסתה כיום שונה מרחק שמיים וארץ מזו שהתנהלה ערב רצח רבין  ▪  היא הורכבה מארבעה נדבכים עיקריים: מהממסד (כגון נתניהו), מפנאטיות דתית, מתחושה של חורבן הבית, ומהסתה יעילה כנגד אדם יחיד

עמיר. רצח וגם ירש [צילום: פלאש 90]
+נתניהו: יש היום הסתה לרצח רה"מ - ואיש לא פוצה פה
12:57 29/10/20  |  עידן יוסף

הכנסת קיימה מליאה מיוחדת לזכר יצחק רבין במלאת 25 שנה לרצח ראש הממשלה ושר הביטחון לשעבר יצחק רבין ז"ל במלאת 25 שנה למותו. הישיבה התקיימה במעמד נשיא המדינה ראובן ריבלין, נשיאת בית המשפט העליון אסתר חיות ובני משפחת רבין. אל הישיבה הגיעו 63 חברי כנסת מתוך 120.
ראש הממשלה בנימין נתניהו בחריפות את כלי התקשורת ואת יריביו הפוליטיים במהלך נאומו. קרא להוקיע הסתה לאלימות מכל צד שהוא: "25 שנים חלפו מאז הרצח הנורא. נזכור שבעברו הרחוק של עמנו ידענו אסונות לאומים שקנאים חסרי רסן עשו דין לעצמם. אם נרשה לאנשי שוליים לנהוג כך גם היום, שוב נמצא עצמנו על סף התהום. כולנו חייבים להוקיע תופעות הרסניות של הסתה לאלימות וביזוי מכל צד שהוא. כולנו חייבים לגנות בתוקף גילויי בפועל אלימות פוליטית ואחרת מכל מחנה שהוא. צרור יריות בכיכר העיר לא היה ולא יהיה תחליף להכרעת העם בקלפי. הכרעה הזאת מושגת במדינה דמוקרטית ע"י ויכוח נוקב, הבעת דעות מגוונות, ושכנוע עם מעל במת הכנסת, ומעל במת התקשורת.
נתניהו הדגיש כי על כלי התקשורת להביע מגוון דעות ואמר כי זו הגדולה של הרשתות החברתיות: "הדמוקרטיה תלויה בכך שכלי התקשורת לא יציגו דעה אחידה מונוליטית חד גונית, כשאני שמעז להביע דעה אחרת אפילו קצת אחרת מוקע מיד. זאת הגדולה של הרשתות החברתיות, הן לא כפופות לתכתיב הדעות שבא מלמעלה מקומץ אנשים, מצד קבוצה קטנה שמוטה תמיד רק לכיוון אחד. כל עוד הרשתות החברתיות מאפשרות את חופש הביטוי למי שקולם מושתק בתקשורת הממוסדת והריכוזית, הן תורמות תרומה חשובה לדמוקרטיה. אבל גם שם ברשתות החברתיות צריך לשמור שלא ייחצו קווים אדומים, אסור שתהיה שם שום הסתה לרצח, שום הסתה לאלימות, מכל צד שהוא."
נתניהו הביא ציטוט מדברים שנשא בכנסת כמה שבועות אחרי הרצח ובהם אמר: "היסוד של כל חברה חופשית הוא דמוקרטית הוא הוויכוח הציבורי הנוקב בשאלות העומדות על סדר היום הציבורי ולכן לא רק אלימות והסתה לאלימות מסכנות את המשטר הדמוקרטי, לא פחות מזה מסכנת אותו האוירה של השתקת יריבים פוליטיים שהיא סכנה אמיתית לכל חברה חופשית".
לאחר הציטוט אמר נתניהו "אסור לנו לרמוס את חופש הדיבור ובאותו זמן אסור לנו לקבל הסתה לרצח מכל צד שהוא, לא כלפי ציבור כזה או אחר, לא כלפי יהודים לא כלפי הערבים לא כלפי מפגינים ולא כלפי מנהיגים. היום, 25 שנים אחרי רצח רבין יש הסתה מפורשת לרצח כלפי ראש הממשלה ובני ביתו חדשים לבקרים, ואיש כמעט אינו פוצה פה."
חברי הכנסת יאיר גולן ותמר זנדברג מחו על הדברים ונקראו לסדר.

פינת זיכרון [צילום: שמוליק גרוסמן/דוברות הכנסת]
מכבדים בקימה [צילום: שמוליק גרוסמן/דוברות הכנסת]
+צפו: טקס פתיחת יום הזיכרון הממלכתי לזכר יצחק רבין
10:04 29/10/20  |  

+מרכז יצחק רבין ידליק 25,000 נרות בכיכר רבין
08:41 29/10/20  |  עידן יוסף

עצרת הנרות. 25 שנה - 25,000 נרות. מרכז יצחק רבין יחתום את יום הזיכרון הממלכתי לזכרו, המתקיים היום במיצג שכולו אור ושקט ללא קהל, במרחק נגיעה ממקום הרצח. 25,000 נרות נשמה יודלקו עם השקיעה בכיכר רבין.


מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
25 שנה לרצח רבין
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
המזל של השמאל שיהודי רצח את
סניל  |  31/10/20 20:49
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות פרשת רצח רבין
עמנואל בן-סבו
25 שנים להירצחו של ראש הממשלה יצחק רבין על-ידי בן עוולה, יגאל עמיר    25 שנים בהם הצל הנורא מרחף מאז על השיח הציבורי ונוחל כישלון מוחלט
מרדכי ליפמן
השבוע לפני 26 שנים, ביום רביעי 19 באוקטובר 1994, בוצע פיגוע התאבדות באוטובוס קו 5 של חברת דן ברחוב דיזנגוף, תל אביב, סמוך לפינת הרחובות דיזנגוף ואסתר המלכה, כ-100 מטרים צפונית לכיכר דיזנגוף    בפיגוע נרצחו 22 בני אדם ונפצעו עשרות
עידן יוסף
המשנה ליועמ"ש: "היועץ המשפטי לממשלה הוא יעד להתקפות הכי בוטות שהיו אי-פעם בהיסטוריה הישראלית מבחינת המוסד"    "נתקלת באתגרים קשים ולא פשוטים מאישי ציבור"
איתמר לוין
בית המשפט דחה את עתירתו של עמיר נגד הגבלת שיחותיו ל-15 קרובי משפחה מדרגה ראשונה, בשל חוות דעתו של השב"כ    הורה להגדיל את היקף השיחות משעתיים לארבע שעות ביום
מירב ארד, איציק וולף
ראש הממשלה, בנימין נתניהו טען שבמשך שנים מאשימים אותו באשמות שווא כאילו היה שותף לקריאות 'רבין בוגד ורוצח'    "ייצגתי חלק גדול בעם שביקר את הממשלה"    דליה רבין: "החברה הישראלית סובלת ממגמות אנטי-דמוקרטיות אלימות"
רשימות נוספות
"השיח על זהות רוצח רבין - הבל"  /  עידן יוסף
גנץ בעצרת לזכר רבין: "חובתנו לאזן את הכיכר"  /  עידן יוסף
יגאל עמיר לא יקבל הטבות  /  איתמר לוין
עוד אכזבה  /  רותי איזיקוביץ
רבין ואוסלו - סימני השאלה  /  יוסי אחימאיר
"כל החשבון עוד לא נגמר"  /  יהודה שלם
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il