X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
הפגיעה באונייה של "משמרות המהפכה" האירניים המיוחסת לישראל היא עליית מדרגה במלחמה הימית הארוכה בין שתי המדינות. אם אכן ישראל ביצעה את התקיפה, הרי שהיא נועדה לאותת לאירן ולממשל ביידן כי ישראל משמרת את כוח ההרתעה שלה ולא תאפשר לאירן לפגוע בספינותיה או להצטייד בנשק גרעיני
▪  ▪  ▪
ספינה אירנית [צילום: שימוש לפי סעיף 27א]

ההתקפה המיוחסת לישראל באמצעי התקשורת הזרים על אוניית המשא של "משמרות המהפכה" האירניים היא שלב חדש במלחמה הימית בין ישראל לאירן בשנתיים האחרונות. ישרל נכנסת לשלב של ערנות מודיעינית ומבצעית לגבי כל הפעילות הימית שלה, האזרחית וצבאית כאחד,שר הביטחון בני גנץ אמר אמש כי "אירן מציבה לנו איומים באופן ישיר או עקיף במזרח התיכון, מדינת ישראל היא המדינה החזקה ביותר באזור והיא תישאר כזו".
ההערכה של אגך המודיעין היא שהאירנים יגיבו על התקיפה, זוהי החלטה אסטרטגית שקיבל המנהיג העליון עלי ח'מינאי. בישראל יש חשש שהאירנים יגיבו ישירות נגד ספינותיה באמצעות הקומנדו הימי של "משמרות המהפכה" או באמצעות המורדים החות'ים בתימן,הוגברה הערנות בכל הספינות הישראליות השטות במימי ים סוף ומיצרי באב אלמנדב,כולל אוניות הסוחר השטות תחת דגל זר.
סוכנות הידיעות האירנית "תסנים" מסרה ב-7 באפריל כי האונייה "סיביז" שהותקפה הוצבה לפני כמה שנים בים האדום כדי לסייע ללוחמים האירנים המאבטחים אוניות סוחר מפני סכנת שודדי הים. חברת הלווין "אימאג'סאט אינטרנשיונל" (ISI) דיווחה בעבר כי "סביז" נמצאת באזור הזה מאז שנת 2019. אולם, גורמי ביטחון בישראל אומרים כי הטענה האירנית היא שקרית, האוניה האירנית משמשת כ"בסיס צבאי צף" של "משמרות המהפכה" בים האדום בקרבת חופי תימן. הספינה נפגעה ממוקשים ימיים שהוצמדו אליה.
על-פי הדיווח בערוץ הסעודי "אל-ערביה", אנשי הקומנדו הימי של ישראל( שייטת 13) הם שביצעו את הפעולה. ארה"ב הכחישה כי היא ביצעה את הפעולה, ישראל איננה מגיבה ושומרת על עמימות, גם משרד החוץ האירני נמנע מלהאשים את ישראל ואמר שהחקירה נמשכת.
ברור שאנשי הקומנדו הימי שביצעו את הפעולה יכלו בנקל לגרום לטביעתה של הספינה, אולם תוצאות הנזק שנגרם לה, כתוצאה מפיצוץ המוקשים הימיים, מעידות כי מדובר בתגובה מדודה שמטרתה הייתה להעביר מסר לאירנים. העיתון "ניו-יורק טיימס" ציטט פקיד ישראלי שאמר כי הפעולה בוצעה על-ידי ישראל והיא הייתה פעולת נקם על הפגיעה בשבועות האחרונים באוניות בבעלות ישראלית. ואכן, האירנים פגעו באחרונה בשתי ספינות השייכות לאנשי העסקים הישראלים אוד אנג'ל ורמי אונגר בעת שהפליגו במימי מפרץ עומאן, למרות שהן שטו תחת דגל זר.
החרפה במלחמה הימית
אם אכן מדובר בתקיפה ישראלית, הרי שמדובר במבצע מוצלח מאוד מבחינה מודיעינית ומבצעית של חיל-הים הישראלי, השונה במבצע הזה הוא שלראשונה ישראל פוגעת ב"ראש הנחש" האחראי על הפעילות הימית של אירן בים סוף. לא מדובר עוד בפגיעה במיכלית נפט אירנית המבריחה נפט לסוריה.
מדובר באונייה צבאית לכל דבר המוסווית כאוניית משא ומשמשת כבסיס פיקוד ושליטה על הפעילות הימית של כל השיט האירניים בים סוף ומול המורדים החות'ים בתימן.
הבסיס הזה מתאם את הברחות הנפט ואמצעי הלחימה לסוריה דרך ים סוף ואת הברחות הנשק למורדים החות'ים בתימן.
על-פי גורמים יודעי דבר,האונייה משמשת גם כאוניית ביון ויש עליה מערכת האזנה משוכללות, מערכות לוחמה אלקטרונית ואמצעי תצפית מתקדמים. אי-אפשר לנתק את עיתוי הפגיעה באונייה של "משמרות המהפכה" האירניים מיום חידוש שיחות הגרעין בין נציגי ארה"ב והמעצמות לבין נציגי אירן.
סביר להניח שישראל, אם אכן היא ביצעה את הפעולה, רצתה להעביר גם מסר לממשל ביידן שהמצב מתוח מאוד וכי חזרה להסכם הגרעין והסרת הסנקציות מל אירן עלולים לחזק את האופציה הצבאית דבר שיביא למלחמה בין ישראל לאירן שעלולה להתדרדר למלחמה אזורית. האם הפקידים האמריקנים שהדליפו ל"ניו-יורק טיימס" את הידיעה כי ישראל אחראית להתקפה ניסו לאותת לישראל את מורת רוחו של הממשל מהפעולה?
בכל מקרה, להערכתי, במקרה שאכן מדובר בפעולה ישראלית, הרי שהיא מהווה עליית מדרגה בתגובה על התוקפנות הימית האירנית והיא נועדה לשמר את כוח ההרתעה של ישראל מול אירן ולא לאפשר לו להישחק, הפעולה הזו נותנת ביטוי מוחשי לאירנים לגבי היכולות המודיעיניות והצבאיות של ישראל בים סוף ומסר ברור:"אל תתעסקו איתנו!".
המסר מופנה גם לממשל ביידן שמתעלם מכל המלצותיה של ישראל בנושא הסכנה האירנית ודוהר לעבר חזרה להסכם הגרעין, המסר הוא ברור: מדובר בתזכורת לנפיצות המצב בשטח וכי גוברים הסיכויים שישראל תאמץ את האופציה הצבאית ותתקוף את מתקני הגרעין באירן, היא נחושה שלא לאפשר לאירן להשיג נשק גרעיני.
ראש הממשלה נתניהו הבהיר אמש בנאומו ב"יד ושם" כי הסכם שיסלול את הדרך של אירן לגרעין לא יחייב את ישראל.

תאריך:  08/04/2021   |   עודכן:  08/04/2021
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ירון פרידמן
מי הם ההאשמים וכיצד הגיעו לירדן? מדוע המעצר של הנסיך הירדני מדאיג מדינות כה רבות באזור, כולל ישראל? עוד על בית המלוכה ההאשמי, שהאיום עליו מהווה סכנה ליציבות האיזור
דן מרגלית
במאה ה-8 לפני הספירה דיבר ישעיהו בן אמוץ בבוז על "שני זנבות האודים העשנים האלה" והתכוון לרצין מלך ארם ולפקח בן רמליהו מלך ישראל    אילו הכיר אז את בנט האם היה מדבר על שלושה אודים עשנים?
דן מרגלית
נראה לי כי אנשים כסער וד"ר יפעת שאשא-ביטון וזאב אלקין והבאים אחריהם הם אנשים עם יושרה    גם נראה לי כי אם צמרת "תקווה חדשה" לא תשקע בדיכאון פוליטי ולא תתנהג כמפלגת אווירה בלבד יש לה סיכוי ליהפך לליכוד אמיתי
אביעד ויסולי
בית הדין אינו מוסמך לחקור תלונות ביהודה והשומרון כי אין שם מדינה אחרת זולת מדינת ישראל    לעניין חקירת התלונות עצמן: למדינת ישראל יש מערכת חקירות ובתי משפט מאוד מפותחת, שמוסמכת לחקור כל תלונה
עמנואל בן-סבו
חלק מהעמים הנאורים לא למדו דבר, מדברים גבוהה על המאבק בגזענות ובחצרם הקדמית צועדים נאצים חדשים, משוררים שירי הלל להיטלר, במועל יד זוכרים את גבורת הנאצים ועוזריהם הזוכים בימים אלה באנדרטאות גבורה במזרח אירופה ובמערבה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il