|
|
פנים התחנה המרכזית הישנה בעפולה [צילום: אלי אלון]
|
|
מהתחנות המרכזיות החשובות בארץ
התחנה המרכזית בעפולה נחשבה לאורך שנים לאחת התחנות המרכזיות החשובות בארץ, שכן שימשה תחנת מעבר ראשית של התחבורה הציבורית בין אזור תל אביב והמרכז ליישובי עמק בית שאן, טבריה והכינרת, בימיה היפים פקדו אותה מדי יום עשרות אלפי נוסעים שרבים מהם חיילים שהיו בדרכם לבסיסיהם או בדרכם מבסיסיהם לביתם. נהגי אוטובוסים שהיו בדרכם מתל אביב והמרכז לטבריה, הכנרת והעמקים נהגו לעשות בתחנה העפולאית "הפסקה" של כ-10 דקות למטרת התרעננות ושירותים ונוסעים רבים לא רק עברו דרך התחנה אלא שהו בה לפחות משך כ-10 דקות. חנויות ודוכני המזון בתחנה שגשגו בימיה היפים.
אירועי טרור בתחנה
בתחנה בעפולה אירעו מספר אירועי טרור. בתחילת אוקטובר 2001 נכנס לתחנה מחבל שהתחזה לחייל צנחנים והחל לירות לכל עבר. מהירי נהרגו שלושה בני אדם ו-18 נפצעו, כחודש וחצי לאחר מכן ב-27 בנובמבר 2001 נכנסו לתחנה 2 מחבלים מג'נין, והחלו לירות לכל עבר. מירי זה נהרגו 2 בני אדם ונפצעו עשרות. בשני מקרים אלה חוסלו המחבלים זמן קצר לאחר שביצעו את הירי. ב-13 בנובמבר 2013 דקר למוות צעיר פלשתיני את החייל עדן אטיאס בדרך לבסיסו בעת שזה ישן באוטובוס שנכנס לתחנה.
|
|
|
כאן בשטח זה שכנה התחנה המרכזית הישנה בעפולה [צילום: אלי אלון]
|
|
ירדה מגדולתה
בעשורים האחרונים ירדה התחנה המרכזית בעפולה מגדולתה. כמות הנוסעים שעוברים בה פחתה, היא הפכה עם השנים למוזנחת, מכוערת ואפרורית, מרצפותיה נהיו ישנות (ולא תמיד ישרות), קירותיה נהיו קלופים, הוספו לה תוספות בניה מכוערות שהסתירו את מראה ויופיה וצביונה המקורי. על גג התחנה הוצבו בשנים האחרונות באורח קבע שורה של שלטי פרסומת ענקיים על גבי עמודי עץ מכוערים קלופי צבע. שלטים אלה הגבירו והעצימו את כיעור התחנה.
בתחנה הנוכחית עבדו לאורך השנים עשרות רבות של נהגים ועובדים אחרים. יואל לוי, אחד מנהגי "אגד" שעבד בתחנה עוד בשנות ה-60, מספר בערגה כי עבורו ועבור נהגים רבים הייתה התחנה בית שני. לוי מציין את האווירה הנהדרת אווירת משפחה והגיבוש הנהדר שהיה בין הנהגים.
התחנה המרכזית החדשה בעפולה
בשנת 2014, אולי אף מספר שנים לפני כן, החלה מתגבשת תוכנית להרוס את התחנה המרכזית הנוכחית בעפולה ולבנות בשטח הצמוד אליה תחנה מרכזית חדשה סגורה וממוזגת, בשילוב מרכז מסחרי - מעין מיני קניון. התוכנית אושרה ויצאה לדרך. ב-2015 הוחל בעבודות בניה ראשונות של התחנה המרכזית החדשה. הממוקמת ברחוב שפרינצק, בסמוך לתחנה המרכזית הישנה ולמעשה צמודה אליה. התחנה, הייתה אמורה להתחיל לפעול בתחילת שנת 2019 אולם פתיחתה התעכבה. יזמית הפרויקט היא חברת נצבא החזקות. התחנה החדשה ומתחמה משתרעת על שטח כ-15 דונם, וכוללת 3 קומות, 10 רציפים חנויות ומשרדים. החל מיום ג' (14.9.21) כך מדווחים לי, כבר יוצאים רוב קוי האוטובוסים שפעלו בתחנה הישנה מרציפי התחנה המרכזית החדשה.
|
|
|
כאן שכנה התחנה המרכזית הישנה של עפולה [צילום: אלי אלון]
|
|
סיפורה של התחנה המרכזית הראשונה
התחנה המרכזית החדשה בעפולה שנפתחה היא התחנה המרכזית השלישית במספר שנפתחה בעיר עפולה מאז היווסדה וכאן אולי המקום לספר על התחנה המרכזית הראשונה בעיר שסיפורה לא ידוע לרבים. התחנה המרכזית הראשונה נפתחה אי-שם בשנות ה-30 ושכנה במרכז העיר ממול לתחנת רכבת העמק הישנה של עפולה. עוד בראשית שנות השלושים פעל משטח תחנה זו שירות אוטובוסים של חברת "המהיר" לירושלים. בתחנה פעל קואופרטיב "העמק" שנוסד בשנות ה-30 והפעיל מספר רכבי משא ונוסעים מעפולה לחיפה, ליישובי העמק ולבית שאן. משרד וקופת תחנת קואופרטיב "העמק" שכנו במבנה קטן בתחנה ומשם יצאו האוטובוסים ליעדם. ב-1941 התמזג קואופרטיב "העמק" עם חברת "אגד" ואגד עברה להפעיל חלק ניכר מהנסיעות מעפולה ואליה.
ערב קום המדינה, ובמיוחד לאחריה עם הגברת העלייה וההתיישבות בעמקים, הפכה התחנה המרכזית הראשונה בעפולה, שגם נקראה תחנת אג"ד (אשד) בעפולה, לאחת התחנות המרכזיות והחשובות בארץ. הפעילות בתחנה החלה בשעות מוקדמות של הבוקר כאשר האוטובוסים מסיעים מאות עובדים לעבודתם ביישובי העמק חיפה והגליל. במחצית שנות ה-50 עברו בתחנה המרכזית בעפולה מדי יום כ-4,000 נוסעים. בל נשכח, מדובר בתקופה בה לרוב האוכלוסייה לא היו כלי רכב פרטיים.
בשטח התחנה המרכזית הראשונה וסביבתה היו רוכלים ובעלי דוכני פירות וירקות מציבים מרכולתם, דבר שהגביר את הלכלוך והצפיפות. ותיק בעיר עפולה מספר לי כי לתחנה המרכזית הראשונה של עפולה יצא שם רע כתחנה מלוכלכת וצפופה. באחד העיתונים באותן שנים נכתב כי "הצפיפות והלכלוך בשטח התחנה בעפולה וסביבתה הם מעל ומעבר". כאילו לא די בכך, התחנה לא הייתה מקורה ונהגים ונוסעים היו חשופים לשמש קופחת לגשמים ולרוחות.
בשנת 1953 פנתה "אגד" (אשד) למועצה המקומית עפולה בבקשה למכור לה מגרש בן 12 דונם ליד השוק העירוני (כיום רחוב קהילת ציון פינת שפרינצק), כדי להקים עליו תחנה חדשה מודרנית וראויה. מועצת עפולה אישרה את מכירת השטח ל"אשד" ואת הקמת התחנה החדשה. תחנה זו נחנכה כאמור במרס 1958 והשבוע לאחר 63 שנות פעילותה סגרה שעריה והגיעה לסיום דרכה.
|
|