X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
ארגון חיזבאללה מציג כ"ניצחון גדול" את הגעת הדלק מאירן ללבנון וחסן נסראללה הודיע כי עוד שתי מיכליות אירניות עמוסות בדלק עבור לבנון יגיעו בקרוב לסוריה. חסן נסראללה מתעלם מהאינטרסים של תושבי לבנון ופועל לחזק את מעמדה של אירן ושל ארגונו, ממשל ביידן ממשיך לגלות רפיסות
▪  ▪  ▪
הכנסת המיכליות מגבול סוריה לבנון [צילום: בילאל חוסייו/AP]

מאות לבנונים יצאו ב-16 בספטמבר לקבל את שיירת המיכליות שהגיעה מסוריה ללבנון ובהן דלק שהגיע מאירן. הדלק הגיע במיכלית אירנית לנמל בניאס בסוריה ומשם הועבר ללבנון. הם קיבלו את השיירה של המיכליות נושאות הדלק שנכנסה ללבנון ביריות שמחה באוויר, בזריקת אורז ופרחים. הדלק הועבר לאזור בעל בק.
אמצעי התקשורת של ארגון חיזבאללה הציגו את הגעת הדלק ללבנון כ"ניצחון גדול" בקרב מול ישראל וארה"ב וכמהלך שנועד להציל את לבנון מחשיכה בעקבות משבר הדלק החמור המשפיע על כל תחומי החיים. משבר הדלק נבע מקריסה כלכלית שהחריבה את כלכלת לבנון מאז 2019. המטבע הלבנוני איבד קרוב ל-90 אחוזים מערכו ויותר משלושה רבעים מהאוכלוסייה הלבנונית ירדו אל מתחת לקו העוני.
ב-19 באוגוסט הודיע מזכ"ל חיזבאללה חסן נסראללה על כוונתו לייבא דלק מאירן למרות העיצומים הבינלאומיים האוסרים עליה לייצא נפט גולמי. המהלך של נסראללה מעמיד את מדינת לבנון בסכנה בעקבות הפרת העיצומים, אך הוא הימר על כך שמדינות המערב ובראשן ארה"ב אינן רוצות בקריסת המערכת הפוליטית הלבנונית השברירית וכי הן "יבלעו את הצפרדע". הוא אף איתגר בנאום טלוויזיוני את ישראל וארה"ב שלא לנסות ולפגוע במיכלית האירנית המובילה את הדלק.
נסראללה אמר לפני כמה ימים כי ההחלטה שהמיכלית האירנית תפרוק את הדלק בנמל בניאס הסורי נועדה למנוע מבוכה מממשלת לבנון, וכדי להימנע מהטלת עיצומים עליה. עוד הסביר כי שתי ספינות אירניות נוספות הנושאות דלק עושות את דרכן לסוריה עבור לבנון.
חיזבאללה התערב במשבר הדלק כדי לסייע לאירן לשבור את העיצומים וכדי להציג את ארגונו כ"מגן הגדול של לבנון", אבל הוא הסתכן בכך שלבנון תסתבך מבחינה בינלאומית בעוד שהיא מנסה לקבל מימון ממוסדות בינלאומיים, כמו קרן המטבע הבינלאומית, כדי להציל את כלכלתה. מבחינתו, האינטרסים של הפטרון האירני חשובים יותר מאשר האינטרסים הלבנוניים.
המערכת הפיננסית של לבנון סובלת עשרות שנים מתופעות קשות של שחיתות ובזבוז כספים, מדובר בניהול כושל וחוסר תפקוד של ממשלות לבנון. מדינות המערב ומוסדות בינלאומיים מוכנים לסייע ללבנון רק אחרי ביצוע רפורמות מרחיקות לכת בתחום הפיננסי. זהו התנאי לסיוע למדינה השוקעת לביצה שהיא יצרה בעצמה.
ארה"ב מתנגדת לייבוא הדלק האירני ללבנון. היא תומכת בתוכנית להקלת משבר האנרגיה במדינה באמצעות הזרמת גז טבעי ממצרים דרך ירדן וסוריה.
ההישגים של חיזבאללה
בראייה של חיזבאללה, המהלך הזה הביא לו שלושה הישגים:
א. חיזוק ההרתעה מול ישראל וארה"ב, שלא העזו לפגוע במיכלית האירנית שהובילה את הדלק מאירן לנמל בניאס הסורי, למרות דבריו של שר החוץ האמריקני לשעבר מייק פומפיאו ביוני 2020 שאמר: "נעשה כל מה שביכולתנו כדי לוודא שאירן לא תוכל להמשיך למכור נפט בכל מקום, כולל לארגון חיזבאללה".
ב. המהלך של נסראללה יצר חלופות ללבנון לשיתוף פעולה עם סוריה ואירן במקום להמתין לסיוע ממדינות המערב או ממדינות המפרץ בתחום אספקת הדלק.
ג. היוזמה של נסראללה לייבוא דלק מאירן האיצה בממשל האמריקני להודיע כי לבנון תורשה לייבא גז וחשמל ממצרים וירדן דרך סוריה.
ארגון חיזבאללה שוב הוכיח כי הוא ממשיך "לצפצף" על מדינות המערב ועל ממשלת לבנון, ועושה במערכת הפוליטית הלבנונית כרצונו. הוא זה שמקבל את ההחלטות האמיתיות וכופה אותן על ממשלת לבנון. מדינות המערב ובראשן ארה"ב עומדות חסרות ישע. ממשל ביידן משתוקק לחזור לשיחות הגרעין בווינה ואינו מעוניין בשום עימות עם אירן או עם חיזבאללה.

תאריך:  17/09/2021   |   עודכן:  17/09/2021
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות העולם הערבי
ירון פרידמן
בכל שנה חשים הסעודים בתאריך 11 בספטמבר תחושת אי-נוחות. הקשר הסעודי לפיגוע הגדול בהיסטוריה מעיב על יחסי ארה"ב-סעודיה. מהו טיב הקשר הזה? האם ארה"ב עדיין מעוניינת להעניש את סעודיה? האם חששות הנטישה של סעודיה מבוססים?
איציק וולף
המפלגות האיסלאמיסטיות השמרניות ספגו הפסד דרמטי בבחירות לפרלמנט במרוקו    מפלגת RNI הליברלית בראשה עומד עזיז-א-חנוש צפויה להרכיב את הקואליציה לאחר שקיבלה 102 מושבים בפרלמנט
ד"ר איימן מנצור
חיזבאללה הוא אומנם השחקן המשמעותי ביותר בלבנון, אבל הוא אינו מסוגל לשלוט בה – ומובן שהשתלטות שלו מסוכנת לישראל    החלום על לבנון עצמאית ומשוחררת מהשפעות זרות איננו מעשי    פתרון חילופי הוא דווקא מה שמציע בשאר אסד לסוריה: הגדלת עוצמתם של המחוזות על חשבונו של השלטון המרכזי
ירון פרידמן
השבוע פורסמו ידיעות על עסקה להזרמת גז ממצרים וחשמל מירדן שאולי תפתור את משבר האנרגיה בלבנון, שכלכלתה ב"צניחה חופשית". למרות העיצומים על סוריה ולבנון, ארה"ב תעלים עין מהעסקה כדי שזו תחליף את חלופת הסיוע האירני ללבנון. אם הפתרון מגיע ממצרים ומירדן, מדוע פרשנים ערביים מודים לנסראללה? וכיצד הפתרון המוצע קשור לישראל?
אדי כהן
רשת אלג'זירה נחשפת במערומיה כשאינה מדווחת על המתרחש בקטר    הרשתות החברתיות הערביות רועשות וגועשות כולם נגד קטר ונגד אי-סיקור האירועים המתרחשים בה בימים אלה
רשימות נוספות
המזרחן גרינברג: אירן הצליחה לבסס אחיזתה במערב הסהרה  /  איציק וולף
משרפת זבל ב-1.1 מיליארד דולר  /  איציק וולף
ביידן: ארה"ב תמיד כאן עבור ירדן  /  איציק וולף
מה בוער?  /  יוסי אחימאיר
הרש"פ במצוקה - לא בנפילה  /  יוחנן צורף
כיכר תחריר התרוקנה  /  איתמר לוין
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il