X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
"שומרי הסף" הוא מושג אנכרוניסטי, שפוטר פוליטיקאים ופקידים בתפקידים בכירים בשירות הציבורי מאחריות לקיום החוק והנורמות הציבוריות בפועל תפקידו לעקוף ולחסום את הסמכויות המוענקות להם על-ידי הציבור בבחירות, על-ידי נציגות משפטית (יועץ- משפטי) שמחליפה את הבכירים ומסרסת את סמכויותיהם, מבלי ליטול על עצמה שום אחריות ציבורית ממשית לביצוע לוועדות אתיקה לבחירת בכירים, תפקיד דומה ומיותר
▪  ▪  ▪
מי הם שומרי הסף שלנו [צילום: אביר סולטן/פלאש 90]
גיוס עצמי
השתלבות מועמד בתשתית אופרטיבית הפועלת בין היתר על-פי אידאולוגיה שמוביל הממשל הנבחר, אסור שתיפגם משום שבוועדת אתיקה היה מי שסבר שהשקפות הממשל הנבחר אינן מקובלות עליו והוא "מגייס" עצמו בכדי להגן על הציבור מפני סכנותיהן.

מדינת ישראל התרגלה לבנות מערכות ניהול ותפעול שבגלל סירבולן וחוסר הרלוונטיות שלהן למטרה לשמה הוקמו, אינהרנטית אינן מתפקדות ביעילות הדרושה. החשש "מעינא בישא" (בריחה מאחריות) מצד אחד, וחוסר הבנה שהאצלת סמכויות ואחריות ביצוע לכפיפים הוא תנאי הכרחי ליעילות ושיפור איכות מהצד השני, מביאה את המערכת הציבורית במקרים רבים קרוב לשיתוק ואת רמת היעילות והפוריות לנחותות ביותר (הממוצע הנמוך ביותר ב-OECD).
במאמרו: "לא לפגוע בשומרי הסף"1 טועה רון בריימן פעמיים כאשר הוא מתייחס כ"שומרי סף" לחברי הוועדה לאישור מינוי בכירים לשירות הציבורי. שכן מושג זה משויך בדרך כלל ליועצים המשפטיים של משרדי הממשלה וגופי הביצוע בשירות הציבורי - תפקידים שונים מהותית מאלה של ועדת המינויים.
למעשה איננו זקוקים לשומרי סף לא כאן ולא שם; במקרה של היועצים המשפטיים, מטרת הצבתם בתפקיד היא למנוע מראש (באמצעות פרשנות משפטית "מרסנת") ובאופן שוטף מהלכים אופרטיביים בתחום האחריות של בעל התפקיד השגויים מבחינה משפטית, אליבא ד'דעת היועצים המשפטיים. מאידך-גיסא, תפקיד הוועדה הוא למנוע חד-פעמית מינוי מועמד לתפקיד בכיר, משום ש"הפרופיל הציבורי" שלו אינו ראוי.
הניסיון בשרות הציבורי מלמד, שהצבת "שומרי-סף" לצד בעלי תפקידים בכירים בשירות הציבורי, מחבלת באיכות השירות בשלושה מובנים: מסרסת את בעלי התפקידים שעיקר אחריותם היא ביצוע מטלות רחבות היקף במסגרת תקציב, איכות ולוח זמנים מוגדרים; מגדילה באופן ניכר את מרכיב הביורוקרטיה בפעילות השירות הציבורי (זכויות חתימה, מאבקי אגו. ניגודי אינטרסים וכו'); ופוגעת במעמדם ומרותם של הממונים בעיני כפיפיהם. כתוצאה מכל אלה, היא "פוטרת" דה-פקטו את בעלי האחריות הפורמלית והאופרטיבית מעמידה ביעדי הארגון עליו הם מופקדים. מאידך-גיסא, "שומר-סף" אינו מעורב בתפעול השוטף במידה הדרושה להבטחת נורמה כוללת של "טוהר מידות אמיתי" בכל דרגי הביצוע כתרבות אירגונית, כפי שיכול לעשות זאת העומד "בראש הפירמידה" ואחראי ממש לכלל פעולותיה.
חסרון נוסף של שיטת "שומרי-הסף" הוא שאנו מרשים לעצמנו למנות ביתר קלות בעלי-קשרים חסרי-כישורים לראשות הארגון המבצע, בהנחה שיש מי ש"ישמור" עליהם...
כעניין של עקרון, אני תומך בהטמעת האחריות לטוהר המידות של עובדים בשירות הציבורי בשתי פונקציות יעודיות למטרה זו בלבד: א. נציבות שירות המדינה ב. המשרד הממשלתי האחראי על העובד. כל אחד מהם רשאי להיוועץ במי שימצא לראוי בבחירת עובדיו, ובלבד שהבחירה תעמוד בקריטריון ברור, גלוי וידוע מראש. כמו-כן, ואם קיים ספק בכך, נחוץ לתקן את הגדרת תפקידו של מבקר המדינה, כך שיקבע שבין אחרים עליו לבקר גם את נושא טוהר המידות בכל המערכות, שעל בקורתן הוא מופקד ממילא.
אותה מטרה
תפקיד ועדת גולדברג למינוי בכירים הוא להציב נקודת בוחן בתחום טוהר המידות על דרכו של מינוי בכיר, התואם את הנורמות הציבוריות המקובלות. אלא שלצערנו אינני מכיר קודקס מוסכם באשר לקריטריוני הבוחן שעל ועדה זו ליישם, ומכאן שיש מידה של שרירות בהחלטותיה. בתנאים אלה, ועדות בדיקה עשויות לפעול גם כוועדות הכשלה, במיוחד כשהדעות וההשקפות בחברה מפולגות או מקוטבות. מנעד השונויות יהיה פונקציה של הרכב הוועדה ומכאן הרגישות לזהות המאיישים אותה.
כל ממשל מבקש שבעלי תפקידים בכירים שהוא ממנה יהיו מהימנים עליו וכך יובטח ככל האפשר שיפעלו ברוח הקווים המנחים של מדיניותו. בארה"ב, למשל, קיימת נורמה בה כ-3,000 עובדים מדינה בכירים מתחלפים כאשר מתחלפת אדמיניסטרציה בעקבות בחירת נשיא חדש; יש בכך היגיון אירגוני-אורגני רב. אינני סבור שעלינו לבחור דווקא במתודה האמריקנית, אבל גם אין סיבה טובה להתעלם מכל וכל מהמסרים החיוביים העולים ממנה.
לא מדובר ב"משחק" עם הרכב הוועדה, אלא בוועדה הפועלת מטעם שני צדדים: הציבור והממשל; הנחת המוצא היא ששני הצדדים מכוונים לאותה מטרה: מציאת מועמדים טובים ורצויים לתפקיד. אולם קריטריוני הבוחן שלהם אינם זהים משום שהגדרת האינטרסים שלהם שונה. עיוות התוצאה איננו בהכרח פרי כוונת מכוון. לעיתים הוא פרי חולשות אנוש של חברי הוועדה ועדיף תמיד שמי שצריך לחיות עם תוצאות החלטותיה, יהיה שלם גם עם ההרכב שקיבלן.
עוד עניין שיש לשים אליו לב הוא שתהליכי המיון שעוברים מועמדים לתפקידים בכירים דרך "רשת מבדקים" ייעודית, לא יגרמו לכך שהתוצר המתקבל יהיה מתאים מבחינת טוהר המידות אבל בלתי ראוי מבחינה מקצועית - מנהיגותית, אורגנית או ניהולית. השתלבות מועמד בתשתית אופרטיבית הפועלת בין היתר על-פי אידאולוגיה שמוביל הממשל הנבחר, אסור שתיפגם משום שבוועדת אתיקה היה מי שסבר שהשקפות הממשל הנבחר אינן מקובלות עליו והוא "מגייס" עצמו בכדי להגן על הציבור מפני סכנותיהן.
מותר בוודאי לחשוב ש"התחנות" לבדיקת מועמדים אינן ממדרות עצמן באופן מוחלט אלה מאלה ותיתכן ביניהן השפעות רוחב. דהיינו: חבריהן "מתייעצים" אלה עם אלה ומשפיעים אלה על אלה - במכוון או שלא במכוון; "הדיפ-סטייט" פועל תמיד וברציפות. מבחינה זו עדיף מיעוט תחנות ממיינות שאין להן אחריות ממשית למשימה ויתר אחריות לגוף הבוחר דרכן את עובדיו ונושא באחריות ישירה ובלתי-אמצעית להחלטותיו.
בראש הוועדה לבחירת מועמדים לבעלי תפקידים בכירים בשירות הציבורי עומד כיום שופט בכיר בדימוס. אחד מחבריה כיום הוא משה טרי - יו"ר ניירות ערך לשעבר, איש כספים ומינהל. רצוי שהחבר השלישי בה יהיה בעל מקצוע או רקע בתחום שלו מיועד בעל התפקיד הנבחן - צבא, משטרה, כבאות, אמרכלות, עבודה סוציאלית או כ"ב ולאו-דווקא עוד משפטן ותיק.

הערות

1. ד"ר רון בריימן, ."א לפגוע בשומרי הסף", News1, 3.9.2021.

תאריך:  04/10/2021   |   עודכן:  04/10/2021
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
למי דרושים "שומרי-הסף"
תגובות  [ 2 ] מוצגות  [ 2 ]  כתוב תגובה 
1
שומרי סף הם תפקידים סטטוטוריים
הירונימוס  |  6/10/21 16:32
2
שומרי הסף נועדו למטרה פוליטית
אסף כ"ץ  |  28/10/21 14:51
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
דן מרגלית
אם ייפול התקציב כי אז יתחדש המאמץ של בנימין נתניהו לשכנע את בני גנץ לחבור אליו ולהרכיב ממשלה בראשותו    תקוותי שגנץ למד את לקחו ואינו מוכן ומסוגל, אבל מי בוחן כליות ולב?
יוסי אחימאיר
כשהמניע היחיד היה הורדת נתניהו משלטון - זו אינה מטרה מאחדת. כשהגדולה במפלגות ובהפרש גדול, הליכוד, אינה שותפה בשלטון, יותר מכך - לא מובילה אותו, משהו פגום בשיטת הבחירות שלנו. רצון הרוב בעם לא מקוים
דוד ארגז
"אתה תמיד מתחמק כשמדברים על משהו רציני" אשתי התקוממה    "אני הייתי תורמת כליה בלי להסס כדי להציל את הבת שלנו וזה מה שאני מצפה ממך"
חן מחלב
בדקו אם הסדקים במבנה הינם סדקים עמוקים המגיעים עד לשכבת ברזלי הזיון או האם הסדקים "עוברים" כלומר: ניתן לראות דרכם את הצד השני
עמנואל בן-סבו
כמויות הנשק בארץ ההפקר יכלו לחמש אוגדה צבאית, העבריינות גאתה, חיי תושבי הדרום, יהודים כערבים, אשר נלקחו כבני ערובה על-ידי שליטי ארץ הדרום, הפכו לגיהינום, הפחד המשתק מפני אדוני הארץ ושליטי ארץ ההפקר הוטמע והיה לעובדה מוגמרת
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il