X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
[צילום: לירון אלמוג, פלאש 90]
"סין תמשיך לנסות לחדור לישראל במגוון תחומים"
שיחה עם פרופ' אהרון שי, חלוץ המחקר האקדמי של סין בישראל, במלאת 30 שנה ליחסים הדיפלומטיים בין המדינות: הקשרים העסקיים והאקדמיים, הזהירות המתחייבת וההצטננות החלקית של התלהבותו-שלו מהנעשה שם

כינון היחסים בין ישראל לסין ב-1992 לא גרם לאקדמיה הישראלית לשנות את כיווני המחקר הקלאסיים בהם עסקה, ומחקרים חדשים בנושא סין לא עמדו בראש סדר העדיפות שלה. למרות זאת, פרופ' אהרן שי, מוותיקי הסינולוגים בישראל, הקדיש לנושא ספרים רבים, ביניהם הספר "סין וישראל: בין סינים ליהודים, בין בייג'ינג לירושלים".
כמי שגם הקים את החוג ללימודי מזרח אסיה באוניברסיטת תל אביב, ביקשנו לשוחח איתו על אודות תובנותיו לגבי קשרי ישראל-סין והתפתחות הידע בנושא סין באקדמיה הישראלית. שי מציין בחיוב את המהפכה שהתרחשה ביחסי ישראל-סין ב-30 השנים האחרונות, אך קובע שיש לנהלם בשֹוּם שכל ותוך מודעות ליחסיה ההיסטוריים והאסטרטגיים של ישראל עם ארה"ב.
התעניינותו של שי בסין שבמזרח החלה בהיותו צעיר סוציאליסט בישראל בשנות ה-60. הוא ראה דרך אפשרית לניהול המדינה באמצעות רכיבים מסוימים מהמודל הסיני, שהתבסס על תיאוריות ובפרט המרקסיזם-לניניזם, אך היה גמיש והציע התאמות למדינות המעוניינות ליישם את הדוגמה הסינית, למשל בעזרת "מחשבת מאו". קווים משותפים נוספים בין סין לישראל של אותם ימים ראה שי ב"אמפתיה החלוצית", שהפגינו באפריקה שתי המדינות. לדבריו, בזמן שהיבשת השתחררה מעול הקולוניאליזם, גם סין וגם ישראל סיפקו לה סיוע חוץ באורח ידידותי ולא מתנשא – משאבים ללא הלוואות, ופעילות בשטח ולא ממרחק.
נוסף על עניינו בסין בהיבט של תיאוריות שלטוניות, שי מצא עניין רב גם ביחסי סין והיהודים, נושא שלדבריו טרם מוצה ובעיניו יש מקום להמשיך ולחקור אותו. למשל, יש להעמיק בסוגיית המקלט שניתן בסין, בעיקר בשנגחאי, ליהודים נרדפים מאירופה. בדרך כלל ניתן הקרדיט על הסיוע לשלטונות הסיניים, ואולם הכרת המציאות במקום ובזמן הרלוונטיים עשוי להעניק את הבכורה לשלטונות היפניים דווקא. ככובשים, מבהיר שי, הם היו בעלי הבית בחלקיה הניכרים של סין - במזרח המדינה ובערים שבהן מצאו יהודים מקלט.

מדוע חברות ישראליות מפסידות בסין
יד הסינים על העליונה [צילום: לירון אלמוג, פלאש 90]

אנשי עסקים ישראלים ראו, ועדיין רואים, בשוק הסיני הזדמנות גדולה ופוטנציאל לרווח מהיר וקל, אך ראייתם היא לטווח קצר. ראייה זו גורמת להם להימנע מללמוד כראוי את השוק הסיני, את התרבות הסינית, את התפישות המקומיות, ואת הסיכונים הטמונים בקשר. כתוצאה מכך, הם מגיעים לסין עם ידע מוגבל מאוד ונכשלים בשל אי-הבנה של הצד הסיני ואופן פעולתו

מחקרו המגוון של שי עסק בשורשי מלחמת העולם השנייה באסיה (מלחמת סין-יפן) ובנסיגת המערב ממזרח אסיה עם עליית הלאומיות בסין, בהודו ובדרום-מזרח היבשת, וכן בגורלן של חברות זרות בסין בעקבות כינונו של המשטר הקומוניסטי בה. לדבריו, הסינים רצו להחזיק בחבל בשני קצותיו. מחד-גיסא, הם ביקשו להמשיך וליהנות מתחומי פעילותן של חברות זרות, שלא היו מוכרים להם די, דוגמת תחבורה עירונית ותעשיות כימיות.
מאידך-גיסא, הם שאפו לפעול באופן עצמאי. כך, הם העבירו בדרך מתוחכמת חברות זרות לחזקתם, אך לא אפשרו למנהלים הזרים לצאת מהמדינה. מנהלים אלה אמורים היו לשמש מעין חונכים למנהלים ולעובדים הסינים שבאו אחריהם. לדבריו, בדרך כלל, בתהליכי מו"מ ועימותים מסחריים הייתה יד הסינים על העליונה, וכך הותירו חברות לא מעט מנכסיהן מאחור.
שי מוסיף בפליאה כיצד עשרות חברות זרות, ביניהן סימנס, טלפוניקה הספרדית, H&M, פולקסווגן, פז'ו וטיזנגרופ, נעתרות, אם לא נכנעות, לדרישות הממשל הסיני - ולו כדי להמשיך וליהנות מפעילותן שם. יתרה מכך, הוא מוסיף, חברות אלו מזדהות אומנם בעקיפין עם הביקורות לגבי מצב זכויות האדם בסין, אך בה בעת ממשיכות להיות מעורבות בפעילות כלכלית בחבל שינגיאנג.
כחלק מעניינו הרב בנושא, שי בחן וניתח את גורלן של כמה חברות ישראליות שפעלו בסין ועמד על הסיבות להפסדיהן. לדבריו, בעוד שהיחסים הדיפלומטיים הלכו והתהדקו, רבים מהעסקים הישראלים שניסו "לעשות עסקים עם סין" נכשלו כישלון חרוץ. זאת, משום שאנשי עסקים ישראלים ראו, ועדיין רואים, בשוק הסיני הזדמנות גדולה ופוטנציאל לרווח מהיר וקל, אך ראייתם היא לטווח קצר. ראייה זו גורמת להם להימנע מללמוד כראוי את השוק הסיני, את התרבות הסינית, את התפישות המקומיות, ואת הסיכונים הטמונים בקשר. כתוצאה מכך, הם מגיעים לסין עם ידע מוגבל מאוד ונכשלים בשל אי-הבנה של הצד הסיני ואופן פעולתו.
לאחרונה, עקב מגבלות קשות שנכפו בגין הקורונה, וכן בגלל שינויים שלטוניים בלתי-מעודדים בסין, שי מזהה נסיגה הדרגתית של חברות ומנהליהן מסין, ואפילו מצטמצמת הקהילה הישראלית שקבעה שם את מגוריה. עם זאת, הסחר הדו-צדדי בין ישראל לסין נמשך כשהיה, וכללית הוא נותר בלתי מאוזן: הייצוא הישראלי לסין אינו מצליח לעבור את היקף שליש הסחר. חברות היי-טק בודדות, אינטל למשל, מספקות את עיקר הייצוא הישראלי לסין, ודווקא בתחום השירותים, שבו ישראל מצטיינת, לא נראית פריצת דרך.

האוניברסיטה לא נכנעה לדרישות
סינית גם בבתי הספר [צילום: לירון אלמוג, פלאש 90]

קיומו של המכון הסיני באוניברסיטה דרש עירנות וניהול עדין במספר אירועים. למשל, מספר שי, הרשויות בסין ביקשו ממנו לשנות את מעמדו של הסגן הסיני של מנהל המכון, ומשסירב – הם עצרו את התקציבים. לאחר שנה חזרו בהם הסינים ואף הגדילו את תקציב המכון

ביקשנו לבחון עם שי את קשרי ישראל-סין גם בהקשר האקדמי. כחוקר צעיר בשנות ה-70 מצא שי את האקדמיה כאירופוצנטרית מאוד, והעיסוק השיטתי בסין היה חסר. ראשי האוניברסיטה בתל אביב לא נכנעו לניסיונות השכנוע שלו ולא ראו צורך בהקמת חוג במיוחד לנושא זה, מה גם שבאוניברסיטה העברית בירושלים כבר הנצו ניצנים לחוג כזה. אך ב-1995 הוחלט להקים חוג ללימודי מזרח אסיה באוניברסיטת תל אביב. היו שסברו שהחוג לא יחזיק מעמד, אך בדיעבד הוא התברר כהצלחה מסחררת ומהר מאוד הפך לגדול ביותר באוניברסיטה, עם למעלה מ-700 תלמידים. הצלחת החוג סייעה לשלב לימודי סינית וההיסטוריה של סין בבתי ספר תיכוניים, ובכלל זאת לפתח בחינות בגרות בנושאים אלה.
הממשל בסין ראה בהקמת החוג בתל אביב פוטנציאל להקמת "מכון קונפוציוס", שעד אז טרם הוקם בארץ. פנייה בנושא זה הגיעה לשי, בתפקידו כראש החוג, אך הוא סירב לחתום על החוזה במתכונת שהוצעה על-ידי הסינים ודרש להכניס בו שינויים מאזנים, שישרטטו את הגבולות בין המכון החדש לאוניברסיטה. לפי התנאים שסוכמו, "מכון קונפוציוס" נועד לקדם את לימודי השפה הסינית בקרב הקהל הרחב, אך לימודי שפה במסגרת האקדמית, בחוג, ייעשו בנפרד על-פי קריטריונים אוניברסיטאיים, עם מורים וספרים שונים מאלו של המכון. מגבלה זו ומגבלות נוספות בלמו, לדברי שי, את האפשרות להשפעה של "מכון קונפוציוס" על אופי הלימודים והמחקרים המתקיימים בחוג.
קיומו של המכון הסיני באוניברסיטה דרש ערנות וניהול עדין במספר אירועים. למשל, מספר שי, הרשויות בסין ביקשו ממנו לשנות את מעמדו של הסגן הסיני של מנהל המכון, ומשסירב – הם עצרו את התקציבים. לאחר שנה חזרו בהם הסינים ואף הגדילו את תקציב המכון.
במקרה אחר, ניהול האירוע היה פחות טוב: מספר סטודנטים תומכי הפאלון-גונג קיימו בספריה המרכזית של האוניברסיטה תערוכה בנושא פעילות הארגון. לאחר שנציג השגרירות הסינית דרש להסיר את התערוכה, הורה דיקן הסטודנטים להסירה, אך לא בתגובה לדרישת הסינים, אלא משום שהיא כללה לדעתו מיצגים ויזואליים קשים לצפייה ואלה לא זכו לאישורו. העניין הוכרע לבסוף בבית המשפט, שקבע, כי הייתה כאן התערבות של השגרירות, וניתנה הוראה לחדש את התערוכה.

תחילה יש להבין את סין
להכיר במגבלות שיתוף הפעולה [צילום: לירון אלמוג, פלאש 90]

אין בישראל פיקוח מקיף על ההשקעות הסיניות במגזר הפרטי, מה שעלול להוביל לדליפת ידע לא רצויה לסין. בדומה, באקדמיה מתקיימים מחקרים משותפים עם חוקרים מסין, כנסים משותפים ופעילויות נוספות, ואף שפעילות זו מבורכת, יש להבין גם את מגבלותיה

עם השנים עבר שי כברת דרך ארוכה בהבנתו את המעצמה הסינית וביחסו כלפיה. כסוציאליסט נלהב, שראה בחיוב את מערכת השלטון הסינית ואף סבר שניתן לאמץ בישראל רכיבים מסוימים ממנה, התפתחויות שונות בסין ציננו במעט את התלהבותו והציגו בפניו את פניה האחרים של הישות הסינית. כיום הוא מפוכח יותר וסבור, כי יש לעמוד על המשמר ולעצור כמה מיוזמותיה של סין, שאינן עולות בקנה אחד עם עקרונותיהן של האקדמיה והמדינה. הוא מספר בגאווה על שני ביקוריו הבלתי-רשמיים של הדלאי לאמה באוניברסיטת תל אביב, למרות מחאת השגרירות הסינית שהופנתה אליו. עובדה זו, כרבות אחרות, מצביעה לדעתו על אחריותה ועצמאותה של המערכת האוניברסיטאית בתל אביב.
כדי לפעול נכון עם סין, בין שמדובר בפעילות עסקית, אקדמית או כל פעילות אחרת, יש ראשית להבין את סין, את ההיסטוריה שלה ואת דרכי החשיבה של העם הסיני ומנהיגיו. שי סבור שבהיבטים האקדמיים, רמת הידע שנצבר היא טובה, אם כי עדיין אינה מספקת ויידרשו זמן ומשאבים נוספים כדי להגיע להיקף ועומק הידע בנושא סין, כפי שיש לנו על מדינות המערב ותרבותן.
הוא מציין אומנם ועל דרך החיוב, כי סטודנטים שלמדו בחוג ללימודי מזרח אסיה נמצאים כיום במשרדי הממשלה השונים, בשגרירויות, באקדמיה ובמגזר הפרטי. אך למרות הידע שנצבר והנוכחות של אנשים בעלי הבנה טובה על סין בתפקידים מובילים במשק, עדיין קיים פער ביישום ההגנות הנדרשות מפני הסיכונים שבקשר עם סין. כך למשל, אין בישראל פיקוח מקיף על ההשקעות הסיניות במגזר הפרטי, מה שעלול להוביל לדליפת ידע לא רצויה לסין. בדומה, באקדמיה מתקיימים מחקרים משותפים עם חוקרים מסין, כנסים משותפים ופעילויות נוספות, ואף שפעילות זו מבורכת, יש להבין גם את מגבלותיה.
שי סבור שסין תמשיך לנסות לחדור לישראל במגוון תחומים, רצויים יותר או פחות. העברת השגרירות הסינית למתחם המוקם ברמת החייל בתל אביב, תאפשר התייעלות של פעולותיה. מהצד הישראלי, שי מודאג מנטיית הישראלים להתחבב על בני שיחם – תכונה שגורמת להם לעיתים למסור יותר מדי ידע מקצועי. בנוסף, שי מעריך שהאמריקנים צפויים להיות פעילים יותר בקשר לצמצום פוטנציאל העברת הידע מישראל לסין. בסך-הכל, שי מציין בחיוב את המהפכה שהתרחשה ביחסי ישראל-סין ב-30 השנים האחרונות, אך קובע שיש לנהלם בשֹוּם שכל ותוך מודעות ליחסיה ההיסטוריים והאסטרטגיים של ישראל עם ארה"ב.

הכותבת היא חוקרת בכירה במכון למחקרי ביטחון לאומי (INSS).
תאריך:  27/08/2022   |   עודכן:  27/08/2022
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
"סין תמשיך לנסות לחדור לישראל במגוון תחומים"
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עדן כדורי, לירן ענתבי, מאיר אלרן
חיזבאללה עולה מדרגה בהפעלת כטב"מ נגד ישראל; האיום האסטרטגי האמיתי הוא מכיוונה של אירן    ישראל צריכה לפתח מענה מקיף, אשר יכלול פיתוח טכנולוגיות מתקדמות, מודיעין ושת"ם בינלאומי
איתמר לוין
תלותה של הארץ בגשמים הפכה בדורות האחרונים לברכה, בדמות פתרונות יצירתיים וייחודיים    במקביל נוצרה מצוקת מים באירופה וגם במצרים    עיון בספר דברים מוביל למסקנה, שזהו חלק מתהליך הגאולה
אפרת בן שץ פורשיאן
בננה מכילה כ-10% סיבים תזונתיים מסך הצריכה היומית לאדם מבוגר. הסיבים התזונתיים עוזרים לתהליך עיכול תקין, תורמים לתחושת שובע ויכולים לשמור על רמות כולסטרול וסוכר תקינים בדם
יואל גוז'נסקי
שורה ארוכה של שיקולים ניצבים בפני ריאד בבואה להחליט על אופי היחסים עם ישראל - החל מהאיום האירני, דרך מעמדו של בן סלמאן וכלה בתפקידה כשומרת המקומות הקדושים    ההתקדמות תהיה איטית ותלויה בעיקר בתועלת שתוכל סעודיה להפיק ממנה
יעקב עמידרור
מעמדה של ישראל במזרח התיכון השתנה לבלי הכר: הסכמי אברהם מזרחה, שיתופי פעולה אנרגטיים מערבה, התייצבות לצד הסונים נגד אירן, תחושת המיאוס של מדינות ערב מן הפלשתינים ועוד    רבים ירצו לחבל במעמד זה ולכן על ישראל לפעול בזהירות
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il