X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
[צילום: יונתן זינדל/פלאש 90]
הילדים מתקוטטים והפריפריה נותרת מיותמת
פקידי משרד האוצר, שכזכור זכו בשנה האחרונה ב"ליטרת בשר" של 65 מיליארד שקלים, מצאו, כדרכם בקודש, סיבה טובה מדוע לא ליישם את המלצות הצוות הבין-משרדי
אייל בהרי מנכ"ל צים בהרי נדל"ן מקבוצת עדי צים אחזקות
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב

מכירים את המשפט המיתולוגי משנות ילדותנו בחצר בית הספר: "שניים רבים, השלישי לוקח"? ובכן, משפט זה אינו עומד במבחן המציאות בכל הקשור למדיניות הממשלה לשדרוג הפריפריה. כאן כולם מתקוטטים וכולנו, אבל כולנו, מפסידים בגדול.
כזכור הצהיר לא מכבר שר האוצר אביגדור ליברמן בגאווה בלתי מוסתרת כי משרדו הצליח לגבות סכום עתק של כ-65 מיליארד שקלים בשנה האחרונה ממיסוי נדל"ן. סכום זה אף גדל מאז ועומד כיום על-פי ההערכות על כ-75 מיליארד שקלים. ובכן, בא צוות בין-משרדי בראשות פקידי משרד השיכון ולשם שינוי הציע לא מכבר הצעה מבורכת: ליטול מתוך סכום זה כ-65 מיליארד שקלים, כלומר כ-10 אחוזים, אולי אפילו פחות, ולהשקיע אותם בסבסוד הריסה ובנייה של כ-11 אלף יחידות דיור מטות ליפול בערי הפריפריה, ובמקומן לבנות תוספת נכבדה של כ-32 אלף דירות חדשות.
אם תוכנית זו הייתה מתבצעת, מדובר היה ללא ספק בתוספת משמעותית של דירות חדשות בפריפריה, בריענון ושדרוג ערים ושכונות מתפוררות ומטות ליפול וכמובן בהגשמת היעד הלאומי של חיזוק מבנים בכלל ובפריפריה בפרט, כולל מקומות המסומנים כמיועדים לרעידת אדמה ממשמשת ובאה. אולם, וזה אולם גדול, באו פקידי משרד האוצר, שכזכור זכו בשנה האחרונה ב"ליטרת בשר" של 65 מיליארד שקלים, ומצאו, כדרכם בקודש, סיבה טובה מדוע לא ליישם את המלצות הצוות הבין-משרדי. הטענה שלהם: בתקציב הזה, 6.5 מיליארד שקלים, ניתן יהיה לחזק 28 אלף דירות בפריפריה, זאת במקום לבצע הריסה ובנייה מחדש של 11 אלף דירות חדשות.
ובכן, ראשית, מדובר לטעמי בתפיסה אווילית בעליל של פקידי האוצר ופספוס הזדמנות פז להפוך את הפריפריה להרבה יותר אטרקטיבית ומזמינה, הן לזוגות צעירים והן משפרי דיור. הלא מחד-גיסא ניתן יהיה בתקציב זה לבנות 32 אלף דירות חדשות אטרקטיביות, זאת על-פי המלצת הצוות הבין-משרדי ומאידך-גיסא ברור כי אם תוכנית האוצר תתממש, היא תקבע לעוד עשרות שנים את הפריפריה כאסופה של שיכונים מתפוררים עם תדמית קשת יום.
שנית, מעבר לקמצנות החולנית הידועה של פקידי האוצר, מדובר לטעמי בשערורייה שכן אותן 65 מיליארדים שניגבו בשנה האחרונה (וכאמור הסכום הזה בינתיים הלך ותפח) אינם רכושם הפרטי לא של פקידי האוצר ולא של פקידי משרד השיכון או שום גוף ממשלתי או ציבורי אחר. הם כספים שניגבו על-מנת לשפר ולשדרג את שוק הדיור בכלל, כולל הגדלת היצע הדיור, קל וחומר בפריפריה המוזנחת והמיותמת.
בינינו, גם הצעת הצוות הבין-משרדי, החיובית לכשעצמה שכבודה במקומה מונח, איננה מעניקה פתרון כולל לפריפריה בה ישנם עוד רבבות דירות מתפוררות ומוזנחות שמזכירות את ערי העולם השלישי, זאת במקרה הטוב. רק סבסוד כולל(!) והשקעת עשרות מיליארדים בשיקום הפריפריה, יעניק זריקת מרץ מחודשת לכ-60 אחוזים משטח מדינת ישראל שזה מכבר איבדנו עליו שליטה, והפך כפי שעידנינו רואות חדשים לבקרים באמצעי התקשורת ל"כל דאלים גבר"! חומר למחשבה למקבלי ההחלטות.

הכותב הוא מנכ"ל צים בהרי נדל"ן מקבוצת עדי צים אחזקות.
תאריך:  25/10/2022   |   עודכן:  25/10/2022
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
הילדים מתקוטטים והפריפריה נותרת מיותמת
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
דן מרגלית
ובמציאות הבינלאומית הקשה, ובעיקר בעידן של בחירות כאשר כל המערכת נתונה להסתה של קיצוניים ולהתנכלות של ימנים חסרי מעצור כלפי מסיקי זיתים פלשתינים - אני סבור כי צה"ל מנהל את המלחמה בטרור בהצלחה מרובה, בל אחטא בשפתיי.
יאיר נבות
שגריר רוסיה באו"ם ואסילי נבנזיה שיגר מכתב למזכ"ל האו"ם ומזהיר: "אנו דוחקים במדינות המערב להפעיל את השפעתן על המשטר בקייב לנטוש את תוכניותיו המסוכנות המאיימות על השלום הבינלאומי והיציבות. יהיו להן השלכות חמורות"
עמנואל בן-סבו
האם גם הפעם אזרחי מדינת ישראל יצביעו ימין ויקבלו שמאל, יצביעו שמאל ויקבלו ימין? האפשרות הזו מסתמנת כאפשרות ריאלית במיוחד בימים האחרונים, טרם הבחירות
אביתר בן-צדף
חלק חמישי מזיכרונותיי ממלחמת יום הכיפורים    בגדי דגמ"ח לגמדים בלבד    כריך, פרי, או נייר טואלט, בחגור במקום זוג רימוני-יד    ערכת הסט"ח לא זכתה בפרס ביטחון ישראל    מקלחת מג'ריקן בגולן הקפוא לעומת מקלחת מהבילה אצל ה"דודות"    הכלל הקדוש במטבח צבאי    כבר אינני קל-רגליים    ביקור החברה קטיושה    נחיתת הרכבת האווירית    סוגיית רמיקוב טרם נפתרה
מחלקה ראשונה
הכנס מתקיים לראשונה בקמפוס המכללה האקדמית לחינוך ע"ש קיי בבאר שבע. משתתפים בו ראשי המפלגות המתמודדות לכנסת ה-25. הכנס עוסק בסוגיות העומדות בראש סדר היום הציבורי בתחומי חברה, חינוך, ביטחון, כלכלה, משפט, דת ומדינה ועוד [ל' בתשרי תשפ"ג, 25 באוקטובר 2022]
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il