X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
מאמץ לייעל את בית הדין [צילום: פיטר דה-יונג, AP]
סכנה לישראל מצד ביה"ד הפלילי הבינלאומי
התובע קרים חאן אומנם לא קידם את החקירה נגד ישראל, אך הוא מאותת על שינוי מדיניות אפשרי – והממשלה החדשה עלולה לגרום להגברת הלחץ

ב-5 בדצמבר פרסם תובע בית הדין הפלילי הבינלאומי (ICC), קרים חאן, את הדוח השנתי של משרד התביעה, שכותרתו "לעבר עולם צודק יותר – מדי יום". מדובר בדוח הראשון שמפרסם חאן, אשר התמנה לתפקיד לפני שנה וחצי. הדוח סוקר את עיקרי פעילותו ומציג את משנתו ביחס לתפקיד בית הדין. חאן מודע לביקורת על האפקטיביות הדלה של בית הדין, אשר ב-20 שנותיו הורשעו בו רק חמישה נאשמים בפשעים מהותיים, וכי הוא פועל להעצמת ההשפעה של בית הדין.
דגש מרכזי של המדיניות הוא הפיכת בית הדין למוקד לצדק בינלאומי באמצעות הגברת שיתוף הפעולה בינו לבין המדינות. במסגרת זו, בית הדין אמור לשמש גורם התומך בחקירות והליכים שמתקיימים במדינות עצמן, כביטוי לרעיון "משלימות דינמית", קרי: יישום דינמי של עקרון המשלימות, שהוא עיקרון יסוד בבית הדין ולפיו נתונה לו סמכות רק כאשר המדינה עצמה אינה חוקרת מקרה באופן מספק.
כך, מצוינים הסכמים שנחתמו עם מספר מדינות: עם קולומביה וגינאה שהובילו לסגירת הבדיקות המקדמיות בעניינן, ועם ונצואלה נחתם הסכם לתמיכה בהליכים המדינתיים, אם כי חאן קבע, כי הם עדיין בלתי מספקים. בעקבות ההסכם עם סודן התקבלו מרבית הראיות במשפטו של עלי קושייב שנפתח בבית הדין באפריל 2022. בנוסף, שיתוף הפעולה נועד להגביר את האפקטיביות של החקירות בבית הדין עצמו.
לצד זאת, מובאות דוגמאות לשיתוף פעולה רחב יותר, ביניהן החלטתו התקדימית של חאן מאפריל 2022 להצטרף לצוות חקירה משותף - לצד אוקראינה, ליטא, פולין, אסטוניה, לטביה, סלובקיה ורומניה - לחקירת העימות בין רוסיה לאוקראינה, תחת סוכנות האיחוד האירופי לשיתוף פעולה במשפט הפלילי (Eurojust). עוד מוזכרת החלטתו מספטמבר השנה להצטרף לצוות חקירה שעוסק בפשעים כנגד מהגרים ופליטים בלוב, לצד הולנד, בריטניה וספרד, ובשיתוף היורופול (שיתוף הפעולה הוביל למעצרם של שני חשודים באתיופיה והסגרתם לאיטליה והולנד).
כמו-כן, חאן שם דגש על שיתוף פעולה עם גורמים נוספים – האו"ם, האיחוד האירופי, ארגון מדינות אמריקה (OAS), הקהילה הכלכלית של מדינות מערב אפריקה (ECOWAS) והאיחוד האפריקני. התחממות היחסים עם מדינות אפריקה, שכללה הופעה של תובע בית הדין, לראשונה מזה 17 שנה, בפסגת האיחוד האפריקני, היא משמעותית, לאור הביקורת שנמתחה בעבר על העיסוק הרב של בית הדין במדינות היבשת.

חאן נוסע ברחבי העולם
חאן. מקווה לבקר ב-2023 ב"פלסטין" [צילום: AP]

אמצעי מדיניות נוסף המפורט בדוח הוא העמקת שיתוף הפעולה עם ארגוני חברה אזרחית והקהילות המקומיות. משרד התביעה וסוכנות האיחוד האירופי לשיתוף פעולה במשפט הפלילי פרסמו מסמך הנחיות מעשיות לארגוני חברה אזרחית בדבר תיעוד פשעים והפרות של זכויות אדם, כך שיוכלו לשמש בהליך פלילי. בנוסף נערך שולחן עגול בהשתתפות נציגים של ארגוני חברה אזרחית ומומחים מהאו"ם בנושא פשעים נגד ילדים.
חאן מדגיש את החשיבות של נוכחות במדינות עצמן לצורך יצירת בסיס ידע מספק וקשר עם הקורבנות ונסע בעצמו פעמים רבות למדינות שונות. לאוקראינה, אליה נסע חאן מספר פעמים, אף נשלחה משלחת של 42 חוקרים, שרובם הועמדו לרשות משרד התביעה על-ידי הולנד. לפי הדוח, בשנה הבאה מתוכננת הקמה של ארבעה משרדי שטח: באוקראינה, סודן, ונצואלה ובנגלדש.
הדוח מציין, כי בתקופה הקרובה יושם דגש על צמצום מספר החקירות והבדיקות המקדמיות התלויות ועומדות, לשם ייעול עבודת בית הדין והשגת תוצאות טובות יותר במספר מקרים מוגדר. מעת הקמתו, אף חקירה שנפתחה לא נסגרה בבית הדין. לפני שבועיים הודיע חאן על סיום שלב החקירה בשלוש חקירות קיימות (מתוך 17) – אחת בגאורגיה, שעוסקת בפשעים אגב העימות עם רוסיה בשנת 2008; ושתי חקירות ברפובליקה המרכז-אפריקנית, אחת שעוסקת בפשעים אגב העימותים במדינה בשנים 2003-2002, והשנייה בפשעים מאז 2012.
המשמעות היא שלא ייבחנו עוד כיווני חקירה חדשים, אך יימשכו שיתוף הפעולה עם הרשויות המקומיות ותמיכה בהליכים המדינתיים. משרד התביעה מסייע לרשויות הרפובליקה המרכז-אפריקנית לקיים הליכים בעצמה, והטריבונל הפלילי המיוחד (SCC) שהוקם במדינה הרשיע באוקטובר השנה שלושה נאשמים בביצוע פשעי מלחמה ופשעים נגד האנושות, במשפט הראשון שהתקיים בו. הבחירה לא להמשיך לחקור מקרים חדשים במסגרת עימותים אלו מצביעה על המגמה של חאן, מאז כניסתו לתפקיד, להתמקד בפשעים שבוצעו בשנים האחרונות.
על-פי הדוח, בכוונת התובע לקדם שילוב טכנולוגיה מתקדמת בעבודתו השוטפת של המשרד. הדוח מציין שלושה תחומים: שימוש בבינה מלאכותית (AI) להפקת מידע קונקרטי זמין ממידע דיגיטלי רחב היקף; העלאת המידע לענן באופן שיאפשר גישה ושיתוף גם עם רשויות מקומיות; ושימוש במומחים שהעמידו לרשות משרדו מדינות חברות. בהקשר זה, הדוח מזכיר שיתוף פעולה עם מיקרוסופט בחומרה ותוכנה.
בנוסף, חאן מציין מהלכים שנעשים לשם שינוי תרבות העבודה במשרד התביעה. זאת, בין היתר, על-רקע הביקורת שנמתחה עליו בידי ועדת המומחים העצמאית שבחנה את תפקודו של בית הדין. בדוח מצוינים מהלכים דוגמת חיוב הכללת נשים ברשימות מועמדים לתפקידים במשרד ופעולות נוספות להבטחת ייצוג מגדרי בכלל הדרגות במשרד. ברמה המהותית של סוגי הפשעים בהם בית הדין יעסוק מציין הדוח, כי מתועדפים פשעי אלימות מינית ועל-רקע מגדר ופשעים נגד ילדים.

יותר אמצעים לחקירה נגד ישראל
מושב בית הדין הבינלאומי [צילום: AP]

החקירה בעניינה של ישראל נפתחה באופן רשמי במרס 2021, ומתמקדת בטענות לביצוע פשעים בשטחי יהודה ושומרון, מזרח ירושלים ורצועת עזה החל ב-13 ביוני 2014, על-ידי כל הצדדים לעימות. החקירה יכולה להתייחס לכל פשע שבוצע החל מתאריך זה, ללא מועד סיום מוגדר. חאן מיעט להתייחס לחקירה, ונראה שהיא אינה בראש סדר העדיפות שלו. אולם לאחרונה ניתן לראות התחלה של שינוי מגמה אפשרי ביחס לחקירה.
על אף שבתקציב בית הדין לשנת 2023 מוקצים לחקירה זו משאבים נמוכים יחסית בהשוואה למרבית החקירות, הוא גדול פי שלושה מאשר בשנת 2022. החקירה גם מצוינת כאחת מעשר החקירות שיתועדפו בשנה הבאה. באסיפה השנתית של המדינות החברות בבית הדין, שהתקיימה בתחילת החודש, הודיע חאן, כי אחת המטרות שלו היא לבקר בשנה הבאה ב"פלשתין" (לצד אפגניסטן וקונגו). נראה כי חאן, המודע לרגישויות הפוליטיות, בחר במתכוון בניסוח זהיר ולא ציין שהוא מתכנן לבקר, וכן סייג שיגיע "בעזרת האל". חאן מציין בדוח, ביחס לכוונתו להשתמש בחוקרים שהועמדו לרשותו, גם את הסיטואציה ב"פלשתין".
לאורך השנים קיימה ישראל מגעים בלתי פורמליים עם משרד התביעה, ובשונה מהתובעת הקודמת נראה, כי לחאן קשב רב יותר לטיעונים הישראלים. ישראל אף נעזרת בבעלות בריתה להשפיע על התובע לא לקדם את החקירה בעניינה. עם זאת, מתחילת כהונתו מראה חאן, צכי הוא קשוב לרחשי הלב הציבוריים בזירה הבינלאומית.
ככל שילכו ויגברו הקולות הקוראים לחקור את מדיניות ישראל ומעשיה, הלחץ על התובע לקדם את החקירה ילך ויגבר גם הוא. המחשה לכך יש בקמפיין סביב מותה של העיתונאית שירין אבו-עאקלה, על-אף שבקשת אל-ג׳זירה לחקור את המקרה אינה צפויה להיענות בחיוב לאור החקירה העצמאית שישראל ערכה והעובדה שמדובר במקרה בודד, שאינו עומד ברף החומרה שבית הדין עוסק בו. הלחץ צפוי לגבור בעקבות קביעות ביקורתיות מצד בית הדין הבינלאומי לצדק (ICJ) בחוות הדעת המייעצת שיתבקש להגיש לגבי אי-חוקיות "הכיבוש הישראלי" המתמשך.
יתרה מזאת: מהלכים ישראלים פנימיים שייתפסו כפוגעים בזכויות הפלשתינים, כגון ביטול המנהל האזרחי, וכן פגיעה בשלטון החוק ובעצמאות מערכת המשפט, יקשו על הצגת העמדה הישראלית, הן באופן ישיר והן דרך מדינות ידידותיות, ויכבידו על היכולת להמשיך ולעכב את התקדמות החקירה.

הכותבים הם חוקרים בכירים במכון למחקרי ביטחון לאומי (INSS).
תאריך:  30/12/2022   |   עודכן:  30/12/2022
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
סכנה לישראל מצד ביה"ד הפלילי הבינלאומי
תגובות  [ 2 ] מוצגות  [ 2 ]  כתוב תגובה 
1
ברברה טוכמן מוסיפה פרק
יאיר4  |  31/12/22 10:36
2
מאוויי לב של הכותבים המסיתים
קורא בעיון רב  |  5/01/23 12:16
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
איתמר לוין
שרים מיותרים, משרדים מלאכותיים, קדנציות קטועות, העדר כישורים וצביעות במינויים    כך יוצאת לדרך ממשלת הבלהות, המסוכנת ביותר בתולדות המדינה
אורלי סילבינגר
איזה אמצעי חימום הכי בטוח? מדוע אסור להלביש לילדים מעיל ברכב? מה הטמפרטורה המומלצת בחדר ולמה יותר ילדים נכווים בחורף? מומחי ארגון בטרם עם התשובות שכל הורה חייב לדעת
איתמר לוין
הפלאפונים המצויים כמעט בידי כל אדם מאפשרים להציג תמונות וסרטונים בתביעות אזרחיות, וחובה למצוא דרך רוחבית לתעד אותן    ומתי תביעות הפח יפסיקו לזלול משאבים?
איציק וולף
התחקיר הסודי של משטרת ישראל בפרשת קו 300 הועלה לרשת האינטרנט על-ידי ארכיון המדינה    חושף את עמדת צוות המשא-ומתן המשטרתי שניהל את המגעים עם המחבלים שהשתלטו על האוטובוס לאשקלון בשנת 1984, מפרט את הכשלים הטכניים באמצעי הלחימה של המחבלים ומציין כיצד הלוחמים שפרצו לאוטובוס ירו בצרורות דרך החלונות מבלי שכיוונו לעבר מטרה מסוימת
ד"ר רז צימט
הדיכוי האכזרי של ההפגנות מקטין אותן משמעותית, אך המשטר מצוי במבוכה: הוא לא יכול להתעלם מהן וגם אינו מוכן לעשות ויתורים
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il