X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
בית הדין הבינלאומי לצדק [צילום: פיטר דה-יונג, AP]
לא לזלזל בסכנות מבית הדין הבינלאומי
בקשת האו"ם לקבל מבית הדין הבינלאומי לצדק חוות דעת על "הכיבוש הישראלי", אינה צפויה להוביל לעיצומים - אך צעדים ישראלים בשטח ופגיעה בבית המשפט העליון עלולים לגרור תגובה בינלאומית משמעותית

ב-30.12.22 החליטה העצרת הכללית של האו"ם לבקש מבית הדין הבינלאומי לצדק (ICJ) לתת חוות דעת מייעצת ביחס לשתי שאלות. הראשונה: מהן ההשלכות המשפטיות שנובעות מההפרה המתמשכת של ישראל את זכותו של העם הפלשתיני להגדרה עצמית, מהכיבוש הממושך, ההתנחלויות והסיפוח, לרבות צעדים שמטרתם לשנות את ההרכב הדמוגרפי ואת אופיה ומעמדה של ירושלים, והאימוץ של חקיקה וצעדים מפלים בהקשר זה. השנייה: כיצד הפרות אלו משפיעות על מעמדו המשפטי של השטח הכבוש ומה ההשלכות האפשריות מכך למדינות העולם ולאו"ם.
בהחלטה תמכו 87 מדינות, 26 התנגדו, כולל ארה"ב, קנדה, גרמניה, ובריטניה, ו-53 נמנעו, כולל מרבית מדינות אירופה. החלטה זו מדגימה שוב את ההטיה האנטי-ישראלית של עצרת האו"ם, אשר מתמקדת באופן חסר כל פרופורציה בישראל. יש לציין, כי רוב המדינות החברות באו"ם התנגדו, נמנעו או לא השתתפו בהצבעה (106 מדינות). זאת, בין היתר, עקב פעולות שכנוע מצד ישראל שהובילו חלק מהמדינות שתמכו בהחלטה זו בשלבי הוועדה לשנות את עמדתן. עם זאת, לא היה סיכוי אמיתי למנוע את קבלת ההחלטה. ישראל גינתה את ההחלטה וציינה, כי "העם היהודי אינו כובש בארצו ואינו כובש בבירתו הנצחית ירושלים. שום החלטה של האו"ם לא תעוות אמת היסטורית זאת".
ההחלטה מהווה אימוץ של המלצה שנכללה בדוח מ-20 באוקטובר של ועדת החקירה שהקימה מועצת זכויות האדם של האו"ם לאחר מבצע "שומר החומות". בדוח נטען, כי "הכיבוש הישראלי" הוא בלתי חוקי בשל היותו בלתי הפיך עקב עובדות בשטח שקובעת ישראל, ובראשן מפעל ההתנחלויות. כן נטען שהשימוש בנימוקי ביטחון נועד להסוות את כוונתה האמיתית של ישראל לספח חלקים מהשטח, דה-פקטו ודה-יורה.
במשפט הבינלאומי המושג "שטח כבוש" מתאר מצב עובדתי שבו שטח מדינת אויב נתפס, והכוח הכובש שולט בו באופן אפקטיבי. דיני הכיבוש הבינלאומיים קובעים תנאים והגבלות החלים על הכוח הכובש בניהול השטח. אין בדיני הכיבוש הוראה המתייחסת לאי-חוקיותו של עצם הכיבוש (בשונה מהפרה של החובות החלות בזמן כיבוש), או הגבלה על משך הכיבוש.
בשנים האחרונות יש המבקשים לקבוע, כי "הכיבוש הישראלי" הוא בלתי חוקי, שכן הוא חורג באופן מהותי מעקרונות יסוד שבבסיס דיני הכיבוש – היותו משטר זמני; העדר אפשרות לכוח הכובש לקנות ריבונות בשטח; וניהולו כבמשטר "נאמנות". מנגד נטען, כי הפנייה לבית הדין היא ניסיון צבוע להמציא סטטוס חדש שאינו מוכר במשפט הבינלאומי מתוך מניעים פוליטיים.

ארה"ב תטיל וטו על עיצומים
הדיון לקראת בקשת חוות הדעת [צילום: ג'ינה מון, AP]

בית הדין לצדק בהאג, אשר הוקם במסגרת מגילת האו"ם בשנת 1945, הוא הטריבונל השיפוטי העיקרי של הארגון. מרבית עיסוקו ביישוב סכסוכים בין מדינות שנתנו את הסכמתן לכך, והן מחויבות לציית להחלטות בעניינן. לצד זאת, בית הדין מעניק חוות דעת מייעצות בשאלות משפטיות לבקשת גופי האו"ם שהוסמכו לכך. על-אף שחוות הדעת אינן מחייבות, הן נהנות מיוקרה רבה ונתפסות כבעלות משקל רב בזירה הבינלאומית.
זוהי הפעם השנייה שבה בית הדין מתבקש על-ידי העצרת הכללית לחוות דעתו בנוגע לישראל. ביולי 2004 פרסם בית הדין חוות דעת מייעצת בנוגע להקמת גדר הביטחון. הוא קבע, כי הקמת "חומת ההפרדה", המייצרת מציאות של סיפוח דה-פקטו, מהווה הפרה של המשפט הבינלאומי, כולל החובה על ישראל לכבד את הזכות להגדרה עצמית של הפלשתינים, דיני המלחמה ודיני זכויות האדם. עוד נקבע, כי ההתנחלויות מהוות הפרה של המשפט הבינלאומי.
ישראל, אשר סירבה לקחת חלק בהליך, מתחה ביקורת על חוות הדעת. בית המשפט העליון אִפשר את המשך הקמת הגדר, תוך התייחסות לכך שבית הדין התעלם מהמציאות בשטח. חוות הדעת לא גררה צעדים מעשיים נגד ישראל אולם שימשה ומשמשת אסמכתא להצגת אי-החוקיות של התנהלותה של ישראל בשטחים על-ידי מבקריה.
ראוי לציין, כי טענת-נגד משמעותית, שהועילה לצמצם את השפעות חוות הדעת מ-2004, הייתה שאת הסכסוך בין ישראל לפלשתינים יש לפתור בערוצים מדיניים ולא בהליכים שיפוטיים, ואכן התנהלו באותה עת ולאחריה תהליכים מדיניים, כולל ההחלטה על תוכנית ההינתקות. בנוסף, על חוות הדעת נמתחה ביקורת מצד גורמים נוספים מעבר לישראל, בשל התעלמותה מסכנות הטרור בתקופה שארה"ב ובעלות בריתה היו מעורבות בעימותים פעילים בעירק ובאפגניסטן נגד גורמי טרור.
בעקבות החלטת העצרת, בית הדין ידון תחילה בסמכותו לתת חוות דעת. יש להניח, כי ימצא שיש לו סמכות כזו. בהמשך ייבחר הרכב השופטים ויתקיימו דיונים בטענות עצמן. מדינות וגורמים שונים יוכלו להגיש לבית הדין את חוות דעתן. ניתן להעריך, כי ההליך יארך בין שנה לשנתיים. יש להניח, כי חוות הדעת תכלול אמירות ביקורתיות על אי-חוקיות התנהלותה של ישראל ביהודה ושומרון ובמזרח ירושלים ועל מהלכי סיפוח שהיא מבצעת, אם כי קשה להעריך מראש את חומרת הקביעות והאם יהיו גם דעות מיעוט.
על אף שהבקשה לחוות דעת אינה מתייחסת ישירות לאפרטהייד, היא מתייחסת ל"חקיקה ואמצעים מפלים". בדוח ועדת החקירה שהקימה מועצת זכויות האדם נטען, כי ישראל מקיימת "אפליה ודיכוי שיטתיים המבוססים על זהות לאומית, אתנית, גזעית או דתית". ניסוח זה מאפשר לבית הדין להתייחס בחוות דעתו גם לטענות לפיהן ישראל מקיימת משטר של אפרטהייד בשטחי יהודה ושומרון.
ניתן לצפות שחוות הדעת תקרא לאו"ם ולמדינות וארגונים אחרים לנקוט צעדים מעשיים, כדי להפעיל לחץ על ישראל להפסיק את פעולתה הבלתי חוקית, והיא עשויה אף להמליץ להטיל עיצומים על ישראל. גם במצב דברים זה נראה שהסיכוי שמועצת הביטחון תטיל עיצומים קלוש ביותר, לאור זכות הווטו של ארה"ב.

סכנה לפגיעה ביחסי החוץ
שופטי בית הדין לצדק [צילום: פיטר דה-יונג, AP]

אולם, קביעות חריפות של בית הדין עלולות לפגוע באופן משמעותי ביחסי החוץ של ישראל, כולל לשחוק את התמיכה בה מצד בעלות בריתה, שמחזיקות ממילא בעמדה ביקורתית לגבי התנהלותה של ישראל בזירה הפלשתינית. כך, למשל, האיחוד האירופי הקפיא בתחילת חודש דצמבר טיוטת הסכם מתקדם לחילופי מידע בין משטרת ישראל לבין היורופול, בשל מחלוקת על השימוש במידע בשטחי יהודה ושומרון. חוות הדעת אף עשויה לעודד קידום מהלכים דיפלומטיים חד-צדדים נוספים מצד הפלשתינים, כגון הגשת בקשה לחברות מלאה באו"ם ושדרוג דרג הנציגויות במדינות העולם.
אין ספק שחוות דעת ביקורתית תשמש תחמושת בידי תנועת החרם על ישראל (ה-BDS) וגורמים אחרים המקדמים יוזמות לצעדים נגד ישראל. בנוסף, בעקבות פלישת רוסיה לאוקראינה, מסתמנת תופעה של חברות גלובליות שמחליטות על דעת עצמן להימנע מפעילות במדינה כלשהי מטעמים ערכיים. חוות הדעת עלולה לדחוף אותן למהלכים נגד ישראל.
בהקשר זה יש לציין, כי בחודש דצמבר פורסם, כי קרן העושר הנורבגית המנהלת נכסים בשווי 1.3 טריליון דולר ונחשבת לגדולה בעולם (ובשנת 2020 השקיעה 1.3 מיליארד דולר בחברות ישראליות), בוחנת מחדש את השקעותיה בישראל, על-מנת לוודא שהכסף לא מושקע בהתנחלויות או בחברות הפועלות מעבר לקו הירוק. כמו-כן, העולם נמצא במגמה של חלוקה מחודשת למחנות בין המדינות הדמוקרטיות-ליברליות למדינות האוטוקרטיות האנטי-ליברליות, וחוות הדעת תוכל לגרום להצגתה של ישראל כחברה בקבוצה השנייה.
חוות הדעת יכולה להשפיע גם על החקירה בעניינה של ישראל בבית הדין הנוסף (והנפרד) השוכן בהאג, בית הדין הפלילי הבינלאומי (ICC). החקירה, אשר נפתחה באופן רשמי במרס 2021, מתמקדת בטענות לביצוע פשעים בשטחי יהודה ושומרון, מזרח ירושלים ורצועת עזה מאז 13 ביוני 2014, כולל "פשע ההתנחלויות" המוגדר בחוקת בית הדין.
בשנה וחצי מאז כניסתו לתפקיד, תובע בית הדין, כארים קאן, מיעט להתייחס לחקירה, ונראה, כי היא אינה בראש סדר העדיפות שלו, אם כי יש סימנים לכך שבשנה הקרובה היא עשויה להיות מקודמת במידת-מה. המלצה של בית הדין לקדם הליכים פליליים נגד גורמים ישראלים, ובפרט בנוגע להתנחלויות, יכולה להוות מנוף לחץ נוסף על התובע שיגרום לו להאיץ את החקירה. בנוסף, קביעות של בית הדין על קיום אפליה שיטתית עלולות להשפיע על החקירה, שכן פשע האפרטהייד כלול ברשימת הפשעים נגד האנושות שבסמכות השיפוט של בית הדין.
עם זאת יש לזכור, כי פעולות של מדינות נובעות בראשונה מהאינטרסים שלהן, אשר רחבים יותר משיקולים של הקפדה על המשפט הבינלאומי. לכן גם אם תינתן חוות דעת ביקורתית, מידת ההשפעה שלה תיגזר מן האופן שבו הקהילה הבינלאומית תתייחס אליה ותאמץ את קביעותיה. המדיניות של ממשלת ישראל ואופן התנהלותה יכולים להשפיע על תוכן הקביעות עצמן ומידת חומרתן, ובפרט על מידת התמיכה והאימוץ של תוכן חוות הדעת בזירה הגלובלית.
אמירות וצעדים שיש בהם התנערות מפורשת מהמשפט הבינלאומי, או שישתמע מהם, כי אין לישראל כל כוונה להביא לסיום השליטה על הפלשתינים במסגרת פתרון מדיני, ישמשו נגד ישראל במערכה הבינלאומית, יכבידו על גיוס תמיכה בעמדותיה של ישראל מול חוות הדעת ועלולים להחמיר מאוד את הנזק לישראל.

הכותבים הם חוקרים בכירים במכון למחקרי ביטחון לאומי (INSS).
תאריך:  14/01/2023   |   עודכן:  14/01/2023
+חמאס מרגל מאיסטנבול עבור אירן
22:53 14/01/23  |  יוני בן-מנחם   |   לרשימה המלאה

השלוחה של הזרוע הצבאית של חמאס באיסטנבול מרגלת עבור אירן תמורת כסף ואוספת מידע מודיעיני על יהודים ממוצא אירני המתגוררים בארץ  ▪  ישראל התחייבה בפני טורקיה שלא לפגוע בפעילי חמאס הנמצאים על אדמה טורקית למרות שהם עוסקים בטרור נגדה

ארדואן והנייה [צילום: ארמון הנשיאות באמצעות AP]
+שימוש בקטינים פלשתינים כסייענים בלחימה נגד צה"ל
11:20 14/01/23  |  יהונתן דחוח הלוי   |   לרשימה המלאה

הנערה סייעה לחמושים שירו לעבר הלוחמים ותצפתה עליהם בקרבת החמושים מאחד הגגות בעיר ובשל כך זוהתה כאחת מהם. יתר על כן, ערוץ טלגרם מקור מידע מרכזי עבור הקבוצות החמושות באזור ג’נין פרסם באפריל 2022 הנחיות ל"לוחמי הג’יהאד", שכללו בין היתר סעיף בדבר "שימוש בילדים ותושבים לביצוע תצפית ואיסוף מידע"

הלוויתה של הנערה ג'נא זכארנה בת ה-16 בג'נין [צילום: מג'די מוחמד/AP]
+ירי לעבר כוחות צה"ל באזור ג'נין: שני מחבלים חוסלו
09:57 14/01/23  |  מירב ארד   |   לרשימה המלאה

השניים פתחו באש לעבר כוח צה"ל ממכונית חולפת  ▪  משרד הבריאות הפלשתיני: צעיר בן 20 שנפגע מאש צה"ל לפני כשבועיים מת מפצעיו

הרובה שאותר ברכב המחבלים [צילום: דובר צה"ל]

מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
לא לזלזל בסכנות מבית הדין הבינלאומי
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
צונאמים לא מתים
באום  |  14/01/23 16:18
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות ישראלי-פלשתיני
איציק וולף
כוחות צה"ל, המשטרה ושב"כ עצרו את איאד עא נאצר שבארו, פלשתיני תושב החשוד שהיה מעורב בכמה פיגועי ירי    במהלך המעצר הוחרמו שני רובים מסוג קרלו ומטען חבלה
דן מרגלית
הוא מדלג על התחושה המתלווה בדרך כלל לספרים עבי כרס כאילו מרוב עובדות אין רואים את הנושא
יהונתן דחוח הלוי
יו"ר הרשות הפלשתינית אבו-מאזן מכנה את כל האסירים הביטחוניים לא יוצא מן הכלל "לוחמים שביצעו את דפוסי המאבק הבולטים ביותר למען עמנו" ומשבח את כל הפלשתינים ששילמו מחיר (מוות, פציעה, מאסר) במאבק נגד ישראל ובכלל זה המאבק המזוין כ"טהורים", "גיבורים" ו"עזי רוח". האמירות האלה מחזקות את המסר בדבר האחריות השילוחית של ההנהגה הפלשתינית לפעולות הטרור על הדפוסים המגוונים שלהן
יורם אטינגר
המציאות בת 1,400 שנים של המזרח התיכון האלים, הבלתי-צפוי והבלתי-דמוקרטי מאופיינת על-ידי משטרים העולים לשלטון בכח-הזרוע ולא בכח-הקלפי, ולכן הם זמניים, כמו מדיניותם והסכמיהם
יוני בן-מנחם
אכרם אלעג'ורי, ראש הזרוע הצבאית של הג'יהאד האיסלאמי היושב בדמשק הינו האחראי להקמת קבוצות הטרור החדשות בצפון הגדה. גורמי הביטחון בישראל מעריכים לא יהיה מנוס ממבצע צבאי גדול באזור ג'נין ומחיסולו של אכרם אלעג'ורי
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il