X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
הרשות השופטת [צילום: לע"מ, הרשות השופטת]
למה קוראים לשלטון בישראל "דמוקרטיה"
מאחר שצורת השלטון בישראל ב-30 השנה האחרונות יחודית ואין שום משטר דומה לה בשום מקום בעולם, לפחות לא בדמוקרטיות בעולם, אז במקום לקורא לצורת שלטון זו בשמות, פשוט אתאר אותה וכל אחד יוכל לבחור שם כרצונו

שאלה לאהרן ברק ושות׳: למה אתם מתעקשים לקרוא למשטר בישראל "דמוקרטיה"? דמוקרטיה על-פי המילון זה שלטון העם. כן, העם הזה שאתם כל כך בזים לו! ולא חושבים שמגיע לו למשול! מדוע לא תקראו לשלטון אותו אתם כפיתם "שלטון הנאורים", "שלטון המתורבתים", "שלטון הנשאים", "שלטון הנעלים". בעצם החליטו לבד מה השם המתאים, אבל דמוקרטיה, שפרושה שלטון העם, באמת? זה הדבר האחרון שאתם רוצים.
מאחר שצורת השלטון בישראל ב-30 השנה האחרונות יחודית ואין שום משטר דומה לה בשום מקום בעולם, לפחות לא בדמוקרטיות בעולם, אז במקום לקורא לצורת שלטון זו בשמות, פשוט אתאר אותה וכל אחד יוכל לבחור שם כרצונו. נתחיל בזה שאכן יש לנו שלוש רשויות. אתאר כל רשות בנפרד.
הרשות השופטת
יש לנו את הרשות השופטת. הרשות שקובעת על-פי "חוק" אותו קבעה הרשות המחוקקת. מי אשם ומי זכאי, זאת ועוד. רשות זאת גם קובעת מה העונש, הזיכוי ואפילו מהם הפיצויים שניתנים לאשם/זכאי. למשל: שפי פז הצליחה להוכיח שהיא אכן צודקת במשפט הדיבה. אבל מצד שני, שפי פז גם אישה מרגיזה, היא אפילו ניסתה להפגין (והורחקה) ליד ביתה של "נשיאת בית המשפט העליון". בית המשפט נאלץ אומנם לקבוע שהיא צודקת אבל פסק לה פיצוי של שקל 1! אני יכול גם להזכיר את העונש שקיבל הבדוואי מבאר שבע שביצע מעשה סדום בילדה בת 10 בביתה, ואת העונשים שקיבלו מבצעי הלינץ ביהודי זקן ונכה בעכו! כאמור זוהי הזכות הבלעדית של הרשות השופטת.
אבל לפעמים החוק אותו חוקק המחוקק שנבחר על-ידי העם, לא מתאים לדרכה הנאורה של הרשות השופטת. אז הרשות השופטת מבטלת את החוק הלא נאור לדעתה!
יתכן גם מצב שקיים חוק שלא עולה בקנה אחד עם הנאורות של הרשות השופטת. או שהתפספס ולא בוטל בזמן, או שהחוק תאם את רצון הרשות השופטת במקרה קודם אבל כבר לא מתאים למקרה הנוכחי. לא נורא, אפשר עדיין לפסוק בניגוד לחוק ולהגיד שהחוק, שקבעה הרשות המחוקקת הנבחרת ולא בוטל בזמן על-ידי הרשות השופטת, הוא לא "סביר" והנאורות מנצחת. מי שקובע מה סביר או לא זאת הרשות השופטת כמובן.
אמנם יש לנו גם משטרה, אבל המשטרה למעשה כפופה לפרקליטות שהיא חלק מהרשות השופטת (מח"ש, השוט של המשטרה, כפופה לפרקליטות). הפרקליטות כמובן קרובה מאוד למערכת המשפט לא רק ברעיונות הנאורים - רבים קשורים בקשרי משפחה וחברויות. וכך קובעת הרשות השופטת מי יחקר ומי לא. נגד מי יוגש כתב אישום ונגד מי לא. יותר מזה, יש בישראל חוקים שאמורים להגן על חופש הפרט וחוקים שמגבילים לכאורה את כוחה של הפרקליטות. אבל כאשר חוקרים מישהו שמסכן את המרקם הנאור והנפלא, החוקים לא מחייבים ומותר לעבור על החוק, להדליף, לחקור נשים בנות 80 חולות סרטן, שלמזלם הרע ילדיהם יכולים לעזור לעלילה שמתרקמת, לשתול מכשירי האזנה בטלפונים של אזרחים תמימים ובעצם הכל מותר!
הרשות המחוקקת
הרשות המחוקקת נבחרת כל ארבע שנים (במקרה הטוב) והיא זאת שמחוקקת חוקים. עד כאן זה דומה לכל רשות מחוקקת בכל העולם. אבל הנה השוני: החוקים חייבים להיות תואמים את הנאורות של הרשות השופטת! אם הרשות המחוקקת מעיזה לחוקק חוק שאינו מקובל על הרשות השופטת, לא נורא. הרשות השופטת תפסול אותו. זאת ועוד, אם הרשות המחוקקת "לא מספיק אחראית" ודורשת לפעול בהתאם לחוק קיים שלא בוטל בזמן (מקרה הגז בלבנון) הרשות השופטת תקבע שמותר לפסוח על הרשות המחוקקת, ושוב חזרנו להיות נאורים!
אז אומנם המשטרה כפופה לרשות השופטת והרשות המחוקקת שקופה לחלוטין, אבל זכרו יש לנו גם רשות מבצעת תודה לאל.
הרשות המבצעת
הרשות המבצעת שנבחרת יחד עם הרשות המחוקקת אחת לארבע שנים (שוב במקרה הטוב ושוב בדומה לשאר הדמוקרטיות בעולם), אחראית, כשמה, לחלק הביצועי. כלאמר, לבצע את רצון העם כפי שהרשות המבצעת התחייבה לבוחר.
אבל כאן מתחיל השוני הישראלי. לכאורה חשוב מאוד גם לרשות השופטת שתהיה רשות מבצעת. כי רק כך אפשר להאשים את הרשות המבצעת כשיש כשלונות. החלק הזה חשוב מאין כמוהו, כי לרשות השופטת אין אחריות על כלום (יש לה את כל הסמכות ואפס אחריות). לעולם אי-אפשר להאשים אותה במשהו, ואם תנסו זיכרו מה קרה לכל שרי המשפטים, לשפי פז, גל הירש ואחרים.
את חלק ה"האשם" הרשות המבצעת עושה בהצלחה רבה. כאן נכנסת התקשורת (עוד בעלת ברית של הרשות השופטת) שדואגת לשנן שוב ושוב את ה"כשלנות" של הרשות המבצעת. אבל אם יש הצלחות, ויש הרבה הצלחות מרשימות, לא נורא. התקשורת תצליח להפוך את ההצלחות לכשלונות (קורונה, כלכלה, חוץ וביטחון, כולם הצלחות מרשימות שהוצגן ככשלון).
אבל כשהרשות המבצעת מנסה לעשות את תפקידה ולבצע, כאן יש לנו שוב את היחודיות הישראלית - הרשות השופטת יכולה להתערב בכל שלב ולמנוע ביצוע אם זה לא נאור מספיק. לרשות השופטת יש "משגיח כשרות" בכל משרד שנקרא משום מה "יועץ משפטי". ליועץ המשפטי כמו לרשות השופטת אין כל אחריות על מה שקורה אבל יש יכולת לעצור כל תהליך כראות עיניו!
יש לנו כמובן גם את שומרי הסף! התקשורת! שומרי הסף שייכים לאילי הון שנהנים מאוד מהמצב הקיים. והם יכשירו כל עוולה וינסו ללא לאות להקטין ולעוות את הרשויות האחרות. יכולתי להמשיך ולפרט על היחודיות של שיטת המשטר בישראל אבל אעצור כאן ואסיים בברוכים הבאים ל"דמוקרטיה" הישראלית.

תאריך:  17/01/2023   |   עודכן:  17/01/2023
+פרוש לשגריר ארה"ב: הרפורמים לא ישנו את הסטטוס-קוו בכותל
19:49 17/01/23  |  עידן יוסף   |   לרשימה המלאה

השר מאיר פרוש נועד שגריר ארה"ב בארץ ואמר לו: "כאשר כיהן פה ראש ממשלה עם שישה מנדטים, בסיוע קואליציה צרה שהייתה בנויה על רע"ם, זה היה דמוקרטי מבחינתכם?"  ▪  על הרפורמה המשפטית: "רוב העם תומך ברפורמה, ושופטי העליון 'הרוויחו' את זה ביושר"

נייד. ביקש מפרוש להיות גורם ממתן [צילום: תקשורת השר]
+דיון שני בוועדת חוקה על הרפורמה המשפטית
13:15 17/01/23  |  מירב ארד   |   לרשימה המלאה

הדיון נדחה לשעות הצהריים לאחר חברי הכנסת נשארו במליאה עד שעה מאוחרת מאוד  ▪  יש עתיד: "השארנו את מליאת הכנסת פתוחה במשך 16 שעות רצופות"  ▪  יו"ר הוועדה הודיע: הדיון יהיה על "חוק היועמ"שים" ובערב על הכנת "החוק הנורבגי"

הוועדה התכונה לדיון נסוף [צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת]
+רפורמה משפטית בישראל
10:19 17/01/23  |  יבגני פטישמן   |   לרשימה המלאה

בהיעדר חוקה, הדיון בסמכותו של בית משפט חוקתי לפסול חוקים והחלטות ממשלה, ובסמכות הרשות המחוקקת להתגבר על פסיקותיו אלה ברוב מיוחד הוא דיון קצת נכה

סמכות מלאה [צילום: לע"מ]
+מבן יהודה ועד חיות, מביאליק ועד ברק
09:55 17/01/23  |  עמנואל בן-סבו   |   לרשימה המלאה

ממשיכי דרכם של ביאליק ובן יהודה, לא צייצניים לרגע, לא אזרחים נטולי מעמד כי אם אנשי אקדמיה, פוליטיקה ומשפט, הוסיפו וחידשו מילים מיוחדות לרגל שנת השפה העברית

חיות. תורמת לשפה העברית [צילום: שיר תורם, פלאש 90]
+פיראטיות שיפוטית
08:28 17/01/23  |  אפרים הלפרין   |   לרשימה המלאה

לכנות את מערכת המשפט בישראל כמערכת הכפופה למשטר אקטיביסטי זה עלבון לאקטיביזם, מערכת המשפט בישראל היא מערכת פיראטית במלוא מובן המילה

החלטה שיפוטית [צילום: יונתן זינדל, פלאש 90]
+בלי התנצלות
08:08 17/01/23  |  יוסי אחימאיר   |   לרשימה המלאה

ישראל בשנת ה-75 לקיומה, אכן משנה פניה, גם בנוף הפיסי שלה, גם בנוף הדמוגרפי, עם ממשלה נבחרת, הומוגנית, יציבה, בעלת סדר יום מוכח. אין לדובריה שום צורך בהתנצלות. זוהי הדמוקרטיה, זוהי בחירת העם

ישראל משנה את פניה [צילום: יונתן זינדל, פלאש 90]
+לוין נגד אנשי מיארה: "איש לא שמכם לקבוע מה האינטרס הציבורי"
08:07 17/01/23  |  עידן יוסף   |   לרשימה המלאה

שר המשפטים בביקורת חריפה בוועדת החוקה נגד הייעוץ המשפטי לממשלה: "חוות הדעת שאני שומע כאן לראשונה נכתבת מפוזיציה ולא ממקום נקי; אתם לא עומדים מעל מי שהציבור בחר"  ▪  המשנה ליועמ"ש, גיל לימון: "כאשר בוחנים את ההצעה שהונחה בפני הוועדה, אין מנוס מהמסקנה כי חברי הוועדה מתבקשים למעשה לדון בשאלה - האם נכון כי הממשלה תפסיק להיות כפופה לחוק. לדעתנו, לדעת היועצת המשפטית לממשלה, התשובה לשאלה זו הינה ברורה. התשובה היא - לא"

לוין. אין עציצים [צילום: דני שם-טוב/דוברות הכנסת]

מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
למה קוראים לשלטון בישראל "דמוקרטיה"
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
מוטי הרכבי צודק בכל מילה
מ. איתן  |  18/01/23 20:33
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות סערת הרפורמה במשפט
אפרים הלפרין
לכנות את מערכת המשפט בישראל כמערכת הכפופה למשטר אקטיביסטי זה עלבון לאקטיביזם, מערכת המשפט בישראל היא מערכת פיראטית במלוא מובן המילה
יוסי אחימאיר
ישראל בשנת ה-75 לקיומה, אכן משנה פניה, גם בנוף הפיסי שלה, גם בנוף הדמוגרפי, עם ממשלה נבחרת, הומוגנית, יציבה, בעלת סדר יום מוכח. אין לדובריה שום צורך בהתנצלות. זוהי הדמוקרטיה, זוהי בחירת העם
עידן יוסף
שר המשפטים בביקורת חריפה בוועדת החוקה נגד הייעוץ המשפטי לממשלה: "חוות הדעת שאני שומע כאן לראשונה נכתבת מפוזיציה ולא ממקום נקי; אתם לא עומדים מעל מי שהציבור בחר"    המשנה ליועמ"ש, גיל לימון: "כאשר בוחנים את ההצעה שהונחה בפני הוועדה, אין מנוס מהמסקנה כי חברי הוועדה מתבקשים למעשה לדון בשאלה - האם נכון כי הממשלה תפסיק להיות כפופה לחוק. לדעתנו, לדעת היועצת המשפטית לממשלה, התשובה לשאלה זו הינה ברורה. התשובה היא - לא"
איציק וולף
ראש הממשלה לשעבר טוען כי נדרשים שינויים מסוימים במערכת המשפט, אך אין ללכת לקיצוניות הפוכה של אובדן בלמים ואיזונים    "שני הצדדים צריכים להידבר מייד"
עידן יוסף
שר המשפטים במליאה: "באים ואומרים לי: מה פתאום, מי אתה בכלל? אנחנו מספסלי האופוזיציה ביחד עם השופטים נקבע לך"    לפיד: "15 שנה הליכוד התנגד לרפורמה, אבל עכשיו המפלגה שלך מתייצבת מאחוריך כי זה מועיל להם"    מליאת הכנסת דחתה את הצעות אי-האמון שהגישו סיעות האופוזיציה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il