X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
[צילום: סופי גורדון/פלאש 90]
זהירות: אובדן שמיעה פתאומי
אובדן שמיעה פתאומי שלא מטופל מיד עלול להביא לירידה קבועה בשמיעה ולטנטון תמידי איבוד שמיעה פתאומי עלול להיגרם כתוצאה מזיהום ויראלי, דלקת קרום המוח, חבלות ראש או תרופות

אובדן שמיעה פתאומי נחשב לתסמין מפחיד ומדאיג שמביא את החולים לפנות לעזרת רפואית דחופה. בין 470 ל-2,500 מקרים של אובדן שמיעה פתאומי (חושי-עצבי -(SENSORINEURAL) מאובחנים מדי שנה בישראל. הסובלים מהתופעה מלינים בדרך כלל על תחושה סובייקטיבית של ירידה בשמיעה או שינוי בשמיעה באחת מהאוזניים ורעש נלווה באוזן המעורבת. בחלק מהמקרים, מלינים גם על תחושת סחרחורת.
ברוב המכריע של מקרי אובדן שמיעה פתאומי לא ניתן לאתר את הגורם הספציפי הישיר. עם זאת, ידוע כי איבוד שמיעה פתאומי עלול להיגרם כתוצאה מזיהום ויראלי (CMV, הרפס, אדמת או חצבת), דלקת קרום המוח, חבלות ראש או תרופות (אנטיביוטיקה - גליקוזידים ותרופות כימותרפיה). במקרים מעטים מאוד, הסיבה היא גידול לא ממאיר בתעלת השמע הפנימית - שוואנומה וסטיבולרית או בשמו הנפוץ Acoustic newroma.
אובדן שמיעה פתאומי "אידיופטי", מוגדר כשיש ירידה בשמיעה עצבית של 30 דציבל או יותר, המעורבת לפחות ב-3 תדרים עוקבים, ללא איתור הגורם הישיר לפגיעה על-אף ביצוע אבחון מתאים ומספק. מקרה של אובדן שמיעה פתאומי "אידיופטי" שלא מאובחן בזמן ומטופל כראוי תוך מספר ימים, עלול להביא לירידה קבועה בשמיעה ולטנטון תמידי ובכך, לגרום לפגיעה משמעותית באיכות החיים.
במקרים של אובדן שמיעה פתאומי יש צורך בבדיקה דחופה על -די רופא מומחה א.א.ג, שידאג לבקש מהמטופל בדיקת שמיעה מיידית ודחופה, על-מנת לוודא שאכן מדובר בליקוי שמיעה חושי-עצבי (בשבלול האוזן) ולא הולכתי (הפרעה בתעלת השמע החיצונית או אוזן תיכונה). במקרה כזה, יש להתחיל טיפול בסטרואידים ללא דחייה מיותרת.
במקביל לתוכנית הטיפולית, מבוצעים בחלק מהמקרים בירור מעבדתי מקיף וביצוע בדיקת MRI לתעלת השמע הפנימית על-מנת לאתר מקרים נדירים של נירומה אקוסטית. בדיקת הדמיית MRI זו ניתן לבצע בטווח של חודש עד חודשיים במסגרת קופות החולים. חלק מהבירור והטיפול נעשה במסגרת אשפוז, כמקובל בחלק ממחלקות א.א.ג בביה"ח ברחבי הארץ ובחלק אחר, משחררים את החולים לטיפול ביתי ומעקב במסגרת הקהילה.
מספר רב של מחקרים ניסו לבחון שיטות טיפול שונות ולהעריך את סיכויי ההחלמה מהמחלה. חלק מהמחקרים מצאו ששיעור החלמה ספונטנית, ללא כל טיפול, יכול להגיע לכ-32-65% מהמקרים. אך במקביל, מחקרים אחרים קבעו ששיעור זה הינו מוגזם.
הטיפול המקובל היום לאובדן שמיעה פתאומי הוא מתן סטרואידים סיסטמי (דרך הפה) ובמקביל, שוקלים תוספת טיפול משולב על-ידי הזרקות אינטראטימפנאליות (לתוך חלל האוזן) וטיפול בתא לחץ.
מעקב שמיעתי לאחר סיום הטיפול חשוב לקביעת תוכנית שיקום שמיעה, במקרים בהם המטופלים חווים ירידת שמיעה קבועה, שעלולה עוד להימשך לאחר אובדן השמיעה הפתאומי. אופן שיקום השמיעה תלוי בחומרת ליקוי השמיעה הסופית ובדרך כלל מתבצע באופן יעיל ומספק, בעזרת מכשיר שמיעה קונבנציונלי ומתקדם. במקרים של אובדן שמיעה קשה עד עמוק או חירשות מלאה, ניתן לשקם את השמיעה בעזרת ניתוח שתל שבלולי.
על הצלחת הטיפול במקרים של אובדן שמיעה פתאומי משפיעים מספר גורמים: גיל החולה, מחלות רקע, עישון, BMI, חומרת ליקוי השמיעה וצורת האודיוגרמה (בדיקת השמיעה), הימצאות סחרחורת והזמן שעבר מאז תחילת הופעת אובדן שמיעה ועד תחילת הטיפול בסטרואידים.
חשוב לזכור, שהופעת טנטון הינה שכיחה עם אובדן שמיעה פתאומי ויכולה להפוך לתמידית. תופעה זו, הופכת לדאגתם העיקרית של החולים. ההשלכות הפסיכולוגיות והתקשורתיות, יחד עם הפוטנציאל לליקוי שמיעה וטנטון קבועים עם הזמן, מעצימים את הרצון לספק טיפול יעיל למצב זה.
שיקום שמיעה אופטימלי הוא אבן היסוד לטיפול יעיל בטנטון. שיקום שמיעה הן בעזרת מכשיר שמיעה והן בעזרת שתל שבלולי יכול למזער בצורה משמעותית את חומרת הטנטון ובכך להקל על המטופלים.

הכותב הוא מומחה לכירורגית האוזן ושיקום השמיעה, סחרחורות וטנטון בא.ר.ם, מרכז הרב-תחומי לרפואת אף אוזן גרון ובמרכז הרפואי בני ציון.
תאריך:  14/03/2023   |   עודכן:  14/03/2023
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
זהירות: אובדן שמיעה פתאומי
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
גם לי היה אובדן שמיעה באוזן 1
חשדנית  |  21/03/23 08:51
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
חן מחלב
פסח בפתח: לפני שאתם מטפסים על סולם - כדאי שתיישמו את הוראות הבטיחות של מומחי מכון התקנים
איתמר לוין
השופט איתן קורנהאוזר הולך לקראתה של נאשמת בגניבת סמארטפון בנסיבות חריגות, אך אז חל מפנה מפתיע בסיפור    לפני כן הוא מפגין שילוב נאה של יעילות, אנושיות ושימת לב לפרטים
אסף אוריון
אירן על סף גרעין, יהודה ושומרון על סף פיצוץ, ירושלים על סף בעירה - וממשלת ישראל לא רק מתעלמת, אלא אף מחריפה את המצב עם הרפורמה המשפטית
עידן יוסף
רוטמן: "עד מועד הדוח ב-2022 למרות שנאמר שאסור לעשות שימוש במערכת החלו ב-2016 לעשות בה שימוש בפועל, ב-2018 ניתן איזשהו אישור משפטי. איך אחרי כשל כ"כ ארוך של הייעוץ המשפטי הפתרון שלכם הוא כפיפות לייעוץ המשפטי"    עמית מררי: "לא נמצאה אינדיקציה להדבקת טלפונים ניידים בהיעדר צו שיפוטי; נדרש ליווי משפטי צמוד ע"י יועמ"ש המשטרה לאורך תהליך הטמעת המערכות. העדר ליווי משפטי מספק יכול להביא לחריגה מסמכות ולפגיעה בזכויות"
איתמר לוין
מוזס אישר שצפה שיפור בסיקורו של נתניהו בידיעות אחרונות ואף רמז לו על כך, אך טען שלא היה לכך קשר להגבלות על ישראל היום    האופי הרגוע של חקירות מוזס עשוי להעלות טענה של "חקירה בררנית" ביחס לחשודים האחרים
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il