X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
חובת מעצר ב-123 מדינות [צילום: AP]
צו המעצר נגד פוטין משמעותי גם לישראל
נשיא רוסיה לא יעמוד לדין בהאג, ודאי לא בעתיד הקרוב, אך לצו המעצר נגדו יש השלכות רבות למעמדו - וגם על הליכים אפשריים נגד בכירים ישראלים

ביום 17.03.23 הוציאה ערכאת קדם-המשפט של בית הדין הפלילי הבינלאומי (ICC) צווי מעצר נגד נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין, ונציבת זכויות האדם במדינה, מריה לבובה-בלובה, בגין חשד לביצוע פשעי מלחמה. השניים חשודים בגירוש בלתי חוקי והעברה אסורה של ילדים אוקראינים מאזורים שנכבשו במדינה לשטחי רוסיה וחצי-האי קרים.
רוסיה גינתה את ההחלטה וציינה, כי צו המעצר חסר משמעות משפטית, שכן היא אינה חברה בבית הדין ואינה נושאת בהתחייבויות אליו. מנגד, מדינות רבות וארגונים, כולל ארה"ב, גרמניה, בריטניה והאיחוד האירופי הביעו תמיכה במהלך.
מדובר בצווי המעצר הראשונים שהוצאו במסגרת חקירת העימות בין רוסיה לאוקראינה בבית הדין. ההליך עסק בראשיתו בפשעים שבוצעו על-רקע סיפוח חצי-האי קרים והלחימה במזרח אוקראינה בשנת 2014. אוקראינה ורוסיה אינן חברות בבית הדין, אך אוקראינה נתנה הסכמה אד-הוק להחלת סמכות השיפוט שלו על פשעים שבוצעו בשטחה מנובמבר 2013. במרס אשתקד, מיד לאחר פלישת רוסיה, הודיע התובע קרים חאן על פתיחת החקירה, וכי ייכללו בה גם חשדות לפשעים שמתבצעים בלחימה הנוכחית.
עצם פרסום הוצאת הצווים הוא חריג, שכן ככלל צווי המעצר מוצאים באופן חשאי על-מנת להגן על קורבנות ועדים ולמנוע פגיעה באפקטיביות החקירה. אולם, בהודעת בית הדין הוסבר, כי לאור העובדה שפשעים עדיין מתבצעים בשטח, מודעות ציבורית לצווים עשויה לתרום למניעת המשך ביצועם. הצווים עצמם נותרו חסויים, אך מדוחות ותחקירים שפורסמו עולה, כי 6,000 ילדים אוקראינים הוחזקו בעשרות מחנות ל"חינוך פוליטי מחדש" ברוסיה, והיו נתונים לתוכניות לימודים פרו-רוסיות ואינדוקטרינציה, ומאות ילדים אומצו בהמשך על-ידי משפחות רוסיות.
רוסיה מצידה לא מסתירה את המהלך, אולם טוענת, כי מדובר בפעולה הומניטרית של עזרה לילדים שאולצו לעזוב בשל המלחמה. צווי המעצר מהווים תקדים בבית הדין, בכך שלראשונה נפתח הליך קונקרטי נגד אזרחים של חברה קבועה במועצת הביטחון של האו"ם. בעבר הוציא בית הדין צווים נגד ראשי מדינה מכהנים – נשיא סודן, עומר אל-בשיר, בשנת 2009, ונשיא לוב, מועמר קדאפי, בשנת 2010.

שאלת החסינות לראשי מדינות
תואם את מדיניותו של חאן [צילום: AP]

לדברי חאן הבחירה להתמקד תחילה בפוטין ובחשדות האלו נבעה מהממצאים בשטח ולא בהחלטה מראש, וכי במקביל נבחנים כיווני חקירה נוספים. ניו-יורק טיימס דיווח השבוע, כי משרד התביעה מקדם פתיחת הליך נוסף בגין פגיעה מכוונת בתשתיות אזרחיות. כמו-כן ניתן לשער, כי נבחנות טענות שהופיעו בדוחות של ארגונים שונים, ביניהם ועדת החקירה שהקימה מועצת זכויות האדם של האו"ם, שמצאה ראיות למגוון רחב של פשעים ביניהם רצח, עינויים, אונס, ירי חסר אבחנה, והתקפות לא פרופורציונליות.
לפני שבועיים קיים בית הדין הכשרה בנושא הגנת עדים ותמיכה בקורבנות של אלימות מינית באוקראינה, וסביר, כי נושאים אלו נבחנים אף הם. מהלכים אלה תואמים את מדיניותו של חאן להתמקד בפשעי אלימות מינית ועל-רקע מגדר ופשעים נגד ילדים.
בית הדין לא מקיים הליך נגד חשוד בהיעדרו, לכן כל עוד פוטין ולבובה-בלובה אינם בחזקת בית הדין, ההליך נגדם מוקפא. לבית הדין אין כוח שיטור משלו והוא מסתמך על המדינות החברות, אשר מחויבות לסייע לו בביצוע צווי המעצר. נכון להיום, 123 מדינות חברות בבית הדין, כולל מרבית מדינות המערב. אולם, לבית הדין עצמו אין כלים אפקטיביים לאכוף חובה זו ובעבר מספר מדינות, כולל ירדן ודרום אפריקה, סירבו לעצור חשודים שהיו על אדמתם. בחודש אוגוסט עתיד פוטין לבקר בדרום אפריקה לפסגת מדינות ה-BRICS, ולקראת הפסגה נשמעים בה קולות הקוראים לממשלה שלא לאפשר לו להגיע למדינה. דרום אפריקה ציינה, כי היא מכירה במחויבויות שלה.
ההליך הנוכחי מעורר שאלה שעלתה בבית הדין מספר פעמים בנוגע לחסינות המוענקת במשפט הבינלאומי לראשי מדינה ולנושאי תפקידים בכירים מפני הליכים פליליים, וכן מפני מעצר על-ידי רשויות מדינה אחרת. חוקת בית הדין קובעת, כי אין חסינות מפני הליכים גם לראשי מדינה מכהנים. אולם, החוקה גם קובעת, כי לא תקודם בקשה לסיוע או הסגרה, שתחייב מדינה להפר את מחויבויותיה במשפט הבינלאומי ביחס לחסינות דיפלומטית של אדם ממדינה שלישית, בהעדר הסכמה של אותה מדינה לוותר על החסינות.
בשנת 2019 קבעה ערכאת הערעור של בית הדין (אגב סירובה של ירדן לעצור את אל-בשיר), כי אין חסינות לראשי מדינה אל מול בית דין בינלאומי. אולם, מההחלטה לא היה ברור אם כלל זה חל על מדינה שאינה חברה, רק כאשר החקירה נפתחה בעקבות הפניה של מועצת הביטחון, כפי שאירע בסודן. נראה, כי כעת בית הדין מאמץ את העמדה שקובעת, כי גם כאשר החקירה לא נפתחה בעקבות הפניה של מועצת הביטחון, לראשי מדינה שאינה חברה אין חסינות מפני הליך, ועל מדינות חברות לעצור חשוד ממדינה זו כאשר הוא נמצא בשטחן.

החששות בהקשר הישראלי
החשד: העברת ילדים מאוקראינה [צילום: אפרם לוקצקי, AP]

מדובר באחד המהלכים הדרמטיים ביותר שהתקבלו בבית הדין מאז הקמתו, ואשר צפוי להשפיע באופן ניכר על עתידו. מחד-גיסא, הסיכוי שפוטין יוסגר ויועמד לדין בהאג בזמן הקרוב קלוש, וככל שיעבור זמן אפשר שתיגרם פגיעה במעמדו ויוקרתו של בית הדין, בפרט אם פוטין יבקר במדינות חברות ולא ייעצר.
מאידך-גיסא, מהלך זה מראה, כי חאן אינו חושש להתעמת גם עם מעצמות, ותואם את המגמה שלו מאז כניסתו לתפקיד – מיסוד בית הדין כגורם משמעותי בעימותים עכשוויים ועשייתו מוקד לצדק בינלאומי באמצעות הגברת שיתוף הפעולה עם מדינות. חאן מציין, כי שיתוף הפעולה הנרחב עם מספר מדינות בחסות האיחוד האירופי, אפשר גישה מהירה למידע וראיות וכך לזרז את ההליך הנוכחי.
בנוסף, להליך יש פוטנציאל השפעה רחב, הכולל את העמקת הבידוד של פוטין והגבלת תנועתו; סיווגו כפושע מלחמה; פגיעה במוטיבציה של לוחמים רוסים בשטח; והגברת התמיכה העולמית באוקראינה. כן תיתכן השפעה על מגעים עתידיים להפסקת אש בין הצדדים, גם בהיבט של מיקום השיחות - שלא ניתן יהיה לקיימן במדינה חברה בבית הדין, וגם אפשרות שרוסיה תתנה את השיחות בהקפאת ההליך נגדה בבית הדין. זאת, באמצעות אימוץ החלטה של מועצת הביטחון, שבסמכותה להורות על הקפאת הליך למשך שנה אשר ניתנת להארכה לתקופות נוספות.
בפני בית הדין קיימת חקירה בעניינה של ישראל, אשר נפתחה באופן רשמי במרס 2021 ומתמקדת בטענות לביצוע פשעים בשטחי יהודה ושומרון, מזרח ירושלים ורצועת עזה מאז יוני 2014, על-ידי כל הצדדים לעימות.
ההליך הנוכחי באוקראינה מעלה מספר חששות בהקשר הישראלי. ראשית, הקביעה בנוגע להעדר חסינות לראשי מדינה שאינה חברה, יכולה להשפיע על הליכים עתידיים, ככל שייפתחו, נגד בכירים ישראלים. שנית, צווי המעצר הוצאו בגין פשע של העברת אוכלוסייה. מדובר באותו הסעיף האוסר גם על העברת אוכלוסייה של הכוח הכובש לתוך השטח הכבוש ("פשע ההתנחלויות"), וכן אוסר על העברה של אוכלוסייה כבושה בתוך השטח עצמו. קביעות של בית הדין בהליך הנוכחי המתנהל נגד פוטין יכולות להשפיע בעתיד על החקירה בעניינה של ישראל, הן בנוגע להתנחלויות והן בנוגע לפינוי כפרים פלשתיניים.
מעבר לכך, התגברות היחס האוהד לבית הדין, שנובעת מתמיכה עולמית רחבה בחקירה נגד רוסיה, צפויה להקשות על ישראל לגייס מדינות וגורמים בעלי השפעה להפעיל לחץ על התובע להקפיא את החקירה נגדה, בהתבסס על טענות היוצאות נגד הלגיטימיות של בית הדין ושל סמכותו מול מדינות לא חברות כמו ישראל.

הכותב הוא חוקר בכיר במכון למחקרי ביטחון לאומי (INSS).
תאריך:  01/04/2023   |   עודכן:  01/04/2023
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
צו המעצר נגד פוטין משמעותי גם לישראל
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות מלחמת רוסיה באוקראינה
איציק וולף
הפרלמנט באנקרה היה האחרון מבית 30 בתי הנבחרים של חברות נאט"ו שטרם אישר את חברות פינלנד בברית הצפון-אטלנטית    המשמעות: הפרת הריבונות של פינלנד על ידי רוסיה תיחשב תקיפה של הברית
איתמר לוין
על הכוונת: מטרות אסטרטגיות באוקראינה, מודיעין על משלוחי הנשק אליה ואפילו שירותים חיוניים במדינות הסובבות אותה - מדווח אקונומיסט
איתמר לוין
מאמר המערכת של וושינגטון פוסט קורא למערב להגיב על חיזוק הקשרים בין מוסקבה לבייג'ינג, וגם לנצלו בניסיון לסיים את המלחמה
איציק וולף
נשיא רוסיה הודיע על הצבת הנשק הגרעיני במדינה זרה - בפעם הראשונה מאז שנות התשעים    טוען כי ארצות הברית עושה זאת כבר עשרות שנים
יאיר נבות
צבא אוקראינה ממשיך לקלוט את המערכות והציוד שסיפק לו המערב הוא גם מקבל מטוסי קרב נוספים מדגם "מיג 29" ממדינות כמו פולין וסלובקיה    חשוב יותר האוקראינים מתחילים לקלוט את טנקי ה"לאופרד" הגרמנים, כמו גם מאות נגמ"שים מתוצרת מערבית
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il