X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
לא בשירות של דיקטטור [צילום: יונתן זינדל, פלאש 90]
המילואימניקים בקרב ראוי על הדמוקרטיה
פרופ' אסא כשר, ממנסחי הקוד האתי הראשון של צה"ל, טוען שהערכים להם מחויבים חיילי צה"ל ובראשם הלוחמים, הם חלק בלתי נפרד מן הדמוקרטיה - ולכן מאבקם עליהם הוא לגיטימי

במסגרת פעולות המחאה נגד תוכנית הרפורמה המשפטית של הממשלה בלטו התבטאויות של קצינים המשרתים בהתנדבות במילואים בחיל-האוויר, ביחידות מודיעין מיוחדות ועוד. חלק מהתבטאויות אלה התנו את המשך ההתנדבות לשירות מילואים בהמשך הקיום של הזהות הדמוקרטית של המדינה. כיוון שתוכנית הרפורמה המשפטית, המצטיירת כתוכנית להפיכה משטרית, מאיימת על הזהות הדמוקרטית של המדינה, היא יוצרת סכנה להמשך השירות החיוני במילואים בהתנדבות, אם יאושרו החוקים העיקריים שבאותה תוכנית.
התגובה העניינית החשובה ביותר של המתנגדים לגישה זו נשענה על שתי טענות: (א) יצירת זיקה בין הנכונות להמשיך להתנדב לשירות מילואים לבין הזהות הדמוקרטית של המדינה היא צעד פוליטי; (ב) הממלכתיות של צה"ל מחייבת לשמור עליו מפני מחלוקות פוליטיות בשורותיו, במיוחד בהקשר של פעילות מבצעית. אולם התגובה הזאת מוטעית ומשקפת אי-הבנה מושגית שמן הראוי לתקנה.
ראשית, יש להבין את המשמעות העמוקה של ביטויי נאמנות לדמוקרטיה, כשיש להם אופי מעשי דוגמת הנכונות להתנדב לשירות מילואים. ההבדל המהותי, שעליו עומד הכל, בין משטר דמוקרטי לבין משטר לא-דמוקרטי מתבטא במעמד הערך של כבוד האדם. הערך של כבוד האדם באשר הוא אדם וחובת השמירה המתמדת עליו, הם המבדילים בין משטר דמוקרטי לבין כל משטר אחר. על יסוד הערך הבסיסי הזה, מדינה דמוקרטית מתוקנת מתנהלת לאור מגילה מלאה של זכויות האדם והאזרח, כשמחלוקות כלליות המתגלעות במדינה נפתרות בהליכים צודקים של "שלטון הרוב".
חייל המבצע משימה נוכח פני אויב, אמור לדעת שמטרת המשימה והאמצעים לביצועה עומדים בחובת השמירה על כבוד האדם באשר הוא אדם. החובה הזאת היא אחת מהחובות המוסריות והאתיות המוטלות על הלוחם במסגרת ערכי צה"ל. המשטר הדמוקרטי אמור להבטיח לכל לוחם שהפעילות הצבאית שלו הולמת את ערך "כבוד האדם" שבערכי צה"ל. משטר אחר לא יבטיח ללוחם שפעילותו הולמת את ערכי צה"ל, שעל פיהם הוא חייב לפעול.
לדוגמה: טייס ניגש לבצע משימה מתוכננת באזור שיש בו גם אויבים טרוריסטים וגם אזרחים, במסגרת פעילות צבאית של מדינה דמוקרטית. הוא יניח שהמשימה שלו אינה כרוכה בגרימת "נזק אגבי", שהוא מותם של אזרחים שאינם מעורבים בלחימה ובטרור, או שאם ייתכן שביצוע המשימה יגרום "נזק אגבי" כזה הוא יהיה "מידתי", זאת אומרת שערכו הצבאי יהיה רב כל כך עד שיצדיק את "הנזק האגבי" הצפוי.
השיקולים שביסוד המאמץ להימנע מפגיעה באזרחים שאינם מעורבים בלחימה או בטרור, נעוצים ברצון לשמור על הערכים של "כבוד האדם" ושל "טוהר הנשק", שהם רכיבים חשובים של ערכי צה"ל, שבמדינה דמוקרטית לא ייתכן להפר אותם. כך, לדוגמה, במדינה לא-דמוקרטית ייתכן שיהיה מי שיזום "למחוק את חווארה" - משימה שאינה בהלימה עם ערכי צה"ל ולא תעלה על הדעת במסגרת הערכים והעקרונות של מדינה דמוקרטית.

דמוקרטיה מרסנת את השימוש בכוח
אנשי מילואים התומכים ברפורמה [צילום: תומר נויברג, פלאש 90]

כאלה הם גם השיקולים שביסוד המאמצים לתכנן ולבצע משימה צבאית של לחימה בטרור, שיש בה אפשרות של גרימת "נזק אגבי", באופן שהפגיעה באזרחים שאינם מעורבים בלחימה או בטרור תהיה מזערית ככל האפשר. במדינה דמוקרטית, הטייס יהיה בטוח שהמשימה שהוטלה עליו עומדת בדרישות הערכים של "כבוד האדם" ו"טוהר הנשק" (וגם בדרישה מוסרית של הדין הבינלאומי).
במדינה דמוקרטית לא ייתכן שהטייס יישלח לבצע משימה של פגיעה בטרוריסטים ובשכניהם ללא אבחנה, לשם נקמה או לשם הרתעה, ללא הריסונים הערכיים המתחייבים. מדינה דמוקרטית מרסנת כדרוש את השימוש בכוח העומד לרשותה. בצה"ל מדינת ישראל עושה זאת, בין השאר, בעזרת חובת השמירה על ערכי צה"ל.
דוגמאות אלה מצביעות על מקומה של הדמוקרטיה במסגרת הפעילות הצבאית. הדמוקרטיה אינה מסגרת ערטילאית המקיפה מרחוק את הפעילות של הקצינים והחיילים הפועלים מטעם המדינה, להגנתה ולהגנת אזרחיה ותושביה. המשטר הדמוקרטי מתבטא בערכים האמורים להישמר בכל הליכותיה של המדינה, בכלל זה בפעילות הצבאית של המשרתים בצבא.
ההבדל בין המשטר הדמוקרטי לבין משטר שאינו דמוקרטי מתבטא בהיבטים רבים של הפעילות הצבאית המבוססים על ערכי צה"ל. בראש ובראשונה נזכיר את הערך "חיי אדם". במדינה דמוקרטית, הלוחם יודע מה יחסה של המדינה למעמדו במסגרת הצבא. המשרתים בצבא אינם מכשירים של המדינה, המופעלים על-ידי מפקדיהם בניסיון להשיג מטרות מדיניות, כלכליות או אחרות.
במדינה דמוקרטית חיי הלוחם יקרים מפז והמדינה חייבת לעשות כמיטב יכולתה כדי לשמור עליהם מכל משמר. אכן, ייתכנו מצבים שבהם אין ברירה, אין מנוס מסיכון חייהם של קצינים וחיילים. אלה הם מצבים בהם אויב תוקף את המדינה או את אזרחיה ותושביה, וההגנה עליהם כרוכה בפעילות המסכנת את חייהם של החיילים ומפקדיהם. אלא שגם במצבים כאלה, חיי הלוחמים יקרים ולא מופקרים. המפקדים, הצבא והמדינה כולה אמורים לפעול באופן המחייב להגן כראוי על המדינה ועל יושביה, מצד אחד, ומחייב לשמור על חיי הלוחמים, ככל האפשר, מצד שני.
חיי הלוחם אף פעם לא מאבדים את ערכם, מפני שכאלה הם הערכים של הצבא, בהשראת הערכים של המדינה הדמוקרטית. מדינה לא-דמוקרטית תעסיק את עצמה בהישגים של הפעילות הצבאית. מדינה דמוקרטית תעסיק את עצמה גם בהישגים של הפעילות הצבאית ולא פחות מזה - בהישגי המאמץ לשמור ככל האפשר על חיי הלוחמים.

הרכיבים הערכיים של הפעילות הצבאית
כבוד האדם באשר הוא אדם [צילום: פלאש 90]

ההבדל הזה בין מדינה דמוקרטית לבין מדינה לא-דמוקרטית חייב להתבטא לא רק בברירת משימות ופיתוח האמצעים התקניים לביצוען, אלא גם בעצם כל החלטה להילחם, במלחמה, במבצע או בכל פעילות צבאית אחרת שנשקפת ממנה סכנה לחיי הקצינים והחיילים המשתתפים בה. במדינה דמוקרטית, סיכון חיי לוחמים אמור להיווצר מכורח הנסיבות של ההתנהלות התוקפנית של אויב וחובת ההגנה על המדינה, אזרחיה ותושביה מפני התוקפנות הזאת, כשהצבא הוא הגוף המתאים ביותר למימוש חובת ההגנה.
על בסיס כל הנאמר עד כאן, נוכל להתמודד עם הטענה לפיה יש משמעות פוליטית להצגת זיקה בין הנכונות להמשיך להתנדב לשירות מילואים לבין הזהות הדמוקרטית של המדינה. קו המחשבה שביסוד הצגת הזיקה הזאת כולל חמישה צעדים. ראשית, מדובר בפעולות צבאיות המתבצעות בהתאם לנהלים מסוימים. שנית, הנהלים שביסוד הפעולות הצבאיות כוללים רכיבים ערכיים מוגדרים, דוגמת "טוהר הנשק" ו"חיי אדם".
שלישית, במעמקיו של כל אחד מהערכים הללו נמצא הערך של שמירה על כבוד האדם באשר הוא אדם. רביעית, הערך הזה עומד ביסוד המשטר הדמוקרטי. חמישית, החלפת המשטר הדמוקרטי במשטר דיקטטורי מתנערת מחובת השמירה על כבוד האדם באשר הוא אדם, ובכך היא מתנערת מן הערכים הנגזרים, דוגמת "טוהר הנשק" ו"חיי אדם", ומבטלת את הרכיב הערכי של הנהלים שביסוד הפעולות הצבאיות. בתמצית, אם המשטר במדינת ישראל אינו דמוקרטי, אין תוקף לחלקים העיקריים של "רוח צה"ל".
העיסוק של אדם ברכיבים הערכיים של פעילותו הצבאית, הנעוצים בערכי צה"ל, הוא עיסוק באתיקה של הפעילות הצבאית, שהוא עיסוק ברכיבים הערכיים של המקצועיות של הפעילות הצבאית. אין שחר לטענה הרואה כאן התייחסות פוליטית. אין כאן עיסוק במדיניות, באחד מתחומי החיים של הכלל במדינה, אלא עיסוק בזהות הבסיסית של הצבא במסגרת המדינה הדמוקרטית.
יתר על כן: הממלכתיות של צה"ל אכן מחייבת לשמור עליו מפני הופעת מחלוקות פוליטיות בתוכו, במיוחד בהקשר של פעילות מבצעית, אולם ההתעמקות הערכית היא התעמקות מקצועית והיא נקייה בהחלט מפוליטיקה. הממלכתיות מחייבת התעמקות בכל ההיבטים של המקצועיות הצבאית, בכלל זה ההיבטים הערכיים, הכוללים את ערכי צה"ל ובשורשיהם את החובה הדמוקרטית הבסיסית של השמירה על כבוד האדם באשר הוא אדם.
קצין או חייל הכורכים את המשך ההתנדבות שלהם לשירות מילואים בשמירה על הזהות הדמוקרטית של המדינה – מבטאים בכך נאמנות עמוקה והחלטית לערכי צה"ל. הם מפנים את תשומת הלב לכך שהפיכה משטרית תבטל את המעמד של ערכי צה"ל ותהפוך את מי שפועל במסגרת צה"ל למי שפועל על בסיס אתיקה לא ברורה, אפילו לא ידועה, שההיבט היחיד המוכר שלה הוא שאין ביסודה ערכים ועקרונות של המשטר הדמוקרטי. פעילות בצבא כזה תהיה פעילות בשירות הדיקטטור, לא בשירות הכלל או בשירות המדינה, במתכונת המקורית של מדינה דמוקרטית שהיא גם מדינת הלאום של העם היהודי.

הכותב הוא פרופסור אמריטוס לאתיקה מקצועית ולפילוסופיה, אוניברסיטת תל אביב. הוא היה שותף לכתיבת הנוסח הראשון של "רוח צה"ל", הקוד האתי של הצבא. המאמר פורסם במקור בידי המכון למחקרי ביטחון לאומי (INSS).
תאריך:  06/05/2023   |   עודכן:  06/05/2023
+חוסר התקדים של מחאת אנשי המילואים
13:43 06/05/23  |  עידית שפרן-גיטלמן, ענת שפירא   |   לרשימה המלאה

מחאת אנשי המילואים נגד הרפורמה המשפטית איננה סרבנות במובן המקובל של המילה, ומטרתה - בפי מוביליה - היא למנוע את הרס הדמוקרטיה  ▪  המפתחות להתמודדות עימה מצויים בידי הדרג המדיני

לא מלאה, לא סלקטיבית [צילום: אבשלום ששוני, פלאש 90]
+לא אשתוק כי (שלמה) ארצי שינה פניו
10:17 06/05/23  |  אפרים הלפרין   |   לרשימה המלאה

מיכל רובנר, אמנית, כלת פרס ישראל ביום העצמאות ה-7 של המדינה, הגישה לראש הממשלה מכתב בעת לחיצת היד עם הענקת הפרס  ▪  שלמה ארצי ויתר על הפרס ולא היה חלק מהטקס  ▪  מי גילה אחריות?  ▪  מי הועיל לעם ישראל?  ▪  מי נבהל מאיומי הנידוי של הביצה התל אביבית וברח  ▪  מי אכלה את כל העוגה והשאירה אותה שלמה לגמרי, לתועלתו וטובתו של העם היושב בציון

ארצי. דמי חסות [צילום: נתי שוחט/פלאש 90]

מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
המילואימניקים בקרב ראוי על הדמוקרטיה
תגובות  [ 9 ] מוצגות  [ 9 ]  כתוב תגובה 
1
גישות הפוכות
עיני נץ  |  6/05/23 08:56
2
כשר יכשיר את הכל
אביטל  |  6/05/23 09:38
 
- תגובה מעולה ל"ת
עובד 1  |  6/05/23 17:03
3
אוסף של סיסמאות
משה כרמל  |  6/05/23 09:54
4
מר כשר קודם תשיל מעליך את התוא
איל הקורא  |  6/05/23 16:13
5
טרחן בלתי נלאה
אילן  |  6/05/23 16:49
6
נהדר ! כל מילה בסלע !
בני בנקר  |  6/05/23 16:58
7
"דמוקרטיה"? דיקטטורה, אדוני
עובד 1  |  6/05/23 17:38
8
פרופסור כשר זכור את מורשתך
ABE333  |  6/05/23 23:21
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות סערת הרפורמה במשפט
דפנה נתניהו
והסלקטורים של בית המשפט דואגים לשני צידי הסף של המועדון: פנימה הם דואגים להיטיב עם מי שבתוכו. ודמי החבר הנדרשים? הסכמה וציות לכללי המועדון, הכרה בלגיטימיות של שליטיו והגנה מוחלטת עליהם, תמיכה באמצעי השליטה שלהם ואימוץ ללא עוררין של הערכים שאותם הם מכתיבים
אלדד יניב
פרופ' ירון זליכה משוחח עם אלדד יניב על המחאה נגד הרפורמה המשפטית ועל המוחים שצריכים לזכור שמולם נמצא עם ישראל    פרק 12 בפודקאסט של אלדד יניב
איציק וולף
שר האוצר מבהיר שחקיקת הרפורמה המשפטית תחכה עד לאישור התקציב וכי ייתכנו שינויים בקצב החקיקה שלה    מאשים את לפיד ואת גנץ בפלגנות ואת העיתונות הכלכלית בניסיון ליצירת מציאות חלופית כדי לכופף ממשלה נבחרת
מירב ארד
צעדות ומחאות נערכו מול הרבנות בתל אביב, צמתים נחסמו ברחבי הארץ בהם צומת קפלן ואיילון דרום שנחסמו ע"י המפגינים    הפגנה נערכת מחוץ לבית הנשיא
עידן יוסף
מנכ״ל המרכז הרעיוני בקרן ברל כצנלסון רמי הוד: "הימין הדתי השתלט על מערכת החינוך הממלכתית והחדיר לתוכה גופים קיצוניים ותכנים לאומניים"; "המערכה הראשונה במלחמת העצמאות של מחנה השוויון תסתיים כשנצליח לבלום את ההפיכה המשטרית"
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il