X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
הקמת קרוואנים בחומש [צילום: פלאש 90]
חומש כסמל לקידום תפיסות הימין הקיצוני
העברת ישיבת חומש חמורה ומסוכנת בארבעה מישורים: הממשלה מפרה את החוק, היציבות הביטחונית תתערער, גוברת סכנת "מדינה אחת" ונוצר עימות עם ארה"ב

בליל 28.5.23 הועתק מבנה הישיבה בחומש, שהוצב על קרקע פרטית פלשתינית, בכמה מאות מטרים אל עבר שטח שמוגדר כאדמת מדינה. במקום אוהלים הוצבו במיקום החדש קרוואנים. מדובר בשלב משמעותי לקראת הקמת יישוב קבע במקום. גורמי ביטחון מסרו, כי העברת המבנים למקום החדש בוצעה אומנם בליווי הצבא, אך כהוראה של הדרג המדיני ובניגוד לעמדת מערכת הביטחון. עוד מסרו גורמים במערכת, כי "מדובר בהנחתה של השר בצלאל סמוטריץ' על צה"ל, אחרי לחץ כבד שהפעיל על שר הביטחון יואב גלנט". זו הפעם הראשונה מאז ההינתקות ב-2005, שמבני קבע מוצבים בחומש ובשטח שממנו התנתקה ישראל בצפון השומרון.
היישוב חומש הוקם על אדמה פרטית שנתפסה לצרכים צבאיים בשנת 1978 לשם הקמת היאחזות נח"ל. יצוין, כי הקמת ישובים על אדמות פרטיות שנתפסו לצרכים צבאיים, חדלה להיות פרקטיקה מקובלת בעקבות פסיקת בג"ץ וגיבוש מדיניות שלפיה ישובים מוקמים רק על אדמות מדינה, או אדמות שנרכשו על-ידי גורמים יהודיים, החל משנת 1979.
במסגרת תוכנית ההינתקות בשנת 2005 הוחלט, כי בנוסף להינתקות מרצועת עזה – תבוצע גם הינתקות משטח מוגדר בצפון השומרון. בהתאם לכך פונו ארבע נקודות – גנים, כדים, חומש ושא-נור. ההחלטה בדבר המהלך בשומרון תואמה עם הממשל האמריקני והייתה תנאי לקבלת תמיכת ארה"ב בתוכנית ההינתקות. על-פי חוק ההינתקות, השטח הוגדר כשטח צבאי סגור וכניסת ישראלים אליו נאסרה.
בשנים שלאחר ההינתקות היו ניסיונות רבים מצד גורמי ימין לחדש את הישוב. בשנת 2009 החלה לפעול במקום "ישיבת חומש". הישיבה הוקמה על אדמה פרטית תוך הפרת איסור הכניסה לשטח, ופונתה מספר פעמים תוך כדי עימותים בין כוחות צה"ל לבין שוכני הישיבה, אך בכל פעם היא הוקמה מחדש.
בשנת 2013 הוגשה עתירה בשם פלשתינים בעלי הקרקע, בה ביקשו לגשת ולעבד את אדמותיהם וכן את פינוי הישיבה. בהמשך לכך בוטלו צווי התפיסה וצו הסגירה שמנע את גישת הפלשתינים למקום. למרות זאת נמנע בפועל מהתושבים הפלשתינים להגיע לאדמותיהם והם פנו מספר פעמים לבג"ץ, שהורה לצה"ל לאפשר לתושבים גישה לאדמותיהם, דבר שלא בוצע.
לאחר הקמת הממשלה הנוכחית התקבל תיקון לחוק ההינתקות, לפיו איסור הכניסה והשהייה בשטחים שפונו לא יחול על אזור צפון השומרון, וב-20.5.23 חתם אלוף פיקוד המרכז, יהודה פוקס, על צו צבאי שמאשרר זאת. חקיקה זאת אינה מספיקה כדי להכשיר את הקמת הישיבה, לבטח את השארתה על אדמה פלשתינית פרטית.
עם זאת, גם העברת הישיבה לאדמות מדינה מחייבת תהליך של רישוי וקבלת היתרים. לפיכך העתקת המבנים שבוצעה באישון לילה ובהכוונת הדרג המדיני היא בלתי חוקית. מהלך זה, אשר לא זכה לקשב ציבורי, הוא בעייתי במספר מישורים – כל אחד בפני עצמו ובפרט בהצטברותם. הוא מהווה המחשה לתהליך מסוכן שמתרחש וצפוי להתרחב תחת הממשלה הנוכחית.

צה"ל בין הממשלה לבין החוק?
הפרת ההתחייבות של שרון לנשיא בוש [צילום: פבלו מונסיביאס, AP]

המישור הראשון נוגע לפגיעה של המהלך בשלטון החוק. הקמת מאחזים בלתי חוקיים היא תופעה נפוצה ביהודה ושומרון. עם זאת, מדובר במהלכים המבוצעים על-ידי גורמים פרטיים, אשר מולם מנסים גורמי פיקוד המרכז והמינהל האזרחי, במידה מוגבלת של הצלחה, לפעול לשם השלטת החוק.
בעבר, מקרה כזה, המוגדר "פלישה טרייה", היה מאפשר את פינוי המבנים בהחלטת המפקד הצבאי ללא אישור של שר הביטחון. אולם, בממשלה הנוכחית כל פינוי מבנה, גם של "פלישה טרייה", מחייב את אישורו של סמוטריץ' מתוקף ההסכמים הקואליציוניים. המשמעות היא שפלישות טריות של מתנחלים הפועלים ללא היתר חוקי אינן מפונות, תוך פגיעה בשלטון החוק באזור, הרעוע גם כך.
המהלך הפעם חריג במיוחד בכך שמדובר בהנחיה של דרג מדיני לבצע פעולה בלתי חוקית. נוצר תקדים מסוכן בכך שצה"ל מציית להנחיית הדרג המדיני תוך הפרת הדין המחייב. תמיכתה של הממשלה בפעולת המתנחלים להעתקת מיקום ישיבת חומש באופן בלתי חוקי היא עדות לכך שהחוק אינו מחייב את ממשלת ישראל הנוכחית, לבטח בשטחי יהודה ושומרון. האירוע ממחיש את אחת הסיבות המרכזיות של הממשלה הנוכחית למהלכיה שתכליתם החלשת בית המשפט העליון, כדי שלא יוכל לחסום את האפשרות להתנהל ללא מגבלות חוקיות בשטחים אלה.
החשש ממצב בו הממשלה תיתן הנחיות תוך התעלמות מהחלטות משפטיות, הוא אחד מהנושאים שבמוקד המחאה בישראל. ביהודה ושומרון המציאות הזו כבר התהוותה. מקרה זה העמיד את מערכת הביטחון בפני בחירה האם לציית להוראות הממשלה או להוראות הדין. נראה, כי הפיקוד נמנע מלהיכנס לעימות מול הממשלה והשתדל להסתפק במעורבות פסיבית באירוע.
קיימת אפשרות, שלאור הנסיבות תוגש עתירה לבג"ץ בדרישה לפינוי הישיבה. אם בג"ץ יחליט להתערב, הוא יימצא במסלול התנגשות ישיר עם הממשלה. יתרה מזאת: אם יינתן צו שיפוטי לפינוי הישיבה בשל הקמתה הבלתי חוקית ותתקבל החלטת ממשלה שלא לקיים צו זה, צה"ל יידרש לבחור למי לציית. אזי תגיע שעת מבחן להבטחתם של ראשי צה"ל לציבור הישראלי, שלא יבצעו החלטות ממשלה המנוגדות לחוק.
המישור השני נוגע להשלכות של השתלטות מחודשת על צפון השומרון על המציאות הביטחונית ביהודה ושומרון. מדובר בצעד המערער את היציבות ומתסיס את השטח; מחייב ריתוק כוחות לשמירה על הישיבה והצירים המובילים אליה; מגביר את החיכוך בין האוכלוסיות ואת המוטיבציה של פלשתינים לבצע פיגועי טרור; משבית את המוטיבציה של מנגנוני הביטחון של הרשות הפלשתינית להשליט חוק וסדר ולמנוע טרור ואלימות, ובמקביל תורם להתחזקות מגמת הצמיחה של קבוצות טרור בשומרון, שעשויה להתרחב למרחבים נוספים.

שחיקת הציונות והדמוקרטיה
חייל בחומש למחרת העתקת הישיבה [צילום: פלאש 90]

המישור השלישי נוגע להשלכות של המהלך בטווח הארוך. הרעיון של היציאה מצפון השומרון נועד לאפשר היפרדות מהאוכלוסייה הפלשתינית בשטח שבו היו מעט מתיישבים ישראלים ואוכלוסייה פלשתינית מרובה. החזרת התיישבות לאזור נועדה לחסום אופציה להסדר בעתיד. ראוי לציין שחומש לא נכללה בריבונות ישראלית גם במסגרת תוכנית המאה של הנשיא דונלד טראמפ, שגובשה בהשראת הימין בישראל.
השיבה לחומש מהווה שלב נוסף בדהירה של ממשלת הימין הנוכחית לעבר מציאות של "מדינה אחת". ראשי ההתיישבות ביהודה ושומרון פועלים ליצירת עובדות בלב השטח הפלשתיני על-ידי רצף התנחלויות, מאחזים וחוות חקלאיות, כדי למנוע אפשרות להיפרדות ולהסדר מדיני. כך יישלל מממשלות ישראל בעתיד חופש החלטה. הבחירה תהיה בין "מדינה אחת לכל אזרחיה" עם שוויון זכויות מלא לאוכלוסייה הפלשתינית, באופן שתאבד הזהות היהודית של המדינה; לבין "מדינה אחת עם עליונות יהודית", עם זכויות מלאות לאוכלוסייה היהודית וזכויות מוגבלות לאוכלוסייה הפלשתינית. מדינה זו לא תהיה דמוקרטית ואף עלולה להיחשב למדינת אפרטהייד.
המישור הרביעי נוגע להשלכות של המהלך על יחסי החוץ של ישראל ובפרט על יחסיה עם ארה"ב. לאחר תיקון חוק ההינתקות ניתנו הבטחות לממשל האמריקני שהסטטוס-קוו בשטח יישמר, ולא יוקמו יישובים חדשים באזור. לאחר העתקת ישיבת חומש, ארה"ב התבטאה בחריפות: "אנחנו מוטרדים מאוד מהחלטת ממשלת ישראל לאפשר לתושביה להקים נוכחות קבועה במאחז חומש - דבר שאינו עולה בקנה אחד עם התחייבותו של ראש הממשלה לשעבר אריאל שרון לנשיא לשעבר ג'ורג', בוש וסותר את התחייבויות הממשלה הנוכחית בישראל לממשל ביידן".
עוד נטען בהודעה, כי "הרחבת התנחלויות חותרת תחת ההיתכנות הגאוגרפית של פתרון שתי המדינות, מגבירה את המתיחות ופוגעת עוד יותר באמון בין הצדדים. יתרה מזאת: המהלך, בצירוף קווי מדיניות נוספים של הממשלה הנוכחית, חושפים את ישראל לביקורת בזירה הבינלאומית ולסיכונים משפטיים צפויים בעקבות חוות הדעת על אי-חוקיות הכיבוש, שהתבקשה מבית הדין הבינלאומי לצדק, וכן הלחצים על תובע בית הדין הפלילי להאיץ את החקירה נגד גורמים ישראלים המעורבים, בין היתר, במדיניות ההתנחלויות, המגודרת בחוקת בית הדין כפשע מלחמה".
לסיכום, המהלך בחומש הוא עדות נוספת לכך שממשלה זו מעדיפה לערער את שלטון החוק, להפר התחייבויות לממשל האמריקני ולשלם גם את מחיר ההסלמה בטרור בשומרון, וכל זאת כדי לקדם את תפיסות העולם של הימין הרדיקלי בממשלה המבקש להכשיר את התנאים לסיפוח יהודה ושומרון. בדרך זו מסוכלת כל אפשרות לקיומו של ממשל פלשתיני אפקטיבי והשטח נכבל לישראל לצמיתות, ללא אפשרות להגיע להסדר מדיני עם הפלשתינים.
בכך פועלת הממשלה תוך התעלמות מעמדת מרבית הציבור בישראל, המתנגד למציאות של "מדינה אחת (85% על-פי סקר המכון למחקרי ביטחון לאומי), כאשר שני שלישים מהציבור שואפים להיפרד מהפלשתינים ולא לערבוב אוכלוסיות והסתבכות ביניהן. בנתיב הזמן, העלייה המחודשת לחומש היא נקודת ציון נוספת בשחיקת החזון הציוני והצביון היהודי-דמוקרטי של מדינת ישראל.

הכותבים הם חוקרים בכירים במכון למחקרי ביטחון לאומי (INSS).
תאריך:  10/06/2023   |   עודכן:  10/06/2023
+ישראל מול חמאס: הידברות, לא הסדרה
14:17 10/06/23  |  יוחנן צורף   |   לרשימה המלאה

הסדרה עם החמאס ברצועת עזה, במתכונת עליה נוהגים לדבר, אינה מעשית כיום. ייטב לישראל אם תמשיך להתמודד עם המצב הביטחוני באמצעות הידברות שקטה

לוחמי חמאס ברצועת עזה [צילום: עטייה מוחמד, פלאש 90]

מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 אבי דיכטר / Avi Dicter  אביגדור מעוז  אהוד יערי / Ehud Yaari  אופיר סופר / Ofir  Sofer  אורי מקלב / Uri Maklev  אורית מלכה סטרוק / Orit Malka Struk  איסמעיל הנייה  איתמר בן-גביר / Itamar  Ben Gvir  בצלאל סמוטריץ' / Bezalel  Smotrich  גדעון לוי / Gideon Levi  גילה גמליאל / Gila  Gamliel  גלית דיסטל אטבריאן / Galit  Distal Atbaryan  דוד אמסלם / David Amsalem  חאלד משעל  חאלד משעל / Khaled  Mashal  חיים כץ / Haim Katz  יואב בן צור / Yoav Ben Tzur  יואב גלנט / Yoav Galant  יעקב טסלר / Ya'akov  Tessler  יעקב מרגי / yaakov Margi  יצחק גולדקנופ / Yitshak  Issaschar Goldknop  יצחק שמעון סרלאוף  יריב לוין / Yariv Levin  ישראל כץ / Israel  Katz  מאי גולן / May  Golan  מאיר פרוש / Meir Porush  מוחמד דף  מוסא אבו-מרזוק / Musa  Abu Marzook  מיכאל  מלכיאלי / Michael Malkieli  מיכל מרים וולדיגר / Michal Miriam  Woldiger  מירי  רגב / Miri Regev  מכלוף מיקי זוהר / Miki Zohar  משה אבוטבול / Moshe Abutbul  משה ארבל / Moshe Arbel  ניר ברקת / Nir  Barkat  עודד גרנות  עידית סילמן / Idit  Silman  עמיחי אליהו / Amichay  Eliyahu  עמיחי שיקלי / Amichai Chikli  צבי יחזקאלי  ראמי חמדאללה / Rami  Hamdallah  רון דרמר / Ron Dramer  שלמה קרעי / Shlomo  Karhi
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
חומש כסמל לקידום תפיסות הימין הקיצוני
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות ישראלי-פלשתיני
איציק וולף
עידן יוסף
כוחותינו פעלו כל הלילה להריסת בית המחבל שביצע את פיגוע המטענים בירושלים בנובמבר האחרון, שבו נרצחו אריה שצ'ופק וטדסה טשומה ונפצעו עשרות אזרחים    בית המשפט העליון דחה את עתירת משפחת המחבל
עידן יוסף
מבקשת ממינהל ההתיישבות וממשרד השיכון נתונים על מספר התקנים, אישור תוכניות ומשך הזמן הממוצע מהתכנון לשיווק    הוועדה מודאגת גם מהיעדר אכיפה של חוקי התכנון באזור    היו"ר סולומון קורא לממשלה לקבוע מדיניות בנייה
עידן יוסף
במשך שנים מעבירה ישראל לרשות הפלשתינית תשלומי מכס אותם היא גובה בגין מכולות הנכנסות לשטחה בדרכן לרשות, בעוד עשרות אחוזים מהמכולות לא עוברות כנדרש במעברים המיועדים לסחורות לרשות, דבר המסב למדינה הפסדים    ועדת הכספים לרשות המיסים: בחנו שינוי של התקנות    רשות המיסים: יש שיפור באכיפה
דרור אידר
החזרה לחומש העלתה את ההתיישבות ביו"ש על ראש שמחתנו    לנוכח הטיעונים על "נטל ביטחוני" והכנסת יהודים למקומות מסוכנים, כדאי לחזור על הראשונות    גם רש"י הגיע לבקר ואפילו יעקב הרצוג, דודו של נשיאנו    קראו בפנים
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il