X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
אבו מאזן במחנה ג'נין [צילום: נאסר נאסר, AP]
אבו מאזן מקבל זריקת עידוד מפתיעה
הפלגים הפלשתינים העיקריים נענו לקריאתו של אבו מאזן והתכנסו במצרים אחדות לא יצאה משם, אך הופגנה תמיכה ברשות הפלשתינית מול צעדיה של ישראל

פתח, חמאס ופלגים פלשתינים נוספים התכנסו ב-30 ביולי במצרים, בעיר אל-עלמיין שמערבית לאלכסנדריה, כדי לדון בחולשת הפלשתינים, שממדיה הגיעו עד כדי איום לדחוק את הסוגיה יותר ויותר לשולי השיח האזורי והבינלאומי. ייחודו של הכינוס היה בכך שהוא הובל, נוהל וסוכם על-ידי אבו מאזן ונמשך, בניגוד למפגשים אחרים של פורום זה, יום אחד בלבד.
בהודעת הסיכום הודיע אבו מאזן מה שכפי הנראה סוכם עם חמאס מראש, כי תוקם ועדה משותפת לכל הפלגים שתפקידה יהיה לגבש הסכמות כתשתית לפיוס ולאחדות כל-פלשתינית. אסמאעיל הניה, ראש הלשכה המדינית של חמאס, ציין לאחר הכינוס, כי שררו בו אווירת הסכמות וידידות. כך עשו גם בכירי חמאס נוספים וראשי פלגים אחרים.
העובדה ששלושה ארגונים לא השתתפו – החזית העממית המפקדה הכללית, אל-צאעיקה וגם הג'יהאד האיסלאמי, שהחרים את הכינוס בשל מעצר אנשיו על-ידי הרשות הפלשתינית – לא מנעה מחמאס להשתתף, בין היתר בשל מחויבות הארגון למצרים, וראשיו הסתפקו בקריאה לשחרור העצורים. קדמה להתכנסות היערכות דיפלומטית ענפה, שבה נטלו חלק מצרים ובכירי פתח וחמאס ואשר כללה גיוס תמיכה של מדינות ערביות – קטר, ירדן, סעודיה ואלג'יריה, מדינות אסיאתיות ובכללן סין וטורקיה, וכן רוסיה. מדינות אלה העניקו לכינוס גיבוי שסייע לשכנע את הפלגים להשתתף, וכן מידה של לגיטימציה חלופית ללגיטימציה האמריקנית המאכזבת.
באמצעות הכינוס, אבו מאזן ביקש ליצור הבנה משותפת פנים-פלשתינית שתסייע בבלימת הכרסום הניכר בלגיטימציה של הרשות הפלשתינית, ותקל עליה להתמודד עם האתגרים חסרי התקדים הניצבים בפניה. בתחום הכלכלי מתקרבת הרשות לחדלות פירעון ופשיטת רגל. על-רקע זה נשמעת נגדה ביקורת חריפה – גם מקרב שורות הרשות עצמה. עיקר הביקורת נגד הרשות הוא, כי אינה מייצגת עוד את כלל העם הפלשתיני, ולמעשה הפכה גורם המשתף פעולה עם ישראל.
בפועל, במהלך הכינוס ולאחריו, אבו מאזן חזר על התנאים לצירוף הארגונים לרש"פ: הכרה מצידם בכל התחייבויותיו הקודמות של אש"ף וההחלטות הבינלאומיות שהכיר בהן, וכן הכרה מצידם בעקרונות אחדות המטרה, השלטון, החוק והנשק. לשון אחר: לא חלה תזוזה בתנאים שמציב אבו מאזן לפיוס. מנגד, לא הסתמנה בדברי הניה נכונות מצד חמאס להיענות לתביעותיו.
קשר הדוק נראה בין התרחשויות שנרשמו במהלך חודש יולי: ביקורו של אבו מאזן במחנה הפליטים בג'נין לאחר מבצע "בית וגן", חידוש המאמצים הפלשתינים להשליט סדר במרחב ג'נין, ביקורו של אבו מאזן בטורקיה, שליחת ג'יבריל רג'וב ערב הכינוס לפגישה באיסטנבול עם צלאח עארורי, איש חמאס, וקריאת אבו מאזן לפלגים להתכנס יחדיו במצרים. הפעם, שלא כבעבר, בלי הנוכחות המקובלת של ראשי המודיעין המצרי והחסות המצרית המגשרת.
הקו המחבר בין אירועים אלה הוא הצורך ביצירת מכנה משותף פנים-פלשתיני, שסביבו אפשר לחזק את הלגיטימציה של הרשות הפלשתינית כהנהגה האמורה להתמודד עם האתגרים חסרי התקדים הניצבים בפניה. אתגרים אלה הם צעדיה של ממשלת ישראל, המשנה את כללי המשחק בזירה הישראלית-פלשתינית מצד אחד, ומהצד השני התגבשות מהלך אמריקני אזורי נרחב, הכולל נורמליזציה אפשרית בין ישראל לסעודיה.
בחודשים האחרונים ניכרה בשורות הרשות הפלשתינית דאגה רבה מהלחצים שמפעילה עליה ממשלת ישראל עד כדי פגיעה בלתי-הפיכה במעמדה, עקב מדיניות הסיפוח המואץ בשטחי הגדה המערבית – שינוי חוק ההינתקות בצפון השומרון ועליית יישובים בלתי-חוקית לקרקע בלי שצה"ל מונע אותה, המתפרשת כתואמת את "תוכנית ההכרעה" של בצלאל סמוטריץ; התנהלותו של איתמר בן-גביר, הנתפסת ככוחנית ועוינת; וכן התבטאויות לגבי "מחיקת חווארה" וסימני שאלה שמעלים בכירים בממשלה לגבי צורך ברשות ואף בנציגות פלשתינית כלשהי.
לכן נזקקת הרשות לחיזוק הלגיטימציה הציבורית בה. הרמת האחדות הבין-ארגונית על נס בכינוס שנוכחים בו ראשי הארגונים המרכזיים, אמורה הייתה לענות על ציפיות הציבור הפלשתיני, ובה בעת עשויה להשיב לרשות מידת לגיטימציה ישראלית ובינלאומית, שהיא כה נזקקת לה.

ישראל בין סעודיה לפלשתינים
החמאס אינו מעונין בקריסת הרשות [צילום: עאדל חנה, AP]

אשר לחמאס, מעורבותו ונוכחות הדרג הבכיר ביותר שלו בכינוס לצד אבו מאזן, לימדו על אינטרס משותף לארגון זה ולפתח ואבו מאזן עצמו, נוכח המציאות המתהווה. חמאס, השואף להיות אלטרנטיבה להובלת פתח את הרשות הפלשתינית, רואה כיום ברשות גוף שיש לשמרו, שכן היא מקבעת נוכחות פלשתינית רשמית ולגיטימית בשטח הפלשתיני.
הארגון אינו מעוניין בהפלתה של הרש"פ ובחזרה לעימות ישיר עם ישראל ממצב של חוסר ייצוג, כבימים שקדמו להסכמי אוסלו. חיזוק מעמד חמאס, בין היתר באמצעות הבהרה שמעמדו שוויוני לזה של פתח, יסייע לו לתמרן בין ארגוני ההתנגדות השונים שהוא מוביל, כדי לשלוט בעוצמת ההתנגדות האלימה, למנן אותה ועל-פי הנסיבות אף לבלום את הפעלתה.
במקביל מנהל הממשל האמריקני מגעים אינטנסיביים עם סעודיה במטרה לחזק את הקואליציה האזורית נגד אירן ולייצב מחדש את ההשפעה האמריקנית במזרח התיכון, כשבמסגרתו תיכון נורמליזציה ישראלית-סעודית. בתמורה להסכם נורמליזציה עם סעודיה, תידרש כנראה ישראל על-ידי הממשל האמריקני להימנע מהמשך נקיטת צעדים חד-צדדיים בגדה המערבית, שיעמידו בסכנה אפשרות לקדם בעתיד הסדר בינה לבין הפלשתינים, שיתבסס על רעיון שתי המדינות לשני עמים: להימנע מצעדי סיפוח כלשהם ומהקמת התנחלויות ומאחזים בלתי-חוקיים, ואף למסור בהדרגה שטחי C לידי הרשות הפלשתינית (כמתחייב מהסכמי אוסלו).
היענות ישראלית חיובית ללחץ אמריקני בכיוון זה תשיב את הזירה הישראלית-פלשתינית לימים שטרם הצגת תוכנית טראמפ להסדר ואף תחזק את מעמד הרשות. הפלשתינים אינם שותפים למהלך שמוביל הממשל האמריקני, בין היתר על שום חולשת הלגיטימציה הביתית והבינלאומית של הרשות. עם זאת, נראה שהניסיון להפגין אחדות בין-ארגונית אמור היה להעביר לגורמים באזור ומעבר לו מסר של נציגות לאומית שיש להתחשב בה.
האם נודעה לכינוס משמעות שונה מזו של מפגשים בין-ארגוניים קודמים, שלא הניבו הישג במובן התקדמות לקראת אחדות השורות? למעשה, אין לראות בכינוס חתירה לפיוס, אלא הפגנת התקרבות ותיאום עמדות בין פתח לחמאס. הארגונים מודעים לכך, שמחד-גיסא לא ניתן לגשר על פני הפערים האידאולוגיים והפוליטיים המונעים פיוס, ומאידך-גיסא על שניהם למצוא דרך להתמודד עם בעיות השעה, העלולות לאיין את העניין הפלשתיני בזירה האזורית והבינלאומית. לכן בחרו בהסכמה, ככל הנראה גם בלחץ מצרי, לשדר מסר חיובי לציבור. מדובר בהבנות לגבי ניהול הפילוג בזירה הפלשתינית, לא במכניזם שתכליתו לפתור אותו.
מכל מקום, על-רקע ההידרדרות המתמשכת במעמדו, אבו מאזן יכול עדיין לרשום לזכותו הישג. הוא הוביל את הכינוס, קרא לארגונים אחרים להשתתף, סירב לשחרר את העצורים, ניהל אותו וסיכם אותו, והכל נענו להנחיותיו, כולל חמאס. יש לשער, שהגיבוי לעריכת הכינוס שהעניקו מדינות, ספק אם היה ניתן אלמלא הסתמן שיתוף פעולה עם חמאס. הרושם שנוצר הוא שהסכמות והבנות בין פתח לחמאס, די בהן כדי לחייב את כל הזירה הפלשתינית.
בדרך זו של הפגנת אחדות ואימוץ התנגדות לא אלימה, כפי שעל-פי המדווח בעיתונות הפלשתינית, דרש אבו מאזן מ-הניה בפגישתם באיסטנבול, יקל עליו לשכנע את הממשל האמריקני להגביר את הלחץ על ממשלת ישראל, שאין לה עניין בהסכמות עם הפלשתינים. מבחינת ישראל, הלקח שהממשלה יכולה להפיק הוא, שכמו בעידן הנשיא טראמפ, איום הנתפס חריף ביותר למעמד הסוגיה הפלשתינית מעודד התקרבות בין הפלגים היריבים השונים ולא ריחוק.
חיבור אפשרי בין מהלכים בזירה הישראלית-פלשתינית לבין יוזמת הנורמליזציה בין ישראל לסעודיה, ובפרט צעדים שתנקוט ישראל כמענה לדרישה אמריקנית למנוע ריסוק של האפשרות לקדם בעתיד הסדר של שתי מדינות, יאיים אומנם על שלמותה של ממשלת ישראל. אולם התעלמות מהתרחשויות בזירה הפלשתינית, ובפרט ממאמץ לקדם את הסדרת היחסים בין הארגונים המובילים בה בתגובה למהלכים בזירה האזורית, עלולה להיות כרוכה במחיר כבד הרבה יותר.

הכותב הוא חוקר בכיר במכון למחקרי ביטחון לאומי.
תאריך:  12/08/2023   |   עודכן:  12/08/2023
+מחמוד עבאס מנסה לשקם את מעמדה של הרש"פ
13:09 12/08/23  |  יוני בן-מנחם   |   לרשימה המלאה

יו"ר הרש"פ מנסה להחזיר לה את הלגיטימיות הבינלאומית שהיא איבדה  ▪  גורמים בכירים בישראל אומרים כי הצעדים שמחמוד עבאס נוקט הינם קוסמטיים בלבד והוא מסרב להילחם בנחישות נגד קבוצות הטרור החמושות בצפון השומרון

יוני בן-מנחם. עכשיו גם בוידאו
עבאס. מנסה לשקם מעמדו [צילום: הדס פרוש, פלאש 90]

מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
אבו מאזן מקבל זריקת עידוד מפתיעה
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות ישראלי-פלשתיני
עידן יוסף
בארגון דיווחו כי בשעה 04:00 התנהלו חילופי אש כבדים בכפר זוואתה, הנמצא ממערב לעיר שכם, עם כוחות צה"ל    אחיו של המחבל: "כוחות הכיבוש פיתו את השהיד לצאת מהמחנה - ואחר כך חיסלו אותו"    מבוקש נעצר ביריחו לפני פיגוע
איציק וולף
החמישה - אב וארבעת בניו - חשודים במעורבות בתקיפת מתנחלים בטענה כי פלשו לשטח המרעה של הכפר    המעצר בוצע לאחר ביקורת של גורמים בקואליציה על כך שרק מתנחלים נעצרו
יוני בן-מנחם
שלטון חמאס מדכא בכוח את תנועת המחאה שקמה ברצועת עזה נגד המצב הכלכלי הקשה והשחיתות של השלטון. מערכת הביטחון הישראלית מודאגת מפיצוץ קרוב ברצועת עזה שחמאס ינסה להסיט לכיוונה של ישראל
עידן יוסף
שרי הקבינט דנו בהקלות לרשות הפלשתינית, השרים סמוטריץ' ובן-גביר הציגו עמדה מנוגדת לנתניהו    סמוטריץ': "זה לא סוכם עם האוצר"    בכירים ברשות הציבו אולטימטום לישראל: אם ההקלות המיועדות לא יאושרו - הפסגה הביטחונית המשותפת לא תתקיים
ירון פרידמן
חודש אוגוסט נפתח בעזה עם גל הפגנות מחאה נגד שלטון חמאס. בשיא החום של הקיץ אין חשמל, האבטלה עצומה, הסיוע מקטר מקוצץ ע"י השלטון ואין אופק לצעירים. מדוע התפרץ הרחוב העזתי בעיתוי הנוכחי, ומי יכול להרוויח מהמחאה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il