X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
כל התזמורת עם דוד שמר המנהל והמנצח של התזמורת [צילום: שמחה סיאני]
צלילים מארחים בירושלים
היה לי תענוג לראות את האולם מלא עד אפס מקום בחבורות אנשים מוכרים ולא מוכרים, שדבר אחד היה משותף לכולם - חיוכים מאוזן לאוזן ועיניים בורקות
זמרת הסופרן דניאלה סקורקה [צילום: שמחה סיאני]

אני שבוייה בקסמה של תזמורת הבארוק ירושלים ומבקרת, תרתי משמע, בקונצרטים שלה שהם מגוונים ומהנים, בניצוחו של פרופ' דוד שמר, המלווה את התזמורת הפעם בצ'מבלו (ולפעמים בפסנתר). ניכרים יחסי הרעות בין הנגנים לבין המנצח, דבר המוסיף לאווירה הנעימה שקיימת על הבמה בעת הקונצרטים.
בימים קשים אלה, כשהעצבות שורה בעם שלנו, צפות ועולות אהבה, רעות ואכפתיות בין כולנו, הבאות לידי ביטוי בקיום הפסוק: "המתנדבים בעם ברכו ה'" (שופטים, ה, ט). פתאום מתגלים אזרחי מדינתנו ברוחב לב ויד מרגשים, אפילו עד דמעות (על כל פנים אצלי), וכל זאת אחרי הגל העכור שהיה כאן לפני...
והנה, גם תזמורת הבארוק ירושלים אספה אל חיקה החם קהל תרבות איכותי מעוטף עזה וממקומות אחרים, המתארחים בירושלים לפסק זמן, מתרחקים מקולות הפצצות המוטלות עליהם ושומעים קולות אחרים, קולות מוזיקה נעימים הגורמים להם ליהנות, גם מאווירה הצלול של בירת ישראל (שחלקם לא ביקרו בה זה מכבר), וגם מקונצרט "נושמים בארוק", כהפוגה מוזיקלית מרעננת באולם הקונצרטים המפואר של י.מ.ק.א.
היה לי תענוג לראות את האולם מלא עד אפס מקום בחבורות אנשים מוכרים ולא מוכרים, שדבר אחד היה משותף לכולם - חיוכים מאוזן לאוזן ועיניים בורקות. פרופ' דוד שמר, כאמור, היה המנצח, דניאלה סקורקה היפה והמוכשרת השמיעה את קול הסופרן שלה, נעם שוס הובילה את התזמורת וניגנה בכינור ראשון ועדית שמר, הפליאה בנגינת חליל הצד שלה.
בתחילת הקונצרט, אחרי שנדמו קולות ההתרגשות של הקהל הלא מקומי, שהתפעל מבניין האבן המקסים של י.מ.ק.א. ומהאולם היפהפה שלו, פתחה נעם שוס בדברי הכוונה, אם תישמע אזעקה, נא לפנות לכאן ולכאן... אלו נשמעו כל כך לא קשורים לשמחה ולהתפעמות שהקיפה את הקהל. חלק מהם אף צחקו, כאילו אמרו: "מה לנו ולאזהרות המשונות הללו לפני הקונצרט, באולם כזה ובאווירה כה חמה". אך אין מה לעשות, המציאות נוקשת על הגב כמו שעון מטוטלת, הלוך וחזור ללא לאות.
הנגנים נכנסו לאולם לקול מחיאות הכפיים שלנו, כולם ענדו סרט צהוב לפרק ידם, כאות שזיכרון החטופים בלבם והם מצפים לשובם במהרה (גם אני אקנה סרט צהוב ואענוד מהיום והלאה על פרק ידי, עד שישובו אחינו מהשבי). דוד שמר ישב עם גבו אלינו ליד הצ'מבלו, כי הוא ניגן וגם ניצח על התזמורת בעת ובעונה והקונצרט התחיל.
תחילה ניגנו יצירה של יוהאן רוזנמילר (1684-1619). סינפוניה מספר 6: סינפוניה; אלמנדה; קורנטה; באלו; סרבנדה. לאחר מכן ניגנו יצירה של יוהן סבסטיאן באך (1750-1685). קונצ'רטו לכינור בלה מינור, רי"ב 1041. אלגרו מודרטו; אנדנטה; אלגרו אסאי. הסולנית, בכינור ראשון, והמנצחת הייתה נעם שוס, שעשתה את הביצוע הכפול במקצועיות ובחן רב. לאחר מכן, חזר הניצוח לידיו הנאמנות של דוד שמר, שניצח על היצירה הנוספת של יוהאן רוזנמילר: סונטה מספר 5. גראווה - לרגו - אדג'ו - פרסטו - אדג'ו.
הסתכלתי על האנשים מסביב ומיד ראיתי שרבים מהם אינם ירושלמים. כל כך שונים הם נראו, ולאו-דווקא משום שלא הייתה להם הילה מעל הראש, שהזקנים אומרים שיש אחת כזאת זוהרת מעל כל ראש ירושלמי, אלא גם הצעירים וגם המבוגרים שבהם. לדוגמא: ישבו לידי שני אנשים. הצעירה שישבה בסמוך אליי נראתה כמו בחור צעיר (ואולי היה זה בחור צעיר). היא לבשה מכנסי ג'ינס גדולים ממידתה. על פרקי ידיה 5-6 צמידים מעור וחרוזים. שערה היה אסוף עם צמות ואף בהן נשזרו רצועות עור וחרוזים. לידה ישבה אישה שמנה ומבוגרת, שיערה קצר, בלונדינית לשעבר, עם שערות שיבה ברובן ולבושה גם כן משונה. מכנסיים אפורים וחולצה ארוכה בגוון צהבהב, שכיסתה בקושי את החזה הגדול שלה ואת הבטן שהלכה קדימה, מטר לפניה. כל כך הייתי סקרנית לדעת מי הם אותם אנשים ומהיכן הגיעו אלינו..., אך לא העזתי לשאול. הם דיברו בשפה שלא שמעתי מעודי, אולי הגיעו מהירח.

דניאלה סקורקה ועדית שמר בחליל צד [צילום: שמחה סיאני]

הייתה אתנחתה קלה ואז שב דוד שמר ותזמורתו לבמה. נוספה לצוות הנגנים החלילנית, עדית שמר. אישה צעירה-זקנה, רזה עם שיער ארוך ואפור שניגנה פלאים עם חליל הצד שבידה. כל כך התאים לה הכלי הזה, גם הוא רזה ודק כמוה (לא פלא שלי מתאים פסנתר).
הגיע תורה של זמרת הסופרן, דניאלה סקורקה, שמילאה את הבמה בנוכחותה המקסימה. היא לבשה שמלת ערב ארוכה בצבע בורדו ומחשוף עמוק מקדימה שרואים-לא רואים... סקורקה הוסיפה מעט משקל, דבר שהוסיף ליופייה ושערה המלא והכהה אסוף היה בזנב סוס. היא ענדה עגילי זהב ארוכים ודקים ועליהם נצצו נקודות אבנים טובות. על פניה מינימום איפור וכולה אומרת מלכות!
הפעם נגנו יצירה של יוהן סבסטיאן באך. קנטטה רי"ב 209, "לא ידע צער מהו". ולוואי ולא נדע עוד צער מהו. דניאלה הפליאה בשירתה הזכה ושקט שרר באולם. אפילו הזוג המוזר שלצדי פסק מלשוחח בלחש. הייתה זו שירה נפלאה, שנשזרה בנגינתה המקסימה של החללנית עדית שמר. הן שרו וניגנו יחדיו, הביטו זו על זו, וכאילו שכחו את כולנו והתמסרו ליצירה הנפלאה של יוהן סבסטיאן באך.
האווירה הייתה כה חגיגית, כאילו באנו למסיבה. האם באמת אנו במלחמה? מסביבי ראיתי אנשים לבושים כה יפה וריח בשמים משובחים ניתלה באוויר. דומני, שרק בני עם כמונו, יודעים לאסוף טיפות אושר ולמלא את הכוס הריקה. מי היה מאמין, שאותם אנשים שהתקבצו ובאו לאולם ולקונצרט זה, שהושמע באוזנינו ללא כל תשלום ובנפש חפצה, יושבים מלפניי, מאחוריי ומצדדיי, שומעים קונצרט בנחת, ורק אתמול התחבאו במיגוניות מאימת הטילים שנפלו על ראשם. הבטתי בהם ודמעות עלו בעיניי מרוב התפעלות. אשריך ישראל שכאלה הם בניך. עם כזאת נדיבות לב, אחדות ואהבה, אין אף אויב בעולם שינצח אותנו!
תם הקונצרט, תמה סדרת ההשתחוויות על הבמה ומחיאות הכפיים הסוערות של הקהל אסיר התודה. הפעם לא חולקו פרחים לדוד שמר המנצח, לנעם שוס שהובילה את התזמורת בניצוח ובנגינה בכינור ראשון בתזמורת, לעדית שמר החללנית וכמובן לזמרת הסופרן דניאלה סקורקה, דבר שהיה צריך לעשות דווקא בימים אלה ובאווירה המיוחדת אותה חווינו.
איך שנשמע הצליל האחרון של הקונצרט, הזדרזו השניים שלצדי לקום ולדחוק בי שאצא. לא מחאו כפיים ולא אמרו "תודה", רק אמרו לי באנגלית רצוצה שהם ממהרים ואין להם זמן. כאילו אמרו: "הכושי עשה את שלו, הכושי יכול ללכת".
היו עוד אנשים שמילאו, כאמור, את האולם, לבושים יפה וקשה היה להם לעזוב את אולם י.מ.ק.א. המיוחד ביופיו. הם עמדו ציבורים ציבורים של אנשים, צוחקים, מדברים על הקונצרט, מברכים לשלום את חתן פרס ישראל יהואש הירשברג, מקיפים אותו בחיבה ושומעים דעתו על הקונצרט.
כאלה אנחנו, בני העם הנפלא הזה, אוחזים זה ביד זו ומצפים לאחינו שישובו משביים במהרה! ואם הרסו לנו בתים, נבנה יפים מהם. ואם הבעירו שדות, נזרע אחרים במקומם ונקנה רק תוצרת הארץ, נהנה מפרייה של ארץ זבת חלב ודבש ונארח בערנו היפה, ירושלים, אורחים מכל קצוות הארץ ומחוצה לה, ולאו-דווקא בשעת צרה וצוקה, אלא נטייל בשביליה לקול שירה ונגינה של נבל, חליל ותוף ונעקוב אחרי תזמורת הבארוק ירושלים שאירחה אותנו ברוב הדר ושמחה.
להתראות חברים בקונצרט הבא!

תאריך:  19/11/2023   |   עודכן:  19/11/2023
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
צבי גיל
ערוצי הטלוויזיה, ובייחוד בימים אלה, מאביסיים את הצופים ב"חדשות" ותופעה זאת יוצרת התמכרות כמו לסם אשר משפיעה על הגוף והנפש
אלון קוחלני
ביהמ"ש הפדרלי בארה"ב הטיל על קצין ציות שנמנע מלהרתיע עונש מאסר 4.5 שנים וקנס של 21.7 מיליון דולר
איתן קלינסקי
לזכרו של אלכסנדר לווין    את נקמת הילד, שנטבח על-ידי פורעים בקישינב, ונקמת הילד בן הארבע שנטבח על-ידי פורעים בקיבוץ כפר עזה, עוֹד לֹא ברא השטן
צ'לו רוזנברג
ראו את הסתירה: בראשית המלחמה, לאחר השחיטה האיומה של 1,400 גברים, נשים וטף, ולאחר שמאות שבויים שלנו נלקחו לעזה, החליטה הממשלה שלא תיעשה שום מחווה הומניטרית עד שהחטופים לא יוחזרו
יוסף אורן
זה מכבר הבין יובל שמעוני מהתעמקותו בהיסטוריה, שכל פתרון הומניסטי-פציפיסטי שהגו בני-אנוש במהלך הדורות - כפתרון חַלוּפי (אלטרנטיבי) למלחמות, כדי לקטוע את רציפות התפרצותן של המלחמות ואת האסונות שהסבו לאנושות בכל אחת מהן - סולף וגם נכשל על-ידי רודנים פנאטיים אשר לשאיפתם האנוכית להתעשר ולהאדיר את תהילת עצמם לא היה שובע
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il