X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  ספרים
חגי עם הרצל ובלפור והספר התאומים החולמים [צילום: תפארת חקק]
התאומים החולמים
הסופר בן ציון יהושע הרים את הכפפה, ומתוך רגש של חברות ארוכת שנים עם הרצל ובלפור חקק ועם חגי קמרט, יזם אירוע בביתו בירושלים לספר מיוחד זה
צילום עטיפה [צילום: תפארת חקק]

פרק ראשון מתוך המונוגרפיה "התאומים החולמים"/ מאת חגי קמרט
פרק א: הפרהוּד — אֵימה בדרך לתקומה
בבוקר עוד חייכה השמש וקרניה פתחו את שערי חג השבועות תש"א. הנה עוד מעט קצת יובאו הביכורים ויחלו חגיגות החג. אלא שעם בוא הצהרים קדרו שמים וארובּות אימה נפרצו נפרסו לרווחה. שערי מוות נפתחו ברחובות וסמטאות העיר, ואש הגיהינום פשטה זרועותיה בציפורני אֵימה והילכה ברחובות בגדד כחרב המתהפכת של שנאה ולהט, הֶרג ושמד. האש הנוראה שילחה וגרשה יהודים לבושים בגדי חג מארץ החיים אל עולם החשֵכה והמוות.
עד כמה יכול היה לתעתע ולצחוק הגורל ביהודֵי בגדד השלווים התמימים?
בספרו של בלפור חקק "ואז בקץ היוחסין" (1987) נכללה פואמה על ה'פרהוד', ושם נכלל הפרק "אידיליה לפני המוות", המתאר את השאֲננות של היהודים בבגדד, בימים שלפני הפרעות. ואחד משירי הפואמה מסיים בשורות:
ולא ידעו התַמות/ שכשהתמרוֹת תהיינה בשֵלוֹת/ והגפנים יהיו רוויִים/ השמש תיסוֹב לאחוֹר/ והכּוכבים יפְּלו/ יְרוּיים".
ואז בקץ היוחסין, עמ' 78.
אכן כן — שהרי עד שהגיע שבועות, חג הקציר, הנף מגל וחרמש בקמה, בו היו מקריבים את קורבן "שתי הלחם", חלה פורענות בעולם: באותו שבועות של ו' בסיוון תש"א — 1941 נעשה קציר דמים ברחובות העיר. דם יהודי נשפך ועמדו הקורבנות על שפך דמם של 179 יהודים הרוגים 118. 2 פצועים ונפגעים בקרב הילדים — 242 אומללים — שהפכו ברגע ליתומים.
בלחש שבור מספרים התאומים בשירתם את סיפורה של אִימם בימי הפּרעות: סעידה, הילדה התמה, אז בת ארבע עשרה, לא ידעה את הצרה הנופלת עליה ועל בֵּיתה. כְּיתר ילדי היהודים בבגדד ישבה בביתה עם הוריה — עוזרת להם בהכנות לחג, ומצפה לקבל את חג השבועות באורה ובשמחה. הלבבות היו מלאים אור: הבית נקי ומסודר ופמוטי הנרות מצוחצחים על מפה צחורה. כה מבהיקה התחרה בשולֶיה, והם מוכנים ומזומנים לנרות החג, שיפיצו אורות חג בבית, והנה אווירת המועד כבר שורה באוויר. ופתע... כהבזק הבּרק נשמעו קולות ההמולה מֵעבר לכותלי הבית, צעקות וזעקות.
באה סעידה הנערה אל חלון ביתה לראות מה פשר הדבר, ואז נרעשה: עלו ובאו מעלה מעלה עד מעלות קדושים וטהורים היללות — — בכי התינוקות וזעקות האימהות, אנחות הפצועים וחרחורים אחרונים של הגוססים. וּמטָה מהם צעקות הקלגסים, קולות הצהלה הצרודים של צמֵאי הדם האכזריים הפורעים בהם, בלא הבחנה, ומבטם — כעיני חיה שוחרת לטרף, שועטים בציפורני טרף. עולם הזוועות של מטה ועולם נשמות הנרצחים הטהורים של מעלה. בוקה ומבוקה.
סעידה, עוד ילדה תמה נבעתה ובאה מן החלון אל פינת החדר, נפחדת רועדת, ואבא ואימא — הוריה התמים — קרבו אליה חרדים וחיוורים.
מה רע עשינו? — פניהם שואלות: דומה הוא, שכל פשענו שיהודים אנחנו... שני אחים לה לסעידה — שיצאו אותו בוקר מביתם, ושניהם בשעה זו מחוץ לבית. האם תצלח דרכם להימלט מהפוגרום? סעידה הנערה, הוריה, לבם פועם בחוזקה.
עודה עוטה חיל ורעדה, חוששת לגורל אחֶיה, חושבת סעידה הקטנה ליקרב שוב אל החלון, אולי תראה את אחֶיה בשובם הביתה, אולי תחוש מטה לקראתם לפתוח בפניהם את הדלת? סעידה אוזרת עוז, באה וקרֵבה צעד בצעד אל החלון נותנת מבט חרד חטוף אל הרחוב, ושם עשרות פראי אדם חמושים בסכינים, גרזינים, רובים וכלֵי משחית של כל הבא ביד, ממהרים לכניסות הבתים תוקעים חרב ברזל בבשר אדם, הצועק מתוך כאבו, צונח וגונח, מחרחר את נשימתו האחרונה, נעזב לאנחות. וכהרף הופכים הקלגסים לבוזזים: מוציאים רהיטים וחפצים, מעמיסים על רכבים ונוסעים. צועקים שמחה בפראות, ומנופפים סכיני רצח באוויר.
"להרוג! לטבוח! לבזוז!" — מעודד אחד מהאנשים, צמאי הדם, והוא מנופף סכין ארוכה בידו. הלהב מסנוור.
היא רואה יהודים מוּצָאים בכוח ממכוניות, ומתוך אוטובוס שעצר. יהודים מוכּים, נרצחים ונשחטים בגרונותיהם, אם בחרבות אם בפגיונות — כך לאורו של יום ולעיני כֹּל. ונהג האוטובוס מניע, והרכב זז ודורס את הגופות השׂרועות על הארץ שלפניו.
סעידה נרתעת מהחלון. דומה חלון זר הוא, ומסגרתו כעצבּי פלדה, וזכוכית לו כבוהק החרב הרוצחת לאור הֶבזק להט קרן שמש אכזרית — וכך נסערת סעידה ובאה שוב אל פְּנים החדר. מה מבשר ליבה?
אווירה כבדה: האב יצחק חבשה והאֵם תופחה יושבים אל השולחן לבושים בגדי חג, נרעדים משהו, מרכינים ראש בין כפות ידיים תומכות ומבטם מפוחד, בוהה אל צבעו המחוויר של שולחן.
בחיל וברעד ניגשת אט הנערה אל הוריה. עומדת ואומרת:
"אבא, אימא, איפה הם? היכן הם שני אחַיי?".
"אנחנו לא יודעים" אומר אבא יצחק.
"מקווים שהם באחד הבתים ולא ברחוב".
"לאן יצאו? לאן הלכו? האם הם יחד? האם לבד?".
נורי ואברהם חבשה, שני אחֶיה של סעידה, שניהם סטודנטים לרפואה, היו אותה עת מחוץ לביתם, בדרך לבית סבם חכם ציון. והפוגרום בשׂיאו: הפורעים כאחוזי אמוק רצים כמטורפים, כגל ים הגואה בשטף אל החוף. וההרג נעשָׂה בלא הבחנה.
יושבת המשפחה אימא, אב ובתם ברעד ובחיוורון פנים, ומדי פעם הפנים מוסבות אל הדלת הסגורה. בבית גם שאר אחיה ואחיותיה: עזרא, ויקטור, ומשה הילד הקטן, וכן אחיותיה: דייזי, נורה וגם ויולט. כולם עטופים עצב: האִם יבואו בפתח שני הבנים? האם ייכנסו בסערה פנימה ויסירו חשש לב אם ודאגת פני אב? או שמא בעיטות רגל נוקשה תכה בדלתות, רחש הפורעים, לב נוקשה כאבן — כל אלה ירעידו את חדרי הלב החרד של יושבי הבית. מכות אדירות ופריצה של דלת הנופלת ארצה ומעליה איתן עומד הרוצח בעל החרב הנוצצת בידו, וכמו מלאך המוות מכוון צעדיו.
דפיקות אימה נשמעות על הדלת, וכל דפיקה מקפיצה הלבבות ממקומם. פעם זו שכנה שואלת, אם יש אי-אלו חדשות לטובה או לרעה. פעם בשורה מגיעה על שכן שנהרג — ולבסוף שקט. שקט. שקט שאחרי הסערה.
ונורי ואברהם הביתה לא חזרו...
אבא ואימא רתוקי כסאות, קפואי מבט, חרדים מהלא נודע,
המומים בשתיקתם קפואים בפחדם, חיוורים בדאגתם.
הגיעה שמועה מן החוץ, שחברָם אליהו חייק, היה איתם בלכתם ושב, והם לא שבו. הוא סיפר שראה את ההמון צד את שני האחים, והוא הצליח להימלט. כולם נסערים מן הבשורה המרה. אליהו חייק חשש לספר מה עשו הפורעים לאחים.
"סעידה. את כבר גדולה ואמיצה, אולי תלכי את לראות במתים אם אחייך שם? אולי לא? הרי לא שבו הביתה".
'אני גדולה? בת ארבע עשרה זו גדולה?' אמרה לעצמה. 'אך אבא ואימא מבקשים זאת. ואיך אפשר שלא לעשות כרצונם. והרי מישהו חייב לעשות זאת!'.
רק לאחר תום הפרעות, המשטרה הזמינה אנשים בכרוזים שעברו ברחובות לגשת לתחנות משטרה ובתי חולים לזהות גופות.
סעידה בת ה-14 הוסעה על-ידי השכנים לתחנת המשטרה, וגם לבתי החולים הסמוכים.
בצר לה זו הייתה משימתה: הלכה הילדה לחפש, להסתכל, לזהות...
ושם, לפחות כמאתיים גופות סקרו עיניה הבוכיות. איך יוכל ליבה לשאת?
"מאתיים גופות, אולי יותר" — כך אמרה בעדותה...
שבועות קשים, אי-יכולת לעכל את המחסור, את אובדן הבנים.
התצלומים לפני הפרהוּד מעידים על השאננות, על השלווה המדוּמה. בתצלום אחד רואים את האב יצחק ושני בניו נורי ואברהם, ולצדם הבת ויולט. תצלום שני — שמחה בבית מרסל חבשה. יצחק האב נמצא מצד שמאל למעלה — חבוש כובע ומשקפים. ליד דוד משעל אחיה של מרסל חבשה, מרסל ממשפחה משעל, שמתוכה יצא דיוויד מרשל ראש ממשלת סינגפור. התצלומים מופיעים באוסף התצלומים בלב הספר. נורי ואברהם מצד ימין, אברהם מניף ידיו כלפי מעלה. כולם שמחים, מי יכול היה לנחש מה יקרה עוד חמש שנים.
הפרהוד שבר את המשפחה, את האבא יצחק, את האם תוּפחה.
יום אחד באה שִׂמחה, דודה של סעידה, אחותה של אִמה, ואמרה לדודים ולאנשי המשפחה: עד מתי יתאבּלו אלו? הרי סופם שיֹאחזם השבץ! והרי אין סוף לדבר, אשר על כן עליכם לקחת את הילדה הזאת ולחתֵן אותה. אם זו תתחתן ותביא ילדים, מצב הרוח של ההורים ישתנה בשמחת הנכדים, וכך עוצמות האֵבל ייחלשו, שהשמחה תחפּה במעט על העצב, וירפָּא לבבם."

על הספר וההשקה
[צילום: תפארת חקק]

הספר "התאומים החולמים" (240 עמ' ) מאת חגי קמרט הפתיע רבים: הוא כתב מונוגרפיה על התאומים הרצל ובלפור חקק: ספר מקיף על חייהם ועל יצירתם. הספר יצא לאור בהוצאת "פיוטית". העיצוב מרהיב מאוד, מעשה ידי איה ויג. בימים הטרופים האלה של 'מלחמת חרבות ברזל', הייתה הפוגה במפגשים של המוזות, ולכן לא התקיימו אירועי השקה לספרים.
הסופר בן ציון יהושע הרים את הכפפה, ומתוך רגש של חברות ארוכת שנים עם הרצל ובלפור חקק ועם חגי קמרט, יזם אירוע בביתו בירושלים לספר מיוחד זה. קיבלתי על עצמי להיות הקריינית באירוע שבנצי יהושע היה המנחה בו.
האירוע התקיים ביום שני, בחג חנוכה, כ"ז בכסלו תשפ"ד ( 11.12.2023) בשעת ערב. הוזמנו משוררות ומשוררים, חברים קרובים למנחה וליוזם. האירוע נפתח בדבריו של היוזם: הוא הציג את תוכן האירוע ואת החשיבות של הופעת ספר זה. לאחר מכן, הוזמנו כולם להדלקת נר חמישי של חנוכה. את הברכות קראו ב"צ יהושע ורחל סיידוף, וכולם השתתפו בשירי חנוכה, כיבוד עשיר ברוח החג היה על השולחנות. רחל סיידוף הטעימה את כולנו בסיר מרק ביתי, שהביאה כדי להעשיר את התוכן הגסטרונומי של האירוע. הפיוט "מעוז צור ישועתי" הלם מאוד את האווירה, בימים אלה של מלחמה על הבית, ושל תפילה לשלום החיילים המגינים על מעוזנו ועל ביתנו, והחיילים נושאים עיניהם לצור ישועתם.
ב"צ יהושע אמר דברי פתיחה לדיון:
"התאומים הרצל ובלפור חקק בחרו להופיע על במת השירה העברית בשני הספרים הראשונים בהופעה משותפת. הם פירסמו את "במזל תאומים" (1970) ואת "ספר אורות האהבה" (1972) בשם משותף "הרצל ובלפור חקק", למרות שהשירים באותם ספרים הם נבדלים. הם לא כתבו שירים יחד. אך ההופעה המשותפת הטעתה קוראים, והיו מי שחשבו, שיש כאן תופעה של כתיבה משותפת. הייתי ראשון הסוקרים של כתיבתם בכתב העת "במערכה". הצעתי אז במאמרי "הם עשו זאת שוב" הצעה לשניים: "דומה, שהגיעה השעה שיוציאו את יצירותיהם בנפרד, כדי שהקורא יתייחס לשירים כשירים ולא כתופעה ומובטח לנו ששירתם תגיע לשיאים חדשים" ('במערכה', ספטמבר 1972). לשמחתי הַצעתי נפלה על אוזניים קשובות". הוא הדגיש שהמעבר של התאומים לפרסם שיריהם בנפרד יצרה את ההבחנה בין שיריהם.
לבקשת המנחה, קראה רחל סיידוף את השיר "בתי סיידוף הנמל של החיים" (בלפור חקק)
קטע מהשיר:
" אִמִּי בָּרְחָה מִבָּבֶל, מֵהַפְּרָעוֹת
אֶל בָּתֵּי סַיְדּוֹף, הַנָּמֵל שֶׁל הַחַיִּים
רֹאשָׁהּ נִמְלָא טַל בְּתוֹר הַפְּלָאוֹת
לוֹמֶדֶת אֶת הַחַיִּים, אֶת הָעֻבְדּוֹת
מִשְּׁכֶנְתָּהּ, אֵשֶׁת לַפִּידוֹת.//
הִקְשַׁבְתִּי לְשִׂיחַת הַנָּשִׁים
יֶלֶד בִּנְמַל הַבַּיִת בְּעֵינַיִם בּוֹהוֹת.
אִמָּא אָמְרָה לִי אָז:
רְאֵה מָה יָפִים הַחַיִּים
יְכוֹלִים לִהְיוֹת. - - -"
שאלה לחגי קמרט, מחבר הספר: חגי, מהו באמת נמל החיים של הרצל ובלפור חקק?
חגי קמרט: על-פי יצירתם של האחים, שכונת הילדות שלהם שהייתה עבורם מקור השראה ליצירתם וממנה ינקו "מראות תשתית" היא שכונת בתי סיידוף בירושלים. בספר הבאתי את משמעותה של ירושלים ביצירתם, וכן שכונת הילדות, המוכרת לי מול שכונת 'אבו בסל'. גם חוויות הילדות שלהם כ'ילדי תהילים' מוכרות לי אישית: גדלתי בשכונה סמוכה לשם, וגם אני הייתי 'ילד תהילים' בבית כנסת אחר. אני מכיר את מרחב הילדות שלהם: בית "זהרי חמה", ביהכ"נ של המקובלים, ביכ"נ 'מנחת יהודה' שם הם היו 'ילדי תהלים' וכל המתחם של אזור מחנה יהודה.
חגי הדגים דבריו ביצירותיהם של האחים.
קראתי אז את השיר "פלאי הלידה התאומית" (מאת הרצל חקק):
קטע:
"בֵּין הָאֵינְסוֹף לְבֵין הַבְּרִיאָה
בִּקְּשָׁה הָרוּחַ הַמְּרַחֶפֶת הַשְׁרָאָה,
שָׂפָה אֱנוֹשִׁית שֶׁתַּבְקִיעַ יָמִים,
כֶּפֶל רוּחָנִיּוּת, שְׂפַת תְּאוֹמִים.
שָׁבָה כְּמִקֶּדֶם פָּרָשַׁת תּוֹלְדוֹת,
אֵם עִבְרִיָּה בֵּין תִּקְוָה לַחֲרָדוֹת:
שְׂפַת קְדוּמִים זוֹכֶרֶת וְאוֹר נִשְׁבָּה,
כִּי תְּאוֹמִים מִתְרוֹצְצִים בְּקִרְבָּהּ.
בְּכָל מָקוֹם תְּאוֹם אַחֵר פָּרַץ, רוֹצֶה לוֹמַר.
וְהָאֵם בְּרַעַד. הִנֵּה עַל הָאָבְנַיִם, הַמִּשְׁבָּר."- - - -
שאלה להרצל חקק: הרצל, איזו השפעה הייתה לשמות 'הרצל ובלפור' על חייכם ועל יצירתכם?
הרצל חקק ענה לשאלתו של המנחה: חכמינו אמרו: השם הוא הנפש. הענקת השמות הטביעה בנו ייעוד מגיל צעיר. גם הסביבה ראתה בנו ייחוד, עקב שמותינו. בשלב מסוים של שירתנו, נרתמנו גם לכתוב שירה לאומית המחוברת לגורל של העם (הרצל הדגים זאת בשירים).
בלפור חקק השלים את הדברים שהסבים גם הם תרמו לתחושת השליחות הלאומית ביצירה. הסבא מורד חקק אף העניק להם שמות נוספים: אלדד ומידד. וגם זה חיבר אותם לזהות התנ"כית-יהודית.
שאלה לבלפור חקק: מה היה המהפך ביצירתכם לאחר הגילוי ששני דודים שלכם נרצחו בפרהוד בעירק?
בלפור חקק: עד גיל 29, לא היינו מודעים לרצח יהודים ב'פרהוד' בשנת 1941, שבע שנים לפני לידתנו. יצא לאור באותה שנה ספרו של אברהם תו'ינה "גולים וגאולים" על הפרעות ביהודי עירק,
ושם הובא הסיפור של משפחת חבשה, משפחתה של אמי. שני אחיה הבכורים נרצחו בפרעות אלה, והולדתנו לאחר שבע שנים יצרה מיתוס משפחתי. החכמים אמרו לסבי יצחק: "קיבלת שניים תמורת שניים". ראו בנו פיצוי לנרצחים. זה הביא אותנו להתמסר מכאן ואילך לשירי משפחה. עד אז כתבנו רק שירת היחיד. התוודעות זו לסיפור ה'פרהוד' שינתה את יצירתנו.
המנחה הזמין אותי לקרוא שני שירים על דמות האם:
הקסם של אמי/ הרצל חקק
אֵין לָהּ מְאוּמָה מִלְבַד חַיֶּיהָ.
אוֹר זָרוּעָ בֵּין הַשִּׁטִּין.
קֶסֶם מְיֻחָד: אֵלֶּה חַיִּים שֶׁיָּדְעָה לִיצוֹר
כְּמוֹ קֶמַח. כְּאִלּוּ הַכֹּל נִטְחַן גַּרְעִין גַּרְעִין
בְּאַבְנֵי הָרֵיחַיִם.
כְּשֶׁכָּל הַנָּשִׁים יָשְׁבוּ עַל אַבְנֵי מַדְרֵגוֹת
מְשַׂחֲקוֹת בִּמְנִיפוֹתֵיהֶן רוֹאוֹת לְכָל עֵבֶר
רָאוּ בְּמִצְחּהּ זֹהַר כָּבוּשׁ
הִיא לָשָׁה אֶת חַיֶּיהָ אֶת חַיֵּי כֻּלָּנוּ.
וּבְעֵינֶיהָ רָאֲתָה אֶת כָּל הַשָּׂדֶה הֶחָרוּשׁ
קראתי גם את שירו של בלפור חקק:
שמש/ בלפור חקק
כְּשֶׁעָבְרָה אִמִּי בָּרְחוֹבוֹת עֲטוּפָה אוֹר
פָּנוּ אֵלֶיהָ הָעֵצִים וְעַנְפֵיהֶם לְעֶבְרָהּ
עֵינֶיהָ הֵפִיקוּ חֹם לְכָל הָעוֹלָם סָבִיב
וְהָעֲשָׂבִים תַּחַת רַגְלֶיהָ אָמְרוּ שִׁירָה.//
וּבִשְׁעוֹת הַבֹּקֶר הַמֻּקְדָּמוֹת
רְאִיתִיהָ תּוֹלָה הַכְּבִיסָה מִן הַחַלּוֹן.
עוֹד הָיִיתִי עָטוּף בַּחֲלוֹמוֹת
וְהָיִיתִי שׁוֹמֵעַ קוֹלָהּ רוֹטֵט.//
"הַשֶּׁמֶשׁ, בְּנִי
תָּמִיד נִמְצֵאת בַּצַּד שֶׁלָּנוּ".
וּמֵאָז הַשֶּׁמֶשׁ אִתִּי
בְּכָל עֵת.
שאלה לחגי קמרט: עד כמה שירת האחים חקק, מחוברת ליצירה העברית לאורך הדורות? חגי קמרט כתב על כך במונוגרפיה שחיבר. הוא הסביר שהכתיבה של האחים היא אינטר-טקסטואלית.
היא נשענת על רבדים קודמים של השפה העברית, ומנהל דו-שיח עם טקסטים עבריים ועם יוצרים עבריים לאורך הדורות. חגי הדגים זאת בשאיבה מן התנ"ך, וכאן הזכיר שהם היו חתני תנ"ך עולמיים לנוער. אך גם הישענות על המדרשים, הקבלה, הסידור, שירת ימי הביניים ומקורות אחרים. האחים גם מהדהדים ביצירותיהם יוצרים עבריים שקדמו להם, ומנהלים דו- שיח עם יצירת הדורות.
שאלה להרצל חקק: לאורך חייכם היו דמויות מופת שהשפיעו על יצירתכם: הסבים והאימא סעידה ודמויות נוספות – מה הייתה הפרשנות השירית שלכם לאותן דמויות?
הרצל חקק הגדיר את דמויות הסבים יצחק ומורד כאבות מייסדים של זהותם כיוצרים. ההורים עיצבו את עולמם התרבותי. בשיריהם של התאומים יש התייחסות לעליית המשפחה מבגדד, לשהות במעברה, וגם לייסורי הקליטה. בשירים שלנו יש דו-שיח עם הדמויות המשפחתיות.
שאלה לחגי קמרט: הייחוד הלשוני של האחים חקק, השואב מגנזי ארון הספרים היהודי לדורותיו, מורגש בכל שיר – האם ילד עברי בעוד יובל שנים יבין אל נכון את שפת השיר של האחים חקק?
חגי קמרט השוואה את שיריהם של האחרים לכתבי עגנון וביאליק. אותה שאלה נכונה גם לעגנון וביאליק. גם כיום, הקוראים את יצירתם, נזקקים לשליטה בארון הספרים היהודי כדי להבין כל יצירה לעומקה. כך בשירי האחים, יש שכבות של טקסטים קדומים, המאפשרים לקורא המיומן בהם להבין את היצירות. חגי הדגים זאת בשורות מתוך השירים. יש הרחבות על כך במונוגרפיה שכתב חגי: "התאומים החולמים" ( 240 עמודים).
בלפור חקק השלים את דברי חגי קמרט: בעינינו היהדות היא לא רק אילן יוחסין ביולוגי, היא גם אילן יוחסין ספרותי- טקסטואלי: אנו נשענים על כל הכתובים העבריים, החל מ'נקבת השילוח' דרך התנ"ך, התלמוד, המדרשים, ספרות השו"ת, שירת ימי הביניים וכל ספרות הדורות.
שאלה של המנחה לבלפור חקק: תאומי שירה היא תופעה מאוד ייחודית – האם יש קווים זהים ו/או נפרדים בשירתו של כל אחד מכם?
בלפור חקק: בעיניי, ההיפרדות שלנו לכתיבה בספרים שונים, ולא בכריכה אחת, הביאה לכך שכל אחד חידד את זהותו השירית. הכתיבה שלי יותר אפית תמונתית, ושל הרצל יותר הגותית, השורות קצרות יותר ושבורות יותר.
הוא קרא שיר על מוטיב התאומים:
" תְּאוֹמִים נוֹלְדוּ בִּגְזֵרַת אוּרִים וְתֻמִּים.
נִגְזַר עֲלֵיהֶם מִלֵּדָתָם
לִהְיוֹת מִתְנַבְּאִים בַּמַּחֲנֶה, מְשׁוֹרְרִים
בְּמִשְׁפַּט הָאוּרִים וְהַצֹּפֶן הַתָּם" - - -
שאלה להרצל חקק: איך התמודדתם עם כפל הזהויות בין מורשת הבית אל מול עולם חיצוני משתנה, ואולי גם מתנכר?
הרצל חקק הרחיב על המפגש התרבותי שהם חוו בילדותם, בתקופת 'כור ההיתוך' בחברה אך גם בבית הספר. המעבר התרבותי לא היה קל, כיוון שהיה לא פעם עימות בין תרבות הבית ובין תרבות בית הספר: הוא קרא קטע משירו "ואין לי פותר", המתמודד עם שאלה זו.
קטע:
" גַּם כִּי אֵלֵךְ בְּגֵיא בֵּית סֵפֶר
לֹא אִירָא
עִמִּי כֻּתֹּנֶת שֶׁרָקְמָה לִי אִמִּי בְּזִמְרָתָהּ
כֻּתֹּנֶת בִּצְבָעִים חַיִּים, כֻּתֹּנֶת שֶׁל שִׁירָה" - - - -
נאמרו דברי סיכום של חגי קמרט, מחבר המונוגרפיה: הוא סקר את דרכם של התאומים חקק ביצירה.
המנחה ב"צ יהושע אמר דברי סיכום, כיוזם האירוע. הוא הרחיב על החברות רבת השנים עם הרצל ובלפור חקק, ושמח שניתנה לו ההזדמנות לגמול להם בקיום ערב ספרותי בביתו על יצירתם. הוא סיים: "יכולנו לדון עוד ועוד ביצירת האחים חקק, עד שיבואו תלמידיהם ויאמרו להם: רבותינו, הגיע זמן קריאת שמע של שחרית".

"התאומים החולמים" מאת חגי קמרט, בהוצאת "פיוטית"- 240 עמ', 2023.
תאריך:  24/12/2023   |   עודכן:  27/12/2023
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
משה ניסנבוים
הבכירה ששמעה את לחישת אחותה, ואשר היא עצמה ידעה גבר על-אף ששכחה טעמם של דברים, לוחשת באוזניי, תעשה מה שאתה צריך ומה שהיא צריכה
משה ניסנבוים
ספר המתח החדש והסוחף של יהונתן דנינו    הספר "נחמן הקטן נוסע לצדיק" מדבר על כך שבכל ראש השנה אבא לוקח את כל האחים של נחמן ביחד איתו לנסיעה לראש השנה אצל הצדיק
משה ניסנבוים
ספרו החדש והמרתק של מיכאל אלכסנדר יכין, הוא רומן רחב יריעה, מרתק ומרגש    סיפור אהבה מיוחד וגם סיפור של שנאה, עוינות ומאבק מר לחיים ולמוות
משה ניסנבוים
רושת שהסתבכו, סכסוכים עסקיים ויחסים שעלו על שרטון בדרכים מגוונות: לא מעט סיפורים סוערים ראה אהרון אורדן (73) בחייו המקצועיים כעורך דין    כעת הוא הוציא לאור ספר, השני במספר, שמתבסס על מקרים שבהם נתקל במהלך 46 שנות קריירה
משה ניסנבוים
הספר מכיל סיפורים, דוגמאות, מחקרים, תובנות חיים וטיעוני מחץ שצבר המחבר כעורך דין בבית המשפט ומחוצה לו    כל אלו יוצרים "מפת דרכים" פרקטית שתעזור לכל אחת מאיתנו להשפיע ולהשיג תוצאות יוצאות דופן בחייו
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il