X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מיוחדים ברשת
ראיסי. מאוד לא סביר שישראל מעורבת [צילום: איברהים נוזורי, AP]
מותו של ראיסי עשוי להפוך את אירן למדינה בשליטה צבאית
נשיא אירן היה אחד משני המועמדים לרשת את המנהיג העליון, עלי חמנאי. מותו מותיר מועמד בולט אחד: מוג'טבה חמנאי, הבן-של. אקונומיסט מסביר, כי הלה יסמוך על משמרות המהפכה כדי שיחסלו את יריביו - מה שיהפוך את השלטון מצבאי-דתי לצבאי בלבד, עם פחות שמרנות מבית ויותר תוקפנות מחוץ

לפני שלוש שנים, כאשר נבחר איברהים ראיסי לנשיא אירן, היו שחשבו שזהו צעד לקראת תפקיד בכיר עוד יותר. עלי חמנאי, המנהיג העליון הקשיש והחולה, ימות בקרוב וראיסי יירש אותו. בפועל, הזכייה בנשיאות עלתה לראיסי בחייו וחמנאי הוא שיקבור אותו.
במובנים רבים, מציין אקונומיסט, ראיסי היה דמות ייצוגית: הנשיא כפוף למנהיג העליון. אבל מותו עשוי לטלטל את הפוליטיקה האירנית. המשטר ייאלץ למצוא במהירות נשיא חדש בתקופה קשה: המלחמה בה הוא מעורב במישרין ובאמצעות שלוחיו. יריביה של אירן – ובהם ארה"ב, סעודיה וישראל – בוחנים את העמקת קשריהם הביטחוניים כדי להתמודד עימה. הכלכלה שוקעת ועלולה להיפגע עוד יותר בשל הידוק העיצומים האמריקניים. מותו סילק את אחד משני המועמדים לרשת את חמנאי, מה שיהפוך את מאבק הירושה לכאוס.
לשאלות רבות עדיין אין מענה. מדוע התרסק המסוק של ראיסי? ההסבר הרשמי הוא מזג אוויר גרוע: גשם, ערפל וראות של כמה מטרים. אלא שבפוליטיקה האירנית דבר אינו כפי שהוא נראה מבחוץ, ואירנים רבים כבר מנחשים שמדובר בתאונה מעשה ידי אדם. לראיסי הייתה רשימה ארוכה של אויבים פנימיים, החל מהמתונים-יחסית אותם דחק לשוליים שמרנים כמותו שחשבו שהוא נשיא כושל. אין זה בלתי הגיוני שיריב פנימי זמם להורגו.
באופן בלתי מפתיע, ממשיך אקונומיסט, יש אירנים התוהים האם לישראל היה חלק בהתרסקות, לאחר המתקפות ההדדיות בחודש שעבר. למוסד יש היסטוריה ארוכה של חיסול אויביו, כולל באירן, בה חיסל מדעני גרעין בכירים. אבל יש סיבות חזקות לדחות סברה זאת. ישראל מעולם לא רצחה ראש מדינה, מה שמהווה הכרזת מלחמה המזמינה תגובה עוצמתית. יהיה זה טיפשי מצידה להסתכן בתוצאות כאלה כדי לחסל את ראיסי, מנהיג מאוד בלתי פופולרי שאינו אומר את המילה האחרונה ברוב ההחלטות החשובות.
מעטים האירנים שיתאבלו על ראיסי. הם יזכרו אותו כ"שופט התליין", תובע בטהרן ששלח לגרדום אלפי אסירים פוליטיים ב-1988. הם יזכרו אותו כחסר כל הבנה בכלכלה: נשיא אשר מילא את ממשלתו בגנרלים וכוהני דת וראה את הריאל מאבד 55% מערכו בתוך פחות משלוש שנים.

המשטר יעשה הכל כדי לדכא מחאות סביב הבחירות

החוקה קובעת הליך ירושה ברור: יש לערוך בחירות בתוך 50 יום, ועד אז – סגן הנשיא, מוחמד כוחבר, ישמש בתפקיד. האיש ידוע כביצועיסט ולא כמי שמשתתף במאבקי כוחות. "מועצת האפוטרופוסים", קבוצה של כוהני דת ועורכי דין, תקבע מי רשאי להתמודד. לפני הבחירות ב-2021 הם פסלו מאות מועמדים, הותירו שבעה אך למעשה ראיסי היה היחיד. המשטר, הסובל מחוסר אהדה ניכר, יעשה כל שביכולתו כדי לדכא מחאות ציבוריות סביב הבחירות.
ראיסי היה מועמד פשרה אידיאלי למשטר מפולג. איש לא יכול היה לחלוק על עברו הנוקשה, אך לא היה לו בסיס כוח משל עצמו. הקיצוניים הדתיים קיוו להשתמש בו כדי לקדם את האינטרסים שלהם; כך גם אנשי משמרות המהפכה. לא ברור מי יכול להיכנס במקומו למשבצת זו. משמרות המהפכה הם הכוח החזק ביותר במדינה, אך אין זה אומר שירצו להיראות כמי שממנים את הנשיא, משום שהוא סופג את הביקורת הציבורית על המצב הכלכלי הקשה.
הירושה החשובה יותר היא זו של חמנאי, לו מלאו 85 בחודש שעבר – מדגיש אקונומיסט. כאמור, ראיסי נחשב לאחד משני המועמדים היחידים לרשת אותו – לצד בנו, מוג'טבה חמנאי. למרות שכוהני דת אחרים מוזכרים כסוסים שחורים במרוץ זה, קשה לשער שמישהו מהם יזכה במספיק תמיכה. ועדיין, איש מהם לא היה המוביל הברור: ראיסי היה מאוד בלתי פופולרי, ומוג'טבה היה מסמל ירושה בשלטון שקם נגד השושלת המלוכנית.
אחרי מותו של ראיסי, דומה שיש למוג'טבה דרך סלולה – והוא יסתמך על משמרות המהפכה כדי לדכא כל התנגדות. אירן עשויה לעבור משלטון צבאי-דתי לשלטון צבאי – מה שאומר פחות שמרנות דתית מבית, אבל יותר תוקפנות מחוץ. במשך שנים ניסו הקיצוניים להבטיח ירושה חלקה: הם הציבו את ראיסי בתפקיד הנשיא ודאגו שהפרלמנט יהיה שמרני. כעת עליהם למצוא במהירות נשיא חדש, ויש פוליטיקאים התוהים האם פוליטיקאים אחרים ארגנו את התרסקות המסוק. הימים הבאים יהיו עצבניים עבור המשטר.

המאמר המלא
תאריך:  20/05/24   |   עודכן:  20/05/24
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
מותו של ראיסי עשוי להפוך את אירן למדינה בשליטה צבאית
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
איתמר לוין
מדד אמון הצרכנים ירד לשפל של חצי שנה - ביטוי לחששות מפני עלייה באינפלציה, באבטלה ובריבית    קמפיין ביידן מנסה להסיט את תשומת הלב אל נושאים חברתיים, מדווח וושינגטון פוסט
איתמר לוין
רוב הנאשמים בארה"ב אינם מעידים והדבר אינו נזקף לחובתם    לטראמפ יש בעיקר מה להפסיד אם יעיד, כפי שהבטיח לעשות: הסטת תשומת הלב מהחקירה הנגדית של מייקל כהן וסכנה שיסבך את עצמו
איתמר לוין
מכירת שליש מהמלאי האסטרטגי של ארה"ב לאחר הפלישה לאוקראינה הצליחה להוריד את המחיר, וחידוש המלאי אף מניב רווח נאה    אקונומיסט מציין, שהיו גם גורמים חיצוניים שסייעו להישג הזה
איתמר לוין
מצב החירום בו שרויה אוקראינה מאז הפלישה הרוסית מונע את עריכת הבחירות    אקונומיסט טוען שיש להכין תוכניות לקיומן בקרוב, גם אם זה יהיה קשה: חשוב להדגיש את ההבדל מרוסיה של פוטין
איתמר לוין
מייקל כהן יסיים את עדותו ביום שני, טראמפ צפוי שלא להעיד והשופט הנחה את הצדדים להיות מוכנים לסיכומים למחרת    אם אכן כך יהיה - דיוני המושבעים יחלו ביום רביעי הבא, אם כי אין כל דרך לדעת כמה זמן יימשכו
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il