הצעת חוק חדשה, שעומדת לעלות לדיון בכנסת, מבקשת להגביל את כוחן של רשתות הפארם הגדולות. על-פי ההצעה, רשתות הפארם (קמעונאי פארם גדול המוגדר כבעל שלוש חנויות לפחות ומחזור מכירות כולל של מעל 250 מיליון ש"ח) לא יוכלו לפתוח סניפים חדשים בקניונים ובמרכזי קניות אם יש להן כבר סניף במרחק של קילומטר או שניים (תלוי בגודל הרשות המקומית). יתרה מזאת, ההצעה דורשת מקמעונאי פארם גדול לדווח לממונה על התחרות, אחת לשנה, על חנויות פרטיות שמחזיקות, כולל מיקום, שטח מכירה, מועד תחילת פעילות ומחזור מכירות שנתי.
האם הצעת החוק הזו תשנה את מפת הפארם בישראל? האם היא תגביר את התחרות? זה נשמע טכני, אבל זו מהפכה של ממש. החוק הזה יכול לשנות את המפה הקמעונאית בישראל.
ברשתות הפארם סבורים שזו התערבות בוטה בשוק החופשי. לטענתן, הן פותחות סניפים במקומות שבהם יש ביקוש, ולכן אין סיבה להגביל אותן. מנגד, בעלי עסקים קטנים מברכים על היוזמה שתאפשר להם להאבק מול ענקי הקמעונאות.
הוויכוח מתחדד לאור נתון מטריד: בישראל יש רק 21 בתי מרקחת לכל 100,000 בתי נפש, מול ממוצע של 28 במדינות מפותחות. החשש הוא שהחוק החדש יחמיר את המצב, ואם יוגבלו רשתות הפארם, לא יהיה מי שיפתח בתי מרקחת חדשים.
במצב שבו רשת פארם היא בבעלות של רשת מזון, על הקמעונאי יהיה לבחון האם פתיחת חנות פארם חדשה במרכז מסחרי שבו כבר פועלת רשת המזון שלו עלולה להופיע בתחרות.
בהצעת החוק מוצע כי מדובר בהוראת שעה שתחול למשך ארבע שנים מיום תחילתו של החוק ולאחר ארבע שנים על הקמעונאי הגדול לבחון באופן עצמאי האם תהיה פגיעה בתחרות אם הוא מעוניין לפתוח חנות פארם חדשה במרכז מסחרי. כחלק מהוראת השעה, הממונה על התחרות יתנגד לבקשה לפתיחת חנות פארם חדשה, או יתנה אותה בתנאים, אם לדעתה קיים חשש סביר כי פתיחת החנות תגרום לפגיעה בתחרות.
עכשיו, הקרב על המדפים ממשיך להתחמם. רשתות הפארם משקיעות מיליונים בשיפוץ סניפים ובמבצעים אגרסיביים. הן יודעות שהחוק החדש המבקש להגביר את התחרות ולמנוע ריכוזיות יתר עתיד לשנות את כללי המשחק, אך מצד שני עלול לטעמן להגביל את התפתחות הענף ואולי אף בזמינות שירותים לצרכנים.
ומה לגבי הצרכנים? בטווח הקצר, הם אולי ייהנו ממבצעים ומחירים נמוכים, אבל בטווח הארוך, השאלה היא האם תהיה להם בחירה אמיתית.
בעוד הכנסת עוסקת בחקיקה הגורלית, נראה שהקרב על עתיד שוק הפארם בישראל רק מתחיל. זו כנראה תהיה לא רק שאלה כלכלית, אלא גם שאלה חברתית.
כשאתם מטיילים בקניון בפעם הבאה, זכרו: מאחורי כל מדף של קרם פנים או משחת שיניים מסתתר סיפור של תחרות, אסדרה וכוח כלכלי. המערכה על שוק הפארם תימשך, והתוצאות ישפיעו על כולנו.