X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מיוחדים ברשת
הלכה שצוטטה ברבבות פסקי דין [צילום: רוגליו סוליס, AP]
ביהמ"ש העליון של ארה"ב ביטל את הלכת שברון
הלכת שברון מ-1984 קבעה שעל בית המשפט להעניק עדיפות לפרשנות של גופי הממשל בנוגע לחוקים שבתחומי אכיפתם הרוב השמרני קיבל את הטענה לפיה מדובר בהפרת האיזון השיפוטי

נשיא בית המשפט העליון של ארה"ב, ג'ון רוברטס, ביטל (28.6.24) את הלכת שברון – אחת ההלכות החשובות של בית משפט זה, בנוגע לסמכויותיהן של רשויות פדרליות. הלכה זו קבעה, כי יש לתת עדיפות לפרשנות החוק בידי הרשות המופקדת על יישומו, היא אומצה בפועל בידי בית המשפט העליון הישראלי – אך בהרכב מורחב נקבע שאין ליישם אותה בישראל.
במשך ארבעה עשורים הנחתה הלכת שברון את הערכאות הפדרליות – בתי המשפט המחוזיים ובתי המשפט לערעורים – להעדיף את פרשנות גופי הממשל, כל עוד היא סבירה, בתיקים בהם עלתה השאלה כיצד ליישם חקיקה פדרלית. כעת אומר רוברטס, כי התברר ששיטה זו אינה פועלת ושהיא מאפשרת לגופים הפדרליים לשנות כיוון בלא אישורו של הקונגרס.
פסק הדין ניתן בידי הרוב השמרני של בית המשפט, הדוגל ככלל בצמצום מעורבותו של הממשל. בעמדתו של רוברטס תמכו השופטים קלרנס תומס, סמואל אליטו, ניל גורסוץ', ברט קוואנו ואיימי קוני-בארט. דעת המיעוט, לפיה יש להותיר את ההלכה על מכונה, הייתה של השופטות הליברליות אלנה קגן, סוניה סוטומאיור וקטנג'י ג'קסון-בראון. הפסיקה באה יממה לאחר שבאותם יחסי כוחות נקבע, כי רשות ניירות הערך אינה רשאית לנהל הליכים מינהליים כתחליף להליכים פליליים – פסיקה המצמצמת גם היא משמעות את יכולות האכיפה של הרשות המבצעת.
הלכת שברון נקבעה בשנת 1984 והעניקה לרשויות הפדרליות גמישות בקביעה כיצד ליישם חקיקה פדרלית שאישר הקונגרס. מאז השתמשו בה ממשלים משתי המפלגות בצורה נרחבת בתחומים רבים ובהם פיננסים, הגנת הסביבה, צרכנות, עבודה ועוד. בתי המשפט הנמוכים יותר יישמו אותה ברבבות מקרים, אך בית המשפט העליון החל לצמצם אותה בעשור האחרון.
תומכי הלכת שברון – ובהם ממשל ביידן – טענו, כי הקונגרס מחוקק לעיתים קרובות חוקים נרחבים ומותיר למומחי הממשל מרחב תמרון להתמודד עם בעיות מורכבות. לטענתם, ביטול ההלכה יחליש את הגופים הפדרליים ויעביר את הכוח לבתי המשפט ולקונגרס. מתנגדי ההלכה טענו, כי מדובר בהפרה של האיזון השיפוטי משום שהשופטים נדרשים מראש לתת יותר משקל לעמדת הממשל. לדבריהם, ההלכה אפשרה לגופי הממשל לשנות את עמדותיהם ולקבוע כללים חדשים בכל פעם בה התחלף ממשל.
בית המשפט העליון בישראל הקדים את האמריקני
בפסק דין מיולי 2021, בו קבע כאמור הרכב מורחב של בית המשפט העליון הישראלי שאין ליישם בארץ את הלכת שברון, תיאר אותה המשנה לנשיאה דאז, חנן מלצר, שכתב את דעת הרוב: "במקרים בהם לשון החוק איננה חד-משמעית, לרשות המינהלית נתון מתחם סבירות פרשני רחב שעל בית המשפט לכבד ולמעט להתערב בו, גם במקרים בהם קיים פירוש אחר לדין, שנראה לבית המשפט נכון יותר.
"עוד נקבע, כי הבחינה תיעשה בשני שלבים: בשלב הראשון, יש לבדוק האם כוונת המחוקק עולה באופן ברור מהחוק עצמו. אם התשובה לכך חיובית, יש ליתן ביטוי לכוונת המחוקק בפרשנות, ללא קשר לעמדה שהביעה הרשות המינהלית. אולם אם התשובה לכך שלילית, ונראה שהחוק שותק, או מעורפל - יש לעבור לשלב השני, ולאמץ את העמדה הפרשנית של הרשות המינהלית ביחס לחוק זה, כל עוד היא סבירה". מלצר ציין, כי פסק דין שברון הוביל למהפכה בביקורת השיפוטית על רשויות המינהל בארה"ב ולצמצום בהתערבות בתי משפט פדרליים בפרשנות מטעם רשויות מינהל והקטנת ההתערבות בהחלטות מינהליות בכלל.
בהמשך, צמצם כאמור בית המשפט העליון האמריקני את תחולת הלכת שברון, בפסק דין שכתבה קגן (וגם כאן תיאר מלצר את שהתרחש). היא קבעה, כי יש ליישם את ההלכה רק לאחר מיצוי של בחינה פרשנית עצמאית בידי בית המשפט, לפי כללי הפרשנות המקובלים, אשר מובילה למסקנה שההנחיה המינהלית היא אכן עמומה. הפרשנות המוצעת מטעם הרשות צריכה להיות סבירה וכזו שניתנה במסגרת הליך רשמי ופורמלי, וגובשה באופן הוגן ורציני, ולא כעמדה אד-הוק, ומשקפת את המומחיות הנתונה לה ביחס לסוגיה.
כבר אז ביקשו השופטים השמרנים לבטל לחלוטין את ההלכה, אך לא היה להם רוב. גורסוץ' טען אז בדעת מיעוט, כי מדובר בסתירה לעקרון הפרדת הרשויות, שכן פירוש הדין מסור לבית המשפט ואין להעביר סמכות זו לרשות המינהלית. לדבריו, גישת הפרשנות הסבירה מכפיפה, למעשה, את בית המשפט לרשות המינהלית ולגורמים בעלי אינטרסים, באופן הפוגע בעיקרון העצמאות השיפוטית.
עוד אמר גורסוץ', כי בית המשפט מבצע את מלאכת הפרשנות לפי כללי הפרשנות המקובלים, ואילו רשות מינהלית לא עושה זאת וגם לא הוגדרו קריטריונים ברורים לפיהם יש לבחון האם הפרשנות המוצעת שלה היא סבירה. לדבריו, הלכת שברון סותרת את עיקרון היסוד של זכות הפרט לעמוד בפני שופט ניטרלי, שכן בניגוד לגורמים מינהליים, שעשויים להיות מוטים ונגועים באינטרסים זרים, שופטים הם ניטרליים ועצמאיים, ועל כן מלאכת הפרשנות הופקדה בידיהם.
מלצר קבע אז, וכאמור זו הייתה דעת הרוב בדיון הנוסף, כי אין להגדיר מראש את המשקל שיינתן לפרשנות הרשות, אלא יש לבחון כל מקרה לגופו, בהתאם לנסיבות, תוך "הטיית האוזן" לעמדתו הפרשנית של המאסדר, כגורם בעל מומחיות מקצועית.

תאריך:  28/06/24   |   עודכן:  28/06/24
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
ביהמ"ש העליון של ארה"ב ביטל את הלכת שברון
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
איתמר לוין
וושינגטון פוסט וניו-יורק טיימס מדווחים על פניקה בשורות המפלגה ותומכיה, בעקבות הופעתו הכושלת של ביידן בעימות מול טראמפ    הבעיות: אין מועמד בולט, הבחירות בעוד ארבעה חודשים, לא ברור מי יסכים לקרוא לביידן לפרוש
איתמר לוין
במרוץ נותרו שלושה מועמדים שמרנים במיוחד ומועמד אחד הנחשב לרפורמיסט-יחסי    כל המועמדים הצהירו על נאמנותם לחמנאי, שיצא במרומז נגד הרפורמיסט מסעוד פזשקיאן
איתמר לוין
ההסדר לתשלום 6 מיליארד דולר בעקבות מותם של רבבות משימוש במשכך הכאבים OxyContin כלל פשיטת רגל של היצרנית Purdue וחסינות מתביעות לבעליה - אך ביהמ"ש העליון קובע שמדובר בשימוש פסול בהליכי חדלות הפרעון
איתמר לוין
הרוב השמרני בבית המשפט קובע, כי לעברייני ניירות ערך יש זכות חוקתית לשפיטה בידי חבר מושבעים וכי הקונגרס חרג מסמכותו כאשר אפשר לרשות לנהל הליכים מינהליים    הפסיקה צפויה להשפיע על סמכויותיהם של עשרות גופים פדרליים נוספים
איתמר לוין
שני המועמדים התווכחו על השאלה מי היה הנשיא הגרוע ביותר בתולדות ארה"ב    ביידן טעה מספר פעמים והגיב ברפיון על התקפותיו של טראמפ - אשר פברק נתונים והציג תרחישי אימים בדויים    ביידן: נתתי לישראל הכל חוץ מפצצות חצי טון; טראמפ: לאפשר לישראל לסיים את המלאכה    מקורות דמוקרטיים לאחר העימות: יש לנו בעיה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il