X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
העובדה כי צו מינהלי שאושר בידי בג"צ מבוטל בידי השב"כ, שעמד מאחורי הוצאת הצו, פחות מחודש לאחר אישורו, מוכיחה כי שופטי בג"צ אינם מסוגלים לבחון בצורה יעילה החלטות הנוגעות להגבלת חירות באמצעים מנהליים
▪  ▪  ▪

המיתוס שהאליטות בישראל מנסות לטעת בלב הציבור אומר כי בג"צ הנו מבצרם ומגנם של זכויות האזרח. המיתוס, כדרכם של מיתוסים אחרים, אינו מבוסס על אדני המציאות. הטיפול של בג"צ בצווי הגבלה מנהליים מוכיח זאת.
בחודשים האחרונים כעשרים איש, ברובם צעירים מיישובים ביהודה ושומרון, הורחקו מבתיהם בצווים מנהליים של מפקד כוחות צה"ל ביהודה ושומרון. לאחרונה, וועדת השרים המיוחדת לאכיפת חוק ביהודה ושומרון החליטה להגביר שימוש באמצעי זה כנגד "מתנחלים אלימים". מדובר בהליך הדומה באופן מהותי למעצר מינהלי. על הצווים אפשר לערער ובהליכי הערעור לבית המשפט מוגש חומר חסוי, הנועד לבסס את העילה להוצאת הצו. אולם, האדם שאת חירותו מגבילים אינו יודע מהם ההאשמות נגדו ועל מה הן מבוססות. הקלישאה הידועה אומרת, כי בהליך מעצר מינהלי על בית המשפט לשמש פה לעצור ולבחון את החומר הסודי המוגש לו בצורה יסודית, בפרספקטיבה של סנגור שאינו רואה את החומר החסוי.
ואכן, בית המשפט נאה דורש ונאה מקיים.
בעניינו של בועז אלברט, תושב יצהר שעתר לבג"צ נגד צו הגבלה מינהלי שהוצא נגדו, בין המשפט עיין עָיין היטב בחומר הסודי וקבע: "אכן יש למסקנה זו [שהעותר מסוכן, י.ב.] עיגון בשלל ידיעות המשולבות זו בזו. אין המדובר רק בכך שהעותר הוא אדם בעל השקפת עולם קיצונית, כפי שטען בא כוח העותר. מדובר במעשים, לרבות מעשים עתידיים ולא במחשבות או השקפת עולם גרידא. ... [ב]נסיבות העניין יש יסוד להערכה כי העותר לא יהסס לנקוט באלימות ולפעול באמצעים בלתי חוקיים כלפי האוכלוסיה באיזור, או אף לסכן את שלומם ובטחונם של כוחות הביטחון והציבור כולו".
יש להניח כי שופטי בג"צ קראו היטב את החומר הסודי ובחנו אותו במבטו של סנגור לפני שהגיעו להכרעה. פסק הדין ניתן ב-5 בדצמבר. לא עבר חודש והשב"כ בעצמו, מיוזמתו, החליט לבטל את הצו המנהלי נגד בועז אלברט. הצו, שהוצא לשנה, בוטל כחצי שנה לפני תום תקופת תוקפו.
אם שופטי בג"צ צדקו במסקנתם ומר אלברט מעורב במעשים בלתי חוקיים של ממש, תוך יצירת סיכון לביטחון האזור, כיצד קורה שחודש לאחר הקביעה, הסיכון כולו מתפוגג והשב"כ מבטל את הצו? ואם הסיכון מלכתחילה לא היה כה גדול, כך ששב"כ ניאות ביוזמתו לבטל את הצו, כיצד קרה שהצו עמד בביקורת בג"צ? האם השופטים בחנו את החומר שעמד ביסוד הצו? האם קראו את החומר בעין ביקורתית? מבעד למשקפיו של סנגור? האם לבם של השופטים לא גס בחרותו של העותר?
העובדה כי צו מינהלי שאושר בידי בג"צ מבוטל בידי השב"כ, שעמד מאחורי הוצאת הצו, פחות מחודש לאחר אישורו, מוכיחה כי שופטי בג"צ אינם מסוגלים לבחון בצורה יעילה החלטות הנוגעות להגבלת חירות באמצעים מנהליים. מראית עין של ביקורת שיפוטית בהחלטות הנוגעות לצווי הגבלה מנהליים (ובכלל זה למעצרים מנהליים), אינה אלא אחיזת עיניים.
אין פירוש הדבר שהליך שיפוטי אינו יעיל כלל לביקורת על צווים מנהליים. בעבר, השופטת דורנר ביטלה צו מעצר מינהלי נגד הרב יצחק גינזבורג. זה לא מכבר המשנה לנשיא בית המשפט הצבאי לערעורים באיו"ש ביטל צו פיקוח מיוחד (צו הגבלה) נגד ישראלי תושב האזור. בשני המקרים בתי המשפט קבעו שאי-אפשר להגביל חירותו של אדם בגלל דעותיו, בלי שלדעות יתלוו מעשים. אלה הם מקרים חריגים. גם במקרים אלה השופטים לא פקפקו בחומר הראיות שהוגש, אלא הגיעו למסקנה שגם אם הכל נכון, זה לא מספיק למעצר/הגבלה מנהלית.
כדי לבדוק בדיקה רצינית צווי הגבלה בית המשפט נדרש לגלות רצון טוב וקורטוב של אומץ שיפוטי. ספק אם שני אלה במצטבר הנם חיזיון נפרץ בבית המשפט כאשר השב"כ מנופף בחומר הסודי. המסקנה הבלתי נמנעת היא, כי לרוב, הביקורת השיפוטית על צווים מנהליים אינה אלא אחיזת עיניים.
בלא אחיזת עיניים של ביקורת שיפוטית לא יהיה אפילו אבק של לגיטימיות על מעצרים וצווי הגבלה מנהליים, לכן ביקורת שיפוטית על צווים אלה דרושה קודם כל למערכת - לשב"כ - כדי להתהדר במעטה של לגיטימציה. אולם, המקרה של בועז אלברט מוכיח שהמעטה הזה הנו שקוף, ומבעדו רואים היטב כי המלך הבג"צי ערום.

תאריך:  15/02/2007   |   עודכן:  15/02/2007
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
ביקורת שיפוטית למראית עין
תגובות  [ 4 ] מוצגות  [ 4 ]  כתוב תגובה 
1
אילו רק זה היה הדבר ששופטי בג"צ אינם מסוגלים לבחון
משפטן ותיק  |  15/02/07 20:30
2
בגץ אינו מבצר האזרח כבר הרבה זמן - קראו
יודע אישית   |  16/02/07 00:18
3
העליון במתכונתו הנוכחית-סכנה ממשית לקיומה היהודי העתידי של ישראל ל"ת
א מ רול  |  16/02/07 05:15
4
בג"צ הנו מבצרם ומגנם של זכויות האזרח השמאלני והערבי ל"ת
תקן אצלך(בג"צ=גייס חמישי)  |  16/02/07 07:54
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אליקים העצני
לולא כבר היה המחנה היהודי הפייסני אטום לחלוטין למציאות הטופחת על פניו, שוב ושוב, פרשת שער המוגרבים היתה פוקחת את עיניו, מפני שאין כמותה להוכיח את חוסר התוחלת של חלום ההתפייסות עם הערבים
עו"ד אברהם פכטר
גם אחרי מלחמת יום כיפור מונה רמטכ"ל לשיקום הצבא, אבל היתה הרגשה של ניצחון ואילו כעת ממנים רמטכ"ל כאשר הציבור בהרגשה שצה"ל כשל במשימותיו    מעבר לשיקום התשתיות, יש לשקם את רוח הלחימה המנהיגית והדוגמה האישית
יהונתן דחוח-הלוי
חבר הכנסת מטעם בל"ד, ג'מאל זחאלקה, נטל השבוע חלק בפעילויות שבוע המחאה נגד מדיניות "האפרטהייד הישראלי"    זחאלקה מייחס חשיבות לחשיפת מדיניות האפליה, לדבריו, של ממשלת ישראל נגד האוכלוסיה הפלשתינית בישראל ובשטחים
רונן ליבוביץ
ועדת הכנסת התכנסה השבוע לדיון ראשון על הדחתו של הנשיא אך דווקא חילופי ההאשמות בין יו"ר הוועדה, ח"כ אברהם לח"כ טיבי, ייזכרו    יומיים לפני כן, נתניהו הציג את דרישת הליכוד להצבעת אי האמון במליאה והופתע מכך ששני חברי ממשלה מבקשים לענות לו    וגם ראש הממשלה יודע כיצד ח"כ שטייניץ ידבר בוועדת חוץ וביטחון, חוק שיקנה פיצויים ליוצאי המחתרות והצעת החוק להקמת עיר מעורבת בצפון    המאה ועשרים [6]
אורי שמאי
רוב העסקים והחברות מבססים את כל פעילותם העסקית על מחשבים, מיילים, אינטרנט ותוכנות    הדבר יוצר סוגיות ובעיות אשר מערכת המשפט והמחוקק לא נדרשו לטפל בהן בעבר    סקירה קצרה בנושא החקיקה בתחום והרלוונטיות שלה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il