X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
ידוע שלימוד התורה וקיום המצוות צריכים להיות בכוונה להשפיע נחת רוח ליוצרו. כדי להגיע לכך, יש לכוון את המחשבה, הדיבור והמעשה, שיהיו כולם לשם שמים
▪  ▪  ▪

ידוע, שעבודת ה' וקיום המצוות, צריכה להיות לשמה, שפירושו: לעשות נחת רוח ליוצרו. אבל כבר הנהיגו חז"ל, לעסוק בתורה ובמצוות אפילו שלא לשמה, כדי "שמתוך שלא לשמה יבוא לשמה".
מתוך שלא לשמה יבוא לשמה
האדם לעולם אינו יכול להתחיל את עבודתו מתוך "לשמה". אלא, בכל דור ודור, מוכרח כל עובד ה' להתחיל בעבודה "מתוך שלא לשמה", אשר מתוכה יבוא אל "לשמה".
הדרך להגיע לדרגה זו, אינה תלויה בזמן, אלא במידת שליטתו של האדם על לבו, ועל כן רבים יכולים לעבוד כל חייהם בבחינת "שלא לשמה", ולהיפטר מן העולם מבלי שיזכו להגיע "לשמה".
במאמר "מצווה אחת", כותב הרב יהודה אשלג, בעל הסולם, שהדבר היחיד שהאדם צריך לקיים בשביל לבא ל"לשמה", הוא, לקבל על עצמו שלא לעשות שום דבר לתועלתו האישית, חוץ מדברים הכרחיים שבלעדיהם לא יוכל להתקיים. ואת יתר הזמן יקדיש למען הציבור, להושיע נדכאים, ולסייע לכל בריה בעולם הצריכה ישועה והטבה.
בין אדם לחברו
מצוות התורה נחלקות לשני סוגים: מצוות שבין אדם למקום, ומצוות שבין אדם לחברו.
"ואני קורא אתכם, על כל פנים, לעסוק ולקבל עליכם מה שבין אדם לחברו, ועל-ידי זה תשתלמו גם במה שנוגע בין אדם למקום". (בעל הסולם, מצווה אחת).
בעל הסולם מביא לכך שני טעמים:
  • א. מפני שקל יותר להתחיל בקיום מצוות שבין אדם לחברו, משום שכל בני העולם מעודדים ואוהדים מעשים שנעשים לטובת הכלל.
  • ב. מפני שקיום מצוות שבין אדם לחברו מסוגל להכשיר את האדם להגיע לקיום המצוות שבין אדם למקום. כי אם האדם מתרגל לעבוד לטובת הבריות ולא לטובת עצמו, לאט לאט, הוא יוכשר לקיום המצוות בצורה הנכונה: לטובת ה', ולא לטובת עצמו. שהרי עיקר המצווה הוא הכוונה ולא המעשה, ומובן שהכוונה צריכה להיות למען קיום מצוות ה'.
מחשבה, דיבור, מעשה
כל מצווה, מכל סוג שהוא, צריכה תמיד לכלול בתוכה: מחשבה, דיבור ומעשה.
את החלק המעשי כבר ביארנו, שהאדם יקבל על עצמו, שכל שעות הפנאי שלו, יהיו מוקדשות לתועלת בריות העולם.
ולעניין המחשבה יש חשיבות מכרעת במצוות שבין אדם לחברו, יותר מבמצוות שבין אדם למקום. כי במצוות שבין אדם למקום, המעשה בעצמו מוכיח על הכוונה, שהיא לשם יוצרו, כי אחרת אין שום מקום לאותו המעשה.
אבל המעשים שבין אדם לחברו, הם מוצדקים מתוך עצמם, שכן המצפון האנושי מחייב לעשותם. אולם אם יעשה אותם מנקודת השקפה זו, ודאי שלא עשה כלום, זאת אומרת, שהמעשים לא יביאוהו לידי קרבת ה', ולידי עבודה לשמה ממש.
"שזוהי המטרה המחויבת להמצא לעיני כל בשעת היגיעה לצרכי חברו, שהוראתו, שעושה ומתייגע רק כדי למצוא חן בעיני הבורא ית' שאמר ועושים רצונו ית'". (בעל הסולם, מאמר השלום).
על כן, צריך כל אחד ואחד, לחשוב במחשבתו שעושה את כל מעשיו, רק בשביל לעשות נחת רוח ליוצרו, ולהדמות לדרכיו, כמו שכתוב: "מה הוא רחום אף אתה היה רחום" - כשם שהוא משפיע תמיד טובות לבריות, אף אתה כן. אם יצרף את המחשבה הזאת למעשים הטובים שמבצע – יזכה האדם להתקרב לה', להדבק במידותיו, ויוכשר לקבל את השפע העליון.
ועניין הדיבור, הוא התפילה, הבקשה מה', שיזכהו לעשות את כל מעשיו לשם שמים. תפילה זו חייבת להתבצע בכל עת, ובמיוחד בזמן לימוד התורה, בעניינים המביאים לידי "לשמה".
"ותזכנו, אבינו שבשמים, אל מלא רחמים, שנייחד את לבבנו ומחשבותינו ודיבורינו ומעשינו וכל תנועותינו והרגשותינו, הידועות לנו ושאינן ידועות לנו, הנגלות והנסתרות, שיהא הכל בייחוד אליך באמת ובתמים... ותצילנו מקנאת איש מרעהו, ולא יעלה קנאת אדם על ליבנו, ולא קנאתנו על אחרים. אדרבה, תן בליבנו שנראה כל אחד מעלות חברינו ולא חסרונם, ושנדבר כל אחד את חברו בדרך הישר והרצוי לפניך, ואל יעלה שום שנאה מאחד על חברו חלילה.
ותחזק התקשרותנו באהבה אליך, כאשר גלוי וידוע לפניך, שיהא הכל נחת רוח אליך. וזה עקר כוונתנו" (רבי אלימלך מליז'נסק, תפילה קודם תפילה).

פנימיות התורה
תאריך:  27/07/2007   |   עודכן:  28/07/2007
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עו"ד דב אבן אור
רה"מ אינו רשאי להטיל על הנשיא תפקידים ו/או להרחיב סמכותו, אלא אם ועדת הכנסת אישרה זאת; ראו סעיף 17(א) לחוק נשיא המדינה הקובע כך: "לא יכהן נשיא המדינה במשרה ולא ימלא תפקיד, זולת משרתו ותפקידו כנשיא המדינה, אלא על דעת ועדת הכנסת"
עמיחי אתאלי
עד לפני כמה ימים, חיילי צה"ל היו מסתכנים מדי ערב בניסיונות לתפוס את זכריא זביידי, והנה מתברר שהוא כל כך אנושי, הוא בכלל רוצה לעסוק בתיאטרון. אם היו מצליחים לעצור אותו, בדרך לחקירה הוא בטח היה משנן טקסטים להצגה הבאה
ד"ר שלמה פרלה
לתופעת ההשתמטות מצה"ל יש גם יסוד נפשי המתהווה מתוך תפיסות קיצוניות היפר-דמוקרטיות והיפר-ליברליות
עו"ד אברהם פכטר
הפנים - מה שקראנו בוועדת וינוגרד. העורף - מה שקיבלנו בדוח לינדנשטראוס, וכך אכן נראים פני ישראל ממשלתה, ומנהיגיה העכשוויים. תגובת פיקוד העורף ולשכת אולמרט - מגוחכים ולא ענייניים המתרכזים במבקר ולא בכשלים עליהם הוא מצביע
ד"ר רון בריימן
בתקשורת התעלמו ומתעלמים מכך שחילוקי הדעות אינם בין מחנה קטן מצד אחד של הקו לבין מחנה גדול מצדו האחר. הם שוכחים ומשכיחים בעקביות שהציבור בתוך הקו מחולק חצי-חצי אם לא למעלה מכך בין מחייבי החורבן, גם לאחר שהוצג ככלי ריק ומסוכן, לבין שולליו שבתוך הקו
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il